کیف یکی از اجزای مهم اکسسوری‌های زنانه را تشکیل می‌دهد و خانم‌ها معمولا سالانه هزینه زیادی را صرف خرید یک کیف خوب و باکیفیت می‌کنند. نگهداری از کیف نقش مهمی در افزایش عمر کیف دارد و اگر کیف مناسبی تهیه کنید و از آن درست مراقبت کنید می‌توانید چندین سال از آن استفاده کنید بدون آن که کهنه و فرسوده شود. نگهداری از کیف به شکل صحیح نیاز به رعایت نکات و ترفندهایی دارد که در این مقاله شما را با این ترفندها آشنا خواهیم نمود و در ادامه نیز نکاتی را برای نگهداری درست از کیف بیان می‌کنیم که می‌تواند برای علاقمندان مفید واقع شود.

مراقبت بر اساس جنس کیف

نگهداری از کیف

رویه کیف‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته شده است و هر جنسی باید به روش خاصی نگهداری شود و فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اسپری‌های محافظ مختلفی در بازار وجود دارند مانند اسپری محافظ چرم یا جیر یا نوبوک (معمولا کیف‌های گران و باکیفیت از این جنس‌ها هستند) که می‌توانید اسپری مورد نیاز خود را بر اساس جنس کیف خود تهیه کنید و قبل از شروع به استفاده با آن کیف خود را از خیس شدن و کثیف شدن محافظت کنید. ابتدا مقدار کمی از اسپری را روی قسمتی از کیف که مشخص نیست بزنید تا مطمئن شوید تغییر رنگ نمی‌دهد سپس کمی از اسپری را روی یک پارچه سفید تمیز بزنید و روی کیف بمالید.

نگهداری از کیف و انبار کردن صحیح

نگهداری از کیف

آیا همیشه کیف خود را در محلی خفه در گوشه‌ای از کمد یا اتاق می‌اندازید؟ اگر پاسخ مثبت است پس انتظار نداشته باشید کیف محبوب شما عمر زیادی داشته باشد. کیف شما زمانی عمر طولانی خواهد داشت که در محفظه پارچه‌ای به حالت ایستاده و با داخل پر شده در قفسه قرار بگیرد. برای پر کردن داخل کیف می‌توانید از بالشتک‌های مخصوص استفاده کنید و یا با روزنامه مچاله شده، دستمال کاغذی غیراسیدی و یا شال و روسری این کار را انجام دهید. دسته‌های کیف را در تماس با هم قرار ندهید چون در صورت انبار شدن طولانی ممکن است دسته‌ها به هم ساییده شوند و آسیب ببینند.

لکه گیری فوری و صحیح

نگهداری از کیف

اگر کیف شما لک شد فورا برای پاک کردن آن اقدام کنید چوون هر چه زمان بگذرد پاک شدن آن مشکل‌تر خواهد شد. گام اول این است که نوع لکه را بشناسید و بر اساس آن اقدام کنید چون هر نوع لکه روش خاصی برای پاک شدن دارد. اما اگر به روش‌های گفته شده نتوانستید لکه را پاک کنید آن را به خشکشویی بدهید:

لکه غذا و روغن: کمی گچ سفید تخته سیاه روی محل لکه بکشید و اجازه دهید تا صبح روی آن باقی بماند سپس با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید.

لکه جوهر: این روش برای لکه خاک و گل هم کاربرد دارد، اگر لکه هنوز تازه است یک پاک کن سفید بردارید و روی آن بکشید تا جایی که جوهر از آن جدا نشود. اما اگر لکه قدیمی و خشک است باید کیف را به خشکشویی بدهید.

لکه آب: قطرات آب خشک شده روی کیف لکه‌های ناخوشایندی به جا می‌گذارند که برای پاک کردن آن بهتر است از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید و اجازه دهید خشک شود.

لکه عطر: برای این که بوی عطر ریخته شده داخل یا روی کیف از بین برود یک کیسه پلاستیکی کوچک را از جوش شیرین پر کنید و دو روز داخل کیف نگه دارید. حوله کاغذی هم می‌تواند در جذب بو موثر باشد.

