مراقبت از لباس‌ها یکی از اصول اولیه شیک پوشی است چون اگر شما نتوانید از لباس‌های خود درست نگهداری کنید به سرعت خراب می‌شوند و شما لباس نو و زیبایی برای پوشیدن نخواهید داشت. پس برای همه افراد ضروری است که اصول مراقبت از لباس‌ها را فرابگیرند. خوشبختانه مراقبت از لباس‌ها کار پیچیده و دشواری نیست و هر کسی به سادگی می‌تواند آن‌ها را فرابگیرد. مراقبت از لباس‌ها شامل سه بخش اصلی شستن، خشک کردن و انبار کردن است که در این مقاله با این موارد آشنا می‌شوید و فرامی‌گیرید که چطور می‌توان با این کارها عمر لباس را افزایش داد.

تمیز کردن و شستن لباس‌ها

لباس‌ها را دسته بندی کنید: این مرحله شاید ساده به نظر برسد اما مشکل‌تر از آن است که تصور می‌کنید. شما باید لباس‌ها را بر اساس نوع پارچه، رنگ و اصول مراقبتی که روی برچسب  لباس درج شده است دسته بندی کنید. حتما فقط لباس‌هایی را بشویید که به اندازه کافی کثیف هستند چون شستن بی‌مورد و مکرر عمر لباس را کاهش می‌دهد. ابتدا لباس‌هایی را جدا کنید که باید خشکشویی شوند، سپس لباس‌های ظریف و لباس‌هایی که باید با دست و با آب سرد شسته شوند جدا کنید. لباس‌های سنگین و چندلایه را هم جدا قرار دهید و در ادامه لباس‌ها را بر اساس رنگ تیره و روشن جدا کنید، تیشرت‌ها و شلوارها را پشت و رو کنید تا در فرآیند شستشو آسیب نبینند.

آن‌ها را برای شستشو آماده کنید: پس از دسته بندی لباس‌ها به برچسب شستشوی آن‌ها دقت کنید تا ببینید که کدام دسته را باید اول بشویید. ابتدا لباس‌ها را به دقت بررسی کنید تا لکه‌ای روی آن‌ها وجود نداشته باشد، د این صورت با مایع لکه بر و یا با روش‌های متداول لکه بری لکه‌ها را پاک کنید. در این مرحله می‌توانید پودر رختشویی یا نرم کننده لباس را داخل ماشین لباسشویی بریزید.

راهنمای کامل مراقبت از لباس‌ها

تنظیمات مناسب ماشین لباسشویی را انتخاب کنید: بیشتر ماشین‌ها چند نوع چرخه مختلف دارند که هرکدام برای شستن نوع خاصی از لباس‌ها مناسب است و بهتر است این تنظیمات را یاد بگیرید و بر اساس نوع دسته لباس آن را انتخاب کنید. اما اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی است و این تنظیمات را ندارد بهتر است بر اساس دستوراتی که روی برچسب لباس نوشته شده عمل کنید. به طور کلی لباس‌های ظریف باید با دمای پایین و دور آهسته شسته شوند و در مقابل لباس‌های ضخیم یا لباس‌های سفید را می‌توان با آب داغ شست.

لباس‌ها را بشویید: حال نوبت به شستن لباس می‌رسد، این مرحله بسیار ساده است، کافی است ماشین را روشن کنید و منتظر بمانید تا فرآیند شستشو کامل شود.

لازم است بدانید که برخی از لباس‌ها را نمی‌توان در منزل شست: لباس‌هایی که عبارت “فقط خشکشویی” روی آن‌ها درج شده نباید شسته شوند چون رنگ و بافت خود را از دست می‌دهند و خراب می‌شوند. برای برخی از لباس‌ها باید اولین بار به خشکشویی داده شوند ولی در دفعات بعدی می‌توان آن‌ها را در منزل شست. اگر روی لباسی توضیح درج نشده باشد اما از جنس ظرف مثل ابریشم یا همراه با تزئین و جزئیات ظریف مثل منجوق دوزی و … باشد بهتر است به خشکشویی داده شود.

راهنمای کامل مراقبت از لباس‌ها

خشک کردن لباس‌ها

باز هم لباس‌ها را دسته بندی کنید: وقتی کار ماشین لباسشویی به پایان رسید نوبت به خشک کردن لباس‌ها می‌رسد. در این مورد می‌توانید از تنظیمات خودکار خشک کن ماشین استفاده کنید اما قبل از این کار باید لباس‌ها را مجددا دسته بندی کنید. برخی از لباس‌ها از جمله لباس‌های ظریف نباید در خشک کن قرار بگیرند اما برخی دیگر مثل لباس‌های کشباف و لباس زیر با خشک کن بهتر خشک می‌شوند.

