جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۱۶:۱۱
  • 574
گاز گرفتن لب

چگونه گاز گرفتن لب ناشی از اضطراب را کنار بگذاریم

بسیار از افراد موقع اضطراب لبشان را گاز می‌گیرند. البته برای برخی افراد گاز گرفتن لب می‌تواند به صورت یک عادت روزمره در بیاید. افرادی که این عادت عصبی را دارند باعث قرمزی و درد در لبهای خود می‌شوند. عادت گاز گرفتن لب مشکل است چون این رفتار ممکن است خودکار باشد بطوری که شخص تا زمانی طولانی از آن آگاه نباشد.

چه چیزی موجب گاز گرفتن لب می‌شود

در بعضی موارد، بیماریهای جسمانی می‌توانند موجب شوند شخص به هنگام استفاده از دهان برای صحبت کردن یا جویدن لبهایش را گاز بگیرد. در موارد دیگر، این علت می‌تواند روانی باشد. افراد ممکن است در پاسخ به یک وضعیت احساسی همانند استرس، ترس یا اضطراب لب خود را گاز بگیرند.

علل جسمی

علل جسمی گاز گرفتن لبها عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به تراز دندانها که مشهور به مالوکلوژن است. این موارد شامل اوربایت و اندربایت هستند و می‌توانند منجر به ازدحام بیش از دندانها شوند.
  • اختلال فکی گیجگاهی یا TMD، نوعی بیماری ست که عضلات جونده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افراد مبتلا به مالوکلوژن یا TMD ممکن است اغلب اوقت لبها یا زبانشان را گاز بگیرند. متخصص دندانپزشکی می‌تواند گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه کند که شامل بریس دندان یا برداشتن یک یا چند دندان باشد.

علل روانی گاز گرفتن لب

گاز گرفتن مزمن لب یک نمونه از فتارهای تکراری متمرکز بر بدن یا BFRB است. این اصطلاح به هر گونه رفتار خودگردان تکراری گفته می شود که به پوست، مو یا ناخن آسیب بزند.

BFRB به عنوان یک مکانیسم مقابله در موقعیتهایی ست که شخص احساس ناراحتی یا اضطراب می‌کند. افراد مبتلا به این معضل متوجه می‌شوند رفتارهای تکراری می‌توانند احساسات دردناک را تسکین دهند. تقریبا مطالعات کمی در مورد گاز گرفتن لب به عنوان BFRB مشاهده شده است. در عوض بیشتر تحقیقات بر روی سه عادت رایج متمرکز شده است:

  • کشیدن مو یا تریکوتیلومانیا
  • گرفتن پوست یا خراش دادن آن
  • ناخن جویدن یا اونیکو فوفاژی

با این حال، احتمالا در روانشناسی انواع مختلف BFRB ها از جمله گاز گرفتن لبها همپوشانی وجود دارد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که حتی فکر کردن در مورد این عادتها می‌تواند باعث تحریک فرد در عمل به آنها شود، بنابراین فقط فکر کردن در مورد گاز گرفتن لب باعث می‌شود فرد لب خود را گاز بگیرد. این رفتارهای تکراری در زمان شرونع بلوغ از ۱۱ تا ۱۴ سالگی شروع می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که خویشاوندانی نزدیکی دارند که این رفتارهای تکراری اضطرابی را انجام می‌دهند، بیشتر احتمال دارد که خودشان یکی از آنها را داشته باشند.

علائم گاز گرفتن لب

بعضی از افراد ممکن است هیچ عارضه جانبی ناشی از گاز گرفتن اضطرابی لب نداشته باشند اما می‌تواند موجب برخی مشکلات برای سایرین شوند از جمله:

  • زخمهای دردناک روی لبها
  • التهاب یا ورم لبها
  • قرمزی لب

گاز گرفتن لب اغلب یک رفتار اجباری است بنابراین ممکن است شخص تا موقعی که به لبش آسیبی نرسد متوجه این عادت نشود.

درمان

درمان برای گاز گرفتن لبها بسته به علت متفاوت است. روشهای درمانی برای گاز گرفتن لب بسته به علت آن متفاوت است. درمان علل جسمانی همانند مشکلات دندان بوسیله رفع علت زمینه‌ای، درمان امکان پذیر است. هنگامی که گاز گرفتن لب دلیل روانی دارد، بسیاری از افراد از مشاوره یا روشهای درمانی رفتاری بهره مند می‌شوند.

