رپورتاژ آگهی


به‌احتمال زیاد تا کنون نام تب دندان درآوردن نوزاد را شنیده باشید و برایتان سوال باشد که آیا واقعا رابطه‌ای بین تب با دندان در آوردن نوزاد وجود دارد یا نه؟ این موضوع با توجه به‌اینکه مستقیما قابل اثبات نیست، تا کنون مطالب غلط و زرد زیادی درباره آن منتشر شده است و باعث شده تا مادران به‌خوبی نتوانند ارتباط بین این موضوعات را درک کرده و در نتیجه نگرانی‌های زیادی را تجربه‌کنند.

با توجه به‌این موضوع،در ادامه این نوشته از درمانکده، قصد داریم به‌بررسی اینکه چه ارتباطی میان دندان درآوردن و تب نوزاد وجود دارد بپردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

تصویر کودکی که به علت دندان درآوردن تب دارد.

آیا دندان در آوردن کودک موجب تب می‌شود؟

بین دندان در آوردن کودک و تب کردن ارتباط وجود دارد اما همه کودکان به‌هنگام دندان در آوردن لزوما تب نمی‌کنند! در واقع هیچ ارتباط مستقیمی تا کنون از نظر علمی در این رابطه ثابت نشده اما با توجه به‌اینکه بسیاری از کودکان این مورد را تجربه‌می‌کنند، باید بیشتر در رابطه با این موضوع تامل کرد. به‌صورت کلی، فرایند دندان در آوردن کودک می‌تواند باعث بالا رفتن دمای بدن او شود اما این دما به‌قدری نیست که بتوان آن را تب در نظر گرفت.

یکی از دلایل رایج تب کردن کودکان به‌هنگام دندادن در آوردن این است که کودک خارش شدیدی را در هنگام شروع فرایند رشد دندان تجربه‌می‌کند و به‌همین واسطه ممکن است که لثه خود را با اجسام آلوده بخاراند که این موضوع باعث ورود باکتری‌هایی به‌درون بدن کودک شده و تب کردن نیز اولین نشانه ورود باکتری به‌بدن است. همچنین زمان تقریبی در آمدن دندان‌های کودک حدودا ۴ ماهگی است که در این زمان کودک کاملا مستقل از مادر شده و ممکن است تا زمانی که سیستم ایمنی او بتواند با این موضوع کنار بیاید، کودک چند باری مریض شود. در برخی موارد مشابه، ممکن است که که کودک تب کند و خیلی جای نگرانی وجود ندارد.

چه زمان باید نگران تب کودک باشیم؟

همانطور که گفته شد، تب کردن کودک به‌هنگام دندان درآوردن نیاز به‌نگرانی ندارد اما در برخی مواقع ممکن است که شرایط وخیم شوند که باید در این صورت هر چه سریع‌تر به‌متخصص کودکان یا بهترین متخصص گوارش در تهران یا هر کجای دیگر مراجعه کنید تا شرایط دقیق‌تر بررسی شود. نشانه‌های نگران‌کننده عبارت‌اند از:

  • تب بسیار شدید

  • راش‌های پوستی

  • سختی تنفس کودک

  • سرفه و عطسه شدید

  • بی‌قراری غیر عادی کودک

تنها زمانی می‌توانید نسبت به‌تب کودک در هنگام دندان درآوردن بی‌تفاوت باشید که تب خیلی شدید نبوده و کودک، علائمی به‌جز خارش و درد لثه را حس نکند.

علائم رویش دندان در کودک

رویش دندان در کودک فرمول خاص و زمان‌بندی مشخصی ندارد و با توجه به‌همین موضع باید رویش دندان را از طریق بررسی علائم متوجه شد. برخی از این علائم عبارت‌اند از:

  • بد خلقی کودک

  • تمایل به‌خاراندن لثه

  • تمایل به‌جویدن اشیا

  • بد خوابی و بی‌خوابی

همچین زمان استاندارد رشد دندان‌ها در کودکان از چهار ماهگی است اما در برخی از کودکان زودتر و در برخی دیر‌تر نیز دیده شده.

