جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
شبکه های اجتماعی

کاهش فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی با این پنج روش

ترک کردن شبکه‌های اجتماعی مزایای بسیاری دارد زیرا انواع شبکه های اجتماعی می‌توانند به بهره‌وری و حتی سلامت روان شما آسیب برسانند، اما ترک بدون مقدمه آن‌ها قدم درستی برای همه افراد نیست. در این مقاله ما مراحل ساده‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد که بتوانید استفاده از فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی محدود کنید.

یکی از دوستانم به من می‌گفت: “نمی‌توانم باور کنم که چقدر از وقتم را در فیس‌بوک تلف می‌کنم.” “دیگر چیز خوب یا جالبی در آن نمی‌بینم. واقعاً باید از آن خلاص شوم.” دوستم تنها نیست. بسیاری از افراد احساس می‌کنند که از رسانه‌های اجتماعی کم‌ارزش شده‌اند اما با این وجود آن‌ها بیشتر از آنچه که دوست دارند از این رسانه‌ها استفاده می‌کنند و این اغلب به ضرر بهره‌وری و کارکرد و بازدهی ذهنی آن‌ها است.

فیس‌بوک تنها متهم نیست. مردم دائماً به سمت توییتر، اینستاگرام، اسنپ‌چت، TikTok و سایر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها می‌روند و هنوز هم همه نمی‌خواهند برای همیشه از انواع شبکه های اجتماعی دست بکشند.

شما می‌توانید شبکه های اجتماعی را به‌طورکامل حذف کنید تا از حریم خصوص‌تان حمایت کرده باشید یا یک سال آن‌ها را ترک کنید تا  FOMO را به حداقل برسانید (ویکی‌پدیا: ترس از دست دادن فرصت، به انگلیسی (: Fear of missing out) با عنوان «هراسی فراگیر از اینکه دیگران ممکن است تجربه‌های پرارزشی داشته باشند که فرد از آن‌ها غایب است» توصیف می‌شود.) و ببینید آیا در نتیجه تغییری حاصل می‌شود یا نه. یا می‌توانید رویکرد متعادل‌تری داشته باشید وانواع شبکه ‌های اجتماعی را در زندگی‌تان حفظ کنید اما در مدیریت زمان آن‌ها جدیت بیشتری داشته باشید. تکنیک‌ها و ابزارهای زیادی وجود دارند که در این راستا به شما کمک می‌کنند.

اگر مایل به ترک یکباره‌ی شبکه های اجتماعی نیستید، می‌توانید مدت‌زمانی که روزانه در آن‌ها می‌گذرانید را محدود کنید. به‌عنوان‌مثال: “من هر روز ۱۰ دقیقه بیشتر در اینستاگرام وقت نمی‌گذرانم”، یا “بیشتر از ۱۵ دقیقه در روز زمانم در تمام شبکه های اجتماعی صرف نمی‌کنم.”

مهم نیست که شما چطور این هدف را اجرایی می‌کنید، این استراتژی دور از خطا نیست. وقتی شما به‌جای ترک کردن این شبکه‌ها زمان آن‌ها را محدود می‌کنید، هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که قوانینی که برای خودتان تعیین کرده‌اید را زیر پا نگذارید. مهم نیست که چه نوع موانعی را سر راه‌تان قرار داده‌اید، همیشه می‌توانید آن‌ها را دور بزنید.

بله، راه‌حل‌های فوری و جایگزین وجود دارند، اما چند نکته را نادیده می‌گیرند. هدف این است:

  1. از قبل تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه نوع ارتباطی با شبکه های اجتماعی داشته باشید.
  2. قوانین مناسبی برای خود تنظیم کنید.
  3. استراحت و وقفه را در قوانین‌تان لحاظ کنید تا مجبور نشوید از قوانین‌تان خارج شوید.
  4. به اهداف و نیت‌هایتان پایبند باشید.

در ادامه برخی از ابزارها و استراتژی‌هایی معرفی شده‌اند که می‌توانند به شما در این راه کمک کنند. بخاطر داشته باشید که می‌توانید به‌صورت همزمان از آن‌ها استفاده کنید.

۱. زمان صرف‌شده در انواع شبکه های اجتماعی را ردیابی کنید

ممکن است احساس کنید وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید، اما چقدر زیاد است؟ چه‌مقدار از آن را باید کاهش دهید؟ تا زمانی‌که اندازه فعالیت‌های کنونی‌تان در شبکه‌های اجتماعی را ندانید نمی‌توانید به این سوالات پاسخ‌های دقیقی دهید.

