کفش‌های رسمی مردانه در دامنه قیمت گسترده‌ای در بازار موجودند و از زیر صدهزار تومان تا چندین میلیون تومان را شامل می‌شوند. اما کفش‌های گران‌قیمت چه برتری‌ای نسبت به کفش‌های ارزان‌قیمت دارند؟ تفاوت این کفش‌ها با کفش‌هایی که قیمت متوسط دارند در چیست و به طور کلی چه چیزی قیمت کفش‌های رسمی مردانه را تعیین می‌کند؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله بخوانید تا بتوانید کفش‌های گران‌قیمت واقعی را به درستی تشخیص دهید و انتخاب بهتری داشته باشید.

تفاوت در کیفیت ساخت

در کفش‌های مردانه رسمی، کفی کفش از مهم‌ترین فاکتورها است و نحوه اتصال آن به کفش نقش مهمی را در تعیین قیمت کفش باز می‌کند. این اتصال در کفش‌های گران‌قیمت از طریق دوخت و به دو شکل انجام می‌شود:

  • بخیه دوبل یا اتصال گودیر: در این روش کفی با یک دوخت به کفی داخلی کف و با یک دوخت به رویه کفش متصل می‌شود. این روش کفش را ضدآب کرده و امکان تعویض آن را ساده‌تر می‌کند.
  • بخیه تک یا اتصال بلیک: در این روش یک بخیه همه قسمت‌ها را به هم متصل می‌کند و باعث می‌شود کفش انعطاف‌پذیرتر شده ولی قابلیت نفوذ آب را داشته باشد.

اما در کفش‌های ارزان‌قیمت اتصال کفی و رویه از طریق چسب انجام می‌شود و سپس بخیه روی آن انجام می‌گیرد. بخیه‌ها در این کفش‌ها کیفیت خوبی ندارند و هم اندازه نیستند و کفی پس از مدتی استفاده جدا می‌شود.

تفاوت در کیفیت چرم به کار رفته

نوع چرم به کار رفته در تولید کفش مردانه نیز از عوامل تعیین کننده قیمت آن است. چهار نوع چرم در ساخت کفش‌های مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • چرم رویه کامل: این چرم از رویی‌ترین قسمت پوست حیوانات تهیه شده و ظاهری بسیار زیبا و کیفت و دوامی عالی دارد و به مرور زمان زیباتر می‌شود.
  • چرم رویه ناقص: این چرم از لایه دوم پوست حیوان ساخته می‌شود و با عملیاتی روی آن بافت و رنگ ایجاد می‌شود. این چرم نازک بوده و دوام زیادی ندارد.
  • جیر: جیر از داخلی‌ترین لایه پوست حیوانات ساخته شده و حالتی نرم و دارای بافت دارد و نازک است.
  • چرم مصنوعی: چرم مصنوعی از PVC ساخته می‌شود.

چرم کفش‌های گران‌قیمت چرم رویی کامل است

همه کفش‌های گران‌قیمت از چرم رویه کامل و یا جیر ساخته می‌شوند و چرمی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد چرم نو و غیربازیافتی است که از پوست بهترین حیوانات تهیه شده است به همین دلیل این کفش‌ها انعطاف خوبی دارند و سال‌های متمادی بدون خراب شدن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در حالی که کفش‌های ارزان‌قیمت یا از چرم مصنوعی ساخته می‌شوند و یا چرم رویه ناقص، به همین دلیل تنها چرم بودن یک کفش نباید شما را گول بزند چون این نوع چرم رنگ شده است و پس از مدتی ترک خورده و از بین می‌رود.

کار دست در کفش گران‌قیمت

کفش‌های گران‌قیمت واقعی کار دست هستند و در مراحل ساخت آن‌ها دقت  ظرافت زیادی به کار رفته و به ندرت از ماشین‌های خودکار استفاده شده است. ماهرترین کفاشان با انجام دقیق کارهای طراحی، ساخت و دوخت قسمت‌های مختلف کفش به طور حرفه‌ای یک اثر باارزش به وجود می‌آورند که قیمت بالایی هم دارد. این فرآیندها قرن‌ها است که بدون تغییر باقی مانده و صنعتگران ایتالیایی، انگلیسی و مکزیکی بهترین کفش‌های دست‌دوز جهان را تولید می‌کنند. طبیعی است که در ساخت یک کفش ارزان‌قیمت از ماشین‌های خودکار و با روش تولید انبوه استفاده شده تا هزینه تولید کاهش یابد و هیچ کار دستی در این کفش‌ها دیده نمی‌شود.

کفش‌های گران‌فیمت مردانه کار دست هستند

میزان سود در نظر گرفته شده

چون کفش‌های گران‌قیمت مشتری کمتری هم دارند در عرصه رقابت از تولیدکنندگان انبوه عقب می‌افتند و برای جبران آن باید سود فروش هر جفت کفش را افزایش دهند. بنابراین اگر قیمت تمام شده یک کفش گران به طور مثال ۳۰۰ دلار باشد حدود صد دلار سود فروش برای آن در نظر گرفته می‌شود درحالی که برای کفش‌های ارزان این مقدار بسیار کمتر است چون فروش آن‌ها تضمین شده است.

برند کفش

برخی برندها به خاطر کفش‌های باکفیت و گران‌قیمت خود معروف هستند و طبیعی است که هر کفشی از این برندها که اصل باشد قیمت بالایی هم خواهد داشت. در حالی که کفش‌های با قیمت پایین معمولا توسط تولیدکنندگان گمنام و حتی گاهی بدون برند تهیه می‌شوند. پس اولین گام در شناخت بهتر کفش‌های باکیفیت و گران‌قیمت از کفش‌های ارزان‌قیمت آشنایی با برندهای معروف و موفق در زمینه تولید کفش مردانه رسمی و آشنایی با روش تشخیص محصولات اصل آن برندها از محصولات تقلبی است.

کفش‌های گران‌قیمت مردانه برند معروفی دارند

سیستم توزیع و فروش

و اما عامل آخر در تعیین قیمت کفش مردانه سیستم توزیع و فروش آن است. هر کفشی که قیمت بالایی دارد تنها کیفیت فوق‌العاده‌ای ندارد بلکه ممکن است نتیجه سیستم توزیع نادرست باشد. به طور مثال کفشی که شما د یک فروشگاه توزیع بزرگ به قیمت دویست هزار تومان خریداری کرده‌اید احتمالا با قیمت پنجاه هزار تومان از تولیدکننده خریداری شده است و پولی که شما پرداخت می‌کنید در حقیقت سود توزیع است و نه ارزش و کیفیت کفش. پس توصیه می‌کنیم چنان‌چه قصد خرید کفش گران‌قیمتی را دارید که می‌خواهید چندین سال مورد استفاده قرار دهید آن را مستقیما از تولیدکننده و نمایندگی آن برند تهیه کنید تا قیمت واقعی کفش را بپردازید و نه پول اجاره و سود فروشگاه را.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز برای ارتقای کیفیت مطالب در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)