تصویر کودکی که به‌خاطر رشد دندان خود تب دارد

تسکین درد و خارش دندان درآوردن کودک

درد و خارش لثه کودک در هنگام رشد دندان‌ها موضوعی کاملا طبیعی و عادی است که همه کودکان آن را تجربه‌و برای آن بی‌قراری می‌کنند. هیچ راهی برای قطع این درد و خارش وجود ندارد و کودک باید دوره آن را طی کند تا دندان‌ها از لثه خارج شوند و یا خود کودک عادت کند؛ اما در این بین راهکارهایی وجود دارد که بتوانید این درد و خارش را تسکین دهید. این راهکارها به‌شرح زیر هستند:

لثه را مالش دهید

این راهکار بسیار ساده و بدون نیاز به‌هیچ ابزار و دارویی است. تنها نیاز است که با دست تمیز و شسته شده، لثه کودک را مالش دهید تا درد کمی تسکین پیدا کند.

از اجسام سرد استفاده کنید

منظور از اجسام سرد اجسام منجمد نیستند و باید بدانید که دمای خیلی پایین برای لثه کودک مضر است. یک شئ خنک برای تسکین درد نوزاد می‌تواند مفید باشد اما توجه داشته باشید که از اجسام شیشه‌ای استفاده نکنید.

به‌کودک شیک شئ برای خاراندن لثه بدهید

کودکانی که خارش لثه دارند به‌صورت غریزی سعی می‌کنند لثه خود را با هر چیزی که در اختیار می‌گیرند بخارانند. در این بین می‌توانید یک دستمال یا حوله تمیز و یا دندانی مخصوص را در اختیار کودک قرار دهید تا لثه خود را بخاراند.

چگونه دندان در آوردن کودک را مدیریت کنیم؟

فرایند رشد دندان کودک موضوع خطرناکی نیست و در هر صورت دندان‌های کودک رشد خواهند کرد اما می‌توانید با استفاده از یک‌سری راهکارها، شرایط را برای کودک راحت‌تر کنید. این راهکار‌ها به‌شرح زیر هستند:

  • هر کاری که می‌توانید برای تسکین درد کودک انجام دهید

  • غذاهای سخت که نیاز به‌جویدن دارند را اصلا به‌کودک ندهید

  • از ژل‌های بدون نسخه برای تسکین درد و خارش استفاده کنید

  • سعی کنید غذاهای بدون ادویه زیاد و محرک‌ها را به‌کودک بدهید

  • اگر کودک بالای ۶ ماه دارد، با مشورت دکتر از مسکن‌های ضعیف استفاده کنید

به‌صورت کلی، توصیه می‌شود که بدون نظر پزشک کاری انجام ندهید، هر چند ساده؛ چرا که تب موقع دندان درآوردن کودک می‌تواند ریشه در مشکلات دیگری داشته باشد.

تصویر مادری که دست خود را روی دندان کودک برای فهمیدن میزان رشد آن گذاشته است

جمع‌بندی

رویش دندان‌ها را تمامی کودکان تجربه‌می‌کنند و این موضوع می‌تواند با ایجاد خارش و درد و حتی خون‌ریزی لثه برای کودک همراه باشد. در این بین یک‌سری علائم دیگر مانند تب نیز در هنگام رویش دندان‌ها مشاهده می‌شود و بسیاری از افراد گمان می‌کنند که رابطه‌ای بین دندان در آوردن و تب کردن کودک وجود دارد در صورتی‌که تا کنون ارتباط مستقیمی بین این دو موضوع کشف نشده؛ اما برخی حدس و گمان‌ها وجود دارند که ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا تمام نکات مهم این باره را با شما در میان بگذاریم.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتری این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف، از متخصص اطفال گرفته تا دکتر ارتوپد تهران و هر تخصص پزشکی دیگری در تهران اقدام کنید.