در دنیای حرفه‌ای امروز، اینکه بتوانیم یک گفتگوی بی نقص و روان را شروع کنیم سپس ادامه دهیم و در نهایت به آن پایان دهیم، یک امتیاز محسوب می‌شود که البته شما نیز می‌توانید این امتیاز را کسب کنید یادبگیرید چگونه یک گفتگوی روان و بی نقص داشته باشید.  بدین منظور در ابتدا بایستی بدانیم که در چه زمانهایی بهتر است یک بحث را شروع کنیم،  چه  کار کنیم تا سخنان ما خسته کننده نباشد، چه کار کنیم تا با پرسیدن سوالات مفید و کاربردی،  گفتگو را جذاب‌تر کنیم و در انتها چگونه به بهترین نحو، گفتگو را پایان دهیم.

                – – – –  دانستن تمام این نکات و انجام آنها،  یک هنر است ; هنر گفتگوی بی نقص .

اگر با خودتان فکر کرده‌اید که آیا من توانایی داشتن گفتگوی بی نقص را دارم؟  آیا می‌توانم یک گفتگوی صحیح و  روان داشته باشم؟ و پاسختان منفی بوده، نگران نباشید.  برای یادگیری این هنر می‌توانید از ۷ روش زیر استفاده کنید تا به نتیجه مثبت برسید.

۷ راه برای داشتن گفتگوی بی نقص

گفتگوی بی نفص

۱_ حس آرامش را انتقال دهید

یک گفتگوی بی نقص ، وقتی رخ می‌دهد که طرفین گفتگو، احساس راحتی و آرامش داشته باشند. اگر شما آغازگر یک گفتگو هستید، بهترین کار این است که ابتدا سعی کنید خودتان آرام و راحت باشید.  آرام بودن شما، باعث انتقال حس آرامش به دیگران می‌شود. این اولین گام برای وارد شدن در یک گفتگو ست.

فراموش نکنید هر حسی در شما جاری باشد به دیگران نیز منتقل می‌شود. اگر دیدگاه شما در یک گفتگو این باشد که می‌خواهید چیز مفیدی را به جمع اضافه کنید دیگران نیز چنین حسی پیدا خواهند کرد و همین کار را انجام خواهند داد. اشتیاق شما به دیگران سرایت خواهد کرد. انرژی‌ها سرایت می‌کنند.

۲_ حرفی برای گفتن داشته باشید

 برای اینکه همیشه حرفی برای گفتن داشته باشید راهی نیست جز اینکه همیشه به دنبال یادگیری باشید تا وقتی در یک گفتگو قرار می‌گیرید چیز تازه‌ای برای ارائه داشته باشید. گفتگو یک سفر است. باید ابزار لازم را برای رفتن به سفر جمع‌آوری کنید.   ابزار شما در یک گفتگو، حرف است. آنهم حرفهای جدید، حرفهای جالب توجه و غنی. می‌توانید با مطالعه روزنامه‌ها، از اخبار روز آگاه شوید.  یا می‌توانید با مطالعه کتاب‌های مختلف بر اندوخته بانک اطلاعاتی خود بیافزایید. در یک گفتگو اگر حرفی برای گفتن نباشد، گفتگو،  خسته کننده خواهد بود.

۳_ گفتگو را با یک پرسش آغاز کنید

یک پرسش خوب، علاوه بر اینکه توجه یک نفر را جلب می‌کند می‌تواند تمام یک گفتگو را نیز پوشش دهد. یک سوال خلاقانه و غیرتکراری و غیر کلیشه‌ای بپرسید. چیزی بپرسید که نشان دهد قرار نیست این گفتگو مثل بقیه‌ی گفتگوها، خسته کننده و بی ثمر باشد.

۴_ یک زمینه‌ مشترک پیدا کنید

مطمئن‌ترین راه برای داشتن سازگاری در یک گفتگو،  این است که به دنبال چیزی بگردید که همه‌ی طرفین گفتگو به آن علاقه‌مند باشند. سپس گفتگو را بر اساس آن علاقه‌مندی پیش ببرید. نگران این نباشید که فلان موضوع ربطی به بیزنس من ندارد بلکه به دنبال ساختن یک ارتباط قوی باشید.

۵_ بر روی دیگری متمرکز باشید نه خودتان

اینکه گفتگوی شما، بر اساس علاقه‌مندی‌های طرف مقابل پیش برود نشان می‌دهد شما یک گفتگو کننده‌ی حرفه‌ای هستید. توپ گفتگو قرار نیست شبیه به پینگ پنگ باشد بهتر است شبیه به توپ گلف باشد؛ به این منظور که با هر سخن، توپ به سمت هدف پیش برود نه اینکه سرگردان باشد.

۶_ نگاهتان متمرکز به یکجا نباشد

این مسئله به خصوص در سخنرانی‌های جمعی کاربرد زیادی دارد. اینکه فقط عده‌ی خاصی را مخاطب قرار دهید و نگاهی به سایرین نکنید باعث می‌شود آن چند نفر اذیت شوند  و علاوه بر این باعث می‌شود دیگران نیز از سخنان شما دور شوند. یک نگاه فراگیر، بهترین راه برای داشتن یک گفتگوی بی نقص است. ولی اگر شخصی یک سوال از شما پرسید بهتر است نگاهتان بیشتربه همان فرد باشد.

۷_ گفتگو را با هارمونی پایان دهید

اینکه یکی از طرفین حرفی داشته باشد و دیگری گفتگو را تمام کند یعنی عدم هماهنگی.  شما که تا حالا یادگرفته‌اید گفتگو را به صورت نرم و روان و طبیعی آغاز کنید و ادامه دهید،  اکنون نیز وقت آن یادبگیرید چگونه گفتگو را با هارمونی پایان دهید. ساده است، تقریبا هر گفتگویی که به طور طبیعی پیش برود، زمانی می‌رسد یک سکوت نسبتا طولانی در گفتگو ایجاد می‌شود، این سکوت یعنی حرفها تمام شده، این زمان بهترین زمان برای پایان دادن به گفتگو است. شما در انتهای گفتگو می‌توانید با جملاتی مثل : “از صحبت کردن با شما لذت بردم”  یا “امیدوارم به زودی شما را ببینم”. گفتگو را به اتمام برسانید. در ضمن یادتان نرود از میزبان نیز تشکر کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: success