شبکه ورزشی فاکس مدتی است که در شرایط پوست اندازی دوباره به سر می‌برد و تحولات مهمی را تجربه می‌کند. فرآیندی که البته نمی‌توان آن را منحصر به شبکه ورزشی فاکس دانست. چرا که به فراخور شرایط موجود، اکنون بسیاری از شبکه‌های مشهور ورزشی و غیر ورزشی دیگر نیز اقدامات مشابهی را پیشه کرده‌اند. تحولات و اقداماتی که برای آگاهی کامل از چند و چون آن‌ها می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

به تازگی گردانندگان شبکه‌ها‌ی ورزشی شرکت بزرگ و شناخته شده‌ی فاکس قرن بیست و یکم اقدام به ایجاد تغییرات مهمی در بخش آنلاین این شبکه‌های ورزشی کرده‌اند. تغییراتی که مهم‌ترین پیامد آن‌‌ها تعدیل نیروهای حاضر در بخش آنلاین شبکه ورزشی فاکس بوده و برکنار شدن تعدادی از ورزشی‌نویسان این مجموعه را به همراه داشته است. به بیان دقیق‌تر شبکه ورزشی فاکس به تازگی چیزی نزدیک به بیست تن از نویسندگان و ویراستاران خود، که در بخش آنلاین و وب این شبکه مشغول به کار بوده‌اند را برکنار کرده تا دستمزد آن‌ها به کارمندان جدید این شبکه اختصاص یابد. کارمندانی که قرار است در بخش آنلاین شبکه ورزشی فاکس مشغول به کار شوند و حرفه اصلی آن‌ها بر مواردی نظیر تولید محتوای ویدیویی، تدوین و فعالیت‌های تبلیغاتی تمرکز یافته است.

تغییر مسیر شبکه ورزشی فاکس

در واقع شبکه ورزشی فاکس تصمیم دارد درصد قابل توجهی از فعالیت‌های نوشتاری وب‌سایت خود را کاهش داده و بودجه‌ی آن‌ها را صرف تولید ویدیوهای اینترنتی مختلف کند. ویدیوهایی که قرار است مکمل برنامه‌های تلویزیونی این شبکه باشند و با نمایش آن‌ها در اینترنت و تلویزیون، درآمدهای شبکه ورزشی فاکس از راه تبلیغات اینترنتی دو چندان شود. در این میان دست‌اندرکاران مجموعه‌ی فاکس نیم نگاهی هم به محبوب شدن این ویدیوها در نزد مخاطبان شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار دارند. موضوعی که با توجه به میزان اقبال روزافزون مردم سراسر جهان به این شبکه‌های پربازدید، قطعا در سود ناشی از تبلیغات پخش این ویدیوها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

فاکس 1

می‌توان گفت که گردانندگان اصلی شبکه ورزشی فاکس با این اقدام خود قصد دارند بیش از پیش همرنگ جماعت شوند و به تغییرات مهم رسانه‌ای سال‌های اخیر که کوچ اکثر رسانه‌های بزرگ جهان از متن و نوشتار به سمت تصویر و ویدیو را به همراه داشته، واکنش نشان دهند.

شاید مشاهده‌ی سیر تکاملی شرکت‌هایی نظیر Vice Media Inc  و BuzzFeed Inc که از طریق سرمایه‌گذاری در تولید ویدیوهای اینترنتی و استفاده از این پتانسیل به کسب درآمدهای میلیونی مشغول هستند و ارزش کل آن‌ها اکنون از یک میلیارد دلار هم تجاوز می‌کند، بتواند هر شرکت مشابه دیگری را وسوسه کند که شکل کلاسیک فعالیت‌های خود را تغییر داده و از طریق همرنگ شدن با جماعت، سود بیشتری را روانه‌ی جیب سهامداران خود سازد. در واقع هدف اصلی سران شبکه ورزشی فاکس از اتخاذ این استراتژی جدید نیز دقیقا رسیدن همین هدف بوده است. چرا که بهره‌مندی هر چه بیشتر از سودهای کلان تبلیغاتی فرصتی نیست که هیچ رسانه‌ی تجاری بزرگی توان پشت کردن به آن را داشته باشد.

در  این میان آمار و ارقام موجود نیز حکایت از کاهش اقبال مردم امریکا به خواندن مطالب ورزشی و تمایل روزافزون آن‌ها به مشاهده‌ی تصاویر و ویدیوهای آنلاین دارد. به گونه‌ای که بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه‌ی ای‌مارکتر، میزان ببینندگان ویدیوهای اینترنتی در طول هفت سال اخیر با شیب صعودی قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است. شیبی که با میزان اقبال عمومی مردم به خواندن مطالب ورزشی نسبت معکوس داشته است.

