مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟


نیکی پاکدل ۱۴ دی ۱۳۹۹ دقیقه مطالعه
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟

همه ما که با کاهش وزن دست و پنجه نرم کرده‌ایم توصیه‌هایی مبنی بر استفاده از انواع دمنوش‌ها و مکمل لاغری را دریافت کرده‌ایم. اکثر ما تجربه استفاده از مکمل‌های غذایی را داشته‌ایم. گاهی پزشکان این مکمل‌های غذایی را برای ما تجویز کرده‌اند و گاهی نیز خود ما دست به مصرف انواع آن‌ها زده‌ایم. اما بحث مکمل لاغری همیشه بحث داغ و چالش‌برانگیزی است. آیا واقعا نکته موثر در کاهش وزن استفاده از مکمل لاغری یا دمنوش‌های لاغری است؟ در این مقاله درباره مکمل لاغری خواهیم گفت و لیستی از مکمل‌هایی که بدن شما به آن‌ها نیاز دارد را ارائه می‌دهیم تا بتوانید مصرف مکمل‌هایتان را اولویت‌بندی کنید.

درواقع ما گوشمان از این توصیه‌ها پر شده است:

“این قرص را بخورید و ظرف ۱۰ روز ۵ کیلو وزن کم کنید!”

“این پودر را روی غذایتان بپاشید و در عرض ۱ هفته سایز کم کنید!”

“این دومنوش را روزی سه بار بنوشید تا چربی‌های شکم‌تان ذوب شوند!”

اگر تلویزیون تماشا می‌کنید، مجله می‌خوانید یا بیش از پنج دقیقه در اینترنت وقت بگذرانید، احتمالاً مرتباً پیام‌هایی از این دست را می‌بینید. این پیام‌ها، از دست دادن چربی بدن و بدست آوردن اندام رویایی شما را به راحتی سفارش دادن محصولاتشان و استفاده کردن از آن‌ها فقط به مدت چند هفته، نشان می‌دهند. پس، بفرمایید! به راحتی وزن کم کنید!

دمنوش لاغری

خب، من از این که حامل اخبار بدی باشم متنفرم، اما واقعا کاهش وزن به همین راحتی نیست. اگر توضیحات و نکاتی که کمتر مورد تبلیغات واقع می‌شوند را بخوانید، خواهید دید که بیشتر افراد رژیم غذایی با کالری محدود داشته‌اند و یا هنگام مصرف این محصولات از برنامه ورزشی خاص پیروی کرده‌اند.

بنابراین آیا واقعا داروها یا مکمل های لاغری وجود دارند که به شما کمک کنند بدن رویایی‌تان را بدست آورید؟ به‌طور قطع چند مکمل وجود دارد که می‌تواند به بهبود سلامت کلی بدن شما کمک کند، اما هیچ مکملی وجود ندارد که به تنهایی باعث بدست آوردن اندام رویایی‌تان شود.

درواقع نکته مهم این است که وقتی بدن شما سالم است، احتمال وجود چربی اضافه در آن کم است.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که مکمل‌ها فقط مکمل هستند! یعنی فقط تغذیه و عادات ورزشی شما را تکمیل می‌کنند. یعنی اول باید عادات تغذیه‌ای و ورزشی‌تان را اصلاح کنید و وقتی که این قسمت از زندگی‌تان را منظم کردید، می‌توانید روی تاثیر مکمل‌ها نیز سرمایه‌گذاری کنید، این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

البته، لطفاً قبل از شروع مصرف هر مکملی، با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین دی

ویتامین دی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا تحقیقات، بیشتر اهمیت آن را کشف کرده‌اند. درواقع، این نکته  بسیار مهمی است که برخی از پزشکان ویتامین D را “مقرون‌به‌صرفه‌ترین اقدام پزشکی در ایالات متحده” می‌نامند، زیرا بسیاری از ما در این زمینه کمبود داریم. به گفته‌ی Examine.com ، “مکمل ویتامین D با طیف وسیعی از فواید همراه است، از جمله افزایش توانایی‌های شناختی، سلامت سیستم ایمنی، سلامت استخوان و بهزیستی. این مکمل همچنین می‌تواند ریسک سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت و ام اس (multiple sclerosis) را کاهش دهد. ”

بیشتر افراد باید هر روز حدود ۴۰۰۰ واحد بین‌المللی مکمل ویتامین دی دریافت کنند و اگر در معرض آفتاب زیاد قرار نمی‌گیرید بدن شما به بیشتر از این مقدار ویتامین دی نیاز دارد. همان‌طور که گفته شد، بسیار مهم است که قبل از شروع استفاده از هر مکملی به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دهید. اگرچه بعید است، اما ممکن است مصرف بیش‌ازحد ویتامین D ، سمّی باشد.

