گرایش به جراحی های زیبایی در دوران بیماری کرونا آنقدر شدت یافته که از آن به عنوان پاندمی جراحی پلاستیک نام برده می‌شود. اینکه چرا با وجود اصرار مسئولان بهداشتی سراسر جهان بر کاهش تجمعات و به تعویق انداختن کارهای غیر ضروری به دوران پس از کرونا، باز هم عده‌ای بر انجام جراحی زیبایی اصرار دارند، سوالی ست که ما در مجله قرمز به شما پاسخ خواهیم دارد.

پاندمی جراحی پلاستیک

پاندمی جراحی پلاستیک برای ما ایرانی‌ها واژه‌ای کاملا مانوس است چون کشور ایران بیشترین آمار جراحی بینی را در دنیا دارد و اخیرا هم گرایش به سمت سایر جراحی‌های زیبایی افزایش یافته است. بسیاری از افرادی که در چند سال گذشته هرگز به اعمال زیبایی فکر نکرده‌اند نیز به انجام آن گرایش پیدا کرده‌اند.

در ماه‌های اولیه پاندمی کرونا و بخصوص در دوران اوج همه گیری و تعداد بالای مرگ و میر باعث شد بخش زیادی از منابع بیمارستانی به درمان بیماران کووید-۱۹ اختصاص داده شود و بسیاری از جراحی‌ها حتی در موارد ضروری به تعویق انداخته شود. ترس از ابتلا به بیماری در محیط‌های درمانی و همچنین کاهش خدمات به افراد، باعث شد خود بیماران نیز تمایلی به انجام جراحی در این دوران نداشته باشند. اگر در ماه‌های ابتدایی سال اخیرا به مطب مراجعه می‌کردید، یقینا آن را بسیار خلوت‌تر از همیشه می‌دیدید.

اما این تنها یک روی ماجرا بود و پس از مدتی و با عادی شدن وضعیت بوجود آمده و خو گرفتن به اوضاع  کرونایی، عده‌ای دوران کرونا را بهترین دوران برای انجام جراحی‌های زیبایی و سایر اعمال کم تهاجم زیبایی مثل بوتاکس و تزریق فیلرها یافتند و در حالی که بسیاری از جراحان عمومی و یا متخصص بیماری‌هایی مثل چشم و کلیه، روند نزولی در پذیرش بیمار داشتند، برخی از جراحان پلاستیک، با افزایش تقاضا برای ارائه خدمات پزشکی مواجه شدند بطوری که پاندمی جراحی پلاستیک برای بسیاری از آنها معنا پیدا کرد.

در مورد تعداد اعمال جراحی زیبایی در دوران همه گیری کووید-۱۹، در کشور ما آمار دقیقی وجود ندارد اما جالب است بدانید که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز با افزایش چشمگیر تقاضا برای جراحی‌های زیبایی مواجه بودند. به گفته جامعه جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) طبق برآوردهای به عمل آمده ۱۸/۱ میلیون عمل زیبایی (هم جراحی و هم روشهای کم تهاجمی) در سال ۲۰۱۹ انجام شده است. هنوز یافته‌های سال ۲۰۲۰ منتشر نشده است اما طبق گزارشات ۶۴% جراحان متوجه افزایش مشاوره‌های زیبایی و تقاضا برای انجام اعمال زیبایی به خصوص از طریق اینترنتی شدند. به طوری که ۴۹% از آمریکایی‌هایی که هرگز جراحی پلاستیک نداشتند، گفتند که در آینده این کار را انجام خواهند داد.

افزایش تقاضا برای اعمال زیبایی صورتپاندمی جراحی پلاستیک

به گفته جامعه جراحان پلاستیک آمریکا، پرتقاضاترین اعمال  زیبایی در سال ۲۰۱۹، لیپوساکشن، کشیدن شکم و بزرگ کردن سینه بود. البته ASPS گزارش داد که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروکها، بیشتر درمان زیبایی تقاضا شده در دوران همه پیری کووید-۱۹ بود. ظاهرا، بیماران تقاضای خود از اعمال زیر گردن را به بالای گردن تغییر داده‌اند.  تقاضا برای جراحی صورت از این جهت بیشتر است که بیشترین چیزی که از بدن ما در معرض دید است، صورت است و باید بخش عمده هزینه را برای زیبایی آن، انجام داد. همچنین دیگران بیشتر متوجه تغییرات می‌شوند، بنابراین از نظر مردم، ارزش پول خرج کردن را دارد.

