جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
بیماری چاقی

چاقی و نقش عوامل ژنتیکی در پیدایش و شیوع این بیماری

چاقی و اضافه وزن  از عدم تعادل انرژی  نشأت می‌گیرد و این حالت هنگامی رخ می‌دهد که در یک فرد میزان کالری ورودی به بدن، بیش از میزان کالری مصرفی بدن و سوخت و ساز در فرد باشد. چاقی یک مشکل جدی سلامت عمومی است. دلیل آن این  است که چاقی  با برخی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده و در سراسر جهان، از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان در ارتباط است. در این مقاله در مورد،رفتارهای فرد، محیط پیرامون فرد، و  ژنتیکی که نقشی در ایجاد پیدایش اضافه وزن و چاق در افراد دارند، صحبت می‌کنیم.

آیا ژن‌ها نقش مهمی در  ایجاد بیماری چاقی دارند؟

در دهه‌های اخیر، چاقی در جمعیت‌هایی که محیط دچار عدم فعالیت بدنی و افزایش مصرف غذاهای پر کالری هستند اپیدمی (همه گیر) شده است. هرچند، همه افرادی  در چنین محیطی زندگی می‌کنند به این بیماری دچار نخواهد شد، و همه افراد چاق توزیع چربی یکسانی در بدن خود ندارند و یا از مشکلات بهداشتی یکسانی رنج نمی‌برند. این تفاوت‌ها را می‌توان در گروه‌هایی از مردم با پس زمینه‌های نژادی و قومی یکسان و حتی درون خانواده دید. تغییرات ژنتیکی که مسئول اپیدمی بیماری چاقی و اضافه وزن هستند در جمعیت‌های انسانی، خیلی به آرامی به رخ می‌دهد. با این وجود، تفاوت  در  این است چگونه افراد به همان محیط و عوامل ژنتیکی که در بروز این بیماری مزمن نقش دارد،  پاسخ نشان دهند و تأثیر پذیرند.

چگونه ژن می‌تواند بر پیدایش  این بیماری تأثیر بگذارد؟

ژن‌ها دستورالعمل‌هایی را به بدن برای پاسخ به تغییرات در محیط می‌دهد. مطالعات شباهت‌ها و تفاوت‌ها در میان اعضای خانواده، دوقلوها و فرزندخوانده‌ها شواهد علمی غیر مستقیمی را نشان می‌دهد  که بخش قابل توجهی از تنوع در وزن در میان بزرگ سالان به علت عوامل ژنتیکی است. مطالعات دیگری افراد چاق و غیر چاق را در مورد تنوع در ژن که می‌تواند رفتارهای فرد (مانند تمایل  پرخوری و یا تمایل به تحرک) را تحت تأثیر قرار  دهد یا سوخت و ساز بدن (مانند ظرفیت کاهش استفاده از چربی در رژیم غذایی به عنوان سوخت، و یا افزایش تمایل به ذخیره  چربی در بدن بدن) را مقایسه کرده‌اند. این مطالعات تفاوت‌هایی در چندین ژن که ممکن است به چاقی با افزایش گرسنگی و مصرف غذا کمک  کند را شناسایی کرده‌اند. به ندرت، یک الگوی روشن برای ارث بردن چاقی در یک خانواده، که توسط یک نوع خاص از یک ژن منفرد (چاقی تک ژنی) ایجاد می‌شود، وجود دارد. چاقی، احتمالاً  در اثر مجموعه‌ای از فعل و انفعالات پیچیده در میان چندین ژن و عوامل محیطی که کمتر شناخته شده‌اند (چاقی چند عاملی) ایجاد  می‌شود.

عوامل ژنتیکی تاثیر گذار بر چاقی

فرضیه “ژنوتیپ صرفه جو

هرگونه توضیحی در  اپیدمی این بیماری با در نظر گرفتن  هر دو عامل  ژنتیک و محیط زیست است. یک توضیح این است که عدم تطابق بین محیط امروزی و “ژن صرفه جو در انرژی” که در گذشته‌های دور یعنی در  هنگامی که منابع غذایی غیر قابل پیش بینی بوده است، وجود دارد. به عبارت دیگر، با توجه به فرضیه  “ژنوتیپ صرفه جو، همان ژنی که به اجداد ما برای  زنده ماندن در  قحطی گاه و بی گاه  کمک می‌کرده است، در حال حاضر توسط محیط‌هایی که در طول سال مواد غذایی فراوان دارند، به چالش کشیده است.

آیا بهداشت عمومی می‌تواند به ژنومیک کمکی بکند؟

در حال حاضر، آزمایش‌های ژنتیکی برای هدایت رژیم غذایی شخصی و یا برنامه‌های فعالیت بدنی مفید نیست. تحقیقات در مورد تغییرات ژنتیکی که باعث تغییر در رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی می‌شود هنوز در مراحل اولیه است. انجام یک کار خوب از نظر توضیح چاقی با توجه به ژن‌ها و عوامل محیطی می‌تواند در ترغیب مردم که در حال تلاش برای رسیدن به و حفظ یک وزن سالم هستند، کمک کند.

سوابق خانوادگی در این زمینه چه تاثیری دارد؟

مراقبین سلامت  به طور معمول  تاریخچه سلامتی خانواده برای کمک به شناسایی افراد در معرض خطر بالای ابتلا به  بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان را جمع آوری و بررسی می‌کنند. تاریخچه سلامتی خانواده نشان دهنده اثرات ژنتیک به اشتراک گذاشته در از جمله بستگان نزدیک است. خانواده‌ها نمی‌توانند ژن‌های خود را تغییر دهند، اما آنها می‌توانند محیط خانواده را برای تشویق به عادات غذا خوردن سالم و فعالیت بدنی تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند به بهبود سلامت اعضای خانواده و بهبود تاریخچه سلامتی خانواده در نسل بعدی کمک کند.

اگر شما یا اعضای خانواده شما  دچار چاقی و یا اضافه وزن هستید، چگونه می‌توان به شما در این زمینه اطلاع رسانی کرد؟

 اکثر مراقبین سلامت  از نمایه  توده بدنی (Body Mass Index) برای تعیین اینکه آیا یک فرد دارای اضافه وزن است، استفاده می‌کنند. شما می‌توانید نمایه توده بدنی (BMI)  خود را با یک ماشین حساب محاسبه کنید. روش محاسبه به این صورت است که شما باید وزن خود (بر حسب کیلوگرم) را تقسیم بر مجذور قد (بر حسب متر) خود کنید.

بی ام آی و چاقی

منبع: CDC

این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
117
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
143
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
178
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
300
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
230
ضد لک شیرین بیان
بهترین محصولات ضد لک حاوی شیرین بیان را بشناسید
331

مقالات سلامت

لیکن پلان
لیکن پلان از انواع و علائم تا علتها و درمانهای مختلف
45
سوختگی درجه سه
سوختگی درجه سه و آنچه باید راجع به آن بدانید
75
میگرن کودکان
میگرن کودکان چه علائمی دارد و روشهای درمان آن چیست؟
62
چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
72
درمان قطعی تنبلی تخمدان
آیا قرص ضد بارداری درمان قطعی تنبلی تخمدان و اختلالات هورمونی زنان است؟
54
علل مشکل در دفع مدفوع
علل مشکل در دفع مدفوع و آنچه که باید انجام دهید
149

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
31
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
43
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
86
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
258
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
362
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
742

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
72
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
73
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
84
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
70
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
182
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
114