نکته مهم: بین سطح “طبیعی” ویتامین D و سطح “مطلوب” ویتامین D تفاوت وجود دارد. به یاد داشته باشید، شما نمی‌خواهید فقط از راشیتیسم پیشگیری کنید. شما در حال تلاش برای بهبود و بهینه کردن وضعیت سلامتی‌تان هستید. انجمن ویتامین D توصیه می‌کند که سطح ویتامین D موجود در خون شما حداقل ۵۰ نانوگرم در میلی‌لیتر باشد.

مکمل روغن ماهی

شاید شنیده باشید که برای بهبود سلامتی‌تان باید از روغن ماهی استفاده کنید، اما شاید ندانید دلیل چنین توصیه‌ای چیست. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مانند EPA ، DHA  و ALA است که همگی دارای مزایای منحصربه‌فردی برای سلامتی ما هستند، از بهبود عملکرد مغز و فشار خون گرفته تا بهبود علائم اختلال بیش‌فعالی (ADHD) ، اختلال دوقطبی و حتی آرتریت روماتوئید. اگرچه می‌توانیم اسیدهای چرب امگا -۳ را از خوردن جلبک‌ها، گردوها، دانه‌های کتان و انواع ماهی‌ها دریافت کنیم، اما هنوز هم اکثر ما به اندازه کافی امگا۳ دریافت نمی‌کنیم. به خصوص در مقایسه با مقدار اسیدهای چرب امگا ۶ که دریافت می‌کنیم. زیرا نسبت امگا۶ به امگا۳ در بدن بسیار مهم است و عدم تعادل زیاد امگا ۶ و امگا ۳ می‌تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود و التهاب مزمن در درازمدت برای سلامتی ما بسیار مضر است. برای بیشتر افراد، سه تا پنج گرم مکمل روغن ماهی در روز عالی است.

نکته مهم: اینکه شما روغن ماهی را از کجا تهیه می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. منبع امگا۳ با کیفیت پایین مزایایی که می‌توانید از یک منبع با کیفیت بالاتر بدست آورید را نخواهد داشت. بعلاوه، از طریق منابع با کیفیت پایین امگا۳ ممکن است دچار برخی از مشکلات مسمومیت با فلزات سنگین شوید. بنابراین به‌دنبال مارک‌های معتبر و باکیفیت باشید.

ما در مقاله‌ای به‌طور مفصل درباره اهمیت امگا۳ و منابع غذایی آن صحبت کرده‌ایم:

منابع امگا ۳؛ منابع گیاهی و حیوانی، فواید و مضرات آن‌ها

بهترین مکمل غذایی

مکمل پروبیوتیک

ممکن است باکتری‌ها خیلی مهم به نظر نرسند، اما باکتری‌های مفیدی که در روده داریم برای حفظ سلامتی ما بسیار مهم هستند. متأسفانه استرس، تغذیه نامناسب و آنتی‌بیوتیک‌ها همه در از بین بردن این باکتری‌های مفید نقش دارند. هر چند هنوز هم امیدی هست! یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت بالا می‌تواند باکتری‌های مفید را دوباره برگرداند، به هضم غذا کمک کند، جذب مواد مغذی را بهبود بخشد و عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن را ارتقا دهد.

نکته مهم: مکمل پروبیوتیک را ۱۵ دقیقه قبل از اولین وعده غذایی خود در روز مصرف کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشد. همچنین، مطمئن شوید که حداقل سه ساعت قبل یا بعد از مصرف آنتی بیوتیک آن را مصرف می‌کنید تا آنتی‌بیوتیک اثر آن را کاهش ندهد و اگر مدتی از آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌کنید، می‌توانید دوز دارو را برای چند روز دو برابر کنید.

 

آنزیم‌های گوارشی

از استرس و پیری گرفته تا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند سیستم گوارشی شما را نابود کنند. اگر غذای شما به‌خوبی هضم نشود، مطمئناً مواد مغذی لازم را آن دریافت نخواهید کرد! مصرف مکمل‌های آنزیم گوارشی با وعده‌های غذایی می‌تواند ایده خوبی باشد تا مطمئن شوید که بیشترین فایده را از غذای‌تان می‌برید.

