در نگاه نخست این گونه به نظر میرسد که بینندگان مسابقات ورزشی مهم را بیش از هر قشری جوانان تشکیل میدهند. اما در عمل نکتهی دیگری را شاهد هستیم و آمار و ارقام موجود در این زمینه چیز دیگری میگویند. یا لااقل در رابطه با بینندگان مسابقات ورزشی مهمی که در کشور امریکا برگزار میشوند چیز دیگری میگویند. برای اینکه بدانید آمار و ارقام موجود در این زمینه دقیقا چه چیزی میگویند، میتوانید در ادامهی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.
بسیاری از مسابقات ورزشی مهمی که به شکل منظم در کشور امریکا برگزار میشوند، بینندگان فراوانی در چهار گوشهی دنیا دارند. به عنوان مثال میتوان به لیگ ملی بسکتبال این کشور (لیگ NBA) اشاره کرد. همچنین مسابقاتی نظیر لیگ ملی هاکی روی یخ (NHL) این کشور و لیگ ملی فوتبال امریکایی (NFL) نیز بینندگان خاص خود را در میان ورزشدوستان جهان دارند. با این حال بررسیهای اخیر نشان میدهد که بینندگان مسابقات ورزشی یاد شده در کنار دنبال کنندگان بسیاری از مسابقات جهانی مشابه نظیر تنیس ای تی پی تور زنان و مردان، روز به روز پیرتر از قبل میشوند.
بینندگان مسابقات ورزشی با آیندهای مبهم
در این میان بیشترین میانگین سنی بینندگان مسابقات ورزشی جهان به بینندگان گلف تور PGA تعلق دارد که رقم ۶۴ سال را نشان میدهد. اگرچه با توجه به ماهیت آرام ورزش گلف شاید بتوان چنین رقمی را عادی توصیف کرد، اما این آمار در مورد ورزشهای پر هیجانی نظیر بیسبال (که به نوعی یکی از مهمترین ورزشهای سنتی و ملی امریکا محسوب میشود) نیز کم و بیش به همان ترتیب قابل مشاهده است. به گونهای که میانگین سنی بینندگان مسابقات لیگ ملی بیسبال امریکا (MLB) از ۵۲ سال سن در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۵۷ سال سن در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافته است. این در حالی است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی رقم مذکور روی ۵۲ سال سن ثابت مانده بود.
گذشته از موارد یاد شده نکتهی نا امید کنندهتری که برای هوادران بیسبال وجود دارد این است که روز به روز از تعداد مخاطبان جوان مسابقات مهم این رشتهی ورزشی کاسته میشود. به ترتیبی که هم اکنون تنها ۷ درصد از بینندگان مسابقات ورزشی مربوط به این رشته و لیگ MLB را بینندگان کمتر از ۱۸ سال تشکیل میدهند.
البته وضعیت بینندگان مسابقات ورزشی مهم برگزار شده در دو رشتهی محبوب ورزشی دیگر امریکا یعنی فوتبال امریکایی و بسکتبال تا حدی بهتر از بیسبال به نظر میرسد. به گونهای که میانگین سنی بینندگان مسابقات لیگ فوتبال امریکایی (NFL) در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۰ سال بوده که ۷ سال از میانگین سنی بینندگان بیسبال کمتر است. با این حال بینندگان مسابقات ورزشی این رشته نیز در طول ده سال اخیر پیرتر شدهاند و میانگین سنیشان از رقم ۴۶ سال سن به رقم ۵۰ سال سن رسیده است.
از سوی دیگر همین آمار نشان از آن دارد که متوسط تعداد بینندگان مسابقات لیگ NFL نسبت به سال گذشته چیزی نزدیک به ۸ درصد کاهش یافته است. به گونهای که متوسط تعداد بینندگان مسابقات ورزشی این لیگ در یکشنبه و دوشنبه شبها با کاهشی مابین ۱۰ تا ۱۲ درصد همراه بوده است. این در حالی است که تنها ۹ درصد از بینندگان مسابقات ورزشی این رشته را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل میدهند. رقمی که میتوان انتظار داشت طی سالهای پیش رو حتی کمتر از این مقدار شود.
در این میان وضع بینندگان مسابقات ورزشی بسکتبال و رقابتهای لیگ NBA را میتوان بسیار بهتر و امیدوار کنندهتر از بینندگان مسابقات ورزشی فوتبال امریکایی و لیگ NFL دانست. چرا که میانگین سنی بینندگان مسابقات ورزشی این رشته در طول ۱۶ سال اخیر تنها دو سال افزایش یافته و از رقم ۴۰ سال سن در سال ۲۰۰۰ میلادی به رقم ۴۲ سال سن در سال ۲۰۱۶ میلادی رسیده است.
بینندگان مسابقات ورزشی با آیندهای روشن
در میان رشتههای مختلف ورزشی معتبر در امریکا، این بینندگان مسابقات ورزشی رشتهی فوتبال و لیگ MLS هستند که از جوانترین بینندگان تلویزیونی برخوردارند. اگرچه میانگین سنی بینندگان لیگ فوتبال MLS از ۳۹ سال سن در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۴۰ سال سن در سال ۲۰۱۶ میلادی رسیده است، اما بینندگان مسابقات ورزشی این لیگ بسیار جوانتر از قبل شدهاند و آن بخشی از آنها که سنی زیر ۱۸ سال دارند، هماکنون ۱۵ درصد کل بینندگان مسابقات لیگ فوتبال امریکا یا MLS را تشکیل میدهند. این در حالی است که بینندگان مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلستان (که به مراتب شناخته شدهتر و معتبرتر از لیگ فوتبال MLS است) به طور متوسط ۴۳ سال دارند و حدود ۱۰ درصد آنها را جوانان زیر ۱۸ سال تشکیل میدهند. در واقع به لحاظ جوان بودن متوسط سن بینندگان، لیگ فوتبال MLS حتی از لیگ برتر انگلستان نیز جلوتر است (هر چند که به طور حتم مخاطبان کمتری نسبت به لیگ مذکور دارد).
در سال گذشته تعداد بینندگان مسابقات ورزشی لیگ MLS به طور متوسط چیزی نزدیک به ۳۰۸ هزار نفر بود. رقمی که گرچه در مقابل متوسط تعداد بینندگان رقابتهای ورزشی مهم کشور امریکا در سایر رشتهها چندان درخشان جلوه نمیکند، اما از آیندهای درخشان برای لیگ فوتبال MLS در میان بینندگان تلویزیونی حکایت دارد. چرا که متوسط تعداد بینندگان مسابقات ورزشی این لیگ هماکنون به حدود دو برابر تعداد بینندگان مسابقات لیگ فوتبال امریکا یا MLS در یک دهه قبل رسیده است.
اهمیت پیر یا جوان بودن بینندگان مسابقات ورزشی مهم
شبکهی ورزشی فاکس در حال حاضر به طور سالانه رقمی معادل ۳۰ میلیون دلار بابت حق پخش مسابقات لیگ فوتبال امریکا یا MLS پرداخت میکند. مبلغی که در مدت ۵ سال به ۱۵۰ میلیون دلار بالغ میشود. این در حالی است که همین شبکهی ورزشی همراه با شبکهی NBC در مجموع رقم ۷۴۰ میلیون دلار را بابت پوشش پنج سالهی مسابقات اتومبیلرانی ناسکار پرداخت کردهاند.
با این حال اگر روند رو به نزول تعداد بینندگان رویدادهایی نظیر ناسکار به همین شکل افزایش یابد و تعداد بینندگان مسابقات ورزشی این رشته به همان نسبت با کاهش همراه گردد، این مسابقات دیگر پتانسیلی برای سرمایه گذاری نخواهند داشت و به طور حتم قراردادهای کلان مربوط به حق پخش تلویزیونی خود را از دست خواهند داد. هر چند که تحقق این موضوع در آیندهای نزدیک اندکی بعید به نظر میرسد، اما به طور حتم در بلند مدت موفقیت تلویزیونی با آن دسته از رقابتهای ورزشی خواهد بود که روند رو به رشد تعداد بینندگان جوانشان به شکل معنیداری ادامه دارد.
منبع: مارکت واچ (همراه با تحلیل، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)
در صورت تمایل میتوانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.
به نظرم تبلیغات هم موثره. مثلا الان فیلمهای سینمایی که راجع به بیسبال باشن خیلی کمتر شدن و همه بیشتر به سمت فوتبال میرن. سلیقه مردم امروزی هم عوض شده و با موچ زمانه پیش میرن. برای خیلیا ورزش بیشتر حس نوستالژی داره تا هیجان ناشی از تماشا