به بیان دقیق‌تر آمار یاد شده نشان از آن دارند که در سال ۱۹۹۷ میلادی افراد بالغ ساکن در امریکا به طور متوسط تنها سه دقیقه از وقت روزانه‌ی خود را صرف مشاهده‌ی ویدیوهای اینترنتی می‌کردند. این در حالی است که همین آمار شرایط سال گذشته را به گونه‌ای کاملا متفاوت بازتاب می‌دهند. به نحوی که در سال ۲۰۱۶ میلادی هر فرد بالغ امریکایی به طور متوسط ۶۷ دقیقه از وقت روزانه‌ی خود را به مشاهده‌ی ویدیوهای آنلاین اختصاص داده است. جهش عمده‌ای که تکلیف رسانه‌های سرمایه محور را به شکل واضحی با مخاطبان آنلاین خود روشن می‌سازد.

البته نکته‌ی مهم‌تر از تمام موارد یاد شده این است ‌که در طول این دوره‌ی هفت ساله میزان فروش تبلیغات به ازای ویدیوهای دیجیتال چیزی نزدیک به ۳۹ درصد رشد داشته است. بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که پتانسیل بالای موجود برای کسب درآمد اینترنتی، از سوی رسانه‌هایی نظیر شبکه ورزشی فاکس نادیده گرفته شود و بودجه‌ی سالانه‌ی آن‌ها به بخش‌هایی که مخاطبانشان روز به روز در حال ریزش هستند تخصیص یابد.

فاکس ورزشی 1

از سوی دیگر وضعیت روزنامه‌هایی نظیر نیویورک تایمز یا ناشران مجله‌هایی همچون Conde Nast خود مزیت بر علت است تا رفتار رسانه‌های مشابه با شبکه ورزشی فاکس هم سو با سلیقه‌ی مخاطبان اصلی‌شان یعنی توده‌ی مردم تغییر کند.

عامل اصلی تغییر سیاست شبکه ورزشی فاکس

بسیاری از ناظران عامل اصلی تحولات اخیر در شبکه ورزشی فاکس را جیمی هورویتز می‌دانند. فردی که پیش از پیوستن به شبکه ورزشی فاکس در سال ۲۰۱۵ میلادی و بر عهده گرفتن پست‌های کلیدی در بخش آنلاین و تلویزیونی این مجموعه، در شبکه‌هایی نظیر ESPN و NBC به تجربه‌ اندوزی مشغول بوده است. هورویتز معتقد است که شبکه ورزشی فاکس نباید منابع خود را صرف تهیه اختصاصی خبر کند و بهتر است به جای این کار از مجریان مسلط و کاربلد برای نقل اخبار و مطالب جالب ورزشی از قول دیگران استفاده کند.

در واقع بنابر همین استراتژی بود که شبکه ورزشی فاکس از ابتدای سال جاری میلادی پخش اخبار شبانگاهی خود را قطع کرد و تمرکز اصلی شبکه در ساعات مهم‌ پس از غروب آفتاب را بر پخش شوهای ورزشی مختلف اختصاص داد. فرآیندی که از لحاظ اقتصادی در نهایت به سود شبکه ورزشی فاکس تمام شد. چرا که آن‌ها دیگر مجبور نبودند به منظور پوشش رویدادهای مهم ورزشی به نقاط مختلف دنیا خبرنگار اختصاصی اعزام کنند.

به هرحال اجرای درست استراتژی جدید شبکه ورزشی فاکس می‌تواند نقش مهمی در رسیدن به هدف اصلی سران این شبکه، که همانا جذب هر چه بیشتر بیننده است، ایفا کند. به خصوص این که آن‌ها اکنون در شرایط کاملا مساعد و رو به رشدی به سر می‌برند. اگرچه آمار و ارقام موجود نشان از آن دارند که هر دو شبکه‌ی ورزشی ESPN مخاطبان بیشتری نسبت به دو شبکه‌ی اصلی ورزش مجموعه‌ی فاکس در امریکا دارند، اما در عین حال شبکه‌ی ورزشی Fox Sports 1 تنها شبکه‌ای در میان این چهار شبکه به شمار می‌رود که توانسته است متوسط میزان بینندگان خود در طول روز را افزایش داده و رشد آن‌ها را با درصد مثبت همراه سازد.

به بیان دقیق‌تر متوسط بینندگان دو شبکه‌ی ورزشی ESPN و ESPN 2  اکنون به ترتیب بیش از هشتصد هزار و دویست هزار بیننده در طول روز است. با این حال هر دوی این شبکه‌ها با ۹ درصد کاهش مخاطب نسبت به قبل مواجه بوده‌اند. این در حالی است که متوسط بینندگان شبکه‌ی Fox Sports 1 در طول روز چیزی نزدیک به ۱۱ درصد رشد داشته است. با این حال تعداد متوسط بینندگان هر دو شبکه‌ی Fox Sports 1 و Fox Sports 2 کمتر از دویست هزار بیننده در طول روز است. باید دید که این تغییر روش تا چه حد می‌تواند در تثبیت و بهبود روند رو به رشد شبکه ورزشی فاکس تاثیرگذار باشد.

منبع: بلومبرگ (همراه با ترجمه و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.