افسردگی سگ با این 11 علائم خاموش شناسایی می‌شود


سگها نمی‌توانند به شما بگویند که چه حسی دارند اما با این وجود می‌توانند رفتارهایی از خود نشان دهند که شبیه به افسردگی انسان است. اگر سگتان هیچ مشکل بهداشتی ندارد، شاید یک مورد افسردگی سگ روی دست‌تان مانده برای اینکه بدانید علائم افسردگی سگ چه هستند ما را دنبال کنید.


از بازی کردن چشم پوشی می‌کند

افسردگی سگ

متاسفانه افسردگی سگ یک مشکل خیلی واقعی است. یک سگ افسرده یا غمگین همان میزان انرژی و زمان بازی معمولش را نخواهد داشت و تمرین شما دیگر وی را هیجان زده نخواهد کرد. دکتر کیتی نلسون دامپزشک ویرجینیا می‌گوید: انداختن توپ تنیس و گرفتن آن توسط سگ، یکی از فعالیتهای مورد علاقه آنها در همه جای دنیاست اما ناگهان آنها تمایلی به این کار نشان نمی‌دهند.


افسردگی سگ و بی علاقگی به فعالیتهای مورد علاقه‌اش

افسردگی سگ

همه سگها عاشق افتادن فریزبی و رفتن برای برداشتن آن نیستند بنابراین کمبود فعالیت نمی‌تواند تنها علامت گویا باشد. نکته مهم این است که توجه کنید آیا سگتان تغییر رفتاری غیر قابل توضیح دارد یا لذت بردن از فعالیتهایی که قبلا عاشقش بوده را کنار گذاشته دکتر کلی رایان دامپزشک و مدیر مرکز درمانی حیوانات در میسوری می‌گوید: ممکن است سگ شما هر روز منتظر می‌ماند تا بچه‌تان از مدرسه برگردد. اگر بعد از اینکه کودکتان به خانه برگشته، سگ هنوز در رختخواب می‌ماند این ممکن است نشانه افسردگی سگ تان باشد.


افسردگی سگ با غذا نخوردن

افسردگی سگ

بر خلاف افسردگی گربه که مختص به خودش است، علائم افسردگی سگ بسیار شبیه به افسردگی در انسانهاست. درست مثل شما که وقتی ناراحت هستید، اشتهایتان را از دست می‌دهید، سگ غمگین هم تمایلی به خوردن نخواهد داشت. راسل هارتشتاین مربی تمرین دهنده سگها می‌گوید: اگر سگتان مثل همیشه برای غذای مورد علاقه اشتیاق نشان نمی‌دهد یا حتی کاهش وزن داشته است ممکن است دچار افسردگی شده باشد.


افسردگی سگ با خواب بیش از اندازه

افسردگی سگ

هر حیوانی با دیگری متفاوت است بنابراین تعداد ساعات خواب برای همه به یک اندازه نیست که بخواهد نشانه افسردگی سگ باشد. فقط توجه کنید که اگر سگ شما بیش از اندازه معمول می‌خوابد یا نه. دکتر رایان می‌گوید: اگر سگ ۱۵ ساله شما بطور طبیعی ۱۴ ساعت در روز می‌خوابد و حالا ۲۰ ساعت، تفاوت زیادی را نشان می‌دهد.


تجربه یک مرگ در خانواده

افسردگی سگ

شما تنها کسی نیستید که با از دست دادن یک عضو خانواده و یا یکی از حیوانات خانگی تان ناراحت می‌شوید، سگتان هم غصه‌دار می‌شود و ممکن است وارد یک دوره افسردگی شود. هارتستاین می‌گوید: شما واقعا نمی‌توانید سپری شدن این دوره را تسریع کنید اما می‌توانیدبه آنها آرامش بدهید و احساسی را که نیاز دارند برایشان برآورده کنید. سگتان را بیشتر در آغوش بگیرید و مهربانتر از گذشته با وی رفتار کنید.