درمانهای گاز گرفتن لب به عنوان BFRB شامل موارد زیر است:

درمان رفتاری شناختی (CBT)گاز گرفتن لب

افراد مبتلا به BFRB یا دارای تیک معمولا درمان رفتار شناختی (CBT) برایشان مفید خواهد بود. این روش برای درمانی موثر توصیه می‌شود. CBT روش گام به گامی ست که بر رفتارهای خاص در حال تغییر بوسیله مشخص کردن علتهای آن، تمرکز دارد. همچنین مهارتهایی را می‌آموزد که به شخص کمک می‌کند که رفتار و افکار در حال جریان را تغییر دهد.

تمرین عکس کردن عادت (HRT)

آموزش عکس کردن عادت (HRT) یکی از انواع درمانهای رفتار شناسی است به خصوص برای رفتارهای تکرار شونده و تیکها بسیار موثر است. در HRT درمانی سه مرحله اساسی وجود دارد:

  • تمرین آگاهی از انجام بطوری که شخص موقع بروز عادت متوجه آن می‌شود
  • ایجاد یک پاسخ مقابله کننده که عکس العمل متفاوتی ست که شخص موقعی که حس می‌کند نیاز به گاز گرفتن لبهایش دارد، می‌تواند آن را انجام دهد
  • تامین حمایت اجتماعی که می‌تواند به اشخاص برای مقابله با عادات اضطرابی کمک کند

رفتار درمانی گویشی (DBT)

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) گزینه دیگری برای درمان رفتارهای تکرار شونده اضطرابی از جمله گاز گرفتن لبها است. افراد مبتلا به این مشکل معمولا برای تعدیل احساساتی همچون اضطراب نیاز به کمک دارند. این درمان ممکن است برای درمان علل ایجاد کننده رفتارهای متمرکز بر بدن، مفید باشد.

چهار جنبه DBT عبارتند از:

  • ذهن آگاهی
  • تحمل فشار و اضطراب
  • تعدیل احساس
  • اثر بخشی بین فردی

درمانهای رفتاری دیگری که می‌تواند به درمان رفتارهای تکرار شونده ناشی از اضطراب کمک کند عبارتند از پذیرش و تعهد (ACT) و مدل جامع رفتاری درمان (ComB) است. اینها هر دو نسبتا جدید هستند و برای تایید اثر بخشی آنها باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

دارو

عقیده عموم این است که درمانهای رفتاری گفته شده در باالا موثرتر از دارو هستند. در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن وجود ندارد. با این وجود برای برخی افراد ممکن است مصرف داروهای ضد افسردگی و وسواس مانند کلوپیرامین یا مهار کننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین تسکین پیدا کنند. دارو ممکن است برای کسانی که به این رفتارها مبتلا هستند و همچنین اضطراب، افسردگی یا وسواس فکری دارند، موثر خواهد بود.

چشم انداز

درک علت زمینه‌ای گاز گرفتن لب برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب ضروری است. اگر گاز گرفتن لبها منجر به اختلال در کیفیت زندگی شود، باید یک درمان مناسب روانشناسانه برای آن توصیه شود. بنابراین افرادی که مکررا لبهای خود را به دلیل اضطراب گاز می‌گیرند بهتر است به یک مشاور مراجعه کنند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday


 

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
19
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
582
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
306
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
312
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
782
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
323

مقالات سلامت

حساسیت به هیستامین
حساسیت به هیستامین (histamine intolerance) چیست و چه دلایلی دارد؟
125
آزمایش CRP چیست؟
آزمایش CRP یا همان پروتئین واکنشی C چیست و چه کاربرد تشخیصی دارد؟
247
نگاهی به داروی سیمتیکون
داروی سیمتیکون و نگاهی جامع به کارکردهای این دارو
137
اختلال پیکا
اختلال پیکا موردی برای بیماران با عادات غذایی عجیب
118
گرفتگی عضله
گرفتگی عضله دردناک اما قابل رفع به روشهایی آسان
240
واكسن سينوفارم
واکسن سینوفارم ؛ میزان اثربخشی طبق داده‌های علمی و پاسخ به پرسش‌ها در مورد آن
340

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
426
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
147
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
202
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
485
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
534
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
974

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
205
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
122
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
111
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
113
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
364
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
180