هم اکنون که به خاطر بیماری کرونا پوشیدن ماسک تقریبا به صورت یک اجبار درآمده است، بهتر است چندین نکنته را در مورد شیوه درست استفاده از این وسیله بهداشتی را بدانیم تا بتوانیم به نحو موثرتری از آن بهره بگیریم.

پوشیدن ماسک به همین سادگی نیستپوشیدن ماسک

همه شما می‌‌دانید که پوشیدن ماسک صورت می‌تواند از انتقال کرونا ویروس جدید جلوگیری کند. از بهمن ماه که این بیماری وارد کشور ما شد، پوشیدن ماسک به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت. این امر بخصوص پس از شیوع شدید آن در کشور مورد توجه قرار گرفت. استفاده از ماسک برای افرادی که در مکانهای شلوغ و پر رفت و آمد حضور دارند، اجباری است. اگر قصد رفتن به خیابانهای شلوغ و یا مراکز خرید و یا بانک را دارید، حتما از ماسک استفاده کنید. این موضوع علاوه بر فاصله گذاری اجتماعی است که باید رعایت شود. از آنجایی که به دلیل هچوم افراد برای خرید ماسک، کمبود ماسک و افزایش قیمت چند برابری در آن به وجود آمده، عده زیادی تمایل به درست کردن ماسک در خانه دارند که طی روزهای آینده، آن را به شما آموزش خواهیم داد. اما ماسکها از هر نوعی که باشند تنها وقتی موثر خواهند بود که هم به صورت درست پوشیده شده و هم مراقبت صحیح در مورد آنها انجام شود بنابراین سعی کنید از انجام این اشتباهات خودداری کنید.

استفاده از مواد اشتباه روش پوشیدن ماسک

در حالت ایده‌آل، ماسک باید در فیلتر کردن ذرات ویروس کرونا موثر باشد و همچنین جنس پارچه قابلیت رد کردن هوا را داشته باشد تا برای تنفس مشکلی پیش نیاید. به جز این اگر با ماسک راحت نیستید، احتمالا آن را به درستی نمی‌پوشید. یک مطالعه جدید نشان داده که پارچه‌های خاصی دارای هر دو ویژگی هستند. هنگامی که پژوهشگران ۳۰ ماده مختلف از پدهای سوتین تا فیلتر قهوه را مورد بررسی قرار دادند، آنهایی که بهترین قیمت را داشتند جین سبک، دستمال توالت کاغذی و ملحفه‌های نخی با تراکم ۸۰ تا ۱۲۰ نخ در واحد است. همچنین پارچه‌های ساخته شده با الیاف طبیعی و بافت سفت‌تر نیز در فیلتر ذرات ویروس وضعیت بهتری داشتند. در اینجا یک قانون وجود دارد: اگر پارچه را در زیر نور نگه دارید و بتوانید از طریق پارچه پشت چیزی را ببینید یعنی بافت آن خیلی سست است. علاوه بر این از هر ماده‌ای که استفاده می‌کنید باید قابل شستشو وخشک کردن در ماشین لباسشویی باشد، بنابراین می‌توانید آن را به طور مرتب تمیز کنید.

پوشیدن ماسک و بیرون آوردن آن را به طور غلطی انجام می‌دهیدروش پوشیدن ماسک

اگر هیچ چیز را در این مورد نمی دانید، ابتدا به یاد داشته باشید که دستهای خود را بشویید، در این صورت دیگر اشتباهی ذرات ویروس را به ماسک و صورت خود منتقل نمی‌کنید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که دستان خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه قبل و بعد از پوشیدن ماسک و دوباره بلافاصله قبل و بعد از درآوردن ماسک بشویید. نکته اصلی، بهداشت دست است. نیازی به زیاده روی نیست. فقط توجه کنید که مرتبا دستانتان را مرطوب کنید تا پوست پوست نشوند و این  ساییدگی منشا ورود عفونت به دست نباشد.
بعد از شستن دست، ماسک را فقط از طریق کش یا بند در دست بگیرید. ابتدا یک سمت را به گوش متصل کنید سپس ماسک را روی دهان و بینی خود بکشید. اگر عینک می‌پوشید، آن را پس از پوشیدن ماسک، روی چشم بگذارید. برای جلوگیری از بخار گرفتگی ابتدا آنها را با مایع مخصوص تمیز کنید. همچنین می‌توانید دستمال ضد بخار استفاده کنید. اخیرا بسیاری از شیشه‌های عینک مجهز به تکنولوژی نانو و ضد بخار هستند.

موقع برداشتن ماسک، آن را از سمت پشت جدا کنید، مجددا توجه کنید که به جای لمس پارچه، از حلقه‌های اطراف گوش استفاده کنید. اگر ماسک شما به صورت گره‌دار است، ابتدا از سمت پایین گره را باز کنید سپس گره بالا را باز کنید و در آخر ماسک را از روی صورت خود کشیده و با استفاده از بند پایین بیاورید.

آن را به شیوه اشتباهی می‌پوشیدروش پوشیدن ماسک

اگر ماسک شما چین دارد، چینها باید به سمت بیرون باشد و لبه های تا شده چین‌ها باید به سمت پایین باشد. علاوه بر این، ماسک باید بطور مطمئنی با صورت منطبق شود تا بینی و دهان را بدون وجود هیچ شکافی بپوشاند اما در عین حال امکان تنفس طبیعی هم وجود داشته باشد. لبه‌های ماسک باید حداقل ی اینچ از گوشه دهان فراتر برود و قسمت پایین باید چانه را بپوشاند که به عنوان یک لنگر یا نگهدارنده ماسک عمل می‌کند. بهتر است مردان برای اطمینان از تنظیم دقیق ماسک روی صورت، ریش خود را کوتاه کنند.در تصویر بالا شخص به شیوه صحیح ماسک را پوشیده است.

ماسک را خیلی دیر می‌پوشید روش صحیح پوشیدن ماسک

بسیاری از افراد به محض وارد شدن به مراکز خرید یا سایر مراکز تچاری، ماسک خود را می‌پوشند اما ممکن است این زمان خیلی دیر باشد چون امکان دارد فعل و انفعالات پیش بینی نشده زودتر اتفاق بیفتد. بهترین حالت این است که از همان جلوی در خانه، ماسک خود را بگذارید. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، این امر اهمیت وِیژه‌ای پیدا می‌کند چون آسانسور و راه پله‌ها هم می‌توانند آلوده باشند.

ماسک را خیلی زود در می‌آوریدروش درست پوشیدن ماسک

به همین ترتیب برداشتن ماسک به هنگام وارد شدن به خودرو هم ممکن است خیلی زود باشد، صبر کنید تا وارد خانه شوید تا بتوانید آن را به شیوه درستی که در بالا گفته شد، بردارید و دستهای خود را پس از برداشتن بشویید. اگر مجبور به برداشتن هستید، آن را روی صندلی بغل دست خود نگذارید بلکه در کیسه پلاستیکی بگذارید و قبل از استفاده از هر چیز دیگری، از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.
احتمالا نتوانید کل زمانی که بیرون هستید از یک ماسک استفاده کنید که نهایتا ۱۲ ساعت است و یا تا زمانی که در نتیجه تنفس شما مرطوب نشده باشد،. به محض اینکه ماسک مرطوب شد، دیگر موثر نیست و باید آن را عوض کنید.

ماسک را آلوده می‌کنید پوشیدن ماسک به شیوه صحیح

لمس کردن صورت را کنار بگذارید. چیزی که اغلب مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که نباید ماسک را لمس کنند. اغلب افراد مرتب ماسک را تنظیم می‌کنند، بر می‌دارند و دوباره لمس می‌کنند و با این کار آنها را به میزان زیادی آلوده می‌کنند. یا آن را پایین می‌آورند تا سریع یک نوشیدنی یا خوراکی خیابانی بخورند. هر یک از این اقدامات می‌تواند کرونا ویروس یا سایر میکروبها را به بینی، دهان یا چشم شما وارد کند. بنابراین ابتدا طبق دستور گفته شده در بالا آن را تنظیم کنید و دستان خود را قبل و بعد از آن تمیز بشویید.
کار اشتباه دیگری که اغلب افراد انجام می‌دهند، پایین کشیدن ماسک و گذاشتن آن اطراف گردن است. آویزان نگه داشتن ماسک در آنجا موجب تجمع میکروبها می‌شود. ماسک یا باید کامل گذاشته باشد یا برداشته شود فقط همین دو حالت درست است. اگر مرتب ماسک می‌پوشید یا همیشه احساس می‌کنید که روی بینی‌تان خط افتاده از یک بالم ضد سایش استفاده کنید که پوست را خشک نگه می‌دارد و از پوست در برابر ساییدگی و خراش، جلوگیری می‌کند. یک نمونه خوب از این محصول بالم آلوئه ورا فوراور است که البته قیمت بالاتری نسبت به بالمهای معمولی دارد.

