اطلاعات دارویی، عوارض احتمالی و نحوه مصرف بوسپیرون


قرص بوسپیرون

داروی بوسپیرون چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با قرص بوسپیرون مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.


معرفی قرص بوسپیرون

داروی بوسپار یا ونسپار، که با نام عمومی بوسپیرون نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضد اضطراب است که با تاثیر بر روی مواد شیمیایی مغز، آن‌ها را در افرادی که دچار اضطرابند و تعادل این مواد شیمیایی در مغز آن ها به هم خورده، متعادل می‌کند.

این دارو برای درمان علائم اضطراب، مثل ترس، تنش، تحریک پذیری و کج خلقی، سرگیجه ، ضربان قلب نامنظم و سایر علائم جسمانی، استفاده می‌شود. بوسپار، داروی درمان بیماری‌های روانی (داروهای ضد روان‌پریشی) نیست و نباید به جای داروهایی که پزشک برای درمان بیماری‌های روانی تجویز می‌کند، به کار رود.

بوسپیرون ممکن است در موارد دیگری نیز استفاده گردد.


اطلاعات مهم درباره بوسپیرون

اگر در چهارده روز گذشته از داروهای مهار کننده MAO استفاده کرده‌اید، بوسپیرون را مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است تداخلات دارویی خطرناکی رخ دهد. مهار کننده های MAO شامل ایزوکاربکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین، سلگیلین و ترانیل سایپرومین می‌شوند.


نکات مهمی که قبل از مصرف بوسپیرون باید رعایت کرد

اگر نسبت به بوسپیرون آلرژی (حساسیت) دارید، بهتر است از داروی بوسپار استفاده نکنید.

مجدداً یادآوری می‌گردد که اگر در چهارده روز گذشته از داروهای مهار کننده MAO استفاده کرده‌اید، بوسپیرون را مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است تداخلات دارویی خطرناکی رخ دهد.

برای اطمینان از اینکه داروی بوسپیرون برای شما خطراتی را در پی نخواهد داشت، در صورتی که هر یک از وضعیت های زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی؛
  • بیماری کبدی؛

انتظار نمی‌رود که قرص بوسپیرون به جنین آسیب بزند. در دوره‌ی درمان و مصرف این دارو، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

هنوز مشخص نشده است که آیا این دارو در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از داروی بوسپیرون برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

بوسپیرون برای چیست

نحوه مصرف قرص بوسپیرون

بوسپیرون را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. همچنین دکتر شما ممکن است در دورانی، میزان دوز مصرفی تان را اندکی تغییر دهد تا بهترین نتیجه را از این دارو به دست آورید.

شما می‌توانید این دارو را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید؛ اما در هر صورتی که آن را مصرف کردید، به همان صورت ادامه دهید (مثلاً اگر به همراه غذا مصرف کردید، بقیه‌ی اوقات نیز آن را به همراه غذا استفاده کنید).

بعضی از قرص های بوسپار، دارای نشانه ای هستند که از آنجا می‌توان قرص را شکست و به دو یا سه قسمت تقسیم کرد (در حالتی که نیاز به مصرف دوز کمتر از یک عدد قرص دارید). اگر قرص به صورت نادرست شکسته شده و مثلاً یک قسمت آن بسیار بزرگ‌تر از قسمت دیگر است، استفاده نکنید. در مورد اینکه چه میزان از قرص را مصرف کنید، با دکتر خود مشورت کرده و طبق دستورالعملی که به شما ارائه می‌دهد عمل نمائید.

اگر قبل از بوسپیرون، از داروی ضد اضطراب دیگری استفاده می‌کردید و قصد تغییر دارو به بوسپیرون را دارید، به طور ناگهانی نباید مصرف داروی قبلی را متوقف کنید؛ بلکه باید به آرامی آن را کم کنید و سپس از قرص بوسپیرون استفاده نمائید. زیرا مصرف برخی از داروهای ضد اضطراب اگر به صورت ناگهانی و پس از دوره‌ی مصرف طولانی قطع شود، باعث ایجاد علائم ناخوشایندی می‌گردد.

استفاده از این قرص، ممکن است در نتایج برخی از آزمایشات پزشکی اخلالاتی ایجاد کند. ممکن است لازم باشد از مصرف دارو برای حداقل ۴۸ ساعت قبل از آزمایش، خودداری کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید.


مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم بوسپیرون

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، بوسپیرون را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، مقدار بیشتری از این دارو استفاده نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

قرص بوسپیرون چیست

از چه مواردی در دوره مصرف قرص بوسپیرون باید اجتناب کرد؟

مصرف این دارو ممکن است بر روی تفکر و واکنش نشان دادن شما تاثیر گذاشته و اختلالاتی را به وجود آورد. در هنگام رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، بیشتر مراقب باشید.

نوشیدن الکل ممکن است باعث افزایش برخی از اثرات جانبی مصرف این دارو گردد.

آب گریپفوروت، با این دارو تداخل ایجاد می‌کند و باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ای می‌گردد. در مورد استفاده از آب گریپفوروت به همراه مصرف بوسپیرون، با دکتر خود صحبت های لازم را انجام دهید و سوالات خود را بپرسید.


عوارض جانبی بوسپیرون

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • درد قفسه سینه؛
  • تنگی نفس؛
  • احساس سبکی در سر (احساس اینکه هر لحظه ممکن است بیفتید)؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی بوسپیرون عبارت است از:

  • سردرد؛
  • سرگیجه، خواب‌آلودگی؛
  • مشکلات خواب (بی‌خوابی)؛
  • حالت تهوع، معده‌درد؛
  • احساس نگرانی یا هیجان؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.

بوسپیرون چیست

اطلاعات دوز مصرفی بوسپیرون

*دوز مصرفی متداول در بزرگسالان برای درمان اضطراب:

دوز اولیه- در هنگام شروع مصرف این دارو: هفت و نیم میلی گرم به صورت خوراکی و به صورت دو بار در روز مصرف شود یا اینکه ۵ میلی‌گرم به صورت یک بار در روز استفاده گردد.

 دور میانی- پس از مدتی مصرف دارو: دوز مصرفی روزانه، می‌تواند هر دو سه روز یکبار تا ۵ میلی‌گرم افزایش پیدا کند تا اینکه به صقف ۲۰ الی ۶۰ میلی‌گرم مصرف روزانه – که یک بار در روز انجام شود- برسد.

دوز ماکزیمم (بیشترین مقدار مجاز مصرف داروی بوسپیرون در روز): ۶۰ میلی‌گرم در هر روز.

*دوز مصرفی متداول در کودکان برای درمان اضطراب:

دوز اولیه: دو و نیم الی ۱۰ میلی‌گرم در هر روز.

دوز میانی: دوز مصرفی روزانه، می‌تواند هر دو سه روز یکبار تا دو و نیم میلی‌گرم افزایش پیدا کند تا اینکه به صقف ۱۵ الی ۶۰ میلی‌گرم مصرف روزانه – به طوری که در دو بار مصرف در روز تقسیم شود- برسد.

*برای درمان اضطراب و پرخاشگری نسبتاً شدید:

برای ۵ تا ۱۵ ساله‌ها: روزانه ۵ میلی گرم به طوری که هر سه روز، ۵ الی ۱۰ میلی گرم افزایش پیدا کند تا اینکه به سقف مصرف ۵۰ میلی‌گرم در هر روز برسد.

*برای درمان اضطراب و تحریک پذیری در کودکان مبتلا به اختلالات رشد فراگیر:

برای ۶ تا ۱۷ ساله‌ها: ۵ میلی‌گرم به صورت سه بار در روز، به طوری که در مدت ۳ هفته اندک اندک افزایش دوز داشته باشیم تا به ۵۴ میلی‌گرم در روز برسد.


تاثیر داروهای دیگر بر بوسپیرون – تداخل های دارویی

مصرف داروی بوسپیرون به همراه داروهای خواب‌آور و یا داروهایی که باعث کاهش تنفس می‌شوند، ممکن است موجب بدتر شدن عوارض جانبی آن گردد. قبل از مصرف داروهای خواب‌آور، داروهای ضد درد، شل‌کننده‌های عضلات، یا داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج، با دکتر خود صحبت کنید. بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است با بوسپیرون تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی. هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛


ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب تاثیر موسیقی در کاهش اضطراب  را نیز مطالعه کنید.