جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
ناخوشنودی

۹ عادت اشتباهی که شما را به سوی ناخوشنودی می‌‌برد

تقریبا تمام کارهایی که انسان در زندگی‌اش انجام می‌دهد به منظور رها شدن از حس ناخوشنودی و بدست آوردن احساس شادی است. انسان همواره سعی می‌کند شاد شود یا در حالت شادی باقی بماند.  ما دست به هر کاری می‌زنیم تا لحظاتی کوتاه از ناخوشنودی دور شویم و احساس شادی و رضایت و سعادت داشته باشیم. اما واقعا شادی یعنی چه؟ چه تعریف مشخصی و دقیقی می‌توان برای خوشنودی یا ناخوشنودی ارائه داد؟

خوشنودی و ناخوشنودی چیست؟

شادی یک جور حس است. حس را نمی‌توان تعریف کرد فقط می‌توان آنرا لمس کرد. ناخوشنودی را نمی‌توان تعریف کرد فقط می‌توان آنرا حس کرد. شما به طور کاملا ناخودآگاه این حس را دریافت می‌کنید. طبق بررسی‌های بعمل آمده احساس شادی با شرایط مادی زندگی لزوما رابطه‌ی تنگاتنگی ندارد. شخصی که درآمد سالانه‌ی بالای ۱۰ میلیون دلار دارد نسبت به کارمندانی که برایش کار می‌کنند فقط به مقدار خیلی جزئی‌تری شادتر است و نه به اندازه‌ی تفاوت بزرگی که در درآمدهایشان وجود دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت خوشنودی یا ناخوشنودی یک حس درونی است که هر شخصی می‌تواند فارغ از شرایط بیرونی،  در درون خودش ایجاد کند.

شاد بودن چیزی است که تحت کنترل شماست. شادی محصول عادت‌های شما و نیز محصول نگرش شما به زندگی است. محققان دانشگاه کالیفرنیا که در مورد احساس خوشنودی تحقیق می‌کردند متوجه شدند که عوامل ژنتیکی  و شرایط مادی زندگی،  فقط ۵۰ درصد در شادی نقش دارند این یعنی  ۵۰درصد بقیه‌ با خودتان است.

احساس ناخوشنودی می‌تواند توسط یک اتفاقی که انتظارش را نداشتید در شما ایجاد شود. بدین معنا که اگر ناگهان  رویدادی خلاف انتظارشما  رخ دهد یا کاری بر خلاف عادت‌های شما انجام شود احساس ناخوشنودی در شخص ایجاد می‌شود.  بنابراین بایستی بر روی عادت‌های خود نظارت بیشتری داشته باشید تا به خاطر یک عادت نادرست،  مرتبا در دام ناخوشنودی گرفتار نشوید.

ناخوشنودی

 ۹ عادت غلط که منجر به احساس ناخوشنودی می‌شوند

۱_ عادت به سرکوب کردن احساسات

اینکه احساسات خود را ابراز نکنیم و آنها را در درون خودمان حبس کنیم و به قول معروف حسمان را سرکوب کنیم یکی از برداشت‌های غلط در مورد هوش هیجانی بالا یا EQ بالا است.  افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند افرادی نیستند که احساسات خود را نشان ندهند،  بلکه  سعی می‌کنند علی‌رقم بروز احساسات جو زده ‌نشوند و کارهای غیرعقلانی انجام ندهند.

این افراد به احساسات خود چه خوشنودی باشد چه ناخوشنودی،  احترام می‌گذارند،  آنها را می‌‌پذیرند و به طور منطقی رفتار می‌کنند. نه اینکه احساساتشان را سرکوب کنند. تنها با پذیرش تمام و کمال احساساتان  است که می‌توانید آنها را در مسیری قرار دهید تا شما  را به سمت اهدافتان ببرند.

