نمی‌دانم چند درصد از شما اهل استفاده از ضدعفونی کننده دست باشید اما من اصلا ضدعفونی کننده‌های دست تجاری نیستم به همین دلیل من ضدعفونی کننده دست خانگی را ترجیح می‌دهم. ضدعفونی کننده دست تجاری حاوی مواد سمی و خطرناکی است که شما را بیمار می‌کند. (با مواد سمی و خطرناک در زندگی روزمره آشنا شوید). شاید به نظر شما عجیب باشد اما من معمولا از صابون ضدباکتری و پاک کننده‌های قوی در خانه استفاده نمی‌کنم به دلیل اینکه فکر می‌کنم حضور کمی میکروب در زندگی خوب است. شما با ضدعفونی کردن دست با صابون و یا مایع ضدعفونی کننده دست در واقع فلور میکروبی دست‌تان را دچار تغییر و تحول می‌کنید. بسیاری از میکروبهای مفید هم در این میان از بین می‌روند. اغلب این ژلها و صابون‌های ضد عفونی کننده دست تجاری پوست را به شدت خشک می‌کنند و در استفاده درازمدت پوست شما دچار التهاب خواهند شد. این محصولات بیشتر برای کسانی مفید است که در محیطهای آلوده و یا بیمارستان‌ها کار می‌کنند. البته به هنگامی که بیرون از خانه قرار دارید و به امکانات بهداشتی مناسب دسترسی ندارید ترس شما از بیمار شدن را تا حدودی رفع می‌کنند.

من سعی می‌کنم از نمونه ضدعفونی کننده دست خانگی خودم استفاده کنم، به خصوص که FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) از سال ۲۰۱۶ تولید کننده‌ها را ملزم کرد که استفاده از تریکلوزان را متوقف کنند که یک ماده معمول در صابون‌های ضدعفونی و محلول‌های ضدعفونی کننده دست در آن زمان بود، این ممنوعیت بخاطر قابلیت آن برای تخریب هورمونها و کمک به افزایش گونه‌های مقاوم باکتری است.

چرا باید استفاده از ضدعفونی کننده دست را کاهش دهید؟ژل ضدعفونی کننده دست خانگی

خانه من بیمارستان نیست (به لطف سیستم‌های ایمنی قوی) بنابراین من رویکردی ملایم‌تر را در پیش می‌گیرم و این ضدعفونی کننده دست خانگی را درست می‌کنم تا فقط وقتی که جایی هستم که نمی‌توانم دستهایم را بشویم یا نگران قرار گرفتن در معرض باکتری‌های مضر هستم، از آن استفاده کنم.

در خانه‌هایی که بچه‌های کوچک حضور دارند، کشتن تمامی عوامل بیماریزا یکی از کارهایی است که والدین به دنبال انجام آن هستند چون بیماری برای یکی از آنها به معنای بیماری برای همه است. با این حال لازم است که برخی از دلایلی را بدانید که چرا برچسب ضدباکتری بر روی انواع صابون، دستمال مرطوب کننده و پاک کننده‌ها می‌بینید، راه حل کار نیست.

