انواع استرس ها  به زندگی امروزه گره‌‌خورده‌اند اما می‌توان میزان  استرس را به حد نرمال رساند. برای حذف انواع استرس به طور روزانه، بهتر است به جای استفاده از دارو و سایر روش‌ها،  از تکنیک‌های آرام سازی ذهن و بدن استفاده نمایید. آسان، بدون عوارض جانبی، و کم هزینه.

قطعا انواع استرس ها تاثیر منفی بر روی کسب و کار و زندگی معمولی هر شخصی می‌گذارد. افرادی که بیش از حد کار می‌کنند و هر روز همان کارهای روتین قبل را تکرار می‌کنند بیشتر در معرض استرس قرار دارند، چرا که حسی مثل گیرافتادن در یک دور باطل به آنها دست می‌دهد. حس می‌کنند کارهایشان بی‌سرانجام است.  داشتن چنین احساساتی در طی زمان طولانی،  باعث ایجاد خشم ، عدم رضایت شغلی، زودرنجی و تحمل‌ناپذیری در آنها می‌شود و البته بیماریهای جسمی که از پس این حالات ذهنی ایجاد می‌شوند را نیز نباید نادیده گرفت. انواع استرس ها که در ذهن هر کارمند ی باشد  به محیط کاری و سایر همکارانش نیز منتقل می‌شود و  البته مراجیعن و مشتری ها نیز این استرس‌ها را دریافت می‌کنند  که در نهایت به ضرر همه است. اما تکنیک‌های حذف انواع استرس ، می‌توان محیطی آرام را برای خود و سایرین رقم زد.

پس از تحقیقات فراوان طی چندین سال، ثابت شده است که روشهای آرام سازی ذهن و بدن یا  مدیتشین، تاثیر بسیار خوبی دارند.  شاید تنها مشکل در یاد گرفتن مدیتشین ، نداشتن وقت برای رفتن به کلاس‌های یوگا و مدیتیشن است اما خوشبختانه نیازی نیست حتما در این کلاس‌ها شرکت کنید تا عادت به انجام مدتیشین روزانه را،  کسب نمایید. هر شخصی خودش می‌تواند با تمرین زیاد این روش‌ها را یاد بگیرید.

روشهای حذف انواع استرس در هر زمانی و در هر مکانی

انواع استرس

  • ۱ –  حذف انواع استرس ها از طریق آگاهی ذهنی

یکی از مفیدترین استفاده‌های یوگا در زندگی روزانه، تمرین آگاهی ذهنی است که منجر به حذف استرس در فکر و بدن می‎شود.  این تمرین بر روی آگاه شدن به زمان حال تمرکز دارد و باعث پاک شدن ذهن از سایر زمان‌ها می‌شود. دیگر به گذشته فکر نمی‌کنید و نگران آینده هم نیستید.  به یک آرامش ذهنی خاصی می‌رسید که باعث حذف استرس از فکر و بدن‌تان می‌شود.

اساس این تمرین  نیز چیزی نیست جز تمرکز کردن بر روی نفس کشیدن‌تان و تمرکز بر کل بدنتان در همان حالتی که نشسته‌اید یا ایستاده‌اید یا خوابیده‌اید.  با استفاده از ترفندهای زیادی می‌توانید بدون اینکه چشمتان بسته شود و حتی در حالت ایستاده،  از تمرین‌های مخصوص مدیتیشن استفاده نمایید. مثلا سعی کنید هرجایی که هستید به دقت به چیزهایی که اطرافتان هست نگاه کنید، البته یک نگاه همراه با قدردانی و سپاس.

یا وقتی در حال شستشوی دستتان هستید به حسی که از برخورد آب با دستتان ایجاد می‌شود دقت کنید. شاید این یک اتفاق جزئی و پیش پا افتاده باشد اما اگر به دقت به قطرات آب نگاه کنید و لبخند بزنید و احترام بگذارید، متوجه می‌شوید موجی از آرامش، ذهن و بدن شما را فرا می‌گیرد.

روش دیگر این است که به یک شئی خیره شوید و فقط به همان شئی فکر کنید تا تمام افکار دیگر از ذهتان خارج شود.  مثلا به یک برگ درخت که در حال تکان خوردن در باد است نگاه کنید. یا به ذرات معلق گردوخاک که در هوا غوطه‌ور می.‌شوند.  یا به هر عنصر طبیعی دیگر که قابل قدردانی و شکر است با تمام وجود نگاه کنید.

  • ۲ –  حذف  انواع استرس از طریق مانترا

مانتراها،  واژه‌ها یا آوایی‌هایی مانند OM هستند که با تمرکز بیان می‌شوند. مانتراها  در انواع مدیتشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تمرکز را به ذهن برگردانند.  شما  می‌توانید مانترای شخصی خودتان را داشته باشید. می‌توانید جملات یا واژه‌هایی را بعنوان ذکر  استفاده کنید که یادآوری اهدافتان هستند و هر بار در مدتیشین، آنها را تا زمانیکه ذهن‌تان آرام نشده و افکار مغشوش از آن بیرون نرفته،  تکرار نمایید.

