تزریق بوتاکس یکی از روش‌های از بین بردن چین و چروک‌های سطحی پوست است که این روزها بسیار رایج و محبوب شده است و افراد زیادی درد و هزینه و عوارض ناشی از این تزریق را به جان می‌خرند تا بتوانند زیبایی و جوانی خود را مجددا به دست آورند. آمار نشان می‌دهد فروش سم بوتاکس در یک دهه اخیر به یک میلیارد دلار رسیده است و این عدد همه روزه در حال افزایش است. اما برخلاف تصور عموم تزریق بوتاکس تنها کاربرد زیبایی ندارد و می‌توان فواید درمانی دیگری هم داشته باشد که بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره تزریق بوتاکس را که تاکنون نشنیده‌اید برای شما بیان خواهیم نمود.

سم بوتاکس اولین بار در مسمومیت‌های غذایی کشف شد

بوتاکس یک نام تجاری برای یک سم نوروتوکسین خاص موسوم به بوتولینوم است. احتمالا این نکته را نمی‌دانستید اما حقیقت جالب‌تر مربوط به نحوه کشف این سم نوروتوکسین است، این کشف به حدود ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، در سال ۱۸۲۰ دانشمندی به نام جاستینوس کرنر قصد داشت کشف کند که چرا تعدادی آلمانی با مصرف سوسیس خاصی دچار مسمومیت غذایی شده و از دنیای رفته‌اند. او در این جستجو کشف کرد که گوشت موجود در سوسیس حاوی سم خاصی بوده است که موجب مرگ آن‌ها شده است، او این عارضه را بوتولیسم نامید که از ریشه لاتین کلمه بوتولوس به معنای سوسیس گرفته شده است. به این ترتیب سم موجود در این سوسیس‌ها نیز بوتولینوم نامیده شد و اکنون دویست سال است که با همین نام شناخته می‌شود. اما آن زمان کسی تصور نمی‌کرد روزی این سم مرگبار به یک اکسیر جوانی محبوب تبدیل شود.

چند حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره تزریق بوتاکس

این سم قرار بود در جنگ جهانی دوم نقش مهمی ایفا کند

شاید فکر کنید تنها کاربرد مفید سم بوتاکس در زیبایی و از بین بردن چروک‌های صورت است و نمی‌توانسته کاربرد دیگری داشته باشد اما این سم گذشته تاریکی دارد، در آغاز جنگ جهانی دوم ارتش آمریکا به دنبال کشف و تولید سلاح‌های بیولوژیکی برای مقابله با دشمنان خود بود و همان طور که حدس زدید در این جستجو استفاده از سم بوتولینوم را آغاز کرد. در مقاله ای که در مجله درماتولوژی به چاپ رسیده است درباره نقشه‌ای که ارتش آمریکا برای از بین بردن افسران بلندپایه ژاپنی با سم بوتولینوم نوشته شده است و طبق این نقشه قرار بود با کمک تعدادی از زنان چینی قرص‌های کوچک سم داخل غذای این افسران ریخته شود تا آن‌ها کشته شوند، هرچند قرص‌های حاوی سم تولید شدند و در اختیار جاسوسان و ماموران قرار گرفتند اما به دلایلی اجرای نقشه موفقیت آمیز نبود.

چند حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس تعریق زیاد بدن را درمان می‌کند

تعریق زیاد از مشکلاتی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند و این مشکل می‌تواند محدودیت‌های زیادی از نظر فعالیت‌های فیزیکی و اجتماعی برای آن‌ها به وجود آورد. شاید فکر کنید هیچ راه حلی برای این مشکل وجود ندارد و تنها باید از اسپری‌ها و رول‌های ضدتعریق استفاده کنید اما خبر خوب این است که به راحتی می‌توان این مشکل را برطرف کرد و راه حل آن استفاده از سم بوتاکس است. تزریق بوتاکس در قسمت‌هایی که تعریق در آن‌ها زیاد است مثل زیربغل و … باعث توقف ارسال پیام‌های شیمیایی به غدد تولید عرق می‌شود و عرق کردن را متوقف می‌کند. اثر این تزریق بین هفت تا هشت ماه ماندگار است و اگر شما هم جزو افرادی هستید که از تعریق زیاد رنج می‌برند بهتر است با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید تا در صورت نیاز این تزریق را انجام دهید.

