رپورتاژ آگهی


با رژیم فستینگ چقدر لاغر می شویم؟

در دنیای امروز، انواع بسیار مختلفی از رژیم‌های غذایی برای لاغری وجود دارد. آن چه این موارد را از هم تفکیک می‌کند، ویژگی‌های هر فرد است. در واقع نمی‌توان گفت یک رژیم غذایی مانند رژیم فستینگ برای همه مناسب است. به همین علت است که معمولاً توصیه می‌شود برای تنظیم یک رژیم غذایی متناسب با ویژگی‌های جسمی و روحی خود حتماً به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

مجموعه تناسب اندام فیت کلاب با کادری یا مجرب همواره در خدمت شما است تا در این راه با شما همقدم شود. در این مطلب قصد داریم، در رابطه با فستینگ رژیم روزه‌داری متناوب اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم تا شما بیشتر با ویژگی‌های این رژیم آشنا شوید.

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب

روزه داری برای ما واژه‌ای آشنا است، اما در این جا منظور از روزه داری کمی متفاوت است. رژیم فستینگ با نظارت بر زمان غذا خوردن، برروی کاهش وزن و کالری سوزی بدن شما تأثیر می‌گذارد. در واقع این رژیم به شما نمی‌گوید چه چیزی بخورید یا چه چیزی نخورید، بلکه به شما می‌گوید چه زمانی باید غذا بخورید و چه زمانی نباید غذا بخورید. البته این موضوع به این معنا نیست که فرد می‌تواند از هر مادۀ غذایی استفاده کند.

مطمئناً شما برای کاهش وزن نیاز دارید در ساعات مجاز به غذا خوردن نیز رژیم متناسبی را رعایت کنید و از غذاهای پرکالری دوری کنید. اگر کمی به گذشته نگاه کنید در می‌یابید که در زمان‌های قدیم انسان‌ها به دلیل نبود تکنولوژی، برنامه روزانۀ مفیدتری داشتند، سالم‌تر بودند و کمتر دچار معضلی به نام چاقی می‌شدند.

 اما با روی کار آمدن تلویزیون، اینترنت، موبایل و غیره افراد برای ساعات طولانی‌تری از شبانه روز بیدار مانده و در نتیجه میل بیشتری برای غذا خوردن پیدا کردند. نتیجۀ این موضوع همان طور که می‌بینید چیزی به جز اضافه وزن و ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون نیست. براساس مطالعات انجام شده، محققان براین باور هستند که این رژیم می‌تواند برروی کاهش وزن و عدم ابتلا به برخی از بیماری‌ها، تأثیرات مثبتی داشته باشد.

با رژیم فستینگ چقدر لاغر می شویم؟

انواع رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب به شما می‌گوید در زمان مشخصی از شبانه روز اجازه دارید غذا بخورید و در ادامه ساعات نباید کالری به بدنتان برسانید. اما این موضوع چگونه باعث لاغری می‌شود؟ برای پاسخ این سؤال باید بگوییم نرسیدن کالری به بدن برای مدت زمانی مشخص، باعث می‌شود بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود به سراغ منابع چربی ذخیره شده برود و همین موضوع سبب خواهد شد شما وزن کم کرده و به اندام ایده‌آل خود برسید. این رژیم لاغری انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

·         رژیم روزه داری متناوب ۵/۲

وقتی صحبت از این رژیم می‌شود، باید یک برنامه‌ریزی هفتگی کنید. این رژیم فستینگ به شما می‌گوید می‌توانید در ۵ روز هفته طبق روال همیشگی خود غذا میل کنید ولی در ۲ روز باقی مانده باید کالری‌های خود را در نظر گرفته و تنها ۲۵% کالری بدن خود را از طریق مواد غذایی تأمین کنید تا بدن مجبور به استفاده از منابع ذخیره‌ای خود شود. رعایت رژیم غذایی کم کالری در ۵ روز مجاز به غذا خوردن نیز امری اجتناب ناپذیر است.

·         رژیم فستینگ ۸/۱۶

در این رژیم باید با ساعات یک شبانه روز غذا خوردن خود را تنظیم کنید. در این رژیم تنها ۸ ساعت زمان دارید غذا میل نمایید و مابقی زمان یعنی ۱۶ ساعت باقی مانده را نباید هیچ گونه ماده غذایی مصرف کنید. لازم به ذکر است که در تمامی انواع رژیم روزه داری متناوب استفاده از مایعات بدون کالری یا کم کالری مانند آب، چای و قهوه منعی ندارد، به شرط آن که همراه آن‌ها از قند، شکر، شیر یا هرگونه شیرکننده دیگری استفاده نشود.