به این دلایل ضدعفونی کننده دست چندان موثر نیست

  1. از ضدعفونی کننده دست برای جلوگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می‌کنید؟ این محصول موثر نیست! صابون‌های ضدباکتری، می‌توانند باکتری‌ها را بکشند اما ویروس‌ها را نه. ضدعفونی کننده دست و صابون ضدباکتری کاری برای ویروسها انجام نمی‌دهد که بخواهید از آن استفاده کنید.
  2. ممکن است که محصولات ضدباکتری واقعا ۹۹/۹% باکتری‌ها را بکشند اما همان ۰/۱% باکتری باقیمانده اکثر اوقات جزو باکتری‌های مضر هستند (چون آنها بهتر می‌توانند در برابر عوامل ضدباکتری مقاومت کنند). این درصد کوچکی که باقی می‌ماند بعدا رشد می‌کند و مقاومت آنتی بیوتیکی آن را به فرزندان شما منتقل می‌کند، ایجاد نسلهایی از موجودات فوق العاده که در برابر استفاده از آنتی بیوتیک مقاومت می‌کنند. این ممکن است یکی از عوامل افزایش چشمگیر در سویه‌هایی مانند MRSA (استافیلوکوک‌های مقاوم) باشد که در برابر استفاده از ضدعفونی کننده مقاوم هستند.
  3. تریکلوزان یک ماده شیمیایی در اکثر صابون‌های ضدباکتری است که با کلر موجود در آب ناشی از گاز کلروفرم واکنش نشان می‌دهند. بدتر از همه اینها اینکه، به عنوان یک تخریب کننده هورمون عمل می‌کند، به خصوص در بچه‌ها. من خوشحال هستم که این ماده از بسیاری از محصولات حذف شده است اما من شک دارم که این کار مساله را حل می‌کند.
  4. بعضی از شواهد نشان می‌دهد که بچه‌هایی که در محیط بیش از حد استریل زندگی ‌می‌کنند، نسبت به بچه‌هایی که از محصولات ضدباکتری استفاده نمی‌کنند بیشتر دچار آسم و آلرژی می‌شوند. قرار گرفتن در معرض انواع مختلف باکتری‌ها، به ویژه در اوایل دوران زندگی، به سیستم‌های ایمنی کودکان کمک می‌کند تا قوی‌تر شوند.

به باکتری‌ها احترام بگذارید

استراتژی من برای حفظ باکتری‌ها این است که سیستم ایمنی افراد خانواده من بوسیله یک رژیم غذایی خوب با مقدار زیادی سبزیجات و نوشیدنی‌های تخمیری (باکتری‌های خوب) و محدود کردن شکر قوی شده است. ما وقت زیادی را هم در خارج از خانه می‌گذرانیم که ویتامین D را از آفتاب و باکتری‌های سالم را از میکروبیوم خاک دریافت کنیم.

من اغلب از مایعهای دستشویی فومی و اغلب پاک کننده‌‌های دست خانگی استفاده می‌کنم و در فصل زمستان به هیچ عنوان سرماخوردگی نداشتم. بنابراین من نیازی به استفاده از مواد شیمیایی قوی برای تصفیه کردن روزانه خانه‌ام نمی‌بینم.

فواید ضدعفونی کننده دست خانگی (با اسانس‌های روغنی)

من حتی از ضدعفونی کننده دست طبیعی هم به میزان زیاد استفاده نمی‌کنم و هر وقت که بخواهم مایع دستشویی را انتخاب می‌کنم. من یک بطری کوچک از ضدعفونی کننده دست خانگی را کنار سینک نگه می‌دارم برای اطمینان از اینکه اگر کسی دستش آلوده باشد و در مواقع اضطرار از آن استفاده کند.

ضدعفونی کننده دست تجاری علاوه بر بوی بدی که دارند حاوی مقادیری الکل خشک کننده هستند که برای بچه‌ها بسیار قوی است. من موقعی که در آزمایشگاه و در حال انجام پروژه درسی بودم برای اطمینان از این ماده استفاده می‌کردم پس از مدتی دستهای من به شدت خشک شد و ظاهر وحشتناکی به خود گرفت. این ضدعفونی کننده دست خانگی بسیار ملایم است و حتی برای بچه‌ها هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

من در عوض تری کلوزان یا عوامل ضدباکتری دیگر از اسانس‌های روغنی برای مهار کردن باکتری‌ها استفاده می‌کنم که برای بچه‌ها هم بی خطر هستند.

ضدعفونی کننده دست خانگی مناسب همه سنین

مواد لازم ضدعفونی کننده دست خانگی

  • ۳ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • ۲ قاشق غذاخوری هاماملیس یا الکل مالشی (در صورت استفاده از الکل تنها ۱ قاشق استفاده کنید)
  • ۱/۲ قاشق چایخوری روغن ویتامین E
  • ۱۶ قطره اسانس روغنی تی تری
  • ۸ قطره اسانس روغنی اسطوخودوس

طرز تهیه

همه مواد را در یک کاسه مخلوط کنید. برای استفاده از این ضدعفونی کننده دست آن را در یک شیشه کوچک یا یک تیوب مخصوص لوازم آرایشی و بهداشتی نگهداری کنید.ضدعفونی کننده دست خانگی

این ضدعفونی کننده دست حدود ۱۲ ماه قابل نگهداری در قفسه دارویی و یا کمک‌های اولیه است.

