دورکاری و یا کار کردن از راه دور و یا در خانه از چند سال پیش در کشور ما مورد بحث و بررسی دولت قرار گرفت اما با شیوع ویروس کرونا لزوم اهمیت این مساله دو چندان شد. برای اینکه در این زمینه موفق باشید و بتوانید بهره بهتری از وقت‌تان بگیرید باید یکسری قوانین را رعایت کنید که در زیر به شما خواهیم گفت.

مزایا و معایب دورکاریدورکاری

به دلیل شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور و سایر نقاط جهان، اکنون بیش از هر زمانی دیگری دورکاری انجام می‌شود. اکثر ما از اینکه به دلیل دورکاری می‌توانیم سلامتی خود و عزیزان خود را حفظ کنیم، خوشحال هستیم اما با این وجود کار کردن در خانه هم برای افرادی که به استفاده از آن عادت ندارند، چالشهای خاص خود را ایجاد کرده است. علیرغم تعهد به کار، بسیاری از اشخاص اغلب در طول روز وقتی که در چهار دیواری خانه محبوس می‌شوند، در کار خود پیشرفت چندانی ندارند. کلر اوانز آموزشگر مدیریت زمان و بهره وری اذعان می‌کند که فقط محیط اطراف نیست که باعث حواس پرتی می‌شود، سایر مشکلات عبارتند از نداشتن نظم و انضباط برای نشتن روی کار، برخوردن کردن با ایده قادر نبودن به کار خارج از دفتر و نبود تعاملات انسانی. مهمتر از این، کارهای روزمره (لباسها را باید در ماشین لباسشویی بگذارم)، آشپرخانه (بروم یک لیوان چای دیگر بردارم) و تلویزیون (فقط همین یک قسمت سریال را ببینم)، مقصر اصلی حواس پرتی هستند. در زیر یک سری راهکاری ساده توسط اوانز برای وظیفه بسیار دشوار دورکاری پیشنهاد می‌شود.

یک فضای کاری طراحی شده داشته باشیددورکاری

شما چه یک دفتر کار اختصاصی داشته باشید و یا میز کوچکی برای کار، باید توجه کنید که این مکان فقط برای کار باشد. این ترک کار در انتهای روز را ساده‌تر کرده و اجازه نمی‌دهد آن را وارد زندگی خانوادگی‌تان کنید. محلی را انتخاب کنید که از بسیاری از وسایل خانه دور باشد یا فضایی در بخشی از گاراژ یا گوشه دنجی از زیرزمین خانه برای دفتر کار شما خوب است. اگر باید از روی مبل یا صندلی رایانه کار کنید، تهیه یک میز لپ تاپ متحرک، یک مکان کاری مشخص را برای شما ایجاد می‌کند. برای تهیه این میز لپ تاپ می‌توانید به سایت دیجی کالا مراجعه کنید. این جور استندها قابل انعطاف هستند و شما می‌توانید بین کار دراز بکشید یا هر وضعیتی که خواستید بگیرید. بعضی از استندها هم برای اشخاصی ست که می‌خواهند موقع کار دراز بکشند.

ساعات کاری منظمدورکاری

این که در خانه هستید به این معنی نیست که نمی‌توانید یک برنامه ریزی منظم داشته باشید. ایوانز پیشنهاد می‌کند: روز کاری خود را به همان روشی که در دفتر کار انجام می‌دادید، برنامه ریزی کنید. این کار ممکن است برای آنهایی که بچه دارند، دشوار باشد اما در مورد نگرانی‌هایتان با والدینی که مثل شما هستند، مشورت کنید تا راه حلی پیدا کنید که همه به بچه‌هایتان برسید و هم به کارتان بی وقفه ادامه دهید. توجه کنید که تا آنجایی که ممکن است ساعتهای کاری عادی خود را حتما حفظ کرده باشید. در طول آن ساعات، با خودتان فکر کنید سر ساعات کاری هستید. برای اینکه همانند محل کار عمل کنید، کارهای خود را در همان ساعات معمول کاری برنامه ریزی کنید. این به شما امکان می‌دهد مرزهای بین کار و خانه را مشخص کنید.

مرتبا با همکاران در ارتباط باشیددورکاری

شما نمی‌توانید رئیس یا همکاران خود را مثل قبل ببینید بنابراین لازم است که مرتب با آنها در تماس باشید. برای تایید دریافت مطالب، یک ایمیل دیگر ارسال کنید، با یک همکار تماس بگیرید تا پروژه را بررسی کند و مشخص کنید که در طول روز قابل دستیابی و دسترسی هستید.

وقت استراحت میان روز داشته باشیددورکاری

یا هر نوع استراحت دیگری. چند دقیقه از وقت را از کار خارج شده و ریلکس باشید. غذایی سفارش دهید یا باقیمانده غذای شب را گرم کنید. قبل از اینکه سر کار برگردید، وقتی را برای شارژ مجدد خود بگذارید؛ این کار باعث می‌شود بقیه روز را خیلی روانتر کار کنید. این یک ترفند اما نکته‌ای ضروری است. برای تنویر افکار و تیزبینی یک استراحت کوتاه آرامش بخش برای شما مفید به فایده خواهد بود. توجه کنید که بهر حال باید این استراحتها کوتاه باشند. اوانز پیشنهاد می‌کند که یک محدوده زمانی مشخص را برای هر استراحت بین کار مشخص کنید.