۲- وابستگی زیاد به تکنولوژی

شما کاملا آزاد هستید که هر چه می‌خواهید تلویزیون تماشا کنید یا هر چه می‌خواهید کتاب بخوانید  شما کاملا آزاد هستید که هر چه می‌خواهید گیم بازی کنید یا هر چه می‌خواهید ورزش کنید. اما سوال اساسی این است که واقعا چه میزان از شبانه روزتان متصل به تکنولوژی است؟ آیا زندگی یعنی تمام وقتتان را صرف موبایل یا کامپیوتر یا تلویزیون کنید؟ آیا چیز دیگری در زندگی نیست؟ فرقی نمی‌کند که با استفاده از تکنولوژی احساس خوبی به شما دست دهد  یا حس کرختی داشته باشید، مسئله بر سر عادت کردن شما به تکنولوژی است که یک عادت غلط است.  عادت به تکنولوژی دقیقا شبیه یک اعتیاد است که فرد به خاطر فرار از واقعیت‌های ناخوشایند زندگی، به آن گرایش پیدا می‌کند. این یک تله است که باعث گرفتاری بزرگتری برای شما خواهد شد.

۳- عادت به  تقلای بیش از حد

وقتی برای به دست آوردن پول بیشتر تقلای بیش از حد می‌کنید و فلسفه‌ی شما این می‌شود که به هر بهایی باید این پول را بدست آورد،  ناگهان متوجه می‌شوید بابت پولی که بدست آورده‌اید بهای خیلی بیشتری را پرداخت کرده‌اید.  قیمت تمام شده‌ی یک کالای مادی ممکن است به بهای گزافی مثل از دست دادن سلامتی یا خوشحالی یا خانواده یا دوستان یا شوق و ذوق زندگی‌تان تمام شود. بنابراین عادت به تقلای بیش از حد برای بدست آوردن هر چیزی را از خود دور کنید تا بابت بدست نیاوردن خیلی چیزها احساس ناخوشنودی به شما دست ندهد.  یا از آن سوی بام نیفتید و برای بدست آوردن خیلی چیزها، چیزهای مهم‌تری را فدا نکنید.

۴- عادت به انتظار برای آینده،   باعث ناخوشنودی است

اینکه عادت کنید به خودتان بگویید من در آینده وقتی فلان چیز را بدست آوردم یا وقتی به فلان جایگاه رسیدم خوشحال خواهم بود، عادتی است که ناخوشنودی را در زمان حال برای شما به ارمغان می‌آورد و بس.  سعی کنید خوشحالی در زمان حال ‌ را برای آینده‌ی نامعلوم از دست ندهید چرا که هیچ اعتباری نیست آیا خوشحالی شما در آینده درگرو  بدست آوردن آن چیز هست یا نه. در عوض سعی کنید بر روی خوشحال بودن در هر لحظه‌ای که در آن هستید تمرکز کنید. نقد را ندهید نسیه بگیرید. زمان حال را برای آینده قربانی نکنید. همین حالا خوشحال باشید.

۵- جنگیدن با تغییرات زندگی

بپذیرید که هیچ چیز ثابت نیست. تغییرات یک بخش غیرقابل اجتناب در زندگی است. اصلا زندگی یعنی تغییر.  کسانیکه با تغییرات زندگی‌شان می‌‌جنگد به این خاطر است که می‌خواهند کماکان همه‌چیز زندگی را در کنترل داشته باشند.  این عادتی است که شما را به سوی ناخوشنودی دائمی‌ هدایت می‌کند. اگر با تغییراتی که در زندگی‌تان رخ می‌دهد بجنگید، باعث می‌شود کنترل شما در زندگی کمتر شود چرا که مانع از این می‌شوید که از موانع عبور کنید و همگام با تغییراتی که رخ می‌دهند حرکت کنید و زندگیتان را بهبود بخشید.

