حتما این روزها زیاد نام درمارول یا درمارولر و میکرونیدلینگ را می‌شنوید، ابزاری که سوزن‌های ریزی روی خود دارد و به عنوان ماساژور و تقویت کننده پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی تصور این که عمدا تعداد زیادی سوزن به پوست خود بزنید هم دردناک است اما اگر میکرونیدلینگ را امتحان کرده و نتایج آن را مشاهده کرده باشید قطعا به آن علاقمند خواهید شد. درمارول ابزاری است که در منزل هم قابل استفاده است و اثری مشابه با درمان‌های گرانقیمت زیبایی مقل لیزرو و بوتاکس دارد. البته این روش درمانی روشی جدید است و خیلی‌ها ممکن است با آن آشنایی نداشته باشند و از اثرات مثبت آن بی‌اطلاع باشند پس لازم است این مقاله اختصاصی  از مجله قرمز را بخوانید و با مزایای درمارول یا میکرونیدلینگ و شرایط و روش استفاده از آن آشنا شوید.

درمارول چگونه عمل می‌کند؟

دستگاه درمارول یک غلطک کوچک دسته‌دار است که روی آن صدها سوزن ریز قرار گرفته است و وقتی این غلطک را روی پوست خود حرکت می‌دهید سوراخ‌های ریزی روی آن ایجاد می‌کند و همزمان با بهبود این سوراخ‌ها پوست کلاژن و الستین ترشح می‌کند در نتیجه پوست تنگ‌تر و کشیده‌تر می‌شود. این فرآیند در از بین رفتن چروک‌های ریز روی پوست و ضخیم شدن پوست زیر چشم موثر عمل می‌کند در نتیجه تیرگی زیر چشم از بین می‌رود و پوست جوا‌ن‌تر و شاداب‌تر می‌شود. این فرآیند روی جای زخم و جای جوش و لک و تغییر رنگ پوستی هم موثر است و حتی می‌تواند باعث پر شدن و حجیم شدن لب‌ها شود. اگر درمارول را همزمان با سرم‌های درمانی و زیبایی استفاده کنید اثر آن نود درصد افزایش خواهد یافت. میکرونیدلینگ در مطب‌ها و کلینیک‌های زیبایی هم انجام می‌شود که درمای گران قیمت است و اگرچه اثر فوری و قابل توجهی دارد اما ممکن است باعث درد و خونریزی خفیف شود. اما رول‌هایی که مصرف خانگی دارند عوارض بسیار کمتر و قیمت مناسب‌تری دارند.

چطور یک دستگاه درمارول مناسب تهیه کنیم؟

درمارول‌های مختلفی در بازار وجود دارند و اگر قصد تهیه آن را دارید ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که محصولی اصل و استاندارد می‌خرید. از تهیه درمارول‌های ارزان چینی جدا خودداری کنید چون ممکن است عوارض بدی روی پوست داشته باشند و باعث عفونت شوند. این محصول را از فروشگاه‌های معتبر و ترجیحا داروخانه‌ها تهیه کنید. قبل از خرید به سایز سوزن‌ها توجه کنید، سایز سوزن باید ۰.۳ میلیمیتر یا کمتر باشد، سایز بزرگ‌تر از این ممکن است روی پوست مخصوصا روی قسمت‌های حساس آن مثل زیر چشم و لب عوارضی در پی داشته باشد. اگر می‌خواهید میکرونیدل عمیق‌ترین انجام دهید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمارول یا میکرونیدلینگ

کدام سرم را همراه با درمارول به کار ببریم؟

میکرونیدلینگ اثر سرم‌های پوستی را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند این سرم‌ها عمیق‌تر به پوست نفوذ کنند. اما نوع سرمی که تهیه می‌کنید و ترکیبات آن نیز اهمیت دارد تا نتیجه بهتری بگیرید و دچار عارضه نشوید. برخی از ترکیبات موجود در سرم‌ها توصیه می‌شوند و از برخی دیگر باید اجتناب کنید مثلا ترکیباتی مثل هیالورونیک اسید، سلول‌های استم، پپتاید و فاکتورهای رشد بهتر است در سرم مورد استفاده شما وجود  داشته باشند چون اثر میکرونیدلینگ را تقویت کرده و سرعت عملکرد آن را افزایش می‌دهند و سلول‌های پوستی زودتر خود را بازسازی می‌کنند. در مقابل ترکیبات فعالی مثل رتینول یا ویتامین سی را نباید همراه با درمارول استفاده کنید چون باعث تحریک پوست می‌شوند و عوارض بدی به دنبال خواهند داشت.

سرم درمارول

چطور از درمارول استفاده کنیم؟

اولین گام برای استفاده از درمارولر آماده سازی پوست است که شامل دو مرحله پاکسازی و لایه برداری پوست است. اگر این کار را روی پوست کثیف یا لایه برداری نشده انجام دهید مواد به خوبی جدذب نمی‌شوند و نتیجه خوبی نخواهید گرفت. پس از انجام لایه برداری شیمیایی دو لایه سرم (بسته به انتخای و نیاز خودتان) روی پوست بزنید و درمارولر را بردارید و به آرامی روی صورت خود حرکت دهید. این حرکت را به صورت افقی، عمودی و مورب انجام دهید و روی هر قسمت از پوست حداقل دو بار عبور کنید. فشار زیادی روی پوست وارد نکنید چون احساس درد خواهید کرد، روی لب‌ها و زیر چشم دقت بیشتری به خرج دهید چون این قسمت‌ها بسیار حساس هستند (توجه: هرگز روی پلک چشم‌ها از سرم یا درمارول استفاده نکنید). پس از انجام کار یک لایه دیگر سرم بزنید و اگر پوست حساسی ندارید رتینول را به کار ببرید.

درمارول

استفاده از درمارول چند وقت یک بار توصیه می‌شود؟

این مساله کاملا به انتخاب شما بستگی دارد و شما می‌توانید تا چند بار در هفته این روش را به کار ببرید اما نیازی به استفاده بیش از حد وجود ندارد و یک بار در ماه هم می‌تواند نتایج مشخصی روی پوست شما داشته باشد. اما باز هم همه چیز به شرایط پوست شما و مشکلاتی که با آن درگیر هستید بستگی دارد و اگر مشکلاتی مثل جای زخم و لکه‌های زیادی روی پوست خود دارید می‌توانید به دفعات بیشتر درمارول را به کار ببرید.

چطور از درمارول نگهداری کنیم؟

درمارول وسیله حساسی است و نیاز به نگهداری صحیح دارد، اگر این وسیله کثیف شود می‌تواند کثیفی را به عمق پوست شما منتقل کند که عوارض بدی به دنبال خواهد داشت. پس از هر بار استفاده از این وسیله آن را با الکل کاملا تمیز کنید و داخل محفظه پلاستیکی مخصوص آن قرار دهید. لازم است که این وسیله حداقل یک بار در ماه تعویض شود و اگر به دفعات بیشتری از آن استفاده می‌کنید باید پس از هر ۱۰ تا ۱۵ بار استفاده آن را  دور  بیندازید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)