·         رژیم ۲۴ ساعته

در این رژیم، فرد باتوجه به نظر پزشک تغذیه خود، برای مدت زمانی مشخص می‌تواند از این رژیم استفاده کند. یعنی به مدت ۲۴ ساعت چیزی نخورده و بعد از آن کمی غذا میل کرده و دوباره روزه داری متناوب در روز بعدی را آغاز کند.

البته این رژیم به صورت چند روز در هفته نیز انجام می‌شود که همۀ این موارد به نظر کارشناس تغذیه شما بستگی دارد. این رژیم در ردۀ رژیم‌های سنگین و سخت قرار می‌گیرد و ممکن است فرد را دچار پرخوری بعد از رژیم کرده و نتایج عکسی را برای فرد ایجاد کند؛ بنابراین قبل از شروع این رژیم حتماً باید با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

·         رژیم ۱۲ ساعته

در این رژیم معمولاً افراد نیاز به تلاش چندانی ندارند، زیرا بیشتر زمان ناشتا بودن فرد، مربوط به ساعاتی می‌شود که فرد در خواب شبانه به سر می‌برد. در این رژیم، فرد همین که بتواند کالری‌های دریافتی در وعده‌های اصلی و میان وعده‌هایی خود را مدیریت کنید، یعنی توانسته‌ است از پس کار برآید.

این رژیم معمولاً در مورد افرادی که در ساعت‌های شبانه از خواب بیدار شده و شروع به غذا خوردن می‌کنند، توصیه می‌شود تا بتوانند عادات بد غذایی خود را ترک کنند و از همین طریق به وزنی مناسسب برسند.

·         رژیم فستینگ یک روز در میان

در این رژیم غذایی باید یک روز در میان غذا بخورید و در روزهای روزه داری از خوردن غذاهای پرکالری بپرهیزید. تحقیقات نشان داده است این نوع روزه داری نتایج متفاوتی را در کاهش وزن ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین معمولاً متخصصین تغذیه انجام این رژیم را توصیه نمی‌کنند.

·         رژیم جنگجو

این رژیم نیز در مقایسه با انواع دیگر رژیم فستینگ، کمی سخت‌تر به نظر می‌رسد. برنامه غذایی در این رژیم این گونه است که فرد از صبح تا شب فقط اجازۀ مصرف میوه و سبزیجات خام داشته و تنها ۴ ساعت در ساعات شب اجازۀ خوردن یک غذای کامل دارد. البته لین موضوع به معنای زیاده‌روی در مصرف غذا در طول آن ۴ ساعت نیست، بلکه ترجیح متخصصین این است که در آن ۴ ساعت نیز مواد غذایی حاوی پروتئین و فیبر بالا مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرکالری اجتناب کنید.

با رژیم فستینگ چقدر لاغر می شویم؟

با رژیم روزه داری متناوب چقدر وزن کم می کنیم؟

گاهی افراد با محاسبه bmi خود به اعداد مطلوبی می‌رسند، اما علائمی از چاقی در شکم و پهلوی خود دارند که به وضوح قابل تشخیص است. تحقیقات نشان داده است که این رژیم تأثیر خوبی در کاهش چربی‌های شکم و پهلو داشته و می‌تواند تناسب اندام را برای فرد ایجاد کند. نتیجه بخش بودن این رژیم ثابت شده است، اما نمی‌توان یک عدد ثابت را برای تمامی افراد در نظر گرفت. اما می‌توان یک نکته مثبت برای این رژیم در نظر گرفت آن هم این است که تحقیقات نشان داده است میزان عضله سوزی در این رژیم بسیار پایین بوده و کاهش وزن در اثر چربی سوزی اتفاق می‌افتد.

کلام پایانی

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب تا حد زیادی به ویژگی‌های جسمانی یا روحی فرد بستگی دارد. انواع مختلف این رژیم در گروه رژیم‌های سنگین و طاقت‌فرسا دسته بندی می‌شوند. نکتۀ مورد توجه در مورد انواع مختلف روزه داری متناوب این است که فرد نباید در ساعات مجاز غذا خوردن زیاده‌روی کند. زیرا در این صورت هیچ نتیجه‌ای نگرفته و حتی ممکن است نتایج معکوسی را در روند کاهش وزن خود ببیند.