دستورالعمل ضدعفونی کننده دست خانگی (مناسب کودکان)ژل ضدعفونی کننده دست خانگی

این ژل ضدعفونی کننده دست خانگی پوست را خشک نمی‌کند و به دلیل وجود آلوئه ورا واقعا مغذی است. همچنین درست کردن آن بسیار ساده است. شما می‌توانید خیلی راحت مواد تشکیل دهنده را در ظرف مخصوص آن بریزید بدون آنکه ظرفی را کثیف کنید.

مواد لازم برای ضدعفونی کننده دست خانگی

  • ۱/۴ پیمانه ژل آلوئه ورا (سعی کنید حتما ارگانیک باشد)
  • ۲۰ قطره اسانس روغنی ضدمیکروب مناسب کودکان (حاوی اسانس روغنی صنوبر، مرزنجوش، اسطوخودوس، تی‌تری خوشبو یا رزالینا و لیمو)

طرز تهیه

  1. همه مواد تشکیل دهنده را با هم مخلوط کنید و در یک بطری سیلیکونی قابل بازیافت بریزید (می‌توانید از بطری‌های تونیک استفاده کنید).
  2. به میزان نیاز از آن استفاده کنید تا میکروبهای روی دستها را از بین ببرید.

ضدعفونی کننده دست خانگی قوی (مناسب بزرگسالان و کارکنان بیمارستان)

برای درست کردن یک ضدعفونی کننده دست خانگی قوی که کاری مشابه با نسخه‌های تجاری انجام می‌دهد (البته بدون حضور تری کلوزان) سعی کنید از این دستورالعمل استفاده کنید. اگر در بیمارستان کار می‌کنید، این یکی ممکن است برای استفاده شخصی شما خوب باشد. من از این دستورالعمل برای کودکان استفاده نمی‌کنم.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری الکل مالشی
  • ۱/۲ قاشق چایخوری گلیسرین گیاهی (اختیاری)
  • ۱/۴ پیمانه ژل آلوئه ورا
  • ۱۰ قطره اسانس روغنی دارچین
  • ۱۰ قطره اسانس روغنی تی تری
  • آب مقطر
  • اسانس روغنی مورد علاقه (فقط برای عطر)

دستورالعمل ضدعفونی کننده دست خانگی قوی

  1. ژل آلوئه ورا، گلیسرین گیاهی و الکل مالشی را در یک کاسه کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید.
  2. اسانس روغنی دارچین و تی تری را به آن اضافه کنید به همراه یک تا دو قطره از اسانس روغنی مورد علاقه برای افزودن بوی خوش به ژل دست. اسانس‌های روغنی علف لیمو، پرتقال، اسطوخودوس و نعناع فلفلی گزینه‌های خوبی هستند.
  3. اسانس‌های روغنی را خوب مخلوط کنید و آب مقطر را برای رسیدن به غلظت دلخواه به مخلوط اضافه کنید.
  4. از یک قیف شیشه‌ای یا قطره چکان دارو برای انتقال ضدعفونی کننده دست به بطری اسپری استفاده کنید.
  5. به مقدار نیاز از ضدعفونی کننده دست هنگام کار و یا نیاز به ضدعفونی دستها، استفاده کنید.

 

نکات مهمضدعفونی کننده دست طبیعی

  • قبل از استفاده از اسانس‌های روغنی با یک پزشک یا مسئول درمانی خود برای بررسی بیشتر، مشورت کنید به خصوص اگر شما و یا افراد خانواده‌تان مشکلی در سلامتی داشته باشند (مثل بیماری آسم، آلرِژی و یا غیره).
  • استفاده از ژل آلوئه ورا تازه به دلیل ناپایدار بودن و احتمال خراب شدن، توصیه نمی‌شود. بهتر است که از یک نمونه تجاری ارگانیک و با کیفیت استفاده کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: wellnessmama