از گذشته‌های دور استفاده از مواد طبیعی برای تقویت و زیبایی موها رایج بوده است و بشر پس از دهه‌ها استفاده از مواد مصنوعی اکنون دریافته است که مواد طبیعی مثل روغن‌های گیاهی نه تنها بی‌ضرر هستند بلکه تاثیر بیشتر و بهتری هم در سلامت و زیبایی موها دارند. روغن‌ها نه تنها موها را مرطوب و نرم می‌کنند بلکه باعث براق شدن و ضخیم شدن تارهای مو نیز می‌شوند و سلامت و زیبایی موها را تضمین می‌کنند. اما روغن‌های طبیعی انواع مختلفی دارند که از بسیاری از آن‌ها می‌توان برای تقویت موها استفاده کرد. اما کدام نوع این روغن‌ها برای سلامت و زیبایی موهای شما مناسب‌تر است؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که کدام روغن‌های طبیعی برای سلامت و زیبایی موها های شما مناسب است.

ضرورت استفاده از روغن‌های طبیعی برای سلامت و زیبایی موها

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا شما هم به استفاده از روغن روی موهای خود نیاز دارید؟ آیا کسانی که مشکلی با موهای خود ندارند هم باید به آن روغن بزنند؟ پاسخ مثبت است. هر کسی که برای سلامت و زیبایی موهای خود ارزش قائل است و می‌خواهد همیشه موهای زیبا و پرپشتی داشته باشد باید استفاده از روغن‌ها را به برنامه مراقبتی موهای خود اضافه کند. تار مو بافتی پروتئینی دارد که در مقابل عوامل محیطی مختلف از خود واکنش نشان می‌دهد و پوسته محافظ آن ضعیف و شکننده می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که بافت مو آب از دست بدهد و خشک و ضعیف شود.

هرچه موها بلندتر باشند احتمال خشکی و شکنندگی آن‌ها نیز بیشتر شده و مشکلات مختلف مثل موخوره و کدر شدن موها شروع می‌شوند. اما روغن‌های طبیعی با جذب شدن در بافت ساقه مو، رطوبت آن را حفظ می‌کنند و از خشک شدن موها جلوگیری می‌کنند. البته تاثیر بیشتر این روغن‌ها تنها مرطوب کردن نیست بلکه برخی از روغن‌های طبیعی اثر آنتی اکسیدانی، تقویت کنندگی، تغذیه کنندگی و … هم دارند و می‌توانند سلامت و زیبایی موها را تضمین کنند. اما روغن‌های گیاهی مناسب مو بی‌شمارند و انتخاب بهترین روغن از میان آن‌ها کار ساده‌ای نیست. برای انتخاب بهترین روغن، قبل از هر کاری شما باید جنس موهای خود را بشناسید و بهترین روغن را برای رفع مشکلات مربوط به آن جنس مو و حفظ زیبایی و طراوت آن انتخاب کنید.

بهترین روغن مو برای موهای صاف یا نازک

مشکل موهای صاف و نازک همان طور که از نامشان پیداست نازکی و حجم کم موها است. گاهی ممکن است تعداد تارهای موهای شما کم نباشد اما صاف بودن و سنگین بودن تارهای مو باعث شود که موها در جهت جاذبه حالت بگیرند و نازک و کم حجم به نظر برسند. در این شرایط استفاده از روغن روی موها ممکن است شرایط را بدتر کند و موها را چرب و چسبناک و سنگین کرده و کم حجم‌تر نشان دهد. اما استفاده از روغن‌های طبیعی که سبک باشند و سریع جذب شوند از بروز این مشکلات جلوگیری خواهند کرد.

زیبایی موها با روغن‌های طبیعی

اگر می‌خواهید موهای صاف و نازک شما قوی و درخشان شوند از روغن‌هایی مثل روغن میوه گل ساعت، روغن پنبه و روغن مورینگا استفاده کنید، به خصوص روغن مورینگا که سبک‌ترین نوع روغن است و به سرعت جذب می‌شود و می‌تواند پایه روغن‌های طبیعی برای زیبایی موهای شما باشد. انواع دیگر روغن‌هایی که برای موهای نازک و صاف مناسب هستند عبارتند از روغن گالانگای آفریقایی، روغن آما و روغن گل گاو زبان. این روغن‌ها را زمانی که موها خشک هستند و کار آرایش موهای شما تمام شده است به مقدار کم در قسمت پایین آن‌ها استفاده کنید (به نزدیکی کف سر و ریشه مو نزنید) تا وز موها گرفته شده و موها براق و زیبا شوند.

