برقراری ارتباط موثر با خود و دیگران،  هدف اصلی کتاب هنر برقراری ارتباط است که تا کنون در سه مقاله به آن پرداخته شد. ( ۱ _ ۲ _ ۳ )  و اینک در مقاله‌ی شماره چهار، می پردازیم به اینکه ما چگونه و به چه روشی می‌توانیم این ارتباط موثر را برقرار نماییم که مفید، سازنده و تغذیه کننده‌ روح و ارتباطات باشد و باشد نه مخرب و ویرانگر.

 

 

  • روشهای برقراری ارتباط موثر

یکی از روشهای برقررای ارتباط موثر ، چه با خودمان چه با دیگران، نوشتن نامه یا ایمیل و گفتن تمام حرفهایی ست که شانس گفتنش را به روشی دیگر نداریم یا فکر میکنیم که نداریم. این کار برای شروع یک ارتباط موثر با خود یا دیگران بهترین روش است.

این روش برای مواقعی‌ست که  ممکن است احساس کنید نمی‌توانید به آن خوبی که مایل هستید، با دیگران یا حتی خودتان ارتباط موثر برقرار نمایید و  یا حتی نمی‌توانید آنچه را که در دل دارید به خوبی  بیان نمایید و یا شاید هم نگرانید که واکنش شخص مخاطب از شنیدن حرفهای شما چه خواهد بود. بنابراین ما به شما نوشتن یک نامه‌ی مهرآمیز  را پیشنهاد می‌کنیم.

این نامه می‌تواند برای خودتان نوشته شود یا یم شخص دیگر، هیچ فرقی ندارد چون شما در نهایت قرار است به خودتان انرژی مثبت ببخشید. پس نباید فراموش کنید که  این نامه بایستی سرشار از مواد مغذی و مفید برای روح و روان باشد.  در واقع شما با نگارش نامه ای با جملات مثبت به دیگری، این انرژی مثبت را به خودتان داده‌اید.

اولین کسی که از نگارش یک نامه‌ بر پایه‌ی گفتمان مهرورزی سود می‌‌برد، خود نویسنده‌ی نامه است. اگر بتوانید نامه‌ای سرشار از مهر و شفقت بنویسید، درطول زمانیکه دارید جملات را می‌نویسید در حال تغذیه‌ی خودتان با مهر و شفقت هستید. شما در حال شفا دادن روح خود از بیماری‌های وخیم هستید و چه بسا جسمتان نیز از این بیماری‌هایی که نمود خارجی مشکلات روحی هستند، شفا یابد. پس به خاطر داشته باشید که  هنوز شخص مقابل،  نامه یا ایمیل شما را دریافت نکرده است اما تاثیر مثبت آن روی خودتان دوصد چندان است.

یکی از خوبی‌های نوشتن نامه در هنر برقراری ارتباط موثر این است که این کار خیلی راحت‌تر و آسان‌تر از سایر روش‌ها است و می‌تواند یک  تمرین خوب برای شروع برقراری ارتباط موثر باشد.

نوشتن با این شیوه، برای سلامتی شما بسیار مفید است چون اگر نامه‌ی شما سرشار از مهر و شفقت باشد و بیانگر این باشد که خودتان یا دیگری را درک می‌کنید، به راحتی می‌توانید تمام مسمومیت‌های ناشی از خشم، ترس و عصبانیت را از ذهن‌تان پاک نمایید.

گفتمان مهرورزی به روش نگارش نامه را حتی  می‌توانید با تلفن زدن یا ارسال پیام متنی  نیز انجام دهید. مهم واژه‌هایی ست که باید در ذهن شما حرکت کنند و به باورتان برسد تا اثر مفید خودشان را روی شما بگذارند.

دفعه‌ی بعدی که گوشی تلفن را برداشتید و خواستید با شخصی صحبت کنید چه در زمینه‌ی کاری چه شخصی،  چند لحظه‌ای به گوشی تلفن نگاه کنید و سپس به خودتان بگویید این وسیله‌ای ست که قرار است به واسطه‌ی آن یک ارتباط موثر و مفید برقرار گردد و باعث بهبود کیفیت زندگی‌ام شود. پس با آگاهی کامل این ارتباط را برقرار نمایید. بر روی تک تک واژه‌هایی که میخواهید به کار ببرید فکر کنید و ببیند آیا جز دایره‌ی واژگانی یک گفتمان مهرورزی هست یا نه.

متاسفانه ما در اغلب موارد آنقدر عجله داریم که فکر می‌کنیم فقط باید یک پیامی‌ را بفرستیم و برویم،  اما به انرژی نهفته شده در درون پیام که قرار است گیرنده آن را دریافت کند، اصلن توجه نمی‌کنیم و  فکر می‌کنیم همینکه چند خطی را بنویسیم و دکمه‌ی ارسال ‌بزنیم و پیام ارسال شود، کافی‌ست. البته که کافی نیست  بلکه به تامل بیشتری از سوی فرستنده نیاز دارد.

از این به بعد قبل از فرستادن یک پیام یا برقراری یک تماس تلفنی، به خاطر بیاوریم  که نیازی به عجله نیست و همیشه  زمان به قدر یک دم و بازدم عمیق در دست داریم و  می‌توانیم  کمی صبر و تامل کنیم قبل از اینکه گوشی تلفن را برداریم یا ایمیلی را ارسال کنیم یا پیامی‌ بدهیم.

در این صورت شانس زیادی داریم که همیشه مقداری مهر و دوستی را وارد جهان هستی نماییم.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از  بخشی از کتاب The Art of Communicating

نویسنده: Thich Nhat Hanh