زمان زیادی را در خانه می‌ماند

افسردگی سگ

سگها به فضایی نیاز دارند که در آن بدوند و اگر این امکان به آنها داده نشود، غمگین می‌شوند. دکتر هارتستاین می‌گوید: اگر در تمام طول زمان، درهای خانه قفل شده باشند و به جز حیاط پشتی و اطراف بلوک بتوانید جایی بروید، احساس لذت نخواهید کرد و احتمالا افسرده می‌شوید. سگها هم همینطور هستند بنابراین زمانی را برای پیاده روی طولانی با سگها یا رفتن به پارک اختصاص دهید. وقتی آزادی که دوست دارد به وی داده شود، به آرامی انرژیش برمی‌گردد.


نشان دادن خشم ناگهانی

افسردگی سگ

سگ مبتلا به افسردگی ممکن است به هنگام لمس کردن، شروع به پاره کردن بستر زیر خود یا غرغر کردن، کند. دکتر نلسون می‌گوید: این همیشه ناراحت کننده نیست، چهره سگ شکاری پاکوتاه، همانند یک چهره افسرده است. اگر سگ شما همیشه تهاجمی رفتار می‌کند، افسردگی نباید اولین تصور شما باشد اما اگر یک سگ ملوس و آرام حرکات ناگهانی از خود بروز دهد، این می‌تواند به شما بگوید که مشکلی دارد.


تنها ماندن در خانه

افسردگی سگ

اگر کار شما جوری است که باید بطور مداوم در زمانهایی طولانی در بیرون از خانه بمانید، احتمالا موقعی که بیرون می‌روید سگتان در خانه تنها بماند، در این صورت حیوان خانگی‌تان ممکن است پریدن برای دیدن شما به محض ورود را کنار بگذارد. هارتستاین می‌گوید: سگها موجوداتی اجتماعی هستند و ظرفیت تنها ماندن برای ساعتهای طولانی را ندارند.

دکتر نلسون هم می‌افزاید: یک نفر را برای پیاده روی بردن سگ استخدام کنید یا از کسی که معمولا اینکار را انجام می‌دهد بخواهید که زمان دیگری را هم علاوه بر حالت معمول برای پیاده روی سگ شما اختصاص دهد.


جابجایی خانه

افسردگی سگ

اگر سگتان به هنگام جابجایی خانه، عجیب رفتار کرد، تعجب نکنید. هارتستاین می‌گوید: تغییر می‌تواند برای حیوانات سخت باشد و سگ شما هم در محیط جدید، احساس افسردگی خواهد کرد. با توجه و وقت گذاشتن، سگ شما باید از این حالت خارج شده و با محیط جدید خو بگیرد.


لیس زدن پیوسته

افسردگی سگ

حیوانات فقط به منظور تمیز کردن خودشان را لیس نمی‌زنند، گاهی اوقات آنها از این عمل استفاده می‌کنند تا حس بهتری داشته باشند.

دکتر رایان می‌گوید: اگر چه این رفتار یک علامت شایع افسردگی سگ نیست اما بی سابقه هم نیست. اگر سگها مشکلات اضطراب دارند احتمالا رفتارهای اجباری بیشتری انجام می‌دهند که بتوانند به خودشان آرامش بدهند. آنها یک نقطه را انتخاب می‌کنند و آن را لیس می‌زنند.


موقع پی بردن به افسردگی سگ چه باید کرد

افسردگی سگ

قبل از اینکه سگتان را بخاطر رفتارهایش، افسرده بدانید، دامپزشک وی باید یک معاینه کامل انجام دهد تا ببیند آیا مشکلات بهداشتی دیگری دارد که سگ را به این حالت درآورده‌اند مثلا درد یا مشکلی در تیروئید.

اگر هیچ مشکل دیگری ندارد، دامپزشکتان احتمالا فعالیت بیشتر، رژیم غذایی سالمتر و توجه بیشتر را توصیه خواهد کرد تا روحیه حیوان خانگی‌تان بالا برود. در نهایت، دامپزشک ممکن است به سگ افسرده، داروهای افسردگی مشابه انسان مانند پروزاک (فلوکستین) یا زولوفت (سرترالین) تجویز کند.

دکتر نلسون می‌گوید: ما اگر مجبور نشویم اصلا نمی‌خواهیم سگها گرد سرترالین بروند و اغلب اوقات هم نیازی به آن نیست. اما اگر چیزی باعث بشود که زندگی آنها راحت‌تر و بهتر بشود، هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرزدایجست