جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
معرفی عنصر مس

عنصر مس و ۱۳ مورد از مزایای باورنکردنی این ریزمغذی مفید

عنصر مس ازجمله ریزمغذی‌هایی که دارای خواص و کاربردهای فراوانی است. مزایای عنصر مس برای سلامت انسان عبارت‌اند از رشد مناسب بدن، مصرف کارآمد آهن، واکنش‌های آنزیمی مناسب و همچنین بهبود سلامت بافت‌های همبند، مو و چشم. همچنین این عنصر دارای اثراتی برای جلوگیری از پیری زودرس و افزایش تولید انرژی است. به‌غیراز این، تنظیم ریتم قلب، تعادل غده تیروئید، بهبود علائم آرتریت، بهبود زخم، افزایش‌های گلبول قرمز و کاهش کلسترول، سایر مزایای ناشی از مصرف عنصر مس است. مزایای عنصر مس برای سلامت حیاتی است زیرا این ماده قادر است فرایند متابولیک طبیعی بدن را در ارتباط با اسیدآمینه‌ها و ویتامین‌ها ایجاد کند. این عنصر امر نمی‌تواند توسط بدن تولید شود و بنابراین باید از منابع غذایی خارجی به رژیم غذایی مصرفی اضافه شود. این سومین ماده معدنی در بدن است و عمدتاً توسط پروتئین پلاسما خون، ceruloplasmin حمل می‌شود. برای لذت بردن از مزایای بهداشتی، به‌عنوان عنصری مؤثر در فرآیندهای بدن سالم باید در رژیم غذایی روزانه از آن استفاده شود.

 

علائم کمبود عنصر مس

کمبود مس ممکن است علائم زیر را در انسان داشته باشد:

کم‌خونی

• پایین بودن دمای بدن

• شکنندگی استخوان‌ها

پوکی استخوان

• اتساع عروق

• شمارش کم گلبول‌های سفید

• ضربان قلب نامنظم

• سطوح کلسترول بالا

• مقاومت کم نسبت به عفونت

• نقایص هنگام تولد

• رنگ پوست کم یا رنگ‌پریدگی پوست

• اختلالات تیروئید

علائم دیگر عبارت‌اند از بی‌حالی و بی‌خوابی، رنگ‌پریدگی، زخم، ادم، کوتاهی قد، ریزش مو، بی‌اشتهایی، اسهال، خونریزی زیرپوستی و درمانیت. در نوزادان پسر، کمبود ارثی این عنصر در بیماری منکس به‌ندرت اتفاق می‌افتد و در این عارضه جذب طبیعی مس غیرممکن می‌شود. مداخلات پزشکی اولیه در چنین مواردی ضروری است.

منابع مهم مس

این عنصر در منابع غذایی مختلف ازجمله جگر، گوشت، غذاهای دریایی، لوبیا، دانه‌های کامل، آرد سویا، سبوس، گندم، بادام، آووکادو، جو، سیر، آجیل، جو، گوجه‌فرنگی، چغندر و عدس موجود است. همچنین از طریق آب آشامیدنی در لوله‌های مسی و با استفاده از وسایل آشپزی مسی وارد بدن انسان می‌شود. صدف‌ها از غنی‌ترین منابع عنصر مس هستند. به دلیل ذخیره طولانی‌مدت مواد غذایی در قوطی قلع و مواد غذایی که دارای محتوای اسیدی زیاد هستند، عنصر مس موجود در آن از بین می‌رود.

مزایای بهداشتی ناشی از مصرف عنصر مس

مس نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد و برخی از مزایای آن عبارت‌اند از:

درمان بیماری آرتریت

ازجمله مزایای عنصر مس برای سلامتی بدن مربوط به اثر ضدالتهابی آن است که به کاهش نشانه‌های بیماری آرتریت در افراد مبتلا کمک می‌کند. بازار مصرفی اقلامی مثل دستبند مس و همچنین سایر لوازم جانبی برای درمان این مشکلات پررونق است. همچنین این عنصرمی تواند به‌عنوان یک درمان خانگی موثر برای بیماری آرتریت باشد. بدین منظور آب را در یک مخزن مسی به مدت یک‌شب ذخیره کنید. این عنصر در تقویت سیستم عضلانی سودمند است، بنابراین هنگام صبح از آن آب بنوشید. شما می‌توانید با مصرف این عنصر احساس پرانرژی و سرزنده بودن کنید، زیرا متابولیسم شما منبع خوبی از این عنصر برای فرآیندهای روزانه دارد.

عنصر مس و اثر آن در پیشگیری از آرتریت

رشد مناسب را تضمین می‌کند

عنصر مس برای رشد طبیعی و سلامت ضروری است؛ بنابراین، بسیار مهم است که این ماده معدنی را در سطوح متوازن در رژیم مصرفی خود قرار دهید. همچنین این عنصر برای حفاظت از سیستم‌های اسکلتی، عصبی و قلب و عروق مفید است. اگر از کمبود آن رنج می‌برید، رشد طبیعی و سالم اندام‌ها و بافت‌ها و نیز اکسیژن‌رسانی مناسب آن‌ها از طریق گلبول قرمز، غیرممکن است. کمبود مس در بسیاری از کشورهای جهان سوم دیده می‌شود و در تعدادی از نقص‌های هنگام زاد و ولد در کودکان این کشورها منعکس می‌شود.

تنظیم تولید ملانین

مس یک جزء حیاتی از رنگ‌دانه طبیعی تیره، ملانین است که به پوست، مو و چشم رنگ می‌دهد. ملانین می‌تواند توسط ملانوسیت ها تولید شود و فقط در حضور آنزیم مسی به نام تیروزیناز تولید می‌شود. مصرف مکمل‌های مس نیز در حفاظت سلامت مو و جلوگیری از ریزش موها کمک می‌کند، درحالی‌که غالباً به‌عنوان یک ماده معدنی آنتی‌اکسیدان نادیده گرفته می‌شود، از یکپارچگی این سلول‌ها محافظت می‌کند و شمارا جوان می‌کند! همچنین رنگ چشم شمارا حفظ می‌کند و در کنار عنصر روی، ضروری است که چشم‌های خود را با رنگ‌دانه‌های سالم خود رنگ کنید.

مراقبت از پوست

عنصر مس یک ماده مغذی مهم است که نقش مهمی در سنتز هموگلوبین، میلین، ملانین (رنگ‌دانه بدن) و کلاژن ایفا می‌کند. این عنصر به محافظت از غلاف میلین اطراف اعصاب کمک می‌کند و همچنین به‌طور فعال در تولید الاستین که یک جز در بافت همبند است که پوست را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد، مشارکت دارد. این عنصر همچنین پوست شمارا ازنظر پیری مصون نگه می‌دارد، آن را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد و باعث می‌شود که شما کمتر مستعد ابتلا به چین‌وچروک پوست باشید.

محرک مغزی

مس به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان محرک مغز شناخته‌شده است، به همین دلیل غذاهای غنی از این عنصر اغلب به‌عنوان غذاهای مغزی طبقه‌بندی می‌شوند. بااین‌حال، به دلیل مصرف مقادیر بیش‌ازحد آن، برای مغز بدون خطر نیست. این عنصر باعث کنترل کارکرد مغز می‌شود، بنابراین مقدار مکمل‌های مس باید متعادل باشد. این عنصر همچنین با فرآیندهای تفکر بالاتر مرتبط است، به‌خصوص در ارتباط با تأثیر پروتئین حمل‌کننده، Atp7a. مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط میان محتوای این عنصر درون مغز و خلاقیت و تفکر وجود دارد و نشان داده‌شده که این عنصر مسیرهای عصبی را به شیوه‌های منحصربه‌فرد توسعه می‌دهد.

واکنش‌های کو آنزیمی

عنصر مس به‌عنوان یک عنصر یا یک کو فاکتور در حدود ۵۰ آنزیم مختلف که در واکنش‌های مختلف بیولوژیکی در بدن دخیل هستند، وجود دارند. این آنزیم‌ها تنها در حضور این عنصر می‌توانند به‌درستی عمل کنند. بدون واکنش‌های آنزیمی در دستگاه‌های مختلف بدن ما، کل سوخت‌وساز بدن ما کاهش می‌یابد و شبکه پیچیده‌ای از واکنش‌ها و مسیرهای متابولیک دیگر به‌صورت هماهنگ عمل نمی‌کند. این امر در مسیرهای خاص مغزی، به‌ویژه در مواردی که شامل دوپامین و گالاکتوز است، اهمیت دارد.

جذب آهن و قند

مس در جذب آهن از دستگاه روده و در رهاسازی آن از مکان‌های ذخیره‌سازی اولیه مانند کبد کمک می‌کند. همچنین به استفاده از قند در بدن کمک می‌کند. با کمک به جذب آهن از مواد غذایی و دیگر منابع تکمیلی، مس، گلبول قرمز خون سالم و اکسیژن مناسب دستگاه‌های مختلف بدن را تضمین می‌کند. بدون تأمین مناسب آهن، افراد مبتلابه کم‌خونی، همچنین به‌عنوان کم‌خونی فقر آهن شناخته می‌شوند، ممکن است که دچار یک مشکل بسیار خطرناک شوند که موجب خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و ضعف عمومی در آن‌ها می‌شود.

بیماری کم‌خونی و تاثیر عنصر مس

جلوگیری از پیری زودرس

مس یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در حضور آنزیم آنتی‌اکسیدان سوپر اکسید دیسموتاز برای محافظت از غشاهای سلولی از رادیکال‌های آزاد اثرگذاری می‌کند. سوپر اکسید دیسموتاز یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن نقش دارد. رادیکال‌های آزاد به سیستم‌های مختلف بدن حمله می‌کنند اما به‌طور خاص با تأثیر بر پیری، ازجمله ایجاد چین‌وچروک، لکه‌های مربوط به بالا رفتن سن، حساسیت به انواع مختلف سرطان، دژنراسیون ماکولا و نارسایی کلیه مشخص می‌شوند. باوجود مقادیر کافی از عنصر مس در رژیم غذایی روزانه می‌توانید به مدت طولانی جوان باشید!

تولید انرژی را افزایش می‌دهد

مس برای سنتز آدنوزین تری فسفات که یک فرم انرژی است که در بدن انسان ذخیره می‌شود، ضروری است. آنزیم حاوی مس، سیتوکروم سی اکسیداز، بر تولید انرژی داخل سلولی تأثیر می‌گذارد. از این عنصر به‌عنوان یک کاتالیزور در کاهش نیاز اکسیژن مولکولی به آب که در طی آن آنزیم باعث تولید یک گرادینت الکتریکی و استفاده از آن توسط میتوکندری برای سنتز و ذخیره‌سازی انرژی حیاتی مولکول ATP عمل می‌کند؛ بنابراین، وقتی به‌اندازه کافی از عنصر در بدن ما وجود داشته باشد، ما به‌اندازه کافی انرژی کاربردی و قابل‌دسترس برای طول روزدریافت خواهیم کرد و فاقد احساس خستگی و بی‌حال خواهیم بود.

جلوگیری از رشد باکتری E. Coli

مطالعات نشان داده است که مس می‌تواند رشد باکتری‌هایی مانند E Coli (اشریشیا کولی) را از بین ببرد یا مهار کند. همچنین عنصر مس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مانع از مصرف بیش‌ازحد انرژی در برابر عفونت می‌شود.

سلامت تیروئید را بهبود می‌بخشد

مس نقش مهمی در تضمین عملکرد مناسب غده تیروئید ایفا می‌کند. بااین‌حال، مقدار بیش‌ازحد این عنصر یکی از علل عمده خرابی تیروئید است، بنابراین شما نیاز به یک سطح بسیار متعادل از مس در خون ‌خواهید داشت وگرنه دچار حالت نامتعادل در فعالیت هورمونی خواهید شد و شما ممکن است دچار علائم کم‌کاری یا پرکاری تیروئید شوید.

تاثیر عنصر مس بر سلامت تیروئید

بهبود روند تشکیل RBC

مس در تولید گلبول‌های قرمز (RBC)، هموگلوبین و مواد استخوانی ضروری است. این به این دلیل است که بخشی از آن گلبول مسئول دریافت جذب آهن از منابع غذایی است.

افزایش سطح ایمنی بدن

مس، بخش مهمی از روند بهبود است و تضمینی برای بهبود بهتر زخم است. این عنصر به‌عنوان یک تقویت‌کننده ایمنی بسیار خوب عمل می‌کند و همچنین به‌عنوان یک درمان برای کم‌خونی که به‌طور غیرمستقیم بدن شمارا از عفونت خود محافظت می‌کند و باعث تسریع در بهبود می‌شود، کاربرد دارد. همچنین عنصر مس یک عامل مشترک در فرایندهای مختلف آنزیمی است که منجر به رشد اندوتلیال یا روند بهبودی بافت می‌شود.

سطوح کلسترول را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان داده‌اند که عنصر مس می‌تواند سطح کلسترول بد یا همان LDL را کاهش دهد و به افزایش کلسترول HDL که برای بدن سودمند است، کمک کند. این امر احتمال بیماری‌های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
530
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
781
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
2,257
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
2,620
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
3,435
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,298

مقالات سلامت

رالوکسیفن
داروی رالوکسیفن و نگاهی به ویژگی های اساسی این دارو
208
تست ALT
تست ALT آزمایش خون(SGPT)؛ مقدار نرمال و درمان وضعیت غیر نرمال
332
معرفی شربت روبی توسین
شربت روبی توسین و نگاهی به ویژگی های عملکردی این دارو
541
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
536
درد زیربغل
درد زیربغل چه عللی دارد، چه موقع جدی است و چگونه درمان می‌شود؟
1,071
نادولول
داروی نادولول ( Nadolol) و نگاه جامع به ویژگی های این دارو
374

مقالات آشپزی

کاری مرغ
طرز تهیه خورش کاری مرغ به دو روش و شرح کامل ادویه مخصوص
205
مافین کدو
مافین کدو حلوایی با رنگ زیبا برای صبح‌های سرد زمستان
329
مواد غذایی برای صبحانه
۴ دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم
286
نان سیب زمینی
طرز تهیه نان سیب زمینی نرم و لطیف مرحله به مرحله
426
اهمیت پیش غذا و دسر
آیا از اهمیت پیش غذا و دسر در سلامتی آگاهید؟
336
طرز تهیه کوفته قلقلی
طرز تهیه کوفته قلقلی با گوشت برای همراهی با انواع غذاها
1,588

مقالات تغذیه

بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟
42
خواص لبو
خواص لبو (ریشه چغندر) و عوارض آن بر پایه تحقیقات علمی و روشهای استفاده
132
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
536
میوه پوملو
میوه پوملو (گریپ فروت چینی) و معرفی فواید شگفت انگیز مصرف آن
471
نگاهی به خواص باقلا
خواص باقلا و معرفی ۸ مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی
252
کاهش تری گلیسرید
کاهش تری گلیسرید به روشهای طبیعی و بدون استفاده از دارو
697