عارضه بی اختیاری ادرار از جمله عارضه‌هایی  است که داروها و جراحی‌هایی برای درمان آن وجود دارد، ولی بسته به نوع مشکل روش‌هایی دیگری هم برای کنترل آن وجود دارد. ورزش، تغییر در سبک زندگی، و احتمالاً حتی برخی از مکمل‌ها ممکن است به درمان این عارضه کمک کنند. در اینجا ۱۲ مورد از این راه حل‌ها ذکر می‌شود.

تعداد کمی از افراد می‌خواهند در مورد عارضه بی اختیاری ادرار صحبت کنند. با توجه به گزارش انجمن ملی برای خویشتن داری، نزدیک به ۲۵ میلیون آمریکایی در حال مبارزه برای  کنترل مثانه خود هستند که از این تعداد، ۷۵ تا ۸۰ درصد زن هستند.

ورزش کگل و عارضه بی اختیاری ادرار

تمرینات کگل شامل منقبض کردن ماهیچه‌ها به صورت یکسان برای متوقف کردن جریان ادرار است. دکتر  فیلیپ زیمرن پزشک متخصص و  استاد اورولوژی در این زمینه  می‌گوید: تمرینات کگل،  برای مراحل اولیه عارضه بی اختیاری ادرار و بعد از عمل جراحی برای کنترل هماهنگی لگن بسیار مفید است. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما بگوید که چگونه این حرکات را انجام دهید و اغلب چگونه ممکن است شما از ۶ تا ۱۲ هفته تمرین مداوم بهبودی را حاصل کنید. دکتر زیمرن اشاره می‌کند که شما تمرینات را برای حفظ فواید آن انجام دهید.  دکتر زیمرن در ادامه می‌گوید، در صورت داشتن اضافه وزن، از دست دادن وزن گامی مهم در جهت کاهش شدت عارضه بی اختیاری ادرار می‌باشد. چربی اضافی شکم،  مثانه و ماهیچه‌های لگن را تحت فشار قرار می‌دهد. در صورتی که شما اضافه وزن دارید کم کردن چند پوند (کیلو) می‌تواند به بازگرداندن کنترل مثانه شما کمک کند.

مثانه خود را آموزش دهید

شما باید  برای درمان و کنترل این عارضه از طریق آموزش بدن بیاندیشید. در حالی که ممکن است ساده به نظر برسد، آموزش مثانه شما  با صبر و شکیبایی صورت می‌گیرد. این مهم است که یاد بگیریم چگونه نیاز هجوم بردن به سرویس بهداشتی را به تأخیر بیاندازیم. برای شروع سعی کنید ادرار را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به تأخیر بیاندازید. در نهایت شما این زمان را افزایش می‌دهید، بنابراین شما می‌توانید به راحتی هر چهار ساعت  از سرویس بهداشتی استفاده کنید. نگه داشتن تجربیات رفتن به سرویس بهداشتی  می‌تواند به شما و دکتر شما برای ادامه مسیر آموزش مثانه  به شما کمک کند.

منیزیم

منیزیم، یک ماده معدنی مهم و مناسب برای عضلات و عملکرد اعصاب می‌باشد، همچنین ممکن است نگرانی بی اختیاری را تسکین دهد. در یک مطالعه کوچک در یک دانشگاه، بیش از نیمی از ۴۰ زنی که در روز بیش از دو برابر قرص منیزیم هیدروکسید مصرف می‌کردند، در بی اختیاری ادرار آنها بهبودی ایجاد شده بود، و در شب در زمان‌های زیادی برای رفتن به سرویس بهداشتی بیدار نمی‌شدند. برخی از دانشمندان بر این باورند که منیزیم می‌تواند عارضه بی اختیاری ادرار را از بین ببرد زیرا که عنصر منیزیم باعث کاهش اسپاسم های عضلانی مثانه  شما می‌شوند و اجازه می دهدکه  مثانه به طور کامل تخلیه شود.  غذاهای غنی از منیزیم شامل، ذرت، سیب زمینی و موز در رژیم غذایی شما می‌باشد، اما قبل از شروع به مصرف منیزیم با دکتر خود دراین زمینه صحبت کنید.

ویتامین دی

ترویج مصرف کلسیم و ویتامین دی می‌تواند باعث سلامت استخوان در شما شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این کار می‌تواند خطر ابتلا به،  عارضه بی اختیاری را کاهش دهد. در یک مطالعه که  در سال  ۲۰۱۰ انجام داده شد، یافت شد که زنان با ۲۰  سال سن و بالاتر، که حد نرمالی از ویتامین دی را دریافت می‌کنند، احتمال انواع اختلالات کف لگن از جمله بی اختیاری در آنها کمتر است. متاسفانه، بسیاری از زنان مدت کوتاهی در معرض نور خورشید برای دریافت میزان مناسبی از فرم فعالی از ویتامین دی هستند. مطمئن باشید که  نیازهای  روزانه خود (۶۰۰IU ویتامین دی در روز برای زنان) را با شیر غنی شده، تخم مرغ، و ماهی تأمین می‌کنید.

بیوفیدبک

در بیوفیدبک، حسگرهای الکتریکی ناظر بر عضلات به شما اجازه می‌دهند که یک حس از اتفاقاتی که در بدن شما می افتد   رادریافت کنید و این تغییرات باعث کاهش در بروز عارضه بی اختیاری ادرار در شما می‌شوند. دکتر زیمرن در این باره می‌گوید: درمانگر فیزیکی برای درک بهتر آنچه عضلات آنها باید در طول ورزش کگل انجام دهند، و یا برای بهبود عملکرد این عضلات در طول تمرین با ارائه یک بازخورد بصری از بیوفیدبک استفاده می‌کند. این روش  به طور کلی بسیار مفید است، اما به طور بالقوه نیاز به پشتکار به عنوان بخشی از درمان بیماری دارد و همچنین بسته به نوع پوشش بیمه دارای  یک هزینه  درمانی می‌باشد.

Pessary

 Pessary یک دستگاه حلقه مانند است که داخل واژن برای بالابردن و حمایت از مهبل و مثانه قرار می‌گیرد. این دستگاه  می‌تواند به کاهش استرس بی اختیاری کمک کند، این نوع از بی اختیاری با سرفه و ورزش در ارتباط می‌باشد. دکتر زیمرن می‌گوید: برخی از دستگاه‌های واژن برای حمایت از گردن مثانه طراحی شده است. آنها به بهداشت موضعی خوب و گاهی اوقات به کرم‌های هورمونی برای جلوگیری از تحریک دیواره واژن نیاز دارند. Pessaries می‌تواند در محل برای حدود یک هفته باقی بماند، و برخی از زنان تا پایان درمان از دستگاه به طور نامحدود استفاده می‌کنند.

ترک سیگار

در صورتی که شما نیاز به دلیل دیگری برای ترک سیگار دارید، “پادزهر بی اختیاری” را به لیست اضافه کنید. نیکوتین می‌تواند مثانه شما را تحریک کند. یک مطالعه کوچک انجام شده در یونان نشان می‌دهد افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، به احتمال زیاد بیش از افراد غیر سیگاری به  عارضه بی اختیاری ادرار مبتلا می‌شوند. دکتر زیمرن در این باره می‌گوید: افراد متمایل به مصرف سیگار نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر سرفه می‌زنند و این سرفه‌های مزمن در بلند مدت یک عامل خطر ابتلا به استرس بی اختیاری ادرار و یا پرولاپس قسمت‌های کف لگن می‌باشد.

طب سوزنی

اگر شما بی اختیاری دارید، از قدرت طب سوزنی برای درمان عارضه بی اختیاری ادرار  استفاده کنید. کهریا ادیسون، دارای مجوز طب سوزنی، با بیماران بی اختیاری خود به طور خصوصی در گرین ویل کارکرده است. دکتر ادیسون در این باره  می‌گوید: این عدم تعادل نه تنها ناشی از مثانه و کلیه بلکه شامل دیگر بخش‌های بدن مانند ریه‌ها و قلب می‌باشد. در بیشتر اوقات ترکیب دو و یا چند سیستم باعث این عدم تعادل و فعالیت بیش از حد مثانه می‌شود.  دکتر ادیسون تاکید می‌کند که این یک درمان سریع نیست، او با اطمینان می‌گوید که  من با هر شخصی که برای درمان بی اختیاری کار کرده‌ام در آن مورد، موفقیت داشته‌ام.

هیپنوتیزم

در هیپنوتیزم، هیپنوتیزم این عمل، بیمار را در یک حالت آرامش عمیق و تمرکز بالا قرار می‌دهد. این حالت ممکن است به مریض کمک کند که احساس کنترل بیشتری روی جسم خود و در این مورد روی مثانه و انقباضات ماهیچه آن داشته باشد. در یک مطالعه چند دهه‌ای که در مجله بریتانیا منتشر شد، از ۵۰ زن که تحت ۱۲ جلسه هیپنوتیزم در یک ماه قرار گرفتند، بیشترین بهبودی را در زمینه عارضه بی اختیاری ادرار نشان دادند. بیشتر تحقیقات اخیر مثبت نبوده‌اند. به نظر می‌رسد محققان هنوز  به پتانسیل‌های آن فکر می‌کنند.

ترک کافئین

کافئین ادرار آور است و می‌تواند به تحریک مثانه و تحریک انقباضات عضلانی که هر دو مورد می‌توانند علت بی اختیاری باشند، کمک کند. دکتر زیمرن در این باره می‌گوید: کافئین به تحرک مغز شهرت دارد،  و از آنجا که کنترل مثانه در لوب فرونتال مغز ما است، یک اثر تحریکی بر مثانه و همچنین یک اثر مدر خفیف دارد. بهتر است زمانی که شما بی اختیاری دارید، بخصوص زمانی که حاد است، در استفاده از کافئین تجدید نظر و یا مصرف آن را محدود کنید.

هیدراته ماندن

اگر شما همیشه در حال حرکت هستید، پس بسیار مهم است که برای کنترل مدیریت بی اختیاری ادر به اندازه کافی آب و سایر مایعات را مصرف کنید. اگر شما هیدراته شدن را انجام ندهید، ممکن است در نهایت دچار یبوست شوید که می‌تواند مثانه را تحریک و باعث بی اختیاری شود. دکتر زیمرن توصیه می‌کند که در روز بین شش تا هشت لیوان آب بنوشید. فقط دقت کنید که بخش عمده آن را در طول روز بنوشید که در طول شب مجبور به پیدا کردن سریع سرویس بهداشتی نشوید.  دکتر زیمرن در ادامه  می‌گوید: همه نوشیدنی‌ها را در ذهن نگه دارید و فقط آب بنوشید. همچنین چندین فنجان قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌ها به حد هشت لیوان آب  مهم به حساب نمی‌آیند(و یا ممکن است که برخلاف آب دارای اثرات جانبی مضر باشند).

راه های درمان عارضه بی اختیاری ادرار

منبع : HEALTH
این مقاله توسط  Alicia Capetillo and Ashlee Davisبه رشته تحریر در آمده و توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.