در مورد روش خشک کردن لباس‌ها تصمیم بگیرید: اگر در محیطی خشک و گرم زندگی می‌کنید بهتر است لباس‌ها را با جریان هوا و در فضای باز خشک کنید اما اگر محیط زندگی شما سرد یا مرطوب است و یا فضایی برای خشک کردن ندارید بهتر است از خشک کن بهره ببرید. البته آویزان کردن لباس‌ها از آب رفتن آن‌ها  جلوگیری می‌کند و نور خورشید یک ضدعفونی کننده طبیعی است و این روش باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم می‌شود.

لباس‌ها را خشک کنید: چرخه خشک کردن را نیز مانند چرخه شستشو متناسب با جنس  لباس‌ها انتخاب کنید، هرچند دمای بالاتر لباس‌ها را سریع‌تر خشک می‌کند اما ممکن است به بافت و رنگ لباس صدمه بزند. اگر لباس‌ها را در فضای باز خشک می‌کنید هرچند ساعت یک بار به آن‌ها سربزنید.

راهنمای کامل مراقبت از لباس‌ها

مراقبت از لباس‌ها و انبار کردن آن‌ها

لباس‌ها را خیلی زود از خشک کن خارج کنید: اگر از خشک کن اتوماتیک استفاده کردید لازم است که بلافاصله پس از اتمام فرآیند خشک کردن لباس‌ها آن‌ها را از خشک کن خارج کنید. بهتر است لباس‌ها را در حالتی که کمی نمدار هستند خارج کنید تا چروک نشوند و اتو کردن آن‌ها نیز ساده‌تر باشد.

لباس‌های باارزش را در چوب لباسی آویزان کنید: برای مراقبت از لباس‌ها به خصوص لباس‌هایی که برای شما مهم و باارزش هستند مثل لباس‌های مجلسی، شلوار جین، پیراهن رسمی و … بهتر است آن‌ها را در چوب لباسی قرار داده و آویزان کنید. اگر لباس‌ها چروک دارند سعی کنید با دست آن چروک را باز کنید اما اگر با این روش چروک از بین نرفت بهتر است از اتو استفاده کنید.

بقیه لباس‌ها را تا کنید: بقیه لباس‌ها که اهمیت کمتری دارند و یا چوب لباسی برای آویزان کردنشان ندارید بهتر است تا شوند و روی هم قرار بگیرند. همچنین لباس‌های بافتنی و لباس‌هایی که ظریف اما سنگین هستند نباید در چوب لباسی قرار بگیرند چون به مرور زمان تغییر شکل می‌دهند و بهتر است تا شوند و در کمد لباس قرار بگیرند.

از لباس‌های انبار شده درست مراقبت کنید: کار شما با انبار کردن لباس‌ها تمام نمی‌شود بلکه مراقبت از لباس‌ها پس از این نیز اهمیت دارد. اگر لباس‌هایی دارید که کمتر استفاده می‌کنید حتما از بیدزدگی آن‌ها جلوگیری کنید، این کار را با قرار دادن چوب سدر لابه لای لباس‌ها انجام دهید. هر چند وقت یک بار لباس‌ها را از کمد خارج کنید و آن‌ها را در معرض جریان هوا قرار دهید تا بو نگیرند.

مراقبت از لباس‌ها برای افزایش عمر آن‌ها

در مورد لکه‌ها سرعت عمل داشته باشید: اگر چیزی روی لباس شما ریخت فورا اقدام کنید و کمی آب یخ یا آب گازدار (نوشابه بیرنگ) روی محل لکه بزنید تا لکه تثبیت نشود. آب را روی محل لکه نمالید چون باعث گسترده‌تر شدن لکه می‌شود. سپس از یک اسپری لکه بر استفاده کنید و آن را روی محل لکه بزنید تا کاملا پاک شود سپس لباس را بشویید.

هنگام انجام کارهای منزل لباس‌های کهنه بپوشید: هنگام انجام کارهایی مثل آشپزی و … که احتمال کثیف شدن لباس‌ها وجود دارد لباسی  بپوشید که کهنه است و اگر کثیف و لک شود اشکالی پیش نمی‌آید. با این کار نیاز به شستشو و لکه بری لباس‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

نخ اضافی لباس‌ها را قیچی کنید: گاهی پیش می‌آید که یک تکه نخ اضافی در لباسی پیدا می‌کنیم یا پارچه لباس به جایی گیر می‌کند و نخ کش می‌شود. در این شرایط کشیدن این نخ اضافی می‌تواند لباس شما را پاره کند و برای همیشه از بین ببرد در حالی که می‌توانید با قیچی این نخ اضافی را ببرید و از جدی شدن مشکل پیشگیری کنید.

پرزهای گرد روی لباس را جدا کنید: اگر لباس‌ها را درست بشویید و خشک کنید این پرزها معمولا به وجود نمی‌آیند اما پرزها نمی‌توانند دلیلی برای دور انداختن لباس شما باشند، شما می‌توانید به سادگی با  تیغ، قیچی یا سنگ پا این پرزها را جدا کنید و لباس را مانند روز اول نو کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)