این سم می‌تواند افسردگی را درمان کند

این مورد شاید یکی از عجیب‌ترین حقایق درباره بوتاکس باشد که احتمالا هرگز آن را نشنیده‌اید. اما نتایج مطالعات و آزمایشات اولیه حاکی از آن است که تزریق بوتاکس می‌تواند افسردگی را به شکلی که هرگز تصور نمی‌کنید درمان کند. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ اجازه دهید به این شکل برای شما توضیح دهیم، احساسات منفی شما سعی می‌کنند عضلات صورت را تحت تاثیر قرار دهند بنابراین اگر این عضلات شل و آزاد باشند این ارتباط قطع خواهد شد و علایم افسردگی را از بین خواهد برد. نتایج این تحقیق در مجله تحقیقات روانشناسی به چاپ رسیده است و ام. اکسل وولمر محقق این نظریه معتقد است مختل کردن بازخورد از عضلات ماهیچه‌‌ای صورت به مغز می‌تواند از گسترش احساسات منفی در ذهن و بدن جلوگیری کرده و به درمان افسردگی کمک کند. البته این مساله فعلا در سطح آزمایشگاهی انجام شده و هنوز راه زیادی برای استفاده از آن در درمان‌های کلینیکی و روانپزشکی وجود دارد.

چند حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در درمان دردهای مزمن کاربرد دارد

دردهای مزمن و گاهی بی دلیل از مشکلاتی هستند که بسیار از افراد را درگیر کرده‌اند، عضلات بدن این افراد بدون دلیل ( و یا به دلایل عصبی و روانشناختی) منقبض شده و حالت درد و ناراحتی شدیدی را در بدن به وجود می‌آورند. اگر این دردها نشانه بیماری یا اختلال دیگری نباشد به کمک تزریق بوتاکس می‌توان آن‌ها را از بین برد. وقتی سم بوتاکس روی عضله خاصی تزریق می‌شود سیگنال‌هایی را که باعث منقبض شدن غیرضروری عضله می‌شوند بلوکه می‌کند در نتیجه دردهای مزمن و بی‌دلیل از بین می‌روند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد مشخص شد که تزریق بوتاکس می‌تواند به میزان قابل مشاهده‌ای شدت درد را در افرادی که مبتلا به این عارضه هستند کاهش دهد و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد. پس اگر مبتلا به چنین مشکلی هستید بهتر است این درمان کم خطر را به عنوان یک روش موثر برای بهبود زندگی خود در نظر بگیرید.

بوتاکس می‌تواند میگرن را درمان کند

میگرن یکی از مشکلات رایج عصر ما است که افراد زیادی را درگیر می کند و با از ست رفتن ساعات کاری متعد به اقتصاد جامعه نیز صدماتی وارد می‌کند. جالب است بدانید که یکی از درمان‌های موثر برای رفع میگرن تزریق بوتاکس است، این درمان در سال ۲۰۱۳ توسط سازمان غذا و دارو نیز تایید شده است اما نکته عجیب در این مورد آن است که کسی دقیقا نمی‌داند علت تاثیر این تزریق در درمان دردهای میگرنی چیست. اما تئوری رایج و مورد قبول این است که تزریق این ماده سیگنال‌های درد را متوقف می‌کند و این سیگنال‌ها به پایانه‌های عصبی نمی‌رسند در نتیجه درد کنترل و متوقف می‌شود. پس اگر از سردردهای میگرنی شدید رنج می‌برید بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید آیا این تزریق رای شما مناسب هست یا خیر.

چند حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره تزریق بوتاکس

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)