پاندمی جراحی پلاستیک به دلیل تماسهای تصویری و ویدئو کنفرانسپاندمی جراحی پلاستیک

از ابتدای همه گیری کرونا، مسئولان متولی امر کرونا، اصرار زیادی بر انجام ملاقات‌های مجازی و تماس‌های تصویری از طریق اپلیکیشن‌ها داشتند و صدا و سیما نیز مردم را به این امر تشویق کرد. به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس و کاهش تعداد کارکنان ادارات، بسیاری از کارها به صورت مجازی انجام شد. کلیه سمینارهای مهم و حتی نشست‌های خبری به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد و این موضوع در دستور کار همه مسئولان و کارکنان قرار گرفت. حتی بسیاری از بخشهای درمانی و خدماتی هم خدمات خود را به صورت تماس‌های ویدئویی ارائه دادند.

از آنجایی که در تماس‌های ویدئویی بیشترین تمرکز بر روی صورت اشخاص است، توجه به این بخش از بدن بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. برخی از اعمال زیبایی همانند  تزریق فیلرها یا بوتاکس که جزو اعمال زیبایی با حداقل تهاجم هستند، مورد اقبال فراوانی قرار گرفتند چون به دلیل کمتر تهاجمی بودن، دوران بهبود کوتاهی هم دارند و شخص پس از چند روز می‌تواند به زندگی عادی خود برگردد. بوتاکس و فیلر تاثیر زیادی بر ایجاد چهره‌ای شاداب دارد و بازخورد بهتری می‌توان از افرادی داشت که با آنها در تماس هستیم و این هم یکی از دلایل اقبال بیشتر به این اعمال خفیف است.

دستورالعمل‌های منع رفت و آمدپاندمی جراحی پلاستیک

بعضی از جراحی‌های زیبایی همانند رینوپلاستی، لیفت صورت و یا لیپوساکشن نیاز به استراحت و دوران نقاهتی در حد چند هفته دارند. به دلیل ماندن افراد در خانه و مواجه کمتر با دوستان، فامیل و یا همکاران این دوران فرصت خوبی برای کسانی بود که تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی داشتند. مواجه شدن با افرادی غیر از خانواده در حالی که در بستر هستید و یا دوران نقاهت جراحی را می‌گذرانید چندان خوشایند نیست اما اصرار بر ماندن در خانه و منع رفت و آمد، این امکان را کاهش داده است.

بسیاری از افرادی که کارهای خود را در خانه انجام می‌دهند مثل معلمان، مشاوران زیبایی و خدماتی، مدرسان دوره‌های آموزشی که به دلیل کرونا همگی به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، این دوران را زمان خوبی برای انجام جراحی‌های زیبایی یافته‌اند. بطوری که جراحی تهاجمی مثل جراحی تغییر ظاهر سینه و بینی، افزایش چشمگیری داشت. یقینا شما دلتان نمی‌خواهد دیگران شما را با چسبهای متعدد روی بینی ببینند و نتیجه کار که یک بینی تراشیده است، همان چیزی است که می‌خواهید مورد توجه قرار گیرد.

پاندمی جراحی پلاستیک به خاطر استفاده از ماسک!پاندمی جراحی پلاستیک

پوشاندن صورت با ماسک، تحولات زیادی را در جامعه ایجاد کرد از خلاص شدن از بوی بد دهان افراد گرفته تا کاهش تمایل به آرایش در زنان. اما در این میان برای کسانی که گرایش به انجام یک عمل زیبایی، موقعیت مناسبی را فراهم کرد تا صورت خود را در دوران ترمیم از دیگران پنهان کنند. عمل جراحی لیفت صورت باعث بروز اسکارهایی در صورت می‌شود که پوشاندن آنها در حالت عادی غیر ممکن است اما با زدن یک ماسک، بخش زیادی از جای عمل پنهان می‌ماند. کسانی که جراحی بینی انجام می‌دهند، می‌توانند به راحتی در جامعه ظاهر شوند بدون آنکه بخواهند توجه دیگران را به چسبهای روی عضو عمل شده، جلب کنند.

