امروزه اطلاعات زیادی پیرامون علائم و درمان بیماری آلزایمر در فضای اینترنت وجود دارد، اما باید بدانیم که همه این اطلاعات معتبر نبوده و بعضاً در بین آن‌ها شایعاتی نیز وجود دارد که در حال رواج پیدا کردن است. بنابراین بسیار مهم است که حقایق را از شایعات متمایز کنیم، به‌خصوص زمانی که یافتن اطلاعات آنلاین مطرح می‌شود. مقاله‌ی حاضر درباره شایعات رایج درمورد بیماری آلزایمر است.

شایعه اول: آلزایمر و زوال عقل یکسان هستند

مردم اغلب از واژه‌های آلزایمر و زوال عقل به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما یک تفاوت بین آن‌ها وجود دارد. زوال عقل به اختلال در حافظه، تفکر، استدلال و رفتار اشاره دارد و آلزایمر تنها یکی از انواع زوال عقل است. این اصطلاحات احتمالا اشتباه گرفته شده‌اند زیرا آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل و شناخته‌شده‌ترین آن است. اما انواع دیگری از زوال عقل نیز وجود دارد، از جمله زوال عقل لووی، زوال عقل فرونتومپورال و دمانس عروقی.

درباره زوال عقل و بیماری آلزایمر بیشتر بدانید.

شایعه دوم: اگر والدینم آلزایمر داشته باشند، به من هم بیماری آلزایمر مبتلا خواهم شد

اگر یکی از والدین یا یکی از بستگان نزدیک‌تان به بیماری آلزایمر مبتلا باشد، ممکن است با افزایش سن نگران ابتلا به آن باشید. اگر فردی دارای جهش یا تغییرات ژنتیکی خاصی باشد که می‌تواند از والدین به او منتقل شود، احتمال ابتلا به آلزایمر بیشتر است. با این حال، فقط به این دلیل که والدین بیولوژیکی فردی مبتلا به آلزایمر هستند به این معنی نیست که فرزندانشان نیز به آن مبتلا خواهند شد.

بیماری آلزایمر پیچیده است و دانشمندان هنوز به طور کامل علت آن را پیدا نکرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که در بیشتر افراد، مجموعه‌ای از عوامل فراتر از ