تغذیه با شیر مادر و معرفی 16 مورد از مزایای شگفت‌انگیز آن


تغذیه با شیر مادر نه‌تنها یک عمل زیبای طبیعی بین مادر و کودک است، بلکه تعدادی از مزایای سلامت مهم برای مادر و کودک را شامل می‌شود، ازجمله ترکیب ایده آل برای تغذیه نوزاد، تقویت سیستم ایمنی، تقویت توانایی شناختی،  کمک به داشتن متابولیسم متوازن و کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن، علاوه بر بسیاری از مزایای مهم دیگر که این عمل برای مادرشیرده دارد.

مقدمه

به دلایلی، در سال‌های اخیر، این موضوع در سالهای اخیر تبدیل به یک مسئله داغ شده است، چرا که تغذیه با شیر مادر از جانب بعضی افراد مورد حمله قرار می گیرد. این مقاله بار دیگر اهمیت تغذیه با شیر مادر را در چشم عموم به ارمغان می آورد بخصوص برای مادرانی که نمی دانند چقدر برای نوزادشان تغذیه با شیر مادر مهم و چیز خوبی است. تغذیه با شیر مادر زمانی است که یک مادر نوزاد خود را با شیری که در سینه او رشد می‌کند تغذیه کند. این فرایند، فرآیندی است که طی چند دقیقه پس از تولد آغاز می‌شود و می‌تواند سال ها ادامه یابد.

در سال‌های اخیر بحث در مورد پرهیز از تغذیه از شیر مادر شکل‌گرفته است و ظهور فرم مصنوعی شیر مادر یا شیر خشک این روند را افزایش داده است. بااین‌حال، مطالعات بسیاری در مورد مزایای سلامت تغذیه با شیر مادر انجام‌شده است و تخمین زده می‌شود که از مرگ بیش از یک‌میلیون نوزاد در هرسال می‌توانند از طریق آگاهی بیشتر و شیوه تغذیه با شیر مادر پیشگیری شود.

تغذیه با شیر مادر می‌تواند بلافاصله پس از زایمان آغاز شود یا از ۴ تا ۵ ساعت بعد از خروج از بخش سزارین شروع شود. شیر که در ابتدا بیرون می‌آید، کمی ضخیم و زردرنگ است (و آغوز –کلستروم نامیده می‌شود) و به‌عنوان یک واکسن و تقویت‌کننده سیستم ایمنی نوزاد تازه به دنیا آمده عمل می‌کند. شیر مادر باید در طول ۶ ماه اول تنها منبع غذایی نوزاد باشد. هیچ ویتامین یا آب اضافی دیگر نمی‌تواند جایگزین آن ازنظر رژیم غذایی ایده آل شود.

شیردهی را می‌توان برای دو سال یا بیشتر انجام داد. این امر نه‌تنها تغذیه مناسبی را برای کودک فراهم می‌کند، بلکه پس از زایمان، درد مادر را نیز تسکین می‌دهد. به‌طورمعمول، نوزادان باید به مدت شش تا ۱۲ بار در روز با میانگین ۱۲ تا ۱۴ دقیقه در هر پستان تغذیه شوند.

به‌جز در استثنائاتی خاص، بهتر است کودک شیرخوار با شیر مادر تغذیه شود. در طی این عوارض یا بیماری‌ها، مثل ابتلا یک مادر به سل، عفونت HIV و یا اگر مادر مواد مخدر غیرقانونی مصرف می‌کند، او نباید نوزاد خود را شیر دهد. همچنین، نوزادانی که از گالاکتوزمی رنج می‌برند نباید با شیر مادر تغذیه شوند.

تغذیه با شیر مادر در روش های بسیار متفاوتی در سراسر جهان انجام می‌شود، در ۷۵ درصد از زنان در ایالات‌متحده شیر مادر را برای حداقل شش ماه انجام می‌دهند، درحالی‌که در بسیاری از نقاط جهان، این درصد به کمتر از ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. تغذیه با شیر مادر اثبات‌شده است که به نفع هم مادر و هم بچه است و بنابراین باید به‌طورجدی به‌عنوان بخشی از ماه‌های اولیه دوران مادری در نظر گرفته شود.

حتی سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند برای مادرانی که سالم هستند و بتوانند به‌اندازه کافی شیر تولید کنند تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت شش ماه را توصیه می‌کند. در حال حاضر، اجازه دهید کمی عمیق‌تر به مزایای تغذیه با شیر مادر بپردازیم.

مزایای تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر دارای مزایای فراوانی برای نوزاد و مادر است. بگذارید در مورد جزئیات آن‌ها در ادامه بحث کنیم.

فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزادان

مزایای تغذیه با شیر مادر برای نوزادان این است که به بهبود ایمنی، جلوگیری از بیماری‌های مزمن و غیره کمک می‌کند.


  1. بهبود ایمنی

 این یک حقیقت به‌خوبی شناخته‌شده است که جریان ثابت مواد مغذی مفید تأمین‌شده از راه شیر مادر با آنتی‌بادی‌های مهم مادر همراه است. هنگامی‌که فرد در دوران نوزاد قرار دارد، به‌شدت حساس به ابتلای به بیماری و اغلب عوارض ناشی از آن است. تغذیه با شیر مادر اولین خط دفاع در برابر بیماری و مرگ‌ومیر را برای نوزاد فراهم می‌کند.

درواقع، کودکان دارای تغذیه با شیر مادر کمتر به بیماری‌هایی مثل آسم، بیماری‌های تنفسی، اختلالات معده و آلرژی مبتلا می‌شوند، بنابراین تأثیر تغذیه با شیر مادر می‌تواند طول عمر بالایی را برای نوزاد شیرخوار به همراه داشته باشد.

طبق گفته موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی، عناصر موجود در شیر مادر لایه‌ای بر روی گلو و بینی نوزاد تشکیل می‌دهد و از این طریق آن‌ها را از عفونت گوش و آلودگی‌های تنفسی و بیماری آسم مصون نگه می‌دارد.

 اثر تغذیه با شیر مادر بر آسم


  1. جلوگیری از ابتلای به بیماری‌های مزمن

برخی از ادعاهای جالب در سال‌های اخیر در مورد کاهش وقوع آسم و چاقی در کودکان تغذیه‌شده با شیر مادر مطرح می‌شود. تحقیقات در مورد این ارتباط هنوز نسبتاً جدید است، اما نتایج اولیه دلگرم‌کننده است، به‌علاوه به‌این‌ترتیب یک دلیل دیگر بلندمدت برای شیردهی فرزندتان حداقل به مدت شش‌ماهه اضافه می‌شود.


  1. تقویت ایمنی دستگاه گوارش

شیر مادر از طریق تقویت سیستم ایمنی دستگاه گوارش (GIT)، کودک را از ابتلای به بیماری‌های دستگاه گوارش محافظت می‌کند.


  1. تضمین رشد مناسب کودک

ترکیبی از مواد مغذی و مواد معدنی موجود در شیر مادر برای کودک شما و رشد او مناسب است. با داشتن مقادیر از ویتامین‌ها، آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها، تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای اطمینان از این است که کودک شما مقدار مناسب و مکفی از مواد مغذی را دریافت می‌کند.

جدای از این مواد غذایی که مادران مصرف می‌کنند بر کیفیت شیر تأثیر می‌گذارند که همین امر می‌تواند مادران را در طول ماه‌های بعد از زایمان، سالم و در مورد تغذیه هشیار نگه دارد. درحالی‌که برخی از منتقدان معتقدند که این “انتقال” مواد به نوزادان جنبه خطرناک تغذیه با شیر مادر است، اگر مادر آگاه و در پی رفاه کودک خود باشد، این جنبه از آناتومی می‌تواند مزیت عمده‌ای برای رشد کودک باشد.


  1. افزایش توانایی‌های شناختی

مطالعات نشان داد که تغذیه با شیر مادر با نمره بالاتر در آزمون‌های IQ در سال‌های زندگی و افزایش کلی توانایی‌های شناختی در کودکان و رشد آن‌ها در ارتباط است. البته این‌یکی دیگر از ادعاهای کمی بحث‌انگیز است، اما مطمئناً تغذیه با شیر مادر به شناخت و رشد ذهنی آسیب نمی‌رساند. نزدیک بودن و صمیمیت و همچنین تجربه مکرر تماس فیزیکی، به کودک کمک می‌کند تا ارتباطات عاطفی‌اش تقویت شود و بعد در زندگی خود به تعامل اجتماعی او نیز کمک می‌شود.


  1. کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)

مادرانی که کودکان شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در کودک آن‌ها نسبت به کسانی که از شیر مادر استفاده نمی‌کنند ۵۰ درصد کمتر است. سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) یک وضعیت غم‌انگیز و درعین‌حال مرموز است که در هرسال بیش از ۲۵۰۰ نوزاد را در سراسر جهان می‌کشد.

 برای مادران

تغذیه با شیر مادر دارای مزایایی فراوان برای مادران است. این امر کمک می‌کند تا آن‌ها وزن افزوده‌شده در دوران بارداری را کاهش دهند، از پیشگیری از سرطان تخمدان جلوگیری کنند و تقویت استخوان‌ها تر را برای آن‌ها میسر می‌سازد.