نکته مهم: مطمئن شوید که برای جویدن کامل مواد غذایی وقت گذاشته‌اید. هضم غذا از دهان شروع می‌شود و شما می‌توانید وقت بگذارید و غذا را خوب بجوید تا قبل از بلعیدن تقریباً به حالت مایع رسیده باشد. به نظر ناخوشایند می‌رسد اما بسیار مفید است! این کار همراه با استفاده از مکمل‌های آنزیم گوارشی با وعده‌های غذایی به شما کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از غذای خود ببرید.

مولتی‌ویتامین

اگر اهل شرط‌بندی بودم، شرط می‌بستم که اولین ورود شما به دنیای مکمل‌ها از طریق مولتی‌ویتامین‌ها بوده است. شاید اولین انتخاب شما ویتامین‌های برند Flintstones بوده یا شاید هم ویتامین‌های برندCentrum  را انتخاب کرده‌اید چون نام‌آشنا‌تر است. صرف نظر از اینکه چه برندی را انتخاب کرده‌اید، در جایی از مسیر سلامتی، به این نتیجه رسیدید که احتمالاً برای بهبود سلامتی‌تان باید یک ‌ویتامین چندگانه مصرف کنید.

خب، من هم خبر خوبی برای شما دارم و هم خبر بد. خبر خوب این است که حق با شماست! مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانند بسیار مفید باشند و خبر بد این است که مولتی‌ویتامین‌هایی که انتخاب کرده‌اید احتمالاً ارزشی ندارند!

ببینید، مشکل برخی از مولتی‌ویتامین‌ها یا ویتامین‌های چندگانه این است که دوز بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها بسیار کم است و یا از منابع بی‌کیفیت بدست آمده است و به‌خوبی توسط بدن جذب نمی‌شود. بنابراین باید به‌دنبال یک مولتی‌ویتامین باشید که از منابع با کیفیت بالا استفاده کند.

نکته مهم: برای اکثر ویتامین‌ها نیاز است که‌ بعد از باز کردن درب آ‌نها در یخچال نگهداری شوند تا تازه بمانند و خاصیت آن‌ها حفظ شود. این خیلی مهم است!

مکمل لاغری

 پودر پروتئین

همان‌طور که در بسیاری از مقالات‌مان در Girls Gone Strong تاکید کرده‌ایم، ما پودر پروتئین را به‌عنوان “کلید جادویی” برای از دست دادن چربی و سلامتی نمیدانیم. بلکه همانطور که در مقالات دیگر نیز گفته شده، ما از استفاده گاه‌به‌گاه پودر پروتئین استقبال می‌کنیم.

درواقع ما توصیه می‌کنیم که اگر از طریق وعده‌های غذایی روزانه نمی‌توانید پروتئین کافی دریافت کنید، مکمل پودر پروتئین مصرف کنید، یا اگر در طول روز زمان‌های خاصی وجود دارند که تهیه و خوردن یک وعده غذایی کامل برای شما دشوار است (مانند قبل یا بعد از تمرین یا وقتی که یک روز فوق‌العاده شلوغ دارید). پودرهای پروتئینی برای رساندن پروتئین به ماهیچه‌ها و ترمیم و تغذیه آن‌ها عالی هستند، اما فکر نکنید که برای رسیدن به نتایج خوب حتماً باید از پودر پروتئین استفاده کنید. اصل این است که شما با وعده‌های غذایی کامل که دارای منبع کافی پروتئین هستند به عضلاتتان پروتئین برسانید.

ما در مقاله‌ای درباره اهمیت پروتئین و نیاز روزانه بدن به آن صحبت کرده‌ایم:

پروتئین چیست؟ همه چیز درباره مواد پروتئینی حیوانی و گیاهی و پودرهای پروتئینی

همان‌طور که در بالا ذکر کردم، برخی از مکمل‌ها می‌توانند مکمل‌های خوبی در یک برنامه تغذیه‌ای و ورزشی مناسب باشند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که این‌ها اولویت اصلی شما هستند. اما در کل همه این مکمل‌ها می‌توانند در بهبود سلامت و ترکیب بدنی شما مفید باشند.

آیا شما تجربه‌ای درباره استفاده از دمنوش و مکمل لاغری داشته‌اید؟ آیا به نظر شما این توصیه‌ها می‌توانند اثرات پایداری داشته باشند؟ تجربیات ارزشمندتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید 🙂


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : girlsgonestrong

برچسب‌ها :
  • دیدگاه شما

    0 دیدگاه