پوشیدن ماسک برای افرادی که نیازمند آن نیستند پوشیدن ماسک

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها هشدار می‌دهد که نوزادان و کودکان زیر ۲ سال نباید از ماسک استفاده کنند. به دلیل اینکه مسیرهای تنفسی آنها کوچکتر است و تنفس از طریق ماسک را برای آنها دشوار می‌سازد. اگر کودکان شروع به تقلا برای تنفس کنند قادر به برداشتن ماسک نخواهند بود که منجر به خفگی می‌شود. آنها نمی‌توانند دستورالعملهای مربوط به لمس ماسک را رعایت کنند. با توجه به همین دلایل، افراد مبتلا به زوال عقل یا ناتوانی شناختی نباید ماسک بپوشند اگر چه باید مراقب آنها باشید.
در نهایت اینکه افرادی که بیماریهای تنفسی دارند هم نباید از ماسک استفاده کنند چون ممکن است در هنگام پوشیدن ماسک، تنفس کافی نداشته باشند.

ماسک را نمی‌شوییدپوشیدن ماسک به روش درست

اگر مرتب از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنید، بهتر است که هر بار که آن را در می‌آورید، آن را بشویید. از پاک کننده تجاری در گرمترین آب حد تحمل پارچه استفاده کنید. حالا موقعی نیست که بخواهیم در مورد پریدن رنگ پارچه فکر کنیم. گرما به طور قطع میکروبها را می‌کشد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که ماسکها را در گرمترین حالت تنظیمات تا حدی که پارچه خراب نشود، خشک کنید.
اگر فقط گاهی از ماسک استفاده می‌کنید می‌توانید برای خشک کردن بین هر بار استفاده داخل کیسه کاغذی بگذارید. اگر یک بار آن را پوشیدید و یک هفته از آن موقع گذشته، می‌توانید آن را دوباره بپوشید چون ویروس به احتمال زیاد بیش از یک یا دو روز در سطوح نرم زنده نمی‌ماند.

استفاده از ترفندهای کاذب پوشیدن ماسک

اینترنت پر شده از دستورالعملهایی برای تمیز کردن سریعتر ماسک همانند اسپری کردن ضد عفونی کننده یا سفید کننده روی ماسک یا گذاشتن آن در مایکروفر. کارشناسان هیچ کدام از روشها را توصیه نمی‌کنند. حتی اگر مواد شیمیایی داخل اسپری ضد عفونی کننده قبل از دوباره پوشیدن ماسک، از بین بروند باز هم می‌توانند یک واکنش پوستی یا تنفسی ایجاد کنند. علاوه بر این چنین محصولاتی احتمالا پاک کردن ذرات ویروس از روی سطوح نرم را مثل پاک کردن سطوح سخت نمی‌توانند انجام دهند.
همچنین گزارشاتی مبنی بر سوختگی خانه بر اثر گرم کردن زیاد ماسک در مایکروفر اتفاق افتاده است. بنابراین استفاده از ماشین لباسشویی خیلی بی خطرتر است.

نگهداری ماسک به شیوه اشتباه روش پوشیدن ماسک

حتی اگر بین هر بار استفاده از ماسک آن را خشک می‌کنید، آویزان کردن آن روی چوب لباسی و در کنار کت یا مانتو و دوباره برداشتن آن از روی گیره کار اشتباهی است. بهتر است بین هر بار استفاده در زمانهای کوتاه، آن را در یک کیسه کاغذی تمیز و خشک نگهداری کنید تا سطح آن از هر گونه میکروب موجود در خانه تمیز و عاری شود. از کیسه‌های پلاستیکی برای نگهداری ماسک استفاده نکنید چون می‌تواند رشد میکروبها را تشدید کند. آن را داخل کیسه کاغذی قرار دهید و بگذارید چند روز بماند سپس آن را دوباره استفاده کنید یا آن را بشویید.

پوشیدن ماسک به دلیلی غلطپوشیدن ماسک

پوشیدن ماسک در محیط عمومی به اندازه نگه داشتن خود در فاصله اجتماعی درست از شما در برابر اطرافیانتان محافظت نمی‌کند. در حقیقت کرونا ویروس جدید احتمالا بیشتر از طریق افرادی منتشر می‌شود که هیچ علامتی ندارند که حتی ممکن است شما یکی از آنها باشید. و این مهترین دلیل برای پوشیدن ماسک است.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز
منبع
rd