موقع دورکاری بی خیال تمیز کاری شویددورکاری

موقع دورکاری در برابر وسوسه انجام کارهای بزرگ در خانه و یا مرتب کردن مقاومت کنید. برنامه ریزی تمیز کاری معمول خود را داشته باشید. از آنجایی که در طول هفته نمی‌توانید تمیزکاری انجام دهید، روی کار تمرکز کنید و یک روز آخر هفته را کلا به تمیز کردن خانه اختصاص دهید.

عادات همیشگی را حفظ کنیددورکاری

در برابر وسوسه کنار گذاشتن کارهای روزمره لباس پوشیدن و صبحانه و یا بعدازظهر و وقت شام مقاومت کنید. درست مانند زمانی که در دفتر کار می‌کنید، سلامت خود را حفظ کنید. سعی کنید که روتین همیشگی را داشته باشید.

زیادی داوطلب کمک به دیگران نباشیددورکاری

اگر چه در طول روز در خانه هستید اما از داوطلب شدن برای نگهداری از بچه‌ها یا حیوانات خانگی برای دوستان و خانواده خودداری کنید. این رفتار خوب می‌تواند به زودی چیزهای زیادی را برای شما ثابت کند که واقعا باید روی کار به هنگام ساعات کاری تمرکز کنید. از دقایق یا ساعاتی که کار خاصی ندارید، استفاده مفید کنید و آن ساعتها را برای کمک کردن پیشنهاد کنید.

به هنگام دورکاری هم حرفه‌ای بمانیددورکاری

دورکاری و در خانه کار کردن به این معنا نیست که می‌توانید پیژامه بپوشید یا کلا هیچ لباسی را به هنگام جلسات کاری نپوشید. اگر تمیز باشید و لباس مرتب بپوشید، تماسهای حرفه‌ای تری خواهید داشت و نتایج بهتری خواهید داشت. فقط از آنجایی که در خانه هستید و دمپایی روفرشی به پا دارید از وسوسه ریلکس بودن در ارتباطات اجتناب کنید. همچنین با رعایت مدیریت زمان، از وقت خود نهایت استفاده را ببرید.

از فناوری استفاده کنیددورکاری

ایوانز می‌گوید: فناوری باید دوست شما باشد، نه دشمن شما به ویژه هنگامی که دورکاری انجام می‌دهید. چند کار که برای کارآمدتر بودن باید انجام دهید: یک کامپیوتر قابل اعتماد، هدست برای نکته برداری بدون دست، اپلیکیشن های متنوع برای مدیریت زمان و ارباب رجوع، چاپگر خانگی و یک اینترنت سریع و قابل اعتماد، نیاز دارید. بدون این فناوری‌های ساده، در واقع یک دورکای ناموفق خواهید داشت.

از جلوتر برنامه ریزی کنیددورکاری

کورکورانه رفتن به سراغ یک روز کاری روش خوبی نیست. ایوانز می‌گوید: در مورد آنچه که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید چه در درازمدت و چه در کوتاه مدت، با خودتان شفاف باشید. سعی کنید که یک لیست کاری با اولویت دادن کارها برحسب فوریت داشته باشید. سعی کنید کارهایی را که باید سریعتر تحویل دهید در اولویت قرار دهید.

مرزهای مشخصی داشته باشیددورکاری

این را هم در مورد فضای جسمانی و هم روحی دورکاری بکارببرید. همه چیز را از هم جدا کنید یعنی ساعات کاری فقط برای کار و فضای کاری فقط برای کار باشد. به این روش در پایان روز کاری می‌توانید درب دفتر کارتان را ببندید و به کارتان به طور واقعی پایان دهید.

به خودتان پاداش دهیددورکاری

شما هرگز نمی‌توانید یک روز کاری را بدون رسیدن به خودتان پایان دهید. یکی از خوبیهای دورکاری این است که می‌توانید بدون فرار کردن از نگاه یک همکار مزاحم، به خودتان پاداش بدهید. می‌توانید بعد از تمام کردن هر بخش از کار یک کلوچه تازه پخته شده و یا یکی از تنقلات خانگی خود را امتحان کنید.

برای دورکاری باید حمایت شویددورکاری

یادگیری نحوه دورکاری وظیفه‌ای برای دوستان و خانواده شماست. ایوانز می‌گوید: به آنها بگویید ساعات کار شما چه هستند، چه زمانی می‌توانید کار خود را کنار بگذارید و چه زمانی در دسترس نیستید. و وقتی واقعا متوجه نمی‌شوند، همیشه یک تابلوی مزاحم نشوید (قفل کردن در هم خوب است) را روی در بزنید. سعی کنید یکی از این تابلوها را خودتان طراحی کنید و روی دسته در بزنید یا روی یک کاغذ بنویسید و روی خود در بزنید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd