این گیاهان هوای خانه را پاکیزه می‌کنند


گیاهان خانگی چه نقشی در تصفیه هوای خانه دارند

نگهداری از گیاهان در فضای داخل منزل مزایای زیادی دارد. علاوه بر زیبایی و کاهش استرس محیط، این گیاهان تصفیه کننده هوا هم هستند. یعنی گازهای بد و مضر محیط را جذب می‌کنند و اکسیژن و بخار آب تحویل می‌دهند. البته خاصیت تصفیه کنندگی در همه گیاهان یکسان نیست و برخی گیاهان گیاهان تصفیه کننده هوا ی بهتری هستند.

در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره عملکرد گیاهان در تصفیه هوا مطالبی را بیان خواهیم کرد و گیاهان تصفیه کننده هوا را که بهترین و بیشترین اثر را در پاکسازی هوای منزل شما دارند معرفی خواهیم کرد تا با قرار دادن آن‌ها در فضای منزل خود هوایی پاک و سالم را تجربه کنید.


گیاهان خانگی چه نقشی در تصفیه هوای خانه؟

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

در این بخش به کمی توضیحات علمی نیاز داریم. د طول فرآیند فوتوسنتز گیاهان سبز دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن تحویل می‌دهند. دی اکسید کربن گازی است که بیشتر هوا بازدم ما را تشکیل می‌دهد. طبق مطالعه‌ای که توسط ناسا انجام شده است ثابت شده که گیاهان خانگی می‌توانند این گازهای سمی را از محیط جذب کنند:

  • فرمالدهید که باعث التهاب در بینی، دهان و گلو می‌شود.
  • بنزن که باعث سرگیجه، التهاب چشم، سردرد، گیجی و خواب آلودگی می‌شود و ضربان قلب را افزایش می‌دهد.
  • تریکلروتیلن که باعث سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود.

این گازها در محیط زندگی ما وجود دارند و چیزهایی که هر روز از آن‌هها استفاده می‌کنیم مثل رنگ‌ها، اسپری‌ها و … حاوی آن‌ها هستند اما گیاهان تصفیه کننده هوا می‌توانند این گازها را جذب کرده و بدون مشکل، به رشد خود ادامه دهند.


چند گیاه برای تصفیه کردن هوای منزل لازم است؟

واضح است که هرچه تعداد گیاهان بیشتر باشد کار تصفیه شدن هوا نیز بهتر و بیشتر انجام می‌شود. اما کارشناسان توصیه می‌کنند برای این که کیفیت هوای منزل شما در بهترین شرایط باشد به ازای هر ۹ متر مربع دو گلدان داشته باشید.

هر چه برگ‌های گیاهان انتخابی شما بزرگ‌تر باشد هوا هم سریع‌تر تصفیه خواهد شد. گیاهان خانواده سرخس و پیچک بهترین اثر برای برای تصفیه کردن هوا دارند چون سطح بیشتری را با برگ‌های سبز خود پوشش می‌دهند.


گیاهان تصفیه کننده هوا

تقریبا همه گیاهان آپارتمانی هوا را تصفیه می‌کنند اما برخی از این گیاهان قدرت بیشتری در جذب گازهای مضر محیط دارند. در ادامه شما را با ۱۲ نمونه از گیاهان گیاهان تصفیه کننده هوا که جزو گیاهان محبوب آپارتمانی هم هستند آشنا خواهیم کرد. شما با قرار دادن یک یا دو گلدان از این گیاهان تصفیه کننده هوا در هر اتاق منزل خود می‌توانید از سالم بودن هوایی که تنفس می‌کنید مطمئن باشید.

نفرولپیس اوبلیتراتا: نفرولپیس یا سرخس ملکه کیمبرلی گیاهی از تیره سرخس‌ها است که برگ‌های بلند و متعددی دارد و به سرعت هوای منزل شما را پاکسازی می‌کند. این گیاه بر عکس دیگر گونه‌های سرخس به کمبود رطوبت حساس نیست و سرعت رشد بالایی دارد به خصوص اگر در محیطی با دمای متوسط و نور روشن و مستقیم خورشید قرار بگیرد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

گیاه ماری: گیاه ماری یا زبان مادر شوهر یک گیاه آبدار بسیار زیبا است که برگ‌های بلند و عمودی دو رنگی دارد. این گیاه قدرت بالایی در تصفیه کردن هوا دارد و مراقبت کردن از آن نیز بسیار ساده است. نور غیر مستقیم برای این گیاه ایده آل است و آب دادن به آن مثل سایر گیاهان آبدار تنها زمانی ضرورت دارد که خاک آن کاملا خشک شده باشد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

ژربرا جامزونی: گل باربرتون یا ژربرای جامزونی گیاهی از تیره کاسنی‌ها است در دسته ژربرا قرار می‌گیرد. این گیاه که گل‌های بزرگ و قرمز رنگی دارد قدرت بالایی در تصفیه هوا دارد و با گل‌های زیبا و خوشرنگش محیط منزل شما را زیبا نیز خواهد کرد. شما می‌توانید این گیاه را در محیط سرپوشیده یا محیط‌های باز هم پرورش دهید و از زیبایی آن بهره مند شوید.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

انجیر برگ ریز: گیاه انجیر برگ ریز یا گیاه بنجامین از تیره انجیرها است گیاهی استوایی است. این گیاه به یک برنامه منظم برای آب دادن نیاز دارد و خاک آن باید همیشه مرطوب باشد. این گیاه نسبتا بزرگ است و شما می‌توانید آن را در اتاق نشیمن یا محلی که فضای کافی دارد و به اندازه کافی روشن است و نور مستقیم به آن نمی‌تابد قرار دهید و از مزایای آن بهره مند شوید.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

دراکائنای قرمز: درخت اژدها یا دراکائنای قرمز یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب و از تیره ماچوبگان است که بومی آفریقا هستند. این گیاه برگ‌های تیز و بلندی دارد و نگهداری از آن به کمی دقت و توجه نیاز دارد. نور مستقیم به این گیاه لطمه می‌زند رنگ زیبای آن را از بین م‌برد بنابراین باید در محلی قرار گیرد که هم سایه و هم نور به مقدار کافی در اختیار داشته باشد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

گل چمچه‌ای: گل چمچه‌ای یا برگ قاشقی با نام علمی اسپاتی فیلوم یکی از گیاهان خانواده گل شیپوری و گیاهی همیشه سبز است که در نواحی گرمسیری آمریکای جنوبی رشد می‌کند و گل‌هایی بزرگ و سفید می‌دهد.نگهداری از گل چمچه‌ای بسیار ساده است و نور کم یا متوسط برای رشد آن کافی است. فقط باید زمانی به این گیاه آب بدهید که سطح خاک آن خشک شده باشد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

راپیس اکسلسا: نخل پهن برگ یا راپیس اکسلسا یکی از گونه‌های نخل و از گیاهان تصفیه کننده هوا است که به دلیل داشتن برگ‌های پهن به خوبی می‌تواند هوای منزل شما را پاکسازی و تصفیه کند. این گیاه هم در محیط باز و هم در محیط بسته به خوبی رشد می‌کند و ارتفاع آن می‌تواند تا ۴ متر نیز برسد. بنابراین اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی بزرگ هستید نخل پهن برگ بهترین گزینه است.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

گیاه عنکبوتی: گیاه عنکبوتی، گیاهی همیشه سبز است که از مناطق استوایی آمده اما در حال حاضر در همه نقاط جهان کشت می‌شود. نگهداری از گیاه عنکبوتی بسیار ساده است، کافی است به مدت چند ساعت در روز آن را در معرض نور روشن اما غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملا شاداب شود. آب دادن به این گیاه هم به برنامه منظمی نیاز ندارد و هر زمان که خاک گیاه خشک شده باشد باید به آن آب بدهید.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

پوتوس: پیچک شیطان، لوکژ یا همان پوتوس یکی از گیاهان خانواده گل شیپوری است که بومی جزایر سلیمان به شمار می‌رود. برگ‌های این گیاه متعدد و نسبتا بزرگ و در رنگ‌های سبز تیره و روشن یا زرد هستند و هوا را به خوبی تصفیه می‌کنند. این گیاه به نور غیرمستقیم خورشید بسیار علاقه دارد و فقط زمانی باید به آن آب بدهید که خاک گلدان کاملا خشک شده باشد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

آنتوریوم آندرانوم: لیلی فلامینگو با نام علمی آنتوریوم آندرانوم یکی از گیاهان سرده درفش گیاه است. این گیاه گل‌های رنگی زیبایی دارد که حتما آن‌ها را در گلفروشی‌ها دیده‌اید. لیلی فلامینگو از گیاهان گرمسیری جنگل‌های استوایی و بومی منطقه کلمبیا و اکوادور است که توانایی بالایی در تصفیه کردن هوای منزل دارد. این گیاه به نور غیرمستقیم خورشید و محیط مرطوب با آب زیاد نیاز دارد تا رشد خوبی داشته باشد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

نخشید: گیاه نخشید یا آگلونما که با نام گیاه همیشه سبز چینی هم شناخته می‌شود یکی از گیاهان تیره گل شیپوری است و همان طور که از نامش پیداست منشاء آن جنوب شرقی آسیا است. این گیاه برگ‌های بزرگ و دورنگ دارد که هم زیبا هستند و هم هوا را به خوبی تصفیه می‌کنند. نگهداری از گیاه نخشید بسیار ساده است و برای رشد و نمو به مقدار زیادی نور خورشید یا آب احتیاج ندارد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه

اریکا: گیاه اریکا یا نخل پروانه‌ای که با نام نخل بامبو هم شناخته می‌شود از تیره نخل‌های باریک است و نام علمی آن دیفسیس لوتسکنس است. جالب است بدانید که این گیاه یک گیاه در معرض تهدید انقراض است پس شما می‌توانید با انتخاب این گیاه ن تکثیر آن، از نابودی این گونه جلوگیری کنید. گیاه اریکا به یک گلدان بزرگ و پر از خاک نیاز دارد و زمانی بهترین رشد را خواهد داشت که در معرض تابش غیرمستقیم نور خورشید قرار بگیرد.

گیاهان تصفیه کننده هوا,گل های تمیز کننده هوای خانه


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه گیاهان و حیوانات خانگی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Good House Keeping (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)