اگر قصد انجام میکرونیدلینگ دارید، باید خدمت شما عرض کنیم، این عمل به صورت شما ظاهری خونین و زخمی می‌دهد که بیشترین اثرات در بخش گونه و چانه است که با زدن یک ماسک می‌توانید حداقل نیمه پایینی صورت خود را بپوشانید. تزریق فیلر لب یا صورت هم باعث کبودی و تورم در بخشهای تزریق شده می‌شود که در این صورت افراد مجبور می‌شدند، ماسک بزنند. در گذشته این ماسک زدن باعث می‌شود فرد وسواسی به نظر برسد اما حالا که به صورت یک اجبار درآمده، هیچکس به شما توجهی نخواهد کرد.

پیشرفت جراحی زیبایی و ارائه خدمات در وضعیتی‌ ایمن‌ترپاندمی جراحی پلاستیک

این روزها تغییرات زیادی در شیوه‌های جراحی بوجود آمده است از جراحی کوچک کردن سینه تا روشهای جدید جراحی بینی که دوران نقاهت را به شدت کاهش می‌دهد. این پیشرفت‌ها در سالهای اخیر و بخشی از آن در دوران همه گیری کرونا بوجود آمده است. روش کمتر تهاجمی هایفوتراپی برای لیفت صورت یکی از پیشرفت‌های نوین علم پزشکی زیبایی بوده است که وعده‌های زیادی برای ایجاد ظاهری جوانتر در صورت و پوستی سفت‌تر، می‌دهد. این روش از امواج مافوق صورت برای تحریک لایه عضلانی صورت استفاده می‌کند و به جز قرمزی و سوزش در دو سه روز اول، عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. روشهای جراحی بینی نیز به مرور پیشرفت کرده‌اند، بطوری که از جراحی‌های باز کمتر استفاده می‌شود و جراحی مثل تیپ پلاستی بینی برای کسانی خوب است که فقط از نیمه پایینی بینی خود ناراضی هستند. این روش نسبت به رینوپلاستی سنتی، کمتر تهاجمی بوده و دوران نقاهت کوتاهتری دارد.

علاوه بر این کلینیک‌ها و مطب‌های زیبایی، ادعا می‌کنند که خدمات بهداشتی و ایمنی بیشتری نسبت به گذشته ارائه می‌دهند و انجام خدمات مشاوره آنلاین هم، شما را از مراجعه مکرر به مطب بی نیاز می‌کند. اغلب مطب‌ها برای زمان مراجعه بیماران و مدت انجام عمل زیبایی، وقت خاصی تعیین کرده و پس از انجام خدمات برای یک شخص و راهی شدن وی، اجازه حضور به دیگری می‌دهند؛ به این ترتیب از تجمع افراد در محل و احتمال سرایت بیماری پیشگیری می‌کنند. ماسک زدن که پیش از این اجباری نبود، به صورت اجبار درآمده و اغلب وسایل به صورت کاملا یک بار مصرف هستند. در کل با اینکه خدمات ایمنی و بهداشتی در گذشته، برای عمل‌های زیبایی انجام می‌شد، در این دوران همه گیری، تاکید و توجه بیشتری نسبت به آن صورت می‌گیرد.

تبلیغات بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و خدماتی ارزانترپاندمی جراحی پلاستیک

دیجیتال مارکتینگ بهترین روش ارائه خدمات برای کسانی ست که می‌خواهند با هزینه‌ای کمتر و تنها با داشتن یک اکانت در بستر شبکه‌های اجتماعی، خدمات و یا کالای مصرفی خود را ارائه دهند. پزشکان و مشاوران زیبایی یکی از گروه‌های پرتراکم در شبکه‌های اجتماعی به خصوص، اینستاگرام هستند. این امر در دوران کرونا شدت بیشتری یافت. تبلیغات جذاب و نمایش نظرات حاکی از رضایت افرادی که خدمات گرفته‌اند و تصاویری که نشان از تغییراتی دلخواه می‌دهد، افراد بسیاری را که تنها از سر کنجکاوی به این صفحات مراجعه می‌کنند، به انجام این اعمال ترغیب می‌کند.

