با استفاده از  RescueTime، که یک نرم افزار مدیریت زمان و ابزاری پیشرفته برای افزایش بهره‌وری است و توجه و بینش هوشمندی را در مورد نحوه گذراندن روزهایتان فراهم می‌کند، وقت کمتری تلف کنید و کارهای بیشتری انجام دهید. این نرم افزار مدیریت زمان و افزایش بهره ‌وری یکی از بهترین برنامه‌هایی است که ما تاکنون آزمایش کرده‌ایم.

زندگی کوتاه است و زمان کم است . هیچ یک از ما تمایلی برای هدر دادن آن نداریم. اما با توجه به عوامل حواس‌پرت کننده زیادی که برای هدر دادن زمان ما رقابت می‌کنند ، خیلی راحت می‌توانید زمان ارزشمندتان را از دست بدهید، بدون اینکه حتی متوجه این موضوع باشید. اگر می‌خواهید در وضعیت بهترین بازدهی و بهره‌وری خود باشید، ابتدا باید بفهمید که در جریان زندگی چگونه وقت خود را می‌گذرانید. هیچ ابزاری بهتر از اپلیکیشن RescueTime برای این کار وجود ندارد. این سرویس که بیشتر در پشت صحنه کار می‌کند ، مدت‌های زیادی است که یکی از برنامه‌های بهره‌وری مورد علاقه ما برای سال‌ها بوده است. این نرم‌افزار به شما اطلاعات مفید و دقیقی دربازه نحوه گذراندن دقیقه‌ها و ساعت‌هایتان در رایانه یا دستگاه Android خود ، در احتیار شما قرار می‌دهد (نسخه iOS برای این نرم‌افزار وجود ندارد). امکانات نسخه رایگان برای اکثر افراد کافی است، در حالیکه نسخه Premium  که تا حدودی دارای هزینه زیادی است تجزیه و تحلیل عمیق‌تری را ارائه می‌دهد. نرم‌افزار RescueTime  همچنان پس از سال‌ها استفاده ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این یک ابزار فوق العاده برای محیط‌های کاری مدرن است و انتخاب ما در سایت نیز، همین ابزار می‌باشد.

بررسی نسخه‌های مختلف نرم افزار مدیریت زمان RescueTime

نرم‌افزار RescueTime  خدمات خود را در دو نسخه ارائه می‌دهد: نسخه Lite  که رایگان است و نسخه  Premium که دارای هزینه ۹ دلار در ماه یا ۷۲ دلار در سال است. شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که می‌خواهند به صورت گروهی از RescueTime استفاده کنند ، همان نرخ مشترکان Premium را پرداخت می‌کنند.

نسخه Lite نرم‌افزار RescueTime  برای کسی که قبلاً هرگز نحوه گذراندن زمان‌های خود را ردیابی نکرده است ، خدمات زیادی را ارائه می‌دهد. این برنامه روی اینکه از چه وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی استفاده می‌کنید و چه مدت زمانی را در آن‌ها سپری می‌کنید ، نظارت می‌کند. در این اپلیکیشن می‌توانید هر برنامه و سایتی را که استفاده می‌کنید در طبقه  بهره‌ور/ غیر بهره‌ور دسته‌بندی کنید و RescueTime بر این اساس چند گزارش اساسی تولید می‌کند که نشان می‌دهد  وقت خود را چگونه  می‌گذرانید. اعضای نسخه Lite می‌توانند اهداف هفتگی مانند “صرف X ساعت در هفته برای کارهای بهره‌ور و کمتر از Y دقیقه برای موارد غیر‌ بهره‌ور” تعیین کنند و بر اساس آن یک ایمیل گزارش هفتگی دریافت کنند. اگر چه برای دریافت گزارشات ، به یک تاریخچه سه ماهه محدود می‌شوید.

مشترکین غیر رایگان علاوه بر امکانات برنامه  Lite، ویژگی‌ها و گزارش‌های اضافی، از جمله گزارش نامحدود سوابق را دریافت می‌کنند. نسخه Premium همچنین دارای هشدارهایی است که می‌توانید آن‌ها را برای رسیدن به اهداف روزانه فعال کنید. در این صورت با دقت بیشتری می‌توانید زمان صرف شده در خارج از کامپیوتر را ثبت کنید، به عنوان مثال اینکه آیا در جلسه  بوده‌اید، تماس تلفنی داشته‌اید یا فقط برای صرف ناهار بیرون رفته‌اید. علاوه بر این، گزینه‌ی دیگری به نام  Get Focused وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد که وب‌سایت‌های حواس‌پرت کننده را برای مدت زمانی که تعیین می‌کنید مسدود کنید.

مدیریت زمان با رسکیوتایم

مقایسه قیمت RescueTime با سایر برنامه‌ها نیاز به بینش دارد زیرا تعداد کمی از برنامه‌ها دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که RescueTime انجام می‌دهد. نرم‌افزار Qbserve یکی از مشابه‌ترین اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید و فقط یکبار هزینه ۴۰ دلار را برای شما در نظر گرفته است.

با این حال، می‌توانیم به برنامه‌های سنتی‌تر ردیابی زمان برای فریلنسرها نیز نگاهی داشته باشیم که معمولاً شامل ابزارهایی برای تولید فاکتور هستند. نرم‌افزارHarvest  (این نرم‌افزار را در سایت Harvest  ببینید) یک مثال خوب برای مدیریت هزینه و زمان است. هزینه این نرم افزار ۱۲ دلار برای هر نفر در ماه برای حساب  Premium است که هزینه‌ای بیشتر از RescueTime دارد، اما بازده سرمایه گذاری مشخصی دارد زیرا به شما کمک می‌کند تا صورت‌حساب دقیق‌تری را تضمین کنید. اما مدیریت زمان در این نرم‌افزار در مقایسه با روشی که شما گزارش‌های RescueTime را تفسیر می کنید و در نتیجه از زمان خود بهتر استفاده می‌کنید، خیلی دقیق نیست.

نرم‌افزار Toggl، که یکی نرم افزار مدیریت زمان سنتی و محبوب در بین فریلنسرها است، ۹ دلار در هر ماه هزینه دارد و ابزارهای دقیقی را ارائه می‌دهد که برای ردیابی زمان صرف شده در پروژه‌هایی که با هدف نهایی محاسبه صورتحساب مشتریان می‌دهد، کاربرد دارد. این نرم‌افزار خودش دارای ابزار محاسبه فاکتور نیست ، اما چندین گزینه ادغام برای اتصال با سایر خدمات محاسبه فاکتور دارد.

از جمله برنامه‌های دیگری که از نظر ارائه خدمات به RescueTime نزدیک‌تر هستند، برنامه Slife است که به صورت رایگان ارائه می‌شود اما از لحاظ کارایی دارای ویژگی‌های کمتری است.

جلوگیری از هدر رفت زمان

به عنوان تاکید بیشتر ، RescumeTime  ابزاری برای افزایش بهره‌وری است به این معنی که به شما در بهبود مهارت‌های مدیریت زمان کمک می‌کند.  این نرم‌افزار داده‌ها و اطلاعاتی را در مورد برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که استفاده می‌کنید، جمع‌آوری می‌کند و سپس گزارش‌هایی را براساس آن اطلاعات تولید می‌کند.

برای شروع، ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید و نرم‌افزار را بر روی رایانه (ها) و در صورت تمایل در تلفن همراه  Android خود نصب کنید. برای این نرم‌افزار نسخه  iOS وجود ندارد زیرا این سیستم‌ عامل از جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز RescueTime  برای انجام عملکرد خود جلوگیری می‌کند. این برنامه‌ها بی سر و صدا و به صورت نامرئی ردیابی می‌کنند که از چه برنامه‌هایی استفاده می کنید و از کدام وب‌سایت‌ها بازدید می‌کنید و همچنین چه مدت زمانی را برای آنها سپری می‌کنید.

