جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۱۶:۱۱
  • 1,032
گاز گرفتن لب

چگونه گاز گرفتن لب ناشی از اضطراب را کنار بگذاریم

بسیار از افراد موقع اضطراب لبشان را گاز می‌گیرند. البته برای برخی افراد گاز گرفتن لب می‌تواند به صورت یک عادت روزمره در بیاید. افرادی که این عادت عصبی را دارند باعث قرمزی و درد در لبهای خود می‌شوند. عادت گاز گرفتن لب مشکل است چون این رفتار ممکن است خودکار باشد بطوری که شخص تا زمانی طولانی از آن آگاه نباشد.

چه چیزی موجب گاز گرفتن لب می‌شود

در بعضی موارد، بیماریهای جسمانی می‌توانند موجب شوند شخص به هنگام استفاده از دهان برای صحبت کردن یا جویدن لبهایش را گاز بگیرد. در موارد دیگر، این علت می‌تواند روانی باشد. افراد ممکن است در پاسخ به یک وضعیت احساسی همانند استرس، ترس یا اضطراب لب خود را گاز بگیرند.

علل جسمی

علل جسمی گاز گرفتن لبها عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به تراز دندانها که مشهور به مالوکلوژن است. این موارد شامل اوربایت و اندربایت هستند و می‌توانند منجر به ازدحام بیش از دندانها شوند.
  • اختلال فکی گیجگاهی یا TMD، نوعی بیماری ست که عضلات جونده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افراد مبتلا به مالوکلوژن یا TMD ممکن است اغلب اوقت لبها یا زبانشان را گاز بگیرند. متخصص دندانپزشکی می‌تواند گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه کند که شامل بریس دندان یا برداشتن یک یا چند دندان باشد.

علل روانی گاز گرفتن لب

گاز گرفتن مزمن لب یک نمونه از فتارهای تکراری متمرکز بر بدن یا BFRB است. این اصطلاح به هر گونه رفتار خودگردان تکراری گفته می شود که به پوست، مو یا ناخن آسیب بزند.

BFRB به عنوان یک مکانیسم مقابله در موقعیتهایی ست که شخص احساس ناراحتی یا اضطراب می‌کند. افراد مبتلا به این معضل متوجه می‌شوند رفتارهای تکراری می‌توانند احساسات دردناک را تسکین دهند. تقریبا مطالعات کمی در مورد گاز گرفتن لب به عنوان BFRB مشاهده شده است. در عوض بیشتر تحقیقات بر روی سه عادت رایج متمرکز شده است:

  • کشیدن مو یا تریکوتیلومانیا
  • گرفتن پوست یا خراش دادن آن
  • ناخن جویدن یا اونیکو فوفاژی

با این حال، احتمالا در روانشناسی انواع مختلف BFRB ها از جمله گاز گرفتن لبها همپوشانی وجود دارد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که حتی فکر کردن در مورد این عادتها می‌تواند باعث تحریک فرد در عمل به آنها شود، بنابراین فقط فکر کردن در مورد گاز گرفتن لب باعث می‌شود فرد لب خود را گاز بگیرد. این رفتارهای تکراری در زمان شرونع بلوغ از ۱۱ تا ۱۴ سالگی شروع می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که خویشاوندانی نزدیکی دارند که این رفتارهای تکراری اضطرابی را انجام می‌دهند، بیشتر احتمال دارد که خودشان یکی از آنها را داشته باشند.

علائم گاز گرفتن لب

بعضی از افراد ممکن است هیچ عارضه جانبی ناشی از گاز گرفتن اضطرابی لب نداشته باشند اما می‌تواند موجب برخی مشکلات برای سایرین شوند از جمله:

  • زخمهای دردناک روی لبها
  • التهاب یا ورم لبها
  • قرمزی لب

گاز گرفتن لب اغلب یک رفتار اجباری است بنابراین ممکن است شخص تا موقعی که به لبش آسیبی نرسد متوجه این عادت نشود.

درمان

درمان برای گاز گرفتن لبها بسته به علت متفاوت است. روشهای درمانی برای گاز گرفتن لب بسته به علت آن متفاوت است. درمان علل جسمانی همانند مشکلات دندان بوسیله رفع علت زمینه‌ای، درمان امکان پذیر است. هنگامی که گاز گرفتن لب دلیل روانی دارد، بسیاری از افراد از مشاوره یا روشهای درمانی رفتاری بهره مند می‌شوند.

