همه ما درد معده را تجربه کرده‌ایم اما گاهی اوقات یک درد معمولی نیست و نشانه یک چیز جدیتر است. اگر هر کدام از این شما این دردهای شکمی را تجربه می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید مشکلات خود را بررسی کنید.

IBS: درد معده و گرفتگی در پایین شکمسندرم روده تحریک پذیر

اگر درد معده مداوم همراه با نفخ، گاز و تغییر در عادات روده همانند یبوست یا اسهال باشد ممکن است به علت سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد. دکتر لاورنس جی برانت متخصص گوارش گفت: سندرم روده تحریک پذیر احتمالا یکی از شایعترین اختلالات دستگاه گوارش است که یک متخصص گوارش تشخیص می‌دهد. IBS حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت (اکثرا زنان) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر چه علت آن ناشناخته است، بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (گاهی اوقات کولون اسپاستیک نامیده می‌شود) روده بزرگ بیش از حد حساسی دارند. دکتر برانت می‌گوید: IBS نباید موجب کاهش وزن یا خونریزی مقعد شود. اگر این موضوع رخ بدهد یعنی علت آن چیز دیگری است.

IBD: درد و گرفتگی شکم همراه با خونریزی مقعدکیست تخمدان

این علائم معده درد نشان دهنده بیماری التهاب روده (IBD) است که یک اصطلاح کلی برای عوارضی است که شامل ورم مزمن در دستگاه گوارش یعنی بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. طبق گفته بنیاد کرون و کولیت آمریکا، این شرایط علائم مشابهی دارند که ممکن است تشخیص اینکه بیمار کدام فرم IBD را دارد، دشوار سازد. این وضعیت ممکن است با IBS اشتباه گرفته شود در صورتی که IBD نادرتر و جدیتر است. فاتن آبرا متخصص گوارش و استادیار دانشگاه پنسیلوانیا گفت: در  حالی که از هر پنج نفر یک نفر IBS دارد تنها یک نفر از هر ۲۰۰ نفر مبتلا به IBD است.

سوزش سر دل: درد سوزناک در مرکز شکمدرد معده و سوزش سردل

این جور معده درد بعد از یک وعده غذای حجیم و پر چرب احساس می‌شود این سوزش سردل است و بسیاری از افراد این جور معده درد را حداقل یک بار در ماه احساس می‌کنند. دکتر برانت خاطر نشان می‌کند، کلید واژه «سوزش» است و معمولا با مزه تلخ در دهان همراه می‌شود. ریفلاکس اسید، استفراغ جزئی مایعات معده یا غذاهایی است که با اسید معده مخلوط شده‌اند. این مخلوط اسیدی مسیرش را داخل نای (لوله غذا) و گلو به وجود می‌آورد و موجب احساس سوزش می‌شود. سوزش سردل اتفاقی چیز نگران کننده‌ای نیست اما سوزش مزمن سر دل که به عنوان ریفلاکس اسیده یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می شود، می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی مزمن در صورت عدم درمان به موقع، شود.

سنگ صفرا: ناراحتی اطراف نافدرد معده در قسمت ناف

اگر این درد معده همراه با دردی نامشخص نزدیک شانه باشد و ظاهرا پس از خوردن غذاهای چرب به وجود می‌آید، ممکن است علت آن سنگ کیسه صفرا باشد. و اگر شما یک زن هستید، بالای ۴۰ سال دارید و چند بچه دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستید. این به دلیل این است که افزایش یکباره در استروژن که در دوران بارداری شایع است ممکن است سنگهای صفراوی ایجاد کند. دکتر برانت گفت: این سنگهای کوچک که در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند و می‌توانند برای سالهای سال تشخیص داده نشوند، معمولا بدون درد هستند مگر اینکه در کانال کیستیک گیر کنند. نتیجه آن درد کولیک و یاد دردهایی که است که بصورت دوره‌ای بروز می‌کند.

زخم دستگاه گوارش: درد سوزش شکم که با خوردن آنتی اسید کاهش می‌یابدرفع درد معده با قرص آنتی اسید

اینها علائم مشخصی از زخم معده، همراه با التهاب، ضعف اشتها و کاهش وزن است. زخمهای گوارشی یا زخمهای روی دیواره معده یا روده باریک سالانه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و بر خلاف آنچه که احتمالا تا کنون در مورد آن شنیده‌اید آنها بوسیله استرس ایجاد نمی‌شوند، شما می‌توانید یکی از دو مجرم اصلی را هلیکوباکتری (یا H.pylori) یا همان باکتری آسیب زننده به مخاط معده و دومی را سو مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن را مقصر بوجود آمدن این وضعیت بدانید. یک آزمایش خون معمولی می‌تواند وجود باکتری را تشخیص دهد.

دیورتیکولیتک: درد ناگهانی در سمت چپ شکمدرد معده و شکم

اگر این معده درد به همراه گاز اتفاق می‌افتد، ممکن است دیورتیکولیت را نشان دهد که التهاب کیسه‌های کوچکی در روده بزرگ به نام دیورتیکول است. این یک اختلال ژنتیکی بسیار شایع در میان افراد مسن است. حداقل یک سوم مردم آمریکا بالای ۶۰ سال به آن دچار می‌شوند. با این حال تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد علائمی شامل نفخ بیش از اندازه، درد شکم، کرامپ و یبوست دارند. دکتر آز گفت: مثل این است که در روده بزرگ خود چاله داشته باشید و اغلب نتیجه فیبر خیلی کم در رژیم غذایی است.

التهاب آپاندیس: درد شدید در پایین سمت راست شکمدرد معده و آپاندیس

این نوع از درد معده می‌تواند التهاب آپاندیس را آشکار کند بخصوص اگر تب با در جه پایین داشته باشید، احتمالا قادر به عبور گاز نیستید یا اسهال دارید. اگر آپاندیس دارید، درد ممکن است به هنگام حرکت، تنفس عمیق، سرفه یا عطسه افزایش یابد و فشار آوردن روی آن ناحیه درد را افزایش دهد. آپاندیسیت به هنگامی رخ می‌دهد که زائده آپاندیس متلهب شده و پر از چرک می‌شود. به گفته سازمان ملی سلامت، این ضایعه دردناک علت اصلی بسیاری از اعمال اورژانسی در بیمارستانهاست. بهتر است که آپاندیس خود را قبل از اینکه دچار مشکل شود، بردارید. اغلب ورزشکاران بخصوص تمامی ورزشکاران حرفه‌ای آپاندیس خود را پیش از مشکل دار شدن بر می‌دارند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست