داروی دیمیستا (Dymista) (دایمیستا) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی دیمیستا (Dymista) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی دیمیستا (Dymista) که با نام عمومی azelastine و fluticasone nasal  نیز شناخته می‌شود، یک اسپری بینی است که البته تلفظ صحیح نام آن، دایمیستا می‌باشد که به اشتباه در زبان فارسی به دیمیستا معروف شده است.

این دارو، ترکیبی از فلوتیکازون و آزِلاستین است. آزلاستین، یک آنتی هیستامین است که تاثیرات هیستامین‌های طبیعی در بدن را کاهش می‌دهد. هیستامین باعث ایجاد علائمی مثل عطسه، خارش، آبریزش از چشم و آبریزش از بینی می‌شود. فلوتیکازون، یک نوع استروئید است که از انتشار مواد تورم زا در بدن، جلوگیری می‌نماید.

اسپری بینی دیمیستا، برای رفع علائم بینی، مانند گرفتگی، عطسه و آبریزش از بینی، که در اثر حساسیت‌های فصلی به وجود آمده، استفاده می‌شود.

اسپری بینی دیمیستا برای استفاده‌ی بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال می‌باشد. 

اسپری بینی دیمیستا، برای رفع علائم بینی، مانند گرفتگی، عطسه و آبریزش از بینی، که در اثر حساسیت‌های فصلی به وجود آمده، استفاده می‌شود.

اطلاعات مهم درباره دیمیستا (دایمیستا)

اگر نسبت به آزلاستین (Astelin, Astepro, Optivar) و یا فلوتیکازون (Advair, Cutivate, Flovent, Flonase, Veramyst) حساسیت دارید و یا در حال استفاده از ریتونویر (Norvir, Kaletra) هستید، نباید از اسپری دیمیستا استفاده کنید.

قبل از استفاده از دیمیستا، اگر دچار آب سیاه یا آب مروارید، ویروس چشمی و مرکب هرپس، بیماری سل یا هر گونه عفونت یا زخم در داخل بینی‌تان هستید، و یا اینکه اخیراً یک آسیب و یا یک جراحی در بینی خود داشته‌اید، به دکترتان اطلاع دهید.

بعد از این که استفاده از اسپری مورد نظر را شروع کردید، ممکن است چند روز طول بکشد تا علائمتان بهبود پیدا کنند. در صورتی که بعد از یک هفته استفاده، بهبودی حاصل نشد، به دکترتان اطلاع دهید.

فلوتیکازون ممکن است باعث کاهش آن دسته از سلول‌های خونی شود که وظیفه‌ی مبارزه با عفونت‌ها در بدن را دارند. بنابراین، در دوره مصرف این دارو، از قرار گرفتن در نزدیک افرادی که بیممارند و یا دچار یک عفونت هستند، خودداری کنید. اگر در معرض ابتلا به آبله‌مرغان و یا سرخک هستید، در مورد درمان‌های پیشگیرانه با دکترتان صحبت کنید؛ زیرا این وضعیت – یعنی استفاده از داروهای استروئیدی –  می‌تواند بسیار جدی بوده و حتی منجر به مرگ شود.

اسپری دیمیستا را با فرد دیگری سهیم نشوید؛ حتی اگر علائمی مشابه با علائم شما داشته باشند.

داروهای استروئیدی، می‌توانند در رشد کودکان تاثیر بگذارند؛ بنابراین اگر احساس کردید که کودکتان در دوره مصرف این دارو، رشد طبیعی ندارد، با دکترتان در میان گذارید.

اسپری بینی دیمیستا برای استفاده‌ی بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال می‌باشد. 

نکات مهمی که قبل از مصرف دیمیستا باید رعایت کرد

اگر نسبت به فلوتیکازون و یا آزلاستین آلرژی (حساسیت) دارید، نباید از داروی دیمیستا استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف دیمیستا برای شما خطری در پی ندارد، اگر موارد زیر را دارید، به دکتر اطلاع دهید:

  • آب سیاه یا آب مروارید؛
  • ویروس چشمی و مرکب هرپس؛
  • بیماری سل و یا سایر بیماری‌ها و عفونت‌ها؛
  • زخم در داخل بینی؛
  • اگر اخیراً آسیب و یا یک جراحی در بین داشته‌اید؛

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

هنوز مشخص نشده که آیا مصرف دیمیستا باعث آسیب به جنین می‌شود یا خیر؛ اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا فلوتیکازون و آزلاستین در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسب به نوزاد می‌شوند یا خیر؛ اگر در دوران شیردهی به سر می‌برید، به دکترتان اطلاع دهید.

بدون تجویز دکتر، داروی دیمیستا را به کودکان زیر ۶ سال ندهید. داروهای استروئیدی می‌تواند باعث اختلال رشد در کودکان شود. اگر احساس کردید که کودکتان در دوره مصرف این دارو، رشد طبیعی ندارد، با دکترتان در میان گذارید.

اگر نسبت به فلوتیکازون و یا آزلاستین آلرژی (حساسیت) دارید، نباید از داروی دیمیستا استفاده کنید.

نحوه مصرف

دیمیستا را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

اسپری بینی دیمیستا، دستورالعملی برای استفاده‌ی این و موثر به همراه خود دارد. همه‌ی اطلاعاتی که در مورد نحوه‌ی استفاده از آن در جعبه‌ی دارو موجود است را به دقت مطالعه کنید و در صورتی که سوالی دارید، از دکترتان و یا مسئول داروخانه بپرسید.

درست قبل از استفاده، محتوی دارو را به خوبی تکان دهید.

برای استفاده از اسپری بینی دیمیستا:

  • بینی‌تان را خالی کنید. بعد، سر خود را مستقیم نگه دارید و نوک اسپری را درون یکی از سوراخ‌های بینی بگیرید. سوراخ دیگر بینی‌تان را، با انگشت بگیرید و مسدود کنید. در حالی که نفس می‌کشید و هوا را به درون ریه‌هایتان می‌دمید، دارو را به درون بینی اسپری کنید. سپس همین کار را برای سوراخ دیگرِ بینی خود تکرار نمائید.
  • حداقل تا چند دقیقه بعد از استفاده از اسپری بینی دیمیستا، از فین کردن پرهیز کنید.
  • اگر اسپری، به درون چشم‌ها، دهان یا روی پوستتان پاشیده شد، با آب بشویید.
  • در صورتی که از اسپری بینی دیمیستا به مدت ۲ هفته یا بیشتر استفاده نکردید، قبل از مصرف مجدد، یک بار یا به تعداد بیشتری، اسپری را به دور از صورتتان، به درون هوا بزنید. این کار را تا زمانی که اسپری به حالت غبار معمولی خود در بیاید، انجام دهید و بعد از آن، برای بینی خود استفاده کنید.

حداقل تا چند دقیقه بعد از استفاده از اسپری بینی دیمیستا، از فین کردن پرهیز کنید.

از افشاندن اسپری به درون چشم‌ها یا دهان خود، بپرهیزید.

به کودکان و خردسالان اجازه ندهید که بدون کمک گرفتن از افراد بزرگسال، به تنهایی از اسپری استفاده کنند.

این اسپری را با فرد دیگری سهیم نشوید؛ حتی اگر علائمی شبیه شما داشته باشند؛

اسپری دیمیستا ممکن است باعث کاهش آن دسته از سلول‌های خونی شود که وظیفه‌ی مبارزه با عفونت‌ها در بدن را دارند. اگر علائم عفونی دارید (تب، لرز، درد بدن)، به دکترتان اطلاع دهید.

برای اطمینان از این‌که اسپری مورد نظر، تاثیرات منفی بر بینی یا سینوس‌های شما ندارد، لازم است که دکتر، به طور مرتب وضعیت پیشرفت و بهبود شما را بررسی نماید.

اسپری را در وضعیت عمودی (ایستاده) و در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور قرار دهید.

زمانی که از اسپری استفاده نمی‌کنید، درپوش آن را بگذارید.

بعد از اینکه ۱۲۰ بار اسپری کردید، اسپری را دور بیندازید؛ حتی اگر هنوز کمی دارو در ظرف اسپری باقی مانده است.