درمانهای گاز گرفتن لب به عنوان BFRB شامل موارد زیر است:

درمان رفتاری شناختی (CBT)گاز گرفتن لب

افراد مبتلا به BFRB یا دارای تیک معمولا درمان رفتار شناختی (CBT) برایشان مفید خواهد بود. این روش برای درمانی موثر توصیه می‌شود. CBT روش گام به گامی ست که بر رفتارهای خاص در حال تغییر بوسیله مشخص کردن علتهای آن، تمرکز دارد. همچنین مهارتهایی را می‌آموزد که به شخص کمک می‌کند که رفتار و افکار در حال جریان را تغییر دهد.

تمرین عکس کردن عادت (HRT)

آموزش عکس کردن عادت (HRT) یکی از انواع درمانهای رفتار شناسی است به خصوص برای رفتارهای تکرار شونده و تیکها بسیار موثر است. در HRT درمانی سه مرحله اساسی وجود دارد:

  • تمرین آگاهی از انجام بطوری که شخص موقع بروز عادت متوجه آن می‌شود
  • ایجاد یک پاسخ مقابله کننده که عکس العمل متفاوتی ست که شخص موقعی که حس می‌کند نیاز به گاز گرفتن لبهایش دارد، می‌تواند آن را انجام دهد
  • تامین حمایت اجتماعی که می‌تواند به اشخاص برای مقابله با عادات اضطرابی کمک کند

رفتار درمانی گویشی (DBT)

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) گزینه دیگری برای درمان رفتارهای تکرار شونده اضطرابی از جمله گاز گرفتن لبها است. افراد مبتلا به این مشکل معمولا برای تعدیل احساساتی همچون اضطراب نیاز به کمک دارند. این درمان ممکن است برای درمان علل ایجاد کننده رفتارهای متمرکز بر بدن، مفید باشد.

چهار جنبه DBT عبارتند از:

  • ذهن آگاهی
  • تحمل فشار و اضطراب
  • تعدیل احساس
  • اثر بخشی بین فردی

درمانهای رفتاری دیگری که می‌تواند به درمان رفتارهای تکرار شونده ناشی از اضطراب کمک کند عبارتند از پذیرش و تعهد (ACT) و مدل جامع رفتاری درمان (ComB) است. اینها هر دو نسبتا جدید هستند و برای تایید اثر بخشی آنها باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

دارو

عقیده عموم این است که درمانهای رفتاری گفته شده در باالا موثرتر از دارو هستند. در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن وجود ندارد. با این وجود برای برخی افراد ممکن است مصرف داروهای ضد افسردگی و وسواس مانند کلوپیرامین یا مهار کننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین تسکین پیدا کنند. دارو ممکن است برای کسانی که به این رفتارها مبتلا هستند و همچنین اضطراب، افسردگی یا وسواس فکری دارند، موثر خواهد بود.

چشم انداز

درک علت زمینه‌ای گاز گرفتن لب برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب ضروری است. اگر گاز گرفتن لبها منجر به اختلال در کیفیت زندگی شود، باید یک درمان مناسب روانشناسانه برای آن توصیه شود. بنابراین افرادی که مکررا لبهای خود را به دلیل اضطراب گاز می‌گیرند بهتر است به یک مشاور مراجعه کنند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday


 

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان خشکی لب
بهترین محصولات آرایشی بهداشتی برای درمان برای خشکی لب
104
لوازم آرایشی
خرید لوازم آرایش اصل و با کیفیت از داروخانه آنلاین
54
اصل بودن ادکلن
روش های ساده برای تشخیص اصل بودن ادکلن کرید اونتوس
111
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
428
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
240
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
433

مقالات سلامت

مکمل برای آرتروز
۲۰ ویتامین و مکمل برای آرتروز که برای کنترل علائم مفید هستند
102
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
113
بیماری کرونا
با تست کرونا در منزل نگرانی خود را کاهش دهید
154
مدفوع بدبو
اسهال و مدفوع بدبو نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟
215
نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی چیست، انواع روشهای تشخیص و درمان آن چه هستند؟
100
استرس و بارداری
استرس و بارداری؛ استرس چگونه مانع از بارداری و رشد جنین می‌شود؟
88

مقالات آشپزی

شربت توت فرنگی
شربت توت فرنگی خانگی؛ تازه و آسان با طعمی دلپذیر
114
شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
364
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
821
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
292
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
632
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
928

مقالات تغذیه

رژیم فستینگ
رژیم فستینگ؛ آیا این رژیم برای لاغری و سلامتی موثر است؟
46
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
113
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
154
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
428
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
95
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
147