آیا بلد هستید به زبان عشق طرف مقابلتان صحبت کنید؟ می‌گویید یعنی چه؟ پرسش را جور دیگری مطرح می‌کنیم:

آیا تا به حال شده از اینکه دوست یا شریک زندگی تان شما را درک نمی‌کند احساس سرخوردگی به شما دست دهد؟ آیا شده حس کنید که شما دو نفر دارید به دو زبان مختلف حرف می‌زنید و حرف هم را نمی‌فهمید؟

حقیقت این ست که این اتفاق تقریبا برای همه رخ داده. هر شخصی در این دنیا،  عشق را به روش خودش میفهمد و آنرا به روش خودش بروز میدهد. به همین علت است که شما دو نفر نیز برای فهمیدن همدیگر مشکل دارید چون هر دو به دو روش مختلف عشق را بروز می‌دهید یا بیان میکنید،  و این بدان معنا نیست که یکی از این دو نفر کمتر یا بیشتر عشق می‌ورزد.

حالا سوال اینجاست که وقتی هر کسی به زبان خودش عشق را بیان می‌کند و می‌فهمد، چگونه میتوان زبان طرف مقابل را فهمید؟

 گری چاپمن  Gary Chapman در کتاب (  پنج زبان عشق ؛ رازی که گم شده است)  می گوید: با یاد گیری زبانی که خودتان و شریک زندگیتان در مورد عشق صحبت می‌کنبد می‌توانید پایه های رابطه خود را تقویت کنید.

زبان عشق در رابطه

  • پنج زبان عشق چیست ؟

۱ – واژه های تاکیدی

اگر به زبان عشق سخن میگویید قطعا یکسری واژه های تاکیدی را هم مرتبا استفاده میکنید. مثلا دادن هدیه یا قدردانی کردن از شریک خود. بهتر است به او بگویید که این زبانی ست که شما عشق را توسط آن بیان میکنید. اگر به زبان تاکیدی خودتان صحبت میکنید مطمئن شوید دیگران آنرا میفهمند. مثلا گفتن جمله‌ی ( ممنون که زندگی ات را با من تقسیم کردی) یکی از دیگر جملات تاکیدی ست.

۲- خدمت رسانی

خدمت رسانی یکی از زبان های عشق است. زبانی که بلند تر از واژه ها حرف می‌زند. این زبانِ کاربردی کسی است که حرف نمی‌بافد، اما به صورت عملی حرفش را بیان میکند. وقتی متوجه ی این زبان طرف مقابلتان شدید، به او بگویید چقدر سپاسگزار هستید بابت قهوه ای که صبح برای شما آماده کرده است،  یا ظرفهایی را که شسته است،  یا خریدی که کرده است. شما نیز سعی کنید شبیه به همین زبان با او صحبت نمایید. مثلا صبح ها برای آماده شدن به او کمک کنید، ناهار او را بسته بندی کنید یا ماشین او را به کارواش ببرید.

این کارها باعث میشود به آنها بفهمانید که به فکرشان هستید.

۳- دریافت هدیه

خیلی از مردم تصور میکنند افرادی که علاقه به دریافت هدیه دارند، کم عمق هستند. اما اشتباه است. دریافت هدیه از سوی کسی که دوستش دارید به این معناست که او زمانی از وقتش را در طول روز به شما اختصاص داده و خواسته با انتخاب یک هدیه، شما را خوشحال کند. اگر این زبان عشق شماست، نیازی نیست هدایای بزرگ و خاصی را انتخاب کنید گاهی یک بسته شکلات،  یا یک شاخه گل کافی ست برای اینکه بیان کنید که شخص مقابل برای شما اهمیت دارد.

۴- اختصاص دادن زمان

برای کسانی که زبان عشق آنها، اختصاص دادن زمان است، یکی از بهترین ساعات آنها وقتی ست که همراه با طرف مقابلشان مدت زمانی را بگذرانند. چرا که نه؟ این روزها زمان یکی از منابع بسیار با ارزش زندگی ما شده است و کسی آنرا بیهوده هدر نمیدهد. به عشق زندگیتان بفهمانید که زبان عشق شما، این است که مدت زمانی را با او سپری میکنید. شاید یک پیک نیک در پارک،  یا قدم زدن در ساحل،  یا مسافرت آخر هفته بتوانند از آن زمانها باشند.  اگر نیز متوجه شدید که زبان عشق طرف مقابلتان اختصاص دادن زمان است، او را مطمئن کنید که متوجه ی این مسئله شده اید و بابت آن سپاسگزاری کنید.

۵- نوازش

بوسیدن یا در آغوش گرفتن ممکن است زبان عشق شما یا طرف مقابلتان باشد. و اگر متوجه شدید که زبان عشق شریک زندگی شما این است به همین زبان با او صحبت کنید. به او بفهمانید که در کنار او بودن برای شما پر از حس امنیت است. می‌توانید برای چند لحظه ای همه‌ی دنیا را فراموش کنید و فقط در کنار عشق خود قرار بگیرید. سعی کنید دفعه ی بعد، دست او را گرفته و با او به سوپر مارکت برای خرید بروید. به این صورت حس قدردانی را در او ایجاد نموده‌اید.

فهمیدن زبان عشق خودتان و طرف مقابلتان شاید مدتی زمان وقت ببرد،  اما به محض اینکه آنرا فهمیدید میتوانید با آن زبان صحبت نموده  و رابطه‌ی صمیمانه تری با هم داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که برای عشق ورزیدن،  راههای مختلفی هست. وقتی زبان عشق او را فهمیدید ، رابطه شما متحول می‌شود. و هنگامی که توانستید زبان عشق طرف مقابلتان را بشنوید، بسیاری از سوءتفاهم ها  نیز خود به خود از بین خواهد رفت. از یاد نبرید که شما  دو نفر ممکن است دو زبان عشق مختلف داشته باشید، پس هر دو باید آن دو زبان را یاد بگیرند و به آن زبان با شخص مقابل صحبت کنند.

ترجمه اختصاص مجله قرمز از مقاله Amber Pariona