اطلاعات دوز مصرفی اسپری بینی دیمیستا

دوز مصرفی معمولی، برای استفاده‌ی بزگسالانی که آلرژی دارند: اسپری در سوراخ‌های بینی ۲ بار در هر روز؛

دوز مصرفی معمولی، برای استفاده‌ی کودکانی که آلرژی دارند (۶ ساله و بالاتر): اسپری در سوراخ‌های بینی ۲ بار در روز؛

در این صورت، علائم حساسیت فصلی بهبود می‌یابد.

دیمیستا را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را استفاده کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را استفاده نکنید. فقط در نوبت بعدی، دیمیستا را اسپری کنید.

چنانچه فردی به طور اتفاق این دارو را ببلعد، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

انتظار نمی‌رود که مصرف بیش از اندازه‌ی دیمیستا باعث ایجاد علائم خطرناک در فرد شود. اگرچه، استفاده‌ی طولانی مدت از داروهای استروئیدی، می‌تواند باعث ایجاد علائمی همچون نازک شدن پوست، به راحتی کبود شدن، تغییرات در اندازه یا محل چربی‌های بدن (به ویژه در نواحی صورت، گردن، پشت و کمر)، افزایش آکنه یا جوش و یا افزایش موی صورت، مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی و یا کاهش علاقه به رابطه‌ی جنسی شود.

در دوره مصرف این دارو، از چه مواردی باید دوری کرد؟

از افشاندن اسپری به درون چشم‌ها و یا دهان خود اجتناب کنید. اگر چنین اتفاقی افتاد، محل مورد نظر را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه آبکشی کنید.

این دارو ممکن است باعث اختلال در فکر کردن و یا واکنش نشان دادن شما شود. اگر رانندگی می‌کنید و یا قصد انجام کاری را دارید که نیاز به هوشیاری دارد، مراقب باشید.

نوشیدن الکل در دوره مصرف این دارو، می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی در فرد شود.

از قرار گیری در نزدیکی افرادی که بیمارند و یا دچار عفونت هستند، خودداری کنید. اگر در معرض ابتلا به آبله‌مرغان و یا سرخک هستید، در مورد درمان‌های پیشگیرانه با دکترتان صحبت کنید؛ زیرا این وضعیت – هنگام استفاده از داروهای استروئیدی –  می‌تواند بسیار جدی بوده و حتی منجر به مرگ شود.

از قرار گیری در نزدیکی افرادی که بیمارند و یا دچار عفونت هستند، خودداری کنید.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و به دکتر اطلاع دهید:

  • خواب آلودگی شدید؛
  • خونریزی شدید و یا ادامه دار، از بینی؛
  • تنفس به همراه صدا، آبریزش از بینی، کبره بستن در اطراف سوراخ‌های بینی‌تان؛
  • قرمزی، درد، یا قسمت‌های به رنگ سفید در دهان یا گلویتان؛
  • تب، لرز، خستگی، درد بدن؛
  • تاری دید، دید تونلی، درد چشم، یا دیدن هاله در اطراف چراغ‌ها؛
  • هر جراحتی که بهبود پیدا نکند؛
  • علائم کاهش هورمون‌های غده‌ی فوق کلیوی – مانند: افزایش میزان خستگی و یا ضعف عضلات، احساس سبکی در سر، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، اسهال، و کاهش وزن؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی دیمیستا عبارت است از:

  • سردرد؛
  • خونریزی از بینی؛
  • مزه‌ی غیر معمول در دهانتان؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر دیمیستا – تداخل های دارویی

استفاده از این دارو به همراه داروهایی که باعث خواب‌آلوده شدن می‌شوند، می‌تواند باعث تشدید خواب‌آلودگی شما گردد. قبل از استفاده از اسپری دیمیستا به همراه قرص خواب، داروهای ضد درد و مسکن، شل کننده‌های عضلات، یا داروهای اضطراب، افسردگی، یا تشنج، با دکتر خود مشورت کنید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • ریتونُویر (کالِترا، نورویر)؛
  • داروهای ضد قارچ (فلوکونازول، ایتراکونازول، کِتوکونازول)؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با دیمیستا تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب سیتیریزین و بهبود آلرژی (حساسیت) را نیز مطالعه کنید.