علم هدف گذاری ، به ما میگوید اهدافی را انتخاب کنید که نتیجهی آنها رشد شخصیتی ما باشد. آنهم به طور مداوم. با رعایت این اصل در علم هدف گذاری، موفقیت شما در حرفه و شغلی که دارید بسیار قابل مشاهده خواهد بود.
درک این مفهوم با کمی توضیح ، خیلی ساده میشود. از خودتان بپرسید چه کسی صاحب فلان شغل است؟ پاسخ این است که آقا یا خانم الف. یعنی یک شخصیت. خب اگر این شخصیت رشد پیدا کند آیا آن شغل نیز رشد پیدا خواهد کرد؟ البته که بله. فرقی هم ندارد آن شخصیت در چه جایگاهی از آن شغل قرار داشته باشد.
هنگامیکه علم هدف گذاری را بررسی کنیم متوجه برخی مواردی میشویم تا پیش از این، از چشم ما پنهان بودند. یکی از آنها این است که هدفها باید قابل اندازه گیری باشند. یعنی باید بتوانیم اندازه گیری کنیم که در بلند مدت و کوتاه مدت، مقدار از هدفمان را پشت سرگذاشتهایم، و اینکه چه قدمهای دیگری را باید برداریم تا به هدف مورد نظر نزدیکتر شویم.
مورد دیگری که در علم هدف گذاری مطرح است، این است که هیچ اشکالی ندارد اگر هدفها دور از دسترس باشند اما نباید غیرقابل دسترس باشند. به هر حال هر هدفی هر چه هم که دور به نظر برسد در یک محدوده زمانی میتوان به آن رسید.
طبق تحقیقات پروفسور Don Sull از دانشگاه MIT ، افراد معمولی وقتی که علم هدف گذاری را در کارهایشان میگنجانند، از ۵۰ درصد موفقیت به ۸۰ درصد موفقیت میرسند. این یک جهش بزرگ است.
همانطور که گفتیم، یکی از بهترین روشها برای دنبال کردن اهداف این است که هدفها قابل اندازه گیری باشند. فرض کنید هدف شما کم کردن وزن باشد، اگر یک وسیله گام شمار داشته باشید که تعداد قدمهای شما را هر روز بشمارد به طرز چشمگیری تمایل شما به پیاده روی بیشتر زیاد شده و میزان سهلانگاری شما کم میشود.
۵ اصل در علم هدف گذاری
۱_ درجه اهمیت یک هدف را مشخص کنید
- موقعی که بتوانید تشخیص دهید یک هدف تا چه میزانی برای شما اهمیت دارد و اینکه اولویت آن چقدر است، خیلی بهتر میتوانید بر روی آن متمرکز باقی بمانید ، آنهم روزها و ماهها. سعی کنید یک همکار یا همراه مناسب داشته باشید و مرتبا از او در مورد میزان پیشرفت خود سوال کنید. نظرات و فیدبکهای او را حتما مورد بررسی قرار دهید.
۲_ آشنایی با همراهان جدید
- امروزه کار یعنی همکاری. بدون همکاری، بسیاری از کارها پیش نمیروند. بنابراین سعی کنید با دعوت همکاران با قهوه و گپی کوتاه، باب آشنایی را باز کنید تا بهتر بتوانید در تعامل سازنده با آنها قرار بگیرید. این کار باعث میشود کیفیت همکاری شما بالاتر برود. دربارهی نقش آنها در کاری که دارند انجام میدهند سوال کنید، از آنها بپرسید چه چیزی باعث موفقیت یا حتی شکست آنها شده است. سوال خوبی خواهد بود که از آنها بپرسید اگر شغل من را داشتی چه میکردی؟ پاسخ این سوال، میتواند دیدگاه وسیعی به شما بدهد. واقعا شگفت زده خواهید شد که در طی خوردن یک فنجان قهوه، چه میزان بر دانش و آگاهی شما نسبت به کارتان و هدفهایی که دارید افزوده خواهد شد.
۳_ با اهداف مجموعهی کاری خود آَشنا شوید
- شاید جالب باشد بدانید که فقط ۵۵ درصد از مدیران شرکتها، از اولویتها و اهداف سازمان خود باخبر هستند و به سختی میتوانند ۵ تا اولویت مهم شرکت را نام ببرند. بیشک چنین مدیریتی سودمند نخواهد بود. همین قضیه را در مورد اهداف شخصی خودتان و مدیریتی که باید شخصا در زندگی خود به خرج دهید، تعمیم دهید تا اهمیت آن دستتان بیاید.
- وقتی ندانید هدف چیست سردرگم خواهید ماند.
- اگرشما در یک مجموعه کاری، مشغول به کار هستید سعی کنید از سرپرست خود بپرسید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آنها چیست، به این صورت راندمان کاری شما بالا میرود.کاربیشتری را تحویل میدهید و کمتر خسته خواهید شد. چرا که وقتی روی هدف، متمرکز باشید، چیزهایی که ربطی به هدف شما ندارند را رها خواهید کرد و این یعنی مدیریت زمان و انرژی.
۴_ دوستانی بیابید که بتوانید روی آنها حساب کنید و خودتان نیز چنین آدمی باشید
- رشد شخصیتی، چیزی نیست که به تنهایی رخ دهد. اگر دوستانی داشته باشید که بتوانید روی آنها حساب کنید، حتما اهدافتان را با آنها در میان بگذارید تا از زاویه دید آنها نیز بتوانید خیلی مسائل را ببینید. همیشه چند تا فکر بهتر از یک فکر است.
- میتوانید یک معاملهی برنده برنده با یک دوست داشته باشید. هر دوی شما یک هدف سه ماهه را در نظر بگیرید و هر دوتان سعی کنید هم بر هدف خود تمرکز داشته باشید و هم دوستتان را در رسیدن به هدفش یاری کنید. در پایان این سه ماه، چیزی که به دست میآورید شگفت انگیز خواهد بود.
۵_ آپدیت کردن هدفها
- گاهی نیاز است که هدفها را آپدیت کرد. حدود ۸۰ درصد از افراد، چنین کاری نمیکنند. تا حالا فکر کردهاید چرا هدفهایی که در ابتدای هر سال برای خودتان قرار میدهید، نیمههای سال فراموش میشوند؟ چون شما مرتبا این اهداف را بررسی و بروز رسانی نمیکنید.
- با اندکی تغییرو آپدیت کردن، اهدافی که کهنه به نظر میرسند میتوانند دوباره جان بگیرند. آپدیت کردن اهداف را هر سه ماه یکبار انجام دهید، چراکه زمانهی ما، عصر سرعت است و تغییرات، سریعتر از آن است که همیشه بوده.
- شرکتهایی که مرتبا در اهداف خود بازنگری کرده و آنها را آپدیت میکنند، ۵۰درصد از سایر شرکتهای رقیب موفقتر خواهند بود. هدف گذاری یک علم است.
ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز
منبع: Jim Rohn