آدمهای فوق العاده موفق، می‌‌دانند که موفقیت، موفقیت به بار می‌‌آورد. وقتی افرادی را می‌بینید که قادرند کارهای فوق العاده ای را به اتمام برسانند کنجکاو می‌شوید و از خود می‌پرسید چه چیزی بوده که آنها را با دیگران متمایز ساخته؟  مطالعات زیادی که در این زمینه صورت گرفته، نشان داده  افراد بسیار موفق دارای یکسری ویژگیهای مشترک هستند که در ادامه خواهید خواند. شما نیز می‌توانید این نکات را به کار ببرید تا سطح زندگی خود را ارتقا بخشید.

۱-  هر روز به طور هدفمند برنامه‌ریزی می‌کنند و به برنامه‌ها عمل می‌کنند

شاید به نظر برسد جمعه شبها، زمان چندان خوشایندی نیست چرا که از فردا، دوباره روزهای کاری شروع می‌شوند و یک هفته‌ی کاری دیگر در پیش رو است، این زمانی‌ست که آدمهای معمولی، با کارهای بی فایده هدر می‌دهند تا صبح شنبه فرا برسد و به سر کار بروند. آنها در این مدت کارهایی انجام می‌دهند که چندان به دربخور نیست و باری به جهت است. اما افراد فوق العاده موفق،  حتی برای این مواقع  نیز برنامه‌ریزی هدفمند دارند.

آنتونی رابینز می‌گوید : ” انجام هر فعالیتی به صورت بی هدف، یعنی هدر دادن زمان”.

با این حساب، شما  چه میزان از زمان زندگیتان را به صورت هدفمند، از قبل برنامه ریزی کرده‌اید؟

۲- آدمهای فوق العاده موفق، ریسک می‌کنند

افراد  فوق العاده موفق با ریسک کردن و انجام کارهایی که دیگران تصور می‌کنند فراتر از توان آنهاست،  رشد می‌کنند. این افراد به طور دام فراتر از محدودیت‌ها در حرکت هستند. آدمهای فوق العاده موفق هرگز  نمی‌پذیرند که مرتبا درجا بزنند و دست روی دست بگذارند.  آنها برای رسیدن به اهداف خود حاضرند پا را  خارج از محدوده‌ی امن زندگیشان بگذارند.

گام گذاشتن در خارج از منطقه امن زندگی به منظور دست یافتن به فرصتهای جدید و رشد دائم برای آنهاست.

چند وقت است که شما در منطقه امن زندگی‌تان بی حرکت مانده‌اید؟

۳- اطراف خودشان را با آدمهای باهوش و دانا پر می‌کنند

برخی از کارآفرینان بزرگ  مثل بیل گیتس، استیو جابز، و مارک زاکربرگ،  از ابتدای کارشان همواره دارای یک تیم کاری قوی و مستحکم بوده‌اند چرا که می‌دانستند یک تیم خوب،  برای موفقیت آنها، حیاتی است. کار کردن به صورت گروهی، باعث می‌شود افکار و عملکرد شما تصحیح یابد و بتوانید مشکلات را حل کنید و خود را در چالشهای جدید قرار دهید.

این یک حقیقت است که دوستان ما روی ما تاثیر می‌گذارند،  ما از نظر شخصیتی میانگینِ  ۵ نفری هستیم که در اطرافمان قرار دارند.

شما زمان خود را با چه کسانی سپری می‌کنید؟

۴- از کلیت کار،  چشم بر نمی‌دارند

اینکه بر روی جزئیات یک کاری متمرکز شویم به ما این اجازه را می‌دهد که  نتایج را به صورت واقع بینانه ببینیم و نه اینکه بر اساس حدس و گمان نتیجه ها را پیش بینی کنیم.  اما تمرکز بیش از حد بر روی جزئیات،  ما را از کلیت کار دور می‌کند و فراموش می‌کنیم که قرار بود به کجا برسیم و چه کاری انجام دهیم. اگر قرار نیست شما خودتان برای خودتان یک طرح کلی از زندگی را طراحی و اجرا کنید، پس چه کسی قرار است این کار را انجام دهد؟

هرگز تصویر و طرح کلی که برای خود ترسیم کرده‌اید را فراموش نکنید و همیشه بر اساس آن کار کنید.

عادت های افراد موفق

۵-  آدمهای فوق العاده موفق، کارها را به اتمام می‌رسانند

تنبلی کردن  از جمله عادتهای بشر است. اما افراد فوق العاده  موفق،  مثل  لیزر به کار مورد نظرشان چشم می‌دوزند و چشم از آن برنمی‌دارند تا وقتی تمام شود. در این مدت زمان،  شاید حتی آنها خودخواه به نظر برسند که چرا به جز کار خودشان، هیچ توجهی به بقیه چیزها ندارند. بسیاری از ما شاید با نداشتن چنین دید لیزری احساس قربانی بودن داشته باشیم که چرا نمی‌توانیم یا مایل نیستیم کاری را به انجام برسانیم.  اما از طریق اولویت بندی کارها، و قرار دادن زمان مناسب برای انجام کارهای هدفمند (و نه لیست بلند بالایی از هر نوع کاری) ، ما نیز می‌ توانیم به چنین دیدگاه لیزری دست یابیم.

۶- موانع را رد می‌کنند و از پاسخهای منفی دلسرد نمی‌شوند

اصولا انسانها وقتی با یک مانع روبرو می‌شوند به راحتی تسلیم شده و تصور می‌کنند که دیگر پایان راه فرا رسیده. ولی انسانهای قاطع،  قادرند از پس موانع فوق العاده سخت هم  بر آیند و با پرشهای بلند از هر کوهی که سد راهشان شده، رد شوند.  برای مثال می‌توانید به برادران رایت ( خالق هواپیما ) فکر کنید که چگونه سعی کردند به رویایی محال،  یعنی پرواز انسان در آسمان دست یابند.

آیا می‌ توانید تصور کنید اگر قاطعیت آنها نبود ما امروز چیزی به نام هواپیما در دنیا نداشتیم؟ رویای شما چیست؟

۷-  آدمها فوق العاده موفق، هرگز از یاد گرفتن دست نمی‌کشند

یکی از تواناییهای انسان، توانایی او در یادگیری است، اما متاسفانه بسیاری از ما وقتی که تحصیلات معمول خود را تمام می‌کنیم و به اصطلاح فارق‌تحصیل می‌شویم،  دیگر به دنبال کسب دانش‌های نمی‌رویم.  با اینکار به خودمان اجازه می‌دهیم در زندگی شخصی و حرفه ای دچار ایستایی و سکون شویم. مثل آبی راکد تبدیل به مرداب می‌شویم.

اگر درخت زندگی ما در حال سبز شدن و  رشد کردن نباشد، در حال پوسیدن و خشک شدن است.

شما چه مقدار از هفته را برای آموزش خودتان و کسب دانش جدید اختصاص می‌دهید؟

 

یک موفقیت، باعث ایجاد موفقیتی دیگر می‌شود. این نکات را به خاطر داشته باشید و هر روزتان را با این قوانین سپری نماییدو دست از آنها بر ندارید.

اطراف خود را با آدمهایی پر کنید که شهامت رشد و ترقی یافتن را به شما هدیه می‌دهند.  


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Gavin Sequeria

منبع : Success