  1. از دست دادن وزن افزوده شده در دوران بارداری

هنگام شیر دادن، نوزادان به معنای واقعی کلمه مواد مغذی بیرون از بدن شمارا مصرف می‌کنند و مقدار زیادی از آن در قالب چربی و پروتئین است. شما مقادیری کالری را در فرایند شیر مادر مصرف می‌کنید و شناخته‌شده است که این امر برای متوقف کردن متابولیسم، موقعیت ایده آل برای زنان برای تلاش برای از دست دادن وزن خود در چند ماه اول پس از زایمان مهم است.


  1. کاهش خونریزی رحم

یکی از هورمون‌هایی که هنگام شیردهی منتشر می‌شود، اکسی توسین است که می‌تواند به محافظت از رحم کمک کند و آن را به‌اندازه و شرایط قبل از زایمان بازگرداند. خونریزی بیش‌ازحد اغلب منجر به عوارض پس از زایمان می‌شود و حتی شانس ابتلا به سرطان رحم یا تخمدان را افزایش می‌دهد. تغذیه با شیر مادر می‌تواند این خطر را برای مادران شیرده کاهش دهد.


  1. جلوگیری از سرطان سینه

وقوع سرطان سینه به‌طور مستقیم با تغذیه با شیر مادر ارتباط دارد و به‌طور فراوان ای با توجه زمان شیردهی در طول عمر شما تأثیر می‌گذارد. به‌طور دقیق‌تر، اگر شما زمان بیشتری را صرف شستن شیر مادر کودکان خود کنید، احتمال شانس ابتلا به سرطان سینه در شما کاهش می‌یابد. این یافته در تعدادی از مطالعات علمی انجام‌شده در سراسر جهان تائید شده است.

تغذیه با شیر مادر و سرطان سینه


  1. ارتقای سلامت احساس و روان

افسردگی پس از زایمان می‌تواند یک وضعیت خطرناک و ظریف باشد که بسیاری از مادران با آن دست‌وپنجه مبارزه می‌کنند، اما حفظ این ارتباط فیزیکی و تغذیه‌ای با نوزاد شما می‌تواند باعث ایجاد پیوند شود که طی نه ماه رشد داشته است و باعث می‌شود که شما شاهد وقوع کمتری از افسردگی پس از زایمان در زنان که کودکان شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند خواهید بود و همچنین سطوح پایین‌تری از اضطراب و کیفیت بالاتری از سلامت کلی را دارا خواهند بود.

این‌ یک پدیده طبیعی است که در حین تغذیه با شیر مادر، نوزاد و مادر به لحاظ احساسی به یکدیگر متصل می‌شوند. نوزاد هم با نزدیک شدن به مادرش احساس امنیت می‌کند.


  1. انقباض رحم

با توجه به عمل مکیدن نوزاد، هورمونی در مادر تولید می‌شود که موجب انقباض رحم می‌شود.


  1. جلوگیری از سرطان تخمدان

همچنین این یک واقعیت ثابت‌شده است که تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را در مادر کاهش می‌دهد.


  1. کاهش خطر ابتلا به دیابت

بر اساس یک تحقیق جدید، تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تقریباً برای این زنان در مقایسه با افرادی که هر بار شیر مادر تغذیه می‌کنند، به نصف کاهش می‌دهد. همچنین زنانی که به مدت شش ماه یا کمتر کودک شیرخوار خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند ۲۵ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت را دارند.

اثر تغذیه با شیر مادر بر دیابت


  1. کاهش میزان خونریزی در طول قاعدگی

مطالعات مختلف گزارش داده‌اند که شیردهی باعث کاهش حجم خونریزی در طی دوره‌های قاعدگی پس از زایمان می‌شود. این مزیتی برای مادر است که در مرحله بهبودی پس از زایمان قرار دارد.


  1. جلوگیری از شکستگی مفصل ران ناشی از دوران یائسگی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که زنانی که نوزادان خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، احتمال کمتری برای ابتلای به شکستگی‌های ران داشته‌اند که پس از یائسگی رخ می‌دهد.


  1. بهبود سلامت استخوان

یکی از مزایای بارداری یا شیردهی این است که توانایی بدن شما را برای جذب کلسیم افزایش می دهد. این امر باعث قابلیت دسترسی بیشتر به این ماده معدنی در یک زمان طولانی مدت برای مادر باردار است. در حقیقت، زنان متولد شیرده ۴ برابر احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری پوکی استخوان نسبت به مادران غیر شیرده دارند.

فواید تغذیه با شیر مادر

دیگر مزایا

در مطالعات مختلفی که در مورد مقایسه بین کودکانی که در حال تغذیه با شیر مادر در مقابل شیرخشک یا دیگر شیرها بود، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شدند، در برابر بیماری لوسمی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۱ و چاقی شانس کمتری برای ابتلا داشتند. با توجه به گزارش آکادمی کودکان، تغذیه با شیر مادر باعث کاهش اسهال، بوتولیسم، عفونت های دستگاه ادراری، مننژیت و بیماری های آلرژیک می شود.


منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.