مدیریت زمان با طبقه بندی فعالیتها

مسئله دشوار این است که این همه اطلاعات جمع‌آوری شده چگونه و بر اساس چه معیاری تفسیر شوند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه ، ابتدا باید حساب خود را از وب‌سایت RescueTime شخصی‌سازی کنید و درباره آنچه که از نظر شما فعالیت مفید یا غیرمفید تلقی می‌شود به نرم‌افزار اطلاعات بدهید. هرچه بیشتر این اطلاعات را با شرایط خاص خود تنظیم کنید ، نتایج بهتر و دقیق‌تری خواهید گرفت. به عنوان مثال ، کسی که در صنعت مالی کار می‌کند ممکن است خواندن اخبار مالی را در سایت‌هایی مانند MarketWatch و FT.com به عنوان یک کار مفید با بهره‌وری بالا طبقهبندی کند، در حالی که برای دیگری، این مورد یک استفاده غیرمفید از زمان باشد.

در این نرم‌افزار شما می‌توانید هر نرم‌افزار و وب‌سایتی را در قالب پنج دسته طبقه‌بندی کنید و به فعالیت‌های مختلفی که انجام می‌دهید، امتیاز دهید. این امتیاز‌ها شامل بسیار پربازده ، پربازده ، خنثی ، کم‌بازده و بسیار کم‌بازده هستند. همچنین می‌توانید فعالیت را بر اساس نوع کارهایتان نیز دسته‌بندی کنید. به عنوان مثال ، من Google Docs را در طبقه بسیار پربازده  قرار می‌دهم و آن را به عنوان یک فعالیت در دسته  Writing دسته‌بندی می‌کنم که خود زیرمجموعه‌ای از طراحی و ترکیب‌بندی است.

در نسخه دسکتاپ این برنامه، یک مجموعه ابزار کنترل ساده وجود دارد که به شما امکان می‌دهد RescueTime را به مدت ۱۵ دقیقه، یک ساعت یا تا فردا متوقف کنید این ویژگی در شرایطی که می‌خواهید برنامه را برای استراحت کردن یا زود تمام کردن کارهایتان خاموش کنید، مفید است.

ویژگی‌های اضافی نرم افزار مدیریت زمان RescueTime

بیشتر ارزشی که از RescueTime برایتان حاصل می‌شود از نحوه تفکر شما درباره داده‌های جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزار و استفاده از آن اطلاعات برای بازخورد گرفتن و تأثیرگذاری بر رفتارتان ناشی می‌شود. تغییر رفتار سخت است، اما به دست آوردن آگاهی و بینش سخت نیست.

یکی از روش‌هایی که  RescueTime برای درک آسان چگونگی تفسیر همه داده‌های جمع‌آوری شده استفاده می‌کند، از طریق اختصاص امتیاز بهره‌وری (Productivity Pulse) است. این نمره‌ی روزانه که به صورت یک درصد نشان داده می‌شود ، از محاسبه درصد زمان صرف شده برای کارهای بسیار پربازده ، پربازده ، خنثی ، کم‌بازده و بسیار کم‌بازده حاصل می‌شود. به بیان واضح‌تر، هیچ‌کس طرفدار این نیست که شما به دنبال نمره ۱۰۰ درصد بهره‌وری باشید.

در سایت متعلق به نرم‌افزار RescueTime در یک پست درمورد توضیح امتیاز بهره‌وری اشاره شده است که میانگین امتیاز ۶۷ درصد و میانگین امتیاز درون‌سازمانی ۷۹ درصد است. بیشتر افراد نیاز به انجام کارهایی دارند که در طول روز “بسیار پربازده” تلقی نمی‌شود. هدف اصلی استفاده از RescueTime این است که به شما کمک می‌کند بفهمید چگونه می‌توانید روی کارهای مولد و بسیار پربار تمرکز کنید و شاید فعالیت‌های کم‌بهره را به مواقعی که توانایی تمرکز شما کاهش می‌یابد ، موکول کنید.

کارهای کم‌بازده همان موارد حواس‌پرت کننده نیستند. RescueTime یک ویژگی ساده و هوشمندانه برای جلوگیری از رفتارهای ناخواسته، مانند جذب شدن به وب‌سایت‌های حواس‌پرت کننده، دارد. یک ویژگی به نام FocusTime ، در صورت فعال بودن ، توانایی شما را برای دسترسی به وب‌سایت‌های خاص برای مدت زمانی که تعیین می‌کنید، مسدود می‌کند. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید یک گزارش را به پایان برسانید و برای پیشرفت در آن، واقعاً نیاز به تمرکز سخت روی کارتان برای حداقل ۳۰ دقیقه بعدی دارید. FocusTime را روشن کنید و این گزینه می‌تواند شما را از دیدن ایمیل، ارسال پست در توییتر، بررسی امتیازات ورزشی یا سایر سایت‌ها و فعالیت‌هایی که فکر می‌کنید باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، منع کند.

برنامه تلفن همراه RescueTime دارای تنظیماتی است که هر زمان FocusTime را فعال کنید، به طور خودکار تلفن شما را در حالت بی‌صدا قرار خواهد داد. علاوه بر این، می‌توانید سیستم کنترل دیگری را با کمک نرم‌افزارهای دیگری مانند  IFTTT و Zapier تنظیم کنید تا سایر حواس‌پرتی‌ها را نیز مسدود یا بی‌صدا کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار  IFTTT (مخفف کلمه “if this، then that” است. در این نرم‌افزار می‌توانید با ارتباط بین اپلیکیشن‌های مختلف خود نوعی اتوماسیون و کنترل ایجاد کنید!) قانونی ایجاد کنید  که می‌گوید: “اگر FocusTime را فعال کردم، وضعیت Slack (یک نرم‌افزار برای مدیریت ارتباطات است) من را به طور خودکار در حالت مشغول قرار بده”.

RescueTime همچنین به شما امکان می‌دهد تا زمان‌های بدون استفاده در رایانه‌تان را نیز ثبت کنید. هر وقت RescueTime متوجه شود رایانه برای چند دقیقه پشت سر هم در حالت بدون استفاده است، پیامی در صفحه نمایش نشان می‌دهد و از شما سوال می‌کند که آیا در جلسه‌ای هستید ، در حال مکالمه تلفنی هستید، استراحت می‌کنید یا ….  و درواقع با این گزینه به شما اجازه می‌دهد اطلاعات زمان‌هایی که از کامپیوتر استفاده نمی‌کنید را نیز به طبقه‌بندی‌های موجود در این نرم‌افزار اضافه کنید.

نمودار فعالیت ها در رسکیوتایم

گزارش‌های نرم افزار مدیریت زمان RescueTime

من سال‌هاست که از RescueTime استفاده می‌کنم و گزارش‌های بهره‌وری خود را به صورت هر روزه بررسی نمی‌کنم. درواقع من اجازه می‌دهم سرویس در پس زمینه اجرا شود تا وقتی می‌خواهم تصویر بهتری از چگونگی گذراندن وقتم بدست آورم، اطلاعات خوبی در انتظار من باشد.

با این حال، وقتی گزارش‌ها را مرور می‌کنم، عالی هستند. من تنوع ارائه گزارشات را دوست دارم، این تنوع به شما کمک می‌کند چندین روش برای درک بازدهی، بهره‌وری و عادات خود داشته باشید، از نمودارهای میله‌ای و نمودارهای دایره‌ای که زمان زیادی از فعالیت را نشان می‌دهد گرفته تا برنامه‌های مورد استفاده شما.