مراقبت از آستر کیف

نگهداری از کیف

اگر داخل کیف خود مایعات و مواد آرایشی و عطر نگه می‌دارید حتما آن‌ها را داخل یک پوشش پلاستیکی محافظ قرار دهید تا آستر کیف کثیف نشود. همچنین خودکار فشاری یا خودکاری را که احتمال جوهر پس دادن دارد مستقیما داخل کیف قرار ندهید، جامدادی و کیف لوازم آرایش برای این مواقع ساخته شده است و برای مراقبت از کیف هم که شده بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

مراقبت از یراق آلات کیف

نگهداری از کیف

قسمت‌های فلزی کیف مثل دسته و سگک و … بیش از بقیه قسمت‌ها در معرض آسیب هستند چون ممکن است تغییر رنگ دهند و ظاهر کیف کهنه به نظر برسد. تماس با رطوبت قسمت‌های فلزی را پوسیده می‌کند پس برای مراقبت از کیف تا حد ممکن از خیس شدن آن جلوگیری کنید، اگر یراق آلات کیف دچار تغییر رنگ شد آن را به یک کارشناس فلزکاری بدهید تا تعمیر لازم را انجام دهد.

تعمیر و نگهداری از کیف به صورت منظم

نگهداری از کیف

اگر هرگونه لکه غیرقابل پاک شدن، پارگی یا تغییر رنگ و خرابی یراق آلات برای کیف شما اتفاق افتاد هرچه سریع‌تر آن را به یک تعمیرکار کیف بدهید،  بیشتر تعمیرکاران کفش کار تعمیر کیف را نیز انجام می‌دهند و بهتر است که هر سال یک بار همزمان با نگهداری از کیف به طور منظم این کار را انجام دهید تا کیف شما نو و سالم باقی بماند.

چند نکته برای نگهداری از کیف و افزایش عمر آن

کیف را روی زمین نگذارید: گذاشتن کیف روی زمین و حتی روی صندلی فضاهای عمومی باعث جذب میکروب و کثیف شدن آن می‌شود. کیف را از آویز کیف یا پشتی صندلی آویزان کنید تا تمیز بماند.

کیف را با دستان تمیز بگیرید: اگر می‌خواهید کیف شما مدت طولانی‌تری تمیز بماند با دستان کثیف آن را لمس نکنید و قبل از این کار دستانتان را با آب یا ژل ضدعفونی کننده تمیز کنید.

نگهداری از کیف

کیف را بیش از حد نشویید و پاک نکنید: شستن کیف با آب و مواد شیمیایی به آن صدمه می‌زند پس تا حد امکان از کثیف شدن آن جلوگیری کنید تا نیازی به شستشو نباشد.

آن‌ها را در پوشش پلاستیکی قرار ندهید: کیف شما باید در محفظه نگهداری شود اما این محفظه نباید پلاستیکی باشد چون رطوبت داخل آب باقی مانده و کیف تغییر رنگ می‌دهد. محفظه‌های پارچه‌ای بهترین وسیله برای نگهداری کیف هستند.

نگهداری از کیف

کیف را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید: کیف شما از هر جنسی که باشد تابش نور خورشید مخصوصا تابش مستقیم آن را خراب می‌کند و باعث تغییر رنگ آن می‌شود.

برای مراقبت از کیف چرم مرطوب کننده چرم تهیه کنید: چرم پس از مدتی رطوبت طبیعی خود را از دست داده و خشک می‌شود و ترک می‌خورد، نرم کننده و مرطوب کننده چرم از بروز این اتفاق پیشگیری می‌کنند.

کیف‌های در حال استفاده خود را هر هفته گردگیری کنید: اگر کیف خود را زود به زود با یک دستمال تمیز گردگیری کنید عمر کیف افزایش یافته و نیازی به تعمیر و شستشو نخواهد داشت.

نگهداری از کیف

همیشه کیف را با در و زیپ بسته نگهداری کنید: باز ماندن زیپ و دکمه کیف باعث تغییر فرم آن می‌شود و در طولانی مدت کیف شما خراب خواهد شد.

کیفتان را چند وقت یک بار عوض کنید: یک کیف را به مدت طولانی استفاده نکنید. به کیف‌های خود استراحت دهید و هرچند هفته یکبار آن‌ها را عوض کنید و کیف دیگری را جایگزین کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)