رژیم غذایی گیاهی و 10 دلیل برای اینکه این رژیم را داشته باشید


شادی و رژیم غذایی گیاهی

رژیم غذایی گیاهی یکی از مواردی که برای رسیدن به‌سلامت و تندرستی پیشنهاد می‌شود. مصرف غذاهای سبز تنها برای محیط‌زیست خوب نیست، بلکه  کاهش مصرف گوشت در شما به نفع تمام بدن شما تمام می‌شود. در اینجا ۱۰ مورد از فواید رژیم غذایی گیاهی که می‌تواند برای بدن شما سودمند باشد، را ذکر می‌کنیم.

استیون ماسلی، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب ۳۰ روز هماهنگ کردن قلب: طرح پزشکی دستیابی به موفقیت برای جلوگیری و معکوس کردن روند بیماری قلبی دراین‌باره می‌گوید:  “به‌طور میانگین در افراد آمریکایی‌ای که مصرف  گوشت سالم را کاهش داده و یا رژیم غذایی خود را به سمت رژیم گیاهی تغییر دادند، کاهش وزن ، بهبود در پروفایل کلسترول و سطح قند خون ، کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، و بینایی  سالم  مشاهده شد”.

۱. با رژیم غذایی گیاهی شما ممکن است وزن کم کنید

یک مطالعه بزرگ پنج‌ساله در مجله آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، نشان داد که افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند، میانگین نمایه توده بدنی( BMI) پایین‌تری نسبت به افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، دارند، و این‌که به‌طور قابل‌توجهی نرخ چاقی در افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، پایین‌تر از بقیه افراد هست (۹.۴٪ در مقابل ۳۳.۳٪). به‌علاوه، یک مطالعه جدید ارائه‌شده در جلسه چاقی مفرط جامعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که  افراد دارای اضافه‌وزن و یا افراد چاق به دنبال یک رژیم غذایی گیاهی یا گیاهخواری وزن بیشتری را نسبت به کسانی که گوشت مصرف می‌کنند، از دست می‌دهند حتی اگر هر دو گروه درگرفتن تعداد کالری یکسان رفتار کنند.

۲. یک رژیم غذایی گیاهی می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد

در درجه اول مصرف چربی‌های اشباع‌شده که از گوشت و لبنیات تأمین می‌شود، سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهند و همچنین سطوح بالای کلسترول خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. دکتر ماسلی در این زمینه می‌گوید: پرهیز از گوشت به‌طور خودکار میزان چربی اشباع در رژیم غذایی را کاهش می‌دهد ، و به‌نوبه خود کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۳. ممکن است فشارخون شمارا کاهش دهد

با توجه به یافته‌های مجله بهداشت عمومی تغذیه که منتشرشده است، گیاهخواران و رژیم غذایی گیاهی، افزایش فشارخون کمتری نسبت به گوشت‌خواران رانشان می‌دهند. محققان در این باره می گویند: این ناشی از کاهش وزن متوسط و مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها هست.

۴. خطر ابتلا شما به دیابت را کاهش می‌دهد

مطالعه انجمن دیابت آمریکا نشان داد که مردم به دنبال یک رژیم غذایی گیاهی جهت کاهش خطر سندرم متابولیک می‌باشند، که مجموعه‌ای از عوامل خطرناک مرتبط با دیابت نوع ۲، سکته مغزی و بیماری قلبی هست. افراد موردمطالعه که از محصولات گوشت و مرغ اجتناب می‌کردند تمایل به فشارخون، قند خون و تری گلیسیرید، و همچنین کمر کوچک‌تر داشتند نسبت به کسانی که به‌طور منظم از مواد غذایی مصرف می‌کردند.

۵. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در شما کاهش دهد

در سال ۲۰۰۲ یک مطالعه ۱۰ ساله در مورد عدم خوردن گوشت آغاز شد. در این تحقیق محققان ارتباطی بین یک رژیم غذایی گیاهخواری و کاهش خطر برای تمام انواع سرطان یافتند. محققان همچنین کشف کردند که گیاه‌خواران سرطان دستگاه گوارش، مانند سرطان روده بزرگ را به میزان کمتری تجربه کره‌اند وزنان گیاهخوار سرطان خاص زنان، مانند سرطان پستان را کمتر تجربه می‌کنند.

۶. شما احساس در شلوارهای تنگ احساس بهتری دارید

مصرف سبزی‌ها و حبوبات بیشتر به معنی مصرف بیشتر فیبر هست، و به‌طورکلی فیبر بیشتر به معنی یبوست کمتر و بهبود هضم می‌باشد. دکتر داون بلتنر در این زمینه می‌گوید : من متوجه شدم که بسیاری از مواد مصرفی توسط زنان ضد دستگاه گوارشی آن‌ها بوده و کمکی به تنظیم عملکرد روده نمی‌کند، اما یک رژیم غذایی گیاهی قطعاً می‌تواند به آن‌ها کمک کند. او اشاره می‌کند زمانی که روده شما به‌طور منظم کار می‌کند و ورم ندارد، شما احساس سبکی، انرژی و احتمالاً جذابیت می‌کنید.

۷. پوست شما درخشان خواهد شد

رژیم غذایی گیاهی یکی از بهترین رژیم‌های غذایی برای پوست شما است. خوردن بیشتر میوه‌های تازه، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار با آنتی‌اکسیدان‌ها که خنثی کردن رادیکال‌های آزاد را بر عهده‌دارند می‌تواند بر روی چین‌وچروک، لکه‌های قهوه‌ای، و سایر نشانه‌های پیری تأثیر بگذارد.

۸. بوی خوب شما برای دیگران اهمیت دارد

دنبال کردن یک رژیم غذایی بدون گوشت با توجه به پژوهش‌هایی که در مجله حس شیمیایی منتشرشده است نشان داد، بو می‌تواند شمارا برای جنس مخالف  جذاب‌تر و دلپذیر کند.

در این مطالعه، مردان دو نوع رژیم غذایی “گوشت” یا “بدون گوشت” را به مدت دو هفته دنبال کردند، و پد زیر بغل بدن خود را در طول ۲۴ ساعت نهایی از رژیم غذایی جمع‌آوری کردند. زنان نمونه‌های بو را برای جذابیت، مردانگی، و شدت بو ارزش‌یابی کردند. سپس مردان رژیم غذایی تغییر کردند وزنان دوباره نمونه‌ها را بو کردند. زنان، مردان رژیم غذایی بدون گوشت را “به‌طور قابل‌توجهی جذاب‌تر، لذت‌بخش‌تر و با شدت بوی کمتر” قضاوت کردند.

۹. ممکن است شما شادتر شوید

اضافه کردن میوه‌ها و سبزی‌های بیشتر به رژیم غذایی به‌طور طبیعی خاصیت، تقویت‌کنندگی دارد. اقتصاددانان و محققان بهداشت عمومی از دانشگاه وارویک و کالج دارتموث عادات غذا خوردن ۸۰۰۰۰  نفر در بریتانیا را موردمطالعه قراردادند و متوجه شدند که ازلحاظ روحی به نظر می‌رسد با افزایش تعداد مصرف روزانه میوه و سبزی‌ها، در هفت وعده غذایی اوج مصرف رادارند. درحالی‌که افراد به‌طور متوسط کمتر از سه وعده در روز غذا می‌خورند.

۱۰.ممکن است سطح انرژی شمارا افزایش دهد

خوردن بیشتر اسفناج ، کلم پیچ، لوبیا، و دیگر غذاهای سرشار از نیترات در رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند که در طول زمان بیشتر احساس انرژی کنید. تحقیقات نشان داده است که نیترات در رژیم غذایی مزایای عروقی، و کاهش فشارخون دارد، و حتی ممکن است باعث افزایش عملکرد ورزشی در افراد سالم شود. بلنتر در این زمینه می‌گوید “این غذاها با باز کردن رگ‌های خونی، به ما اجازه می‌دهند که با یک روش عمیق اکسیژن بیشتری استفاده کنیم”.