یکی دیگر از راهکارهای مراکز زیبایی برای ترغیب افراد، ارائه خدماتی ارزانتر و پیشنهاد پکیج‌های ترکیبی وسوسه کننده برای کسانی است که خواستار انجام چند عمل زیبایی با هزینه‌ای کمتر هستند. اگر چه پایین کشیدن فیلتر قیمتهای خدمات زیبایی در دوران کرونا تا حدودی به نفع تقاضا کنندگان این خدمات است اما چنین افرادی باید خطرات ناشی از آن را نیز به جان بخرند که حتی ممکن است هزینه‌ای بیشتر را بر آنان تحمیل کند.

کلام آخر با خوانندگان مجله قرمز

اگر چه پاندمی جراحی پلاستیک در ایام همه گیری کرونا تنها در کشور ما بوجود نیامد و در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا که بیشترین آمار مرگ و میر روزانه را هم ددارد، به صورت موجی فراگیر در آمده است. اما تاکید اکثر کارشناسان و مسئولان بهداشتی بر انجام ندادن جراحی‌های غیر ضروری و کنترل انرژی درمان و هزینه‌های بهداشتی به سوی پیشگیری و کنترل کووید-۱۹ است. اخیرا گزارشی مبنی بر افزایش تقاضای انواع جراحی‌های زیبایی در دوران کرونا از تلویزیون پخش شدکه طی آن دکتر حریرچی معاون وزارت بهداشت هم از مردم تقاضا کرد که جراحی‌های زیبایی را به زمانی پس از دوران کرونا به تعویق بیندازند.

احتمالا در میان افرادی که در اطراف شما بر اثر کرونا فوت کرده‌اند، مواردی را هم شنیده‌اید که برای انجام یک عمل ضروری به بیمارستان مراجعه کرده و به دلیل تماس داشتن با سایر بیماران مبتلا به کرونا، دچار مشکلات ناشی از این بیماری شده و در مواردی هم منجر به فوت این افراد شده است. لازم است بدانید که پس از عمل جراحی بدن به شدت آسیب پذیر بوده و هر گونه عفونتی برای بیمار خطرناک است. اغلب آنتی بیوتیکهای داده شده به بیماران برای جلوگیری از ابتلا به عفونتهای باکتریایی است و اثر چندانی بر ویروس ندارند. همچنین با بروز هر گونه زخم و جراحتی در بدن، سیستم التهابی برای ترمیم آن بخش صدمه به شدت فعال می‌شود، اگر شخصی با داشتن چنین شرایطی مبتلا به ویروس خطرناک کووید-۱۹ شود، یقینا در وضعیت شدیدتری نسبت به حالت عادی قرار خواهد گرفت.پاندمی جراحی پلاستیک

کلام آخر ما با شما مخاطبان مجله قرمز این است که هر گونه عمل غیر ضروری را به دوران پس از سپری شدن همه گیری کووید-۱۹ موکول کنید و جان خود را به خاطر کاری که در آینده نیز می‌توان انجام داد، به خطر نیندازید. اگر همچنان اصرار بر انجام عمل زیبایی دارید، سعی کنید مشاوره خود را به صورت کاملا آنلاین انجام دهید و از ایمنی و ارائه دستورالملهای بهداشتی مرکز ارائه خدمات کاملا مطمئن شوید. به همین منظور از قبل در مورد تمام خدمات ایمنی انجام شده در طول انجام عمل زیبایی، از آنها سوال کنید و اگر تمامی استانداردها رعایت می‌شود به آن مرکز مراجعه کنید.

همچنین سعی کنید که خدمات کمتر تهاجمی مثل تزریق و یا بوتاکس را برای بدست آوردن نتایجی سریعتر و خطرات کمتر ناشی از این اعمال انتخاب کنید و روشهایی که موجب ایجاد اسکار و زخمهای باز می‌شوند، را به آینده موکول کنید. کاهش تعداد مرگ و میر بیماران نباید شما را گول بزند. ویروس کرونا در کمین یک اشتباه شماست.


تالیف اختصاصی توسط هالث از نویسندگان مجله قرمز

بر اساس برداشتی از مقاله پاندمی جراحی پلاستیک از  verywellhealth