شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی کار بسیار ساده‌ای است و فقط کافی است لباس‌های چرک را داخل ماشین بیندازید و آن را روشن کنید، پس از چند دقیقه ماشین لباس‌های تمیز و آبکشی شده را به شما تحویل می‌دهد. اما قضیه همیشه به همین سادگی نیست، اگر لباس‌های رنگ روشن را با لباس‌های تیره در ماشین بیندازید به احتمال زیاد با فاجعه‌ای مواجه خواهید شد، به همین دلیل است که مراقبت از لباس بر اساس رنگ آن اهمیت فوق العاده‌ای دارد و کارشناسان توصیه می‌کنند لباس‌ها را بر اساس رنگ دسته بندی کرده و جدا بشویید. اما تنها جداسازی لباس‌ها راه حل نیست و نکات دیگری هم در مراقبت از لباس‌های رنگ روشن وجود دارد که در این مقاله از مجله قرمز با آن‌ها آشنا خواهید شد، در ادامه نیز مزایای استفاده از نرم کننده لباس و روش صحیح آن را می‌خوانید.

روش مراقبت از لباس‌های رنگ روشن

چند قانون کلی در مراقبت از لباس‌های رنگ روشن وجود دارد که اصل اول آن به شستشوی لباس‌ها مربوط می‌شود. برای شسشوی لباس‌های رنگ روشن و مراقبت درست از آن‌ها نکات زیر را همواره مد نظر داشته باشید:

  • شما باید دسته بندی لباس‌ها را بر اساس رنگ آن‌ها طی و مرحله انجام دهید، در مرحله اول لباس‌ها را به سه دسته سفید، تیره و روشن تقسیم کنید. سپس لباس‌های روشن و رنگی را بر اساس میزان شدت رنگ به دو دسته رنگی و پاستل تقسیم کنید. به طور مثال لباس سبز چمنی شما در دسته لباس‌های رنگ روشن و لباس آبی آسمانی شما در دسته لباس‌های پاستل قرار می‌گیرد. با این کار دیگر نگران رنگ گرفتن لباس‌های کمرنگ از لباس‌های پررنگ نخواهید بود.
  • قبل از قرار دادن لباس رنگ روشن و رنگی داخل ماشین آن را پشت و رو کنید. با این کار اطمینان پیدا می‌کنید که لباس شما در فرآیند شستشو رنگ نمی‌دهد و کمرنگ‌تر هم نمی‌شود.
  • قبل از هر کاری، برچسب مراقبت روی لباس را به دقت بخوانید تا بدانید از چه دمایی و چه نوع تنظیماتی باید برای شستشوی لباس استفاده کنید. همیشه کمترین دما و کوتاه‌ترین چرخه بهترین انتخاب است و احتمال آسیب دیدن لباس را به حداقل می‌رساند. برخی از شوینده‌های لباس برای لباس‌های رنگ روشن و رنگی طراحی شده‌اند و اگر بتوانید از این شوینده‌ها استفاده کنید دوام و ماندگاری لباس شما تضمین خواهد شد.
  • رنگ دادن لباس نه تنها باعث خراب شدن لباس‌های دیگر شما می‌شود بلکه به مرور زمان و با چند بار شستشو لباس شما کمرنگ‌تر شده و بور می‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود اما این فرآیند قابل پیشگیری است. قدم اول شناختن لباس‌هایی است که رنگ می‌دهند، برای این کار کافی است قسمتی از لباس را خیس کنید و یک دستمال سفید تمیز روی آن بکشید، اگر دستمال رنگی شد لباس شما رنگ می‌دهد در غیر این صورت لباس رنگ نمی‌دهد.
  • قدم بعدی دور ماندن از حرارت است، گفتیم که تنها جدا کردن لباسی که رنگ می‌دهد کافی نیست و رنگ دادن لباس باعث بور شدن و کهنه به نظر رسیدن آن در طول زمان خواهد شد. نکته مهم برای جلوگیری از این اتفاق دور نگه داشتن لباس از حرارت است. حتی لباسی که رنگ نمی‌دهد ممکن است با قرار گرفتن در آب داغ رنگ خود را پس بدهد، پس همه لباس‌ها را به خصوص لباس نویی را که هنوز رنگ اضافی خود را پس نداده است در آب سرد بشویید تا عمر آن افزایش یابد.

