راهنمای انتخاب و استفاده از محصولات آرایشی ضدپیری و جوان‌کننده پوست


پیر شدن یکی از ترس‌های بزرگ زندگی همه انسان‌ها است و دلیل فروش بالای محصولا جوان‌کننده و ضدپیری نیز همین ترس بشر از پیر شدن است. هرچند پیری یک فرآیند طبیعی است و نمی‌توان جلوی بروز آن را گرفت اما با مراقبت صحیح از پوست می‌توان بروز نشانه‌های آن را تا حد زیادی به تاخیر انداخت. محصولا آرایشی ضدپیری و جوان‌کننده انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع درست و استفاده صحیح از آن‌ها نیاز به اطلاعات و آگاهی دارد که با مطالعه این مقاله می‌توانید همه اطلاعات لازم را برای خرید و استفاده از این محصولات آرایشی ضدپیری به دست آورید.


انتخاب محصولات پایه

استفاده از محصولات ضدپیری فرآیند پیری پوست را به تاخیر می اندازد

ضدآفتاب مناسب انتخاب کنید:

یکی از مهم‌ترین علل پیری تابش نور خورشید و اشعه‌های مضر آن به سطح پوست است بنابراین هرچه بیشتر در معرض تابش آفتاب قرار بگیرید پیرتر به نظر خواهید رسید به همین دلیل است که افراد ساکن مناطق آفتابی نسبت به افرادی که در نقاط مرتفع و کوهستانی زندگی می‌کنند مسن‌تر به نظر می‌رسند.

پس حتما باید از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید که داریا SPF  بالای ۱۵ باشد، هرچه شدت تابش نور خورشید در منطقه محل سکونت شما بالاتر باشد باید SPF ضدآفتاب شما بیشتر باشد. ضدآفتاب ما بهتر است ضدآب باشد تا مدت بیشتری روی پوست باقی بماند و همه اشعه‌های مضر از UVA تا UVB را تحت پوشش قرار دهد.

مرطوب کننده مناسب انتخاب کنید:

مرطوب کردن هر روزه پوست نقش مهمی در ظاهر پوست شما دارد. پوستی که خشک و ترک خورده است بسیار مسن‌تر از پوست مرطوب و نرم به نظر خواهد رسید. اما مهم است که مرطوب کننده شما مناسب نوع پوست شما باشد، استفاده از کرم‌های ترکیب ضدآفتاب و مرطوب کننده نیز ایده خوبی برای محافظت از پوست با صرف زمان و هزینه کمتر است. اگر پوست شما چرب است از کرم‌های مرطوب کننده سبک بر پایه آب استفاده کنید که غیرکومدون زا باشند و از ایجاد جوش جلوگیری کنند.

اگر پوست شما خشک است استفاده از کرم‌های مرطوب کننده بر پایه چربی توصیه می‌شود. اگر پوست معمولی دارید هم از کرم‌های برپایه آب استفاده کنید و فراموش نکنید که هرچه سن بیشتر شود نیاز پوست به استفاده از مرطوب کننده افزایش می‌یابد. اگر پوست حساسی دارید به ترکیبات مرطوب کننده دقت کنید، محصولی انتخاب کنید که حاوی رنگ و اسید و بو نباشد، ترکیبات آلوئه ورا و بابونه برای پوست‌های حساس بسیار مفید است.

از کرم برنزه کننده استفاده کنید:

گفتیم که آفتاب و اشعه‌های آن عامل اصلی پیری پوست است پس باید تا حد امکان از آفتاب دوری کنید و برنزه کردن در زیر نور آفتاب را به کلی فراموش کنید اما اگر به برنزه شدن علاقه زیادی دارید از کرم‌های برنزه کننده استفاده کنید. نوع ژل و لوسیون برای برنزه کننده و رنگ‌های نه چندان تیره آن ترجیح دارد و برنزه کننده هرگز نباید در اطراف چشم و دهان مورد استفاده قرار گیرد.

پاک کننده ملایم به کار ببرید:

پوست شما به شستشو و تمیز کردن روزانه نیاز دارد و برای این کار باید از پاک کننده ملایم و مخصوص پوست خود استفاده کنید. شوینده و پاک کنندهای استفاده کنید که ترکیبات غیرصابونی داشته باشد چون ثابت شده که صابون در پیری و آسیب به پوست نقش دارد. اگر پوست شما مشکل خاصی مثل آکنه، التهاب و … دارد پاک کننده مخصوص این مشکل را تهیه کنید.


ترکیبات ضروری در محصولات ضدپیری و جوان‌کننده پوست

آنتیاکسیدان:

کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان فواید زیادی برای پوست دارند چون رادیکال‌های آزاد را که باعث آسیب به پوست می‌شوند جذب می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها شامل ویتامین C، ویتامین B3 و ویتامین E  است که هرکدام فواید خاصی برای سلامت و زیبایی و جوانی پوست دارند.

ویتامین A:

ویتامین A نیز یک آنتی‌اکسیدان موثر است که علاوه بر جذب رادیکال‌های آزاد به تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند، کلاژن نوعی پروتئین است که به پوست خاصیت کشسانی می‌دهد و خاصیت جوان‌کنندگی و ضدپیری دارد. رتینول نیز یک شکل از ویتامین A  است.

کوآنزیم Q10:

این ماده خاصیت ضدچروک دارد و به ویژه در مقابل آفتاب حفاظت بالایی دارد.

پلی پپتاید یا اولیگوپپتاید:

این ترکیبات جایگزین کلاژن و الاستین در سطح پوست می‌شوند و به طراوت و جوانی پوست کمک می‌کنند و چروک‌ها را از بین می‌برند.

ترکیبات دیگر:

ترکیبات ضدالتهاب که از قرمزی و پف کردن پوست جلوگیری می‌کنند مانند چای سبز و روغن هسته انگور که به التیام زخم‌ها و آسیب‌های سطح پوست کمک می‌کند نیز بهتر است در کرم ضدپیری شما وجود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای ضد پیری

محصولات ضدپیری مناسب برای شما

آنتی اکسیدان ها خاصیت ضدپیری دارند و چروک ها را کاهش می دهند

یک محصول بخرید:

خود را را خرید چندین محصول مختلف سردرگم نکنید، چون این کار نه تنها به زیبایی پوست شما کمکی نمی‌کند بلکه ممکن است این ترکیبات در کنار هم اثر عکس داشته باشند و پوست شما آسیب ببیند و هزینه‌های گزاف شما به هدر برود. پس بهتر است یک محصول انتخاب کنید و به جای چندین محصول مختلف از آن استفاده کنید.

تست کنید:

قبل از استفاده از هر نوع محصول آرایشی به خصوص کرم‌های ضدپیری و جوان‌کننده مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود (معمولا قسمت داخلی مچ دست که پوست نازک‌تر و حساسیت بیشتری دارد بهتر است) تست کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا از عدم آلرژی‌زا بودن آن مطمئن شوید. اگر واکنش خاصی نسبت به کرم مثل خارش، قرمزی و دانه دانه شدن مشاهده نشد می‌توانید آن را روی پوست خود استفاده کنید.

گول گرانی را نخورید:

این که محصولی قیمت بالاتری داشته باشد دلیل محکمی بر تاثیر بیشتر آن نیست. برخی محصولات استاندارد داخلی با قیمت متوسط نیز از همان ترکیبات محصولات گران‌قیمت خارجی استفاده می‌کنند و تاثیر مشابهی دارند.

از کارشناسان کمک بخواهید:

ممکن است تصور کنید که شناخت درستی از شرایط پوستی خود دارید اما همیشه امکان اشتباه وجود دارد. بهترین کار این است که به یک کارشناس خبره مثل دکتر داروساز و یا پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و از وی بخواهید با بررسی دقیق و تخصصی پوست شما نیازهای ان را بشناسد و محصول آرایشی ضدپیری مناسبی را برای شما تجویز کند و با اطمینان کامل از آن استفاده کنید تا پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین مکمل های ضد پیری