یکی از اطلاعات ساده اما موثر که RescueTime ارائه می‌دهد، تجزیه و تحلیل این است که چه زمانی در طول روز بیشترین بازده را دارید. من هنگام مشاهده نتایج تعجب نکردم زمانی که دیدم عملکرد مغز من در صبح به اوج خود می‌رسد در حالیکه بعد از ساعت ۲ بعدازظهر افت می‌کند، زیرا این موارد کاملاً با آنچه در مورد عادت‌هایم می‌دانم تناسب دارد. اگر تابحال هرگز روند بازدهی و بهره‌وری خود را آنالیز نکرده‌اید، این امکان ساده ممکن است یک مکاشفه مفید برایتان باشد و به شما کمک کند تا روزهای خود را با بازدهی بیشتری برنامه‌ریزی کنید.

هرچه مدت زمان بیشتری از RescueTime Premium استفاده کنید، نتایج حاصل از گزارش‌ها مفیدتر می‌شوند، زیرا می‌توانید آمار خود را بر اساس روز، هفته، ماه یا سال مشاهده کنید و همانطور که انتظار دارید، می‌توانید انتخاب کنید که  RescueTime در کدام روزها و ساعات فعالیت‌های شما  را ضبط کند تا مثلاً در آخر هفته‌ها به طور خودکار خاموش شود.

نمودار برای مدیریت زمان

رعایت حریم خصوصی

وقتی با ادعای RescueTime روبرو می‌شوید – ما همه کارهایی را که انجام می‌دهید ردیابی خواهیم کرد و به شما اطلاعاتی در مورد عادت‌هایتان می‌دهیم! – بعضی از افراد ممکن است به شکلی توجیه پذیر نگران حریم خصوصی و امنیت اطلاعات سخت‌افزار خود باشند. اگر با اطلاعات حساس بصورت آنلاین کار می‌کنید یا اطلاعات حساس را در رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه خود ذخیره می‌کنید، بیانیه‌های حریم خصوصی و امنیتی RescueTime را با دقت بخوانید.

اگر از این نظر نگرانی‌هایتان ساده‌تر است و نمی‌خواهید RescueTime آخر هفته شما را ردیابی کند، شما روی روزها و زمانهایی که برنامه، رفتار شما را رصد می‌کند کنترل دقیق‌تری پیدا خواهید کرد. به راحتی می‌توانید تنظیم کنید که فقط از ساعت ۸ صبح تا ۶:۰۰ بعدازظهر فعالیت شما را رصد کند. دوشنبه تا جمعه یا هر برنامه‌ای که مناسب شما باشد.

مزایا و معایب

مزایا:

بدون ایجاد حواس‌پرتی و در زمینه کار می‌کند.

زمان گذرانده شده در برنامه‌ها و سایت‌ها را ردیابی می‌کند.

گزارشات عالی ارائه می‌دهد و امکان سفارشی‌سازی را فراهم می‌کند.

معایب

نسخه پریمیوم آن دارای قیمت زیادی است.

از زمان‌های بازدهی و بهره‌وری خود محافظت کنید

RescueTime ابزاری پیشرفته و برجسته برای کسانی است که می خواهند به بهترین نحو، مدیریت داشته باشند. چه عادت چک کردن مداوم توییتر داشته باشید که باید آن را کنار بزنید یا فقط بخواهید از عادت‌های خود و مهارت‌های مدیریت زمان مطلع شوید، این ابزاری برای شماست. RescueTime یک محصول پنج ستاره نادر و یکی از بهترین ابزارهای بهره‌وری است که ما تاکنون به کار برده‌ایم. اگر شما نیز از ابزارهای ردیابی و رصد زمان‌هایتان استفاده کرد‌ه‌اید و به نتایج خوبی رسیده‌اید نظر خود را با ما در میان بگذارید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع : pcmag