با استفاده از این روش، هر زمانیکه احساس کردید پر از استرس شده‌اید، یک مکان نسبتا بی‌سروصدا را پیدا کنید تا بتوانید ذهنتان را پاک نمایید به آرامش برسید و استرس را از خود دور نمایید. با تمرین و تکرار زیاد است که می‌توانید به آسانی تبدیل شوید به فردی که با ذکر مانترایش به آرامش دست یابد و مورد احترام همکارانش قرار بگیرد.

  • ۳ –  حذف انواع استرس با انواع نفس کشیدن

نفس کشیدن و مدیتشن باهم ارتباط تنگاتنگی دارند. نفس کشیدن عمیق،  مانند آب به آتش ریختن است . وقتیکه تحت تاثیر استرس قرار می‌گیرید، از طریق نفسهای عمیق باعث می‌شوید بدنتان به طور معکوس عمل کند و به جای شعله ور کردن آتش خشم، آن‌را خاموش نماید.

نفس کشیدن عمیق،  به لحاظ فیزیکی تاثیراتی مثل کاهش ضربان قلب، شل شدن ماهیچه‌ها، و  کوچک شدن مردمک چشم را به همراه خواهد شد که باعث کاهش استرس می‌شوند.

با نفس‌های عمیق،  ضربان قلبتان آهسته‌تر می‌شود، میزان اکسیژن رسانی به سلول‌ها بهبود می‌یابد، فشار خون پایین‌تر می‌آید و همه‌ی اینها باعث کاهش خطرات طولانی مدت استرس بر بدن می‌شوند.

سعی کنید زمان‌هایی که تنها هستید را به تمرین تنفس عمیق اختصاص دهید تا این هنر را به خوبی یاد بگیرید و هنگامیکه در شرایط سخت و تنش‌زا حتی در یک جمع شلوغ هستید، به آسانی و با مهارت بتوانید به آرامش برسید.

روش‌های زیادی برای تنفس عمیق وجود دارد و شما می‌تواند هر کدام را که برایتان مناسب‌تر است انتخاب نمایید مثلا :

  • –  تنفس شکمی :

این نوع نفس کشیدن که به آن تنفس دیافراگمی نیز گفته می‌شود برخلاف نفس‌های معمولی که همیشه می‌کشیم است.  به هنگام دم ، هوا را با تمام توان از طریق بینی تنفس کنید و به تمام بدنتان برسانید تا جایی که حجم زیاد هوا در شکمتان،  باعث شود شکم و قفسه‌ی سینه  بی اختیار هوا را به خارج  هدایت کند. این لحظه‌ی بازدم است. شما هوا را ، از طریق دهان خارج سازید و سپس مدتی صبر کنید و دوباره همین کار را انجام دهید.

دقت داشته باشید در تمام این لحظات بایستی یک لبخند درونی در وجودتان نقش ببندد تا به بهترین شیوه، استرس از بدنتان خارج شود. این روش علاوه بر کم کردن استرس، به دستگاه گوارشی بدن نیز کمک می‌کند‌.

  • –  تنفس تصاعدی :

در این روش آرام سازی بدن و حذف  انواع استرس ، به طور تدریجی صورت می‌گیرد.  به هنگام دم، به تدریج عضلات بدن جمع  و منقبض شده و به هنگام بازدم،  به تدریج  رها و منبسط می‌شود.  در طی زمانیکه عضلات خود را منقبض می‌کنید، روی  این انقباض متمرکز شوید مثلا روی انقباض شانه‌هایتان. سپس در هنگام بازدم آرام آرام ماهیچه‌های شانه  را شل و رها سازید و در طی رهاسازی نیز ، روی ماهیچه‌های شانه متمرکز باقی بمایید.

  • –  تنفس تجمسی :

در این روش، به هنگام نفس کشیدن چیزی را در ذهنتان تجسم می‌کنید و یا به عبارتی دیگر، صحنه‌ای را در ذهنتان نقاشی می‌کنید.  برای اینکار بایستی حواس پنجگانه خود را به کار اندازید. بعنوان مثال در طول نفس کشیدن، چشمتان را ‌بندید و یک تصویری از صلح و آرامش را در ذهنتان تجسم کنید. می‌توانید تصویر یک آبشار را در ذهنتان نقاشی کنید یا هاله‌های شفابخش نور را ببینید که در سراسر بدنتان به جریان در می‌آیند.

مدیتشین روشی مناسب  برای حذف انواع استرس‌ ها،  اضطراب‌ها و بدخوابی‌ها است، به شرطی که به خوبی آن را فرا گرفته باشید.  برای یادگرفتن یک مدیتشین مناسب و مفید که برایتان کاربرد داشته باشد، بهتر است در ابتدا  در زمانهایی که تحت فشار و استرس نیستید تمرین کنید  تا به خوبی  آن‌را یاد بگیرید و آماده شوید برای زمان‌هایی که دیگران نیز در اطرافتان هستند.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Serenity Gibbons

منبع : Success