راه حل این است که خودتان را برای هرگونه تغییر آماده سازید. زندگی یک بازی از قبل نوشته شده و قابل حدس زدن نیست.  با تغییرات نمی‌توان جنگید  اما می‌توان پیش بینی کرد که پیامد فلان تغییر چه خواهد بود و سپس خودتان را برای مواجه شدن آن آماده سازید. اولین قدم این است که بپذیرید حتی حقایق قطعی زندگی نیز همیشه تحت کنترل شما نیست، آدمها عوض می‌شوند، کسب و کارها بالا پایین دارند و همه چیز برای همیشه ثابت نیست. با پذیرش این اصل، میزان توانایی خودتان را بالاتر خواهید برد. بله ممکن است با پذیرش یک تغییر درحال تجربه‌ی یک حس منفی  باشید اما به طور منطقی‌تری می‌توانید بر روی راه حل‌ها تمرکز کنید و انرژی خودتان را بیهوده هدر ندهید.  بر روی مشکل تمرکز نکنید بر روی راه حل متمرکز شوید. تمرکز بر روی راه حل‌ها یکی از حیاتی‌ترین توانایی‌هایی ست که باید در طول زندگی کسب نمایید.

۶- عادت به منفی‌نگری، عامل مهم ناخوشنودی است

هیچ چیز به اندازه نگرش منفی به حس ناخوشنودی شما سوخت نمی‌‌رساند. منفی نگری باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود.  اول اینکه باعث می‌شود زندگی به شما سخت بگذرد. دوم اینکه با داشتن یک نگرش منفی احتمال اینکه اتفاق‌های منفی رخ دهند بیشتر می‌شود.  و سوم اینکه افراد منفی‌نگر از منطقی بودن به دور هستند. سعی کنید منطقی باشید. به حقایق نگاه کنید نه به تخیلاتِ خود یا دیگران راجع به حقایق. آنگاه خواهید دید خیلی چیزها آنقدرها هم که فکر می‌کردید بد نیست. می‌توان نکات مثبتی را در دل هر چیز بدی پیدا کرد.

۷- عادت به چشم و هم چشمی‌

حسادت،  قاتل خوشحالی است. حسادت باعث ناخوشنودی است. چشم و هم چشمی‌ یکی از پیامدهای حسادت است. اگر مرتبا دارید خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید اکنون وقت آن است که دست از این عادت اشتباه بردارید. محققان در یک تحقیق جالب به این نتیجه رسیدند که اکثر مردم گفتند ما با اینکه درآمد کمتری‌ داشته باشیم مشکلی نداریم به شرطی دیگران هم درآمد کمتری داشته باشند. اگر چنین طرز فکری دارید هشیار باشید که دارید چشم وهم چشمی‌ می‌کنید.

۸- نداشتن آمادگی در زندگی

آدمهای منفی‌نگر  فکر می‌کنند خودشان هیچ کاره‌اند. آنها نه قدمی‌ برمی‌دارند نه خودشان را آماده می‌کنند تا در آینده به آنچه می‌خواهند برسند.  این افراد فقط منتظرند ببینند زندگی با آنها چه می‌کند. اما می‌توان طور دیگری نیز بود. می‌توان اهدافی را در سر پروراند و برای رسیدن به آنها کوشش کرد و آمادگی‌های لازم را کسب نمود.

۹- دوری از جمع

وقتی احساس ناخوشنودی دارید اغلب مایلید تنها باشید و از جمع دور بمانید، اما کاملا اشتباه است. حتی اگر در یک جمعی که چندان هم از آن لذت نمی‌‌برید باشید برای روحیه‌تان بهتر است. زمانهایی که احساس می‌کنید غیراجتماعی شده‌اید همان زمانیست که باید به خودتان فشار بیاورید و وارد اجتماع شوید آنگاه تفاوت را در روحیه خود حس خواهید کرد. در جمع بودن به میزان بالایی ناخوشنودی را از شما دور می‌کند.

