کارهای خلاقانه لذت خاص خود را دارند اما کار کردن با وسایلی مثل ماژیک‌های دائمی، گل رس و خمیر‌های مجسمه سازی این خطر را به دنبال دارد که لباس شما به لکه ماژیک یا لکه گل رس و مواد دیگر آلوده شود و به سادگی پاک نگردد. این اتفاق نمی‌تواند دلیلی برای محدود کردن کارهای سرگرم کننده برای شما یا فرزندانتان باشد بنابراین در گام اول شما باید از کثیف شدن لباس‌ها جلوگیری کنید و اگر به هر دلیلی لباس شما به لکه ماژیک دائم یا گل رس آغشته شد روش صحیح تمیز کردن و پاک کردن لکه را فرابگیرید. در این مقاله خواهید خواند که چطور باید لکه ماژیک و لکه گل رس را از روی لباس‌ها پاک کنید.

چرا روش پاک کردن لکه ماژیک با لکه جوهر متفاوت است؟

ماژیک‌ها هم مانند خودکارها و خودنویس‌ها حاوی جوهر هستند اما چرا نمی‌توان با روش‌های معمول لکه آن‌ها را از بین برد؟ جوهر خودکار و جوهر معمولی که برای استفاده روزمره طراحی شده است برپایه آب هستند در حالی که ماژیک‌ها برپایه روغن و الکل هستند و این روغن و الکل در واقع حلال‌های جوهر هستند که باعث می‌شوند جوهر به خوبی به سطح بچسبد و ماندگار شود. از آنجایی که حلال‌های ماژیک دائم برپایه آب نیستند پس در آب هم حل نمی‌شوند و برخلاف جوهرهای معمولی و خودکار نمی‌توان با آب ساده آن را از بین برد. به همین دلیل شما باید از روش‌ها و مواد دیگری برای پاک کردن لکه ماژیک استفاده کنید. محصولاتی که بتوانند ساختار روغن و الکل موجود در ماژیک را بشکنند و موجب شوند لکه ساده تر پاک شود. الکل خود نوعی حلال است که می‌تواند در این فرآیند نقش مثبتی ایفا کند در کنار آن هم می‌توان از الکل ایزوپروپیل برای پاکسازی کامل‌تر لکه ماژیک استفاده کرد. محصولاتی که در منزل پیدا می‌شوند و حاوی الکل هستند مثل اسپری مو یا صابون‌های مایع حاوی الکل هم می‌تواند برای این کار مورد استفاده قرار گیرد.

روش پاک کردن لکه ماژیک دائم

حالا برای پاک کردن لکه ماژیک دائم باید مراحل زیر را دنبال کنید. البته بهطور تضمینی نمی‌توان گفت که این کارها لکه لباس شما را کاملا از بین خواهد برد و این مساله به جنس و رنگ لباس، بزرگی و شدت لکه و جنس ماژیکی که به کار برده‌اید بستگی دارد پس همیشه سعی کنید پیشگیری را در اولویت قرار دهید و هنگام کار با چنین موادی لباس‌های مهم و باارزش به تن نداشته باشید. در هر صورت می‌توان تضمین کرد که دنبال کردن این مراحل می‌تواند لکه را تا حد زیادی کمرنگ کند.

لکه ماژیک و لکه گل رس

  • سرعت عمل رمز موفقیت است. هر چه سریع‌تر اقدام کنید جوهر ماژیک فرصت کمتری برای تثبیت شدن خواهد داشت و در نتیجه لکه راحت‌تر پاک خواهد شد. بهترین زمان برای این کار قبل از خشک شدن جوهر است چون همیشه لکه خشک شده نسبت به لکه تازه مشکل‌تر پاک می‌شود.
  • اگر لکه ماژیک هنوز خشک نشده است با یک دستمال سفید تمیز (ترجیحا میکروفیبر) تا حد ممکن آن را تمیز کنید؛ دستمال را نمالید بلکه آن را روی لکه فشار دهید و بردارید تا جوهر آن جذب شود. هرگز از دستمال کاغذی برای این کار استفاده نکنید چون اثر جذبی بالایی روی جوهر ماژیک ندارد و علاوه بر آن الیاف آن نیزروی لباس شما باقی خواهد ماند.
  • ابتدا برچسب مراقبتی لباس را چک کنید تا بدانید چه روشی برای لکه بری و شستشوی آن مناسب است. محلولی را که انتخاب کرده‌اید (الکل ایزوپرپیل یا صابون مایع حاوی الکل و یا اسپری مو) را بردارید و روی قسمت کوچکی از درز داخلی لباس تست کنید تا مطمئن شوید این ماده به رنگ و بافت لباس شما صدمه نمی‌زند. اگر این اتفاق افتاد بدانید که تمیز کردن این لباس کار شما نیست و باید آن را به خشکشویی بدهید تا تحت نظر متخصص تمیز و لکه زدایی شود.
  • اما اکر حلال شما آسیبی به پارچه نرساند آن را به مقدار زیاد روی محل لکه بریزید تا لکه خیس و چسبناک شود. سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید تا ساختار لکه بشکند، همزمان درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا تهویه انجام شود و یا این کار را در فضای باز انجام دهید.
  • پس از ۱۵ دقیقه اگر لکه خشک شده بود مجددا مقداری حلال روی آن بریزید و صبر کنید. در غیر این صورت می‌توانید لباس را داخل ماشین لباسشویی بشویید. از آب با دمای سی درجه و با شوینده معمولی استفاده کنید. پس از شستشو اگر لکه هنوز باقی مانده بود قبل از خشک شدن لباس مراحل قبلی را مجددا تکرار کنید.

پاک کردن لکه گل رس

کار کردن با گل رس برای مجسمه سازی و کوزه گری از هنرهای زیبا و سرگرمی‌های لذت بخشی است که نمی‌توان آن را با چیزی دیگری جایگزین کرد. اما هنر کوزه گری و مجسمه سازی کار تمیزی نیست و هر لحظه ممکن است ذرات گل روی لباس شما پخش شود و نیاز به لکه بری داشته باشد. پس اگر روش پاک کردن لکه گل رس را بلد باشید دیگر نگران کثیف شدن لباس‌های خود نخواهید بود و می‌توانید با خیال راحت به گسترش هنر و خلاقیت خود مشغول شوید. پاک کردن لکه گل رس را به دو روش می‌توان انجام داد، در روش اول از شوینده‌های معمولی مثل پودر رختشویی و در روش دوم از سرکه و نمک استفاده می‌شود که در این مقاله هر دو روش را به شما آموزش خواهیم داد.

پاک کردن لکه گل رس با پودر رختشویی

برای پاک کردن لکه گل رس با پودر رختشویی یا شوینده‌های معمولی یگر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اگر می‌خواهید لکه رس را به طور کامل پاک کنید برخلاف لکه‌های دیگر باید صبر کنید تا گل کاملا خشک شود سپس آن را با دست یا قاشق جدا کنید. پارچه را موج بدهید تا گل‌های خشک شده کنده شود، از خراش دادن پارچه خودداری کنید چون به آن آسیب می‌زند. از دستمال مرطوب هم استفاده نکنید چون باعث گسترش لکه می‌شود. با یک برس نرم یا مسواک اضافات گل باقیمانده روی لباس را جدا کنید و برس بزنید.
  • برای پاک شدن بهتر و بیشتر لباس در این مرحله می‌توانید از یک مایع لکه بر استفاده کنید. محل لکه را داخل این مایع خیس کنید و کمی صبر کنید تا اثر کند. در این مرحله می‌توانید لباس را مانند همیشه بشویید. پس از شستشو محل لکه را چک کنید و در صورت نیاز سه یا چهار بار دیگر این مراحل را تکرار کنید.

لکه ماژیک و لکه گل رس

پاک کردن لکه رس با سرکه و نمک

اگر روش قبلی چندان موثر نبود می‌توانید از نمک و سرکه استفاده کنید. برای پاک کردن لکه گل رس با نمک و سرکه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک پیمانه سرکه را با سه قاشق غذاخوری نمک یددار مخلوط کنید و روی محل لکه بریزید.
  • یک ساعت صبر کنید تا محلول روی لکه اثر کند سپس آن را با آب سرد آبکشی کنید.
  • لباس را به روش معمول در ماشین لباسشویی بشویید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)