اپلیکیشن RescueTime  برنامه‌ای برای همه سیستم عامل‌ها است که مدت‌زمانی که شما در سایت‌ها و برنامه‌های مختلف می‌گذرانید را ردیابی می‌کند. همچنین می‌تواند سایت‌هایی که فکر می‌کنید برایتان حولس‌پرت‌کننده هستند را مسدود کند (اطلاعات بیشتر در قسمت بعدی). البته دستگاه‌های اپل (Apple) خودشان امکان محدود کردن زمان گذرانده در اپلیکیشن‌های مختلف را دارند اما ممکن است لازم باشد از یک ابزار جداگانه نیز برای این منظور استفاده کنید.

iOS  دارای ابزاری داخلی به نام Screen Time است که مدت‌زمانی که شما در iPhone تان می‌گذرانید، از جمله دقایقی که در برنامه‌های مختلف سپری می‌کنید را ردیابی می‌کند. برای پیدا کردن خلاصه فعالیت‌هایتان، صفحه اصلی خود را به سمت راست بکشید. روی خلاصه کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری نمایش داده شود. گوگل نیز در برخی از دستگاه‌های خود ویژگی مشابهی به نام Wellbeing دارد.

انواع شبکه های اجتماعی

۲.از افزودنه‌های مرورگر برای مسدود کردن سایت‌های شبکه های اجتماعی استفاده کنید

یکی از بهترین ابزاری که در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها می‌توانید برای محدود کردن استفاده از شبکه‌های اجتماعی‌تان استفاده کنید، افزونه‌های مرورگر است. این افزونه‌ها دسترسی به سایت‌هایی که انتخاب می‌کنید را مسدود می‌کنند. برخی از این افزونه‌ها همچنین زمان را در سایت‌ها و برنامه‌های انتخابی ردیابی می‌کنند.

RescueTime ، که در بالا به آن اشاره کردم، برای اعضای premium خود ویژگی‌ای دارد که وب‌سایت‌های حواس‌پرت‌کننده را مسدود می‌کند. این ویژگی FocusTime نامیده می‌شود و براساس سابقه قبلی شما مشخص می‌کند که کدام سایت‌ها حواس شما را پرت می‌کنند. وقتی FocusTime را روشن می‌کنید، این سایت‌ها را برای مدت زمانی که شما تعیین می‌کنید مسدود می‌کند. البته سایتی که برنامه به اشتباه حواس‌پرت‌کننده شناسایی کرده است را می‌توانید ملغی کنید. ویژگی FocusTime  با برنامه‌های دیگری مانند  Slack نیز می‌تواند ادغام شود، مثلا می‌تواند وضعیت شما را به‌طور خودکار به‌روز کند تا به مردم اطلاع دهد شما مشغول انجام کاری هستید که نیاز به تمرکز بالا دارد.

چند افزونه مرورگر دیگر نیز امکانات مشابهی را برای مسدود کردن موقت سایت‌های انتخابی شما ارائه می‌دهند. یکی از مواردی که من دوست دارم StrictWorkflow (رایگان ، کروم) نام دارد. هر زمان که بخواهید کار متمرکز انجام دهید با کلیک روی آیکون این افزونه در نوار مرورگرتان سایت‌هایی که انتخاب کرده‌اید مسدود خواهند شد.

StayFocusd  یکی دیگر از افزونه‌های خوب است و به شما این امکان را می‌دهد که سایت‌های انتخابی‌تان را برای همیشه مسدود کنید یا محدودیت‌های زمانی روزانه را برای سایت‌های مختلف تعیین کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که زیر‌دامنه‌های خاص، مسیرها یا صفحات خاص و حتی انواع خاصی از محتوای یک دامنه، مانند فیلم‌ها را مسدود کنید.

روش دیگر برای مسدود کردن وب‌سایت‌ها انجام این کار از طریق روتر خانگی است. به‌طورمعمول، بخشی برای فیلتر دامنه وجود دارد. اگر یک وب‌سایت اصلی مانند Facebook.com را مسدود کنید، هیچ مرورگری در شبکه شما قادر به باز کردن هیچ صفحه ای در Facebook نیست.

ترک شبکه های اجتماعی

۳.محدودیت‌های زمانی در اپلیکیشن‌های اینستاگرام و فیس‌بوک را فعال کنید

از  iOS 12، می‌توانید برای گروه‌هی از برنامه‌ها مانند شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و موارد دیگر محدودیت زمانی تعیین کنید.

به Settings> Screen Time> App Limits بروید و برنامه‌ها یا گروهی از برنامه‌هایی که می خواهید را انتخاب کنید. سپس، یک محدودیت زمانی روزانه تعیین کنید. می‌توانید تعیین کنید که در کدام روزهای هفته این محدودیت‌ها اعمال شوند.

اپلیکیشن‌های تلفن همراه فیس‌بوک و اینستاگرام نیز دارای عملکرد ردیابی زمان هستند. براساس این ویژگی، دقایقی که هر روز از این برنامه‌ها استفاده می‌شود ردیابی شده و مقدار متوسط ​​روزانه آن نمایش داده می‌شود. همچنین یک محدودیت زمانی اختیاری نیز وجود دارد که می‌توانید برای مدت زمانی که می‌خواهید روزانه در برنامه صرف کنید، محدودیت تعیین کنید. وقتی این محدودیت را تعیین کردید، یک اعلان درون‌برنامه‌ای زمان آن را به شما اطلاع می‌دهد.

این تنظیمات Set Daily Reminder نامیده می‌شود. در اینستاگرام، در مسیر Settings> Your Activity> Set Daily Reminder است. در فیس‌بوک، در قسمت تنظیمات به جستجوی Your Time on Facebook بپردازید.

این تنظیمات دسترسی شما به برنامه را مسدود نمی‌کند و یا حتی از سیستم خارج نمی‌شوید. این اعلان فقط به شما می‌گوید که چه زمانی به حد مجاز رسیده‌اید و به‌سرعت ناپدید می‌شود. بااین‌حال، شما را کاملاً آگاه می‌کند که چند دقیقه گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی به سرعت تبدیل به نیم ساعت می‌شود.

مدیریت شبکه های اجتماعی

۴.روز(های) تعطیل دیجیتالی در نظر بگیرید

به جای این‌که استفاده از شبکه‌های اجتماعی‌تان را به چند دقیقه در روز محدود کنید، چرا سعی نکنید هر هفته چند روز آن را به طور کامل حذف کنید؟ به ‌عبارت دیگر، یک روز تعطیل دیجیتالی را لحاظ کنید.

با درنظرگرفتن روز تعطیل دیجیتالی در روزهایی از هفته، درواقع شما برخی چیزها را حذف می‌کنید تا بتوانید روی چیزهای دیگر تمرکز کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی یا کلا استفاده از اینترنت را در آخر هفته‌ها حذف کنید تا بر خانواده، آرامش و موارد دیگر تمرکز کنید.

می‌توانید برای روزهای تعطیل دیجیتالی قوانینی را تنظیم کنید. مثلا بگویید: “از شنبه تا یکشنبه اینترنت نخواهم داشت، به‌جز تماس‌های ویدیویی و نقشه‌های GPS برای رفت‌وآمد.” یا قانون شما ممکن است این باشد: ” تلفن یا لپ‌تاپ بعد از شام و در اتاق خواب ممنوع.” قوانینی وضع کنید که نه‌تنها مناسب شما باشد بلکه نتیجه مطلوبی نیز برای‌تان به همراه داشته باشد. روی نتایج مطلوب آن فکر کنید.

۵.اعلان‌ها (Notifications) را غیرفعال کنید

چندی پیش آماری را شنیدم مبنی بر اینکه اکثر افرادی که تلفن هوشمند دارند تنظیمات پیش‌فرض اعلان‌ها را تغییر نمی‌دهند. متعجب و شوکه شده بودم. همه باید حداقل برخی از اعلان‌ها را خودشان تنظیم کنند و اگر می‌خواهید استفاده از انواع شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید، قطعاً باید این کار را انجام دهید.

حتماً اعلان‌های صوتی برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی که حواس شما را پرت می‌کنند را غیرفعال کنید. دفعه بعدی که وارد برنامه یا وب‌سایت شوید، تمام اعلان‌های جدیدتان را مشاهده خواهید کرد. نیازی نیست که ابتدا آن‌ها را از طریق تلفن همراه و سپس برای بار دوم در خود برنامه مشاهده کنید. یک بار کافی است.

چگونه از زمانی که ایجادشده استفاده کنیم؟

اگر در کاهش زمان صرف‌شده در شبکه‌های اجتماعی موفق شوید، چگونه از وقت جدیدتان استفاده خواهید کرد؟ درمورد کاری که دوست دارید بجای صرف وقت در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید آگاه باشید. بهتر است این فعالیت به تمرکز بیشتر نیاز داشته باشد و در انجام آن بدون دستگاه‌های الکترونیکی، آرامش داشته باشید. وقتی درباره کاری که می‌خواهید در زمان ایجادشده انجام دهید آگاهی و بینش داشته باشید، این می‌تواند شما را مصمم‌تر کرده و کمک کند از تصمیم‌تان پا پس نکشید 🙂


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : pcmag

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
116
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
142
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
177
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
300
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
227
ضد لک شیرین بیان
بهترین محصولات ضد لک حاوی شیرین بیان را بشناسید
330

مقالات سلامت

لیکن پلان
لیکن پلان از انواع و علائم تا علتها و درمانهای مختلف
30
سوختگی درجه سه
سوختگی درجه سه و آنچه باید راجع به آن بدانید
69
میگرن کودکان
میگرن کودکان چه علائمی دارد و روشهای درمان آن چیست؟
52
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
66
درمان قطعی تنبلی تخمدان
آیا قرص ضد بارداری درمان قطعی تنبلی تخمدان و اختلالات هورمونی زنان است؟
50
علل مشکل در دفع مدفوع
علل مشکل در دفع مدفوع و آنچه که باید انجام دهید
144

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
27
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
43
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
84
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
256
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
361
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
741

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
66
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
73
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
84
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
70
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
181
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
112