به طور کلی تغییر عادت‌های بدِ قدیمی  به عادت‌های جدید و خوب که باعث ایجاد خوشحالی بیشتری در شما می‌شوند یکی از بزرگترین خوبی‌هایی است که می‌توانید در حق خودتان انجام دهید. کنترل داشتن بر روی شادی،  باعث می‌شود دیگرانی که دوروبر شما هستند نیز،  تحت تاثیر انرژی شاد شما قرار گیرند و شاد باشند.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Travis Bradberry

منبع: success


 

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

رنگ‌های شاد لاک برای آرایش و زیبایی ناخن‌های شما
رنگ‌های شاد لاک و انرژی بخش برای آرایش ناخن‌های شما
111
دو روش جدید که در درمان آکنه‌ها بسیار موثر هستند
دو روش جدید که در درمان آکنه‌ها بسیار موثر هستند
145
این رفتارها و عادات بد روی پوست شما اثر منفی می‌گذارند
این رفتارها و عادات بد روی پوست شما اثر منفی می‌گذارند
199
این هفت روغن طبیعی بیماری رزاسه را درمان می‌کنند
این هفت روغن طبیعی بیماری رزاسه را به خوبی درمان می‌کنند
136
اگر چشمان بادامی شکل دارید به این روش آرایش کنید
اگر چشمان بادامی شکل دارید آن‌ها را به این روش آرایش کنید
348
خطاهای رایج در به کار بردن کانسیلر که تازه کارها مرتکب می‌شوند
خطاهای رایج در به کار بردن کانسیلر که تازه کارها مرتکب می‌شوند
541

مقالات سلامت

درد لاله گوش
درد لاله گوش (غضروف گوش بیرونی): علتها، علائم و درمان
380
علائم دیابت در مردان با 9 علامت مهم
علائم دیابت در مردان با ۹ علامت مهم که باید مورد توجه قرار بگیرند
342
معرفی داروی زولادکس
داروی زولادکس و معرفی مکانیسم عمل و ویژگی های کاربردی این دارو
319
خوابی بهتر با 13 راز
خوابی بهتر با ۱۳ رازی که پزشکان می‌خواهند شما هم بدانید
327
سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک (IC)؛ علتها، علائم و درمان
سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک (IC)؛ علتها، علائم و درمان
203
علل ریزش مو در زنان
ریزش مو در زنان چه عللی دارد، روشهای تشخیص و درمان آن چگونه است؟
412

مقالات آشپزی

حلوای لبو
حلوای لبو ؛ گرمابخش شیرین سرمای زمستان با گزینه‌های وگان
137
یک صبحانه کامل
شش خوراکی طلایی برای یک صبحانه کامل
288
انواع کباب
خوشمزه‌ترین انواع کباب در دنیا که طعمی به یاد ماندنی دارند
245
طرز تهیه پای سیب
طرز تهیه پای سیب کلاسیک بصورت تصویری و انواع روشهای نگهداری و تزئین
307
طرز تهیه کیک کدو
طرز تهیه کیک کدو ساده با تزئین خامه‌ای به صورت تصویری
693
طرز تهیه سس انچیلادا قرمز و انچیلادای مرغ مکزیکی
طرز تهیه سس انچیلادا قرمز و انچیلادای مرغ مکزیکی
617

مقالات تغذیه

افزایش تعداد گلبولهای قرمز
افزایش تعداد گلبولهای قرمز با تغذیه و مکمل چگونه ممکن است؟
63
غذاهای مناسب فشار خون بالا و مواد غذایی مضر
غذاهای مناسب فشار خون بالا و مواد غذایی مضری که باید حذف شوند
122
پاکسازی روده بزرگ
پاکسازی روده بزرگ با بهترین غذاها و آنهایی که باید اجتناب کرد
515
غذاهایی برای جوانی پوست
۱۳ غذایی که بطور مستقیم بر جوانی پوست اثر گذار هستند
139
فواید لیزین یا ال-لیزین
لیزین یا ال-لیزین چه نقشی در سلامت بدن دارد، منابع آن چیست؟
270
رژیم غذایی دش (DASH)
راهنمای کامل رژیم غذایی دش (DASH) برای افراد مبتلا به فشار خون بالا
162