روش مراقبت از لباس‌های رنگ روشن

استفاده از نرم کننده لباس

همه ما می‌دانیم که استفاده از نرم کننده لباس باعث می‌شود زبری و خشونت الیاف لباس از بین برود و لباس‌ها نرم‌تر و لطیف‌تر شوند و هنگام پوشیدن آن‌ها احساس راحتی بیشتری داشته باشیم. این کار برای کسانی که پوست حساس دارند به شدت توصیه می‌شود چون زبری و خشونت الیاف لباس می‌تواند باعث تحریک و التهاب پوست شود. اما نرم کننده لباس تنها لباس را نرم نمی‌کند بلکه باعث می‌شود لباس‌های شما خوشبو شود و بوی تازگی بدهد. اگر یک بار لباسی را که با نرم کننده شسته شده است با لباسی که بدون نرم کننده شسته شده است مقایسه کنید متوجه این ویژگی‌ها و تاثیر نرم کننده خواهید شد. در ادامه با دیگر مزایای استفاده از نرم کننده و روش صحیح به کار بردن آن آشنا خواهید شد.

روش مراقبت از لباس‌های رنگ روشن

مزایای استفاده از نرم کننده لباس

استفاده از نرم کننده لباس مثل استفاده از نرم کننده برای مو است و بسیاری از خانم‌ها نمی‌توانند شستشوی موهای خود را بدون آن تصور کنند، بنابراین اگر برای لباس‌های خود ارزش قائل هستید این ماده را به فرآیند شستشوی لباس‌های خود اضافه کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید. چند مورد از این مزایا را در ادامه می خوانید:

  • استفاده از نرم کننده لباس باعث می‌شود لباس‌های شما برای مدت طولانی‌تری نو به نظر برسند. برخی الیاف مثل پشم در اثر استفاده مکرر ممکن است در هم فرو بروند و گلوله شوند اما استفاده از نرم کننده این مشکل را برطرف می‌کند و باعث می‌شود لباس شما در مقابل گلوله گلوله شدن و حتی پارگی مصون بماند.
  • نرم کننده لباس به طور ملایم تک تک الیاف لباس شما را نرم کرده و حالت می‌دهد و کمک می‌کند تا حالت الاستیسیته این الیاف برای مدت بیشتری حفظ شود و لباس فرم اصلی خود را از دست ندهد.
  • استفاده از نرم کننده لباس کار شما را در نگهداری از لباس کمتر می‌کند چون لباسی که با نرم کننده شسته شده است کمتر چروک می‌شود و نیاز کمتری به اتو کردن خواهد داشت در نتیجه لباس شما از آسیب‌های اتو کردن مصون بوده و بیشتر عمر خواهد کرد.
  • استفاده از نرم کننده لباس باعث می‌شود لباس‌های شما پس از شستشو بوی خوبی بگیرند. نرم کننده‌های لباس تنوع بالایی در رایحه و عطر دارند و شما می‌توانید از میان رایحه شکوفه‌ها، وانیل، میوه‌ها و ادویه‌ها عطر مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید.
  • اگر عضوی از خانواده شما پوست حساسی دارد استفاده از نرم کننده لباس برای شما یک ضرورت است چون این ماده الیاف لباس را نرم و لطیف می‌کند و دیگر نگران زبری این الیاف و تحریک شدن پوست بر اثر آن نخواهید بود. البته استفاده از شوینده‌های ضدآلرژی برای لباس هم می‌تواند به مقابله با حساسیت پوست کمک کند.

روش مراقبت از لباس‌های رنگ روشن

روش استفاده از نرم کننده لباس برای شستشوی لباس

در یک ماشین لباسشویی جدید و استاندارد محل مشخصی برای اضافه کردن نرم کننده لباس وجود دارد به همین دلیل شما نباید آن را مستقیما داخل دیگ ماشین لباسشویی بریزید. البته ماشین‌های لباسشیی انواع مختلفی دارند و بهتر است قبل از این کار دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را به دقت مطالعه کنید تا بدانید کدام قسمت برای ریختن نرم کننده در نظر گرفته شده است. قبل از ریختن نرم کننده، دستورات نوشته شده روی محصول را به دقت بخوانید تا بدانید که چه میزان از آن برای استفاده شما کافی است. نکته مهم این است که نرم کننده نباید مستقیما روی لباس‌هایی ک ه به طور کامل خیس نشده‌اند ریخته شود چون در این صورت ماده به طور یکنواخت به همه قسمت‌های لباس نخواهد رسید و در فرآیند آبکشی از بین خواهد رفت. اما اگر نرم کننده را در محل مناسب در ماشین لباسشویی بریزید، در فرآیند آبکشی این ماده به طور یکنواخت روی بافت لباس می‌نشیند و آن را نرم و لطیف می‌کند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)