بهترین روغن مو برای موهای ضخیم

مشکل موهای ضخیم، حجم زیاد و وز بودن آن‌ها است که کار آرایش و حالت دادن موها را دشوار می‌کند و استفاده از روغن می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. اگر موهای شما ضخیم و حجیم است و در شانه کردن و باز کردن گره آن‌ها مشکل دارید بهتر است از روغن‌هایی استفاده کنید که قوی‌تر هستند و حجم موها را کمتر کرده و آن‌ها را مهار می‌کنند. موهای ضخیم معمولا دچار مشکل خشکی و کم آبی هم هستند و این مساله باعث بروز موخوره و کدر شدن موها می‌شود بنابراین هر روغنی که اثر مرطوب کنندگی قوی داشته باشد می‌تواند موها را براق‌تر کرده و کم آبی آن را جبران کند. روغن آرگان یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای موهای حجیم و ضخیم است که هر نوع وز و شکنندگی را در موها از بین می‌برد و موهای کوتاه بی‌حالت را نیز حالت می‌دهد. این روغن اثر درخشان کنندگی قوی هم دارد و با استفاده از آن دیگر لازم نیست نگران کدر شدن موهای خود باشید. برای استفاده از روغن آرگان، آن را از وسط ساقه مو به سمت نوک موها پخش کنید و باقیمانده را به سمت ریشه موها بمالید تا کف سر را نیز تسکین داده و شوره و خشکی کف سرا را نیز درمان کند. دقت داشته باشید که مقدار بسیار کم این روغن اثر فوق العاده‌ای در تقویت و زیبایی موها دارد و لازم نیست هر بار از مقدار زیاد آن استفاده کنید.

زیبایی موها با روغن‌های طبیعی

بهترین روغن مو برای موهای فر

داشتن موهای فر طبیعی اگرچه زیبا است اما دردسرهای خاص خود را هم دارد مثلا شستن و شانه کردن و حالت دادن موهای فر بدون صدمه زدن به حالت فر طبیعی و زیبایی موها کار ساده‌ای نیست و احتمال وز شدن و شکننده شدن موها در موهای فر طبیعی هم بسیار زیاد است. در این شرایط روغن‌های طبیعی می‌توانند به کمک شما بیایند و موها را تقویت کرده و به آن‌ها حالت بدهند. بهترین روغن طبیعی برای موهای فر روغن آرگان، روغن کاملیا، روغن پراکاکسی و روغن ذرت است که نه تنها باعث حفظ رطوبت موهای فر شما می‌شوند بلکه درخشندگی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند حالت موهای فر بهتر و زیباتر حفظ شود. با استفاده از این روغن‌ها دیگر نگهداری از موهای فر کار دشواری نخواهد بود و موهای فر شما از قبل هم زیباتر و خوش حالت‌تر خواهند شد.

زیبایی موها با روغن‌های طبیعی

بهترین روغن مو برای موهای طبیعی

افرادی که موهای طبیعی دارند خوش شانس هستند چون مشکل خاصی با موهای خود ندارند، میزان چربی و رطوبت موهای آن‌ها طبیعی است و حالت و حجم آن به اندازه و قابل کنترل است و نگهداری از این نوع مو هم کار بسیار ساده‌ای است. اما اگر به دنبال حفظ این سلامت و زیبایی موها های خود هستید باید مراقبت از آن را جدی بگیرید و از روغن‌های مناسبی برای این منظور استفاده کنید. بهترین روغن برای موهای طبیعی روغن گلرنگ، روغن میخک، روغن چوب صندل استرالیایی، روغن میوه پالم و روغن‌های دیگری است که اثر آنتی اکسیدانی و رطوبت رسانی مناسبی دارند و از موهای شما در مقابل خشکی و موخوره و عوامل محیطی مراقبت می‌کنند. حتما از روغن‌هایی استفاده کنید که سبک هستند و به سرعت جذب ساقه مو می‌شوند تا حالت سنگینی و چربی روی موها به وجود نیاورند.

زیبایی موها با روغن‌های طبیعی

بهترین روغن مو برای موهای روشن و بلوند

موهای بلوند و روشن چه به طور طبیعی بلوند باشند و چه دکلره شده و بلوند رنگ شده باشند آسیب پذیری زیادی در مقابل عوامل محیطی دارند و به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهند. این نوع موها حتی در مقابل رسوبات موجود در آب لوله کشی هم حساس هستند و احتمال تغییر رنگ دادن در آن‌ها وجود دارد. در این شرایط استفاده از روغن‌های طبیعی که اثر آنتی اکسیدانی و رطوبت رسانی کافی دارند (مثل مواردی که در بخش‌های قبلی این مقاله ذکر شد) می‌تواند برای شما مفید باشد به شرط آن که روغن مورد استفاده شما رنگ خاصی نداشته باشد. روغن‌هایی که ته رنگ زرد دارند باعث تغییر رنگ موهای بلوند روشن می‌شوند پس بهتر است از روغن‌های کاملا شفاف و بدون رنگ استفاده کنید تا نگران تغییر رنگ موهای زیبای خود نباشید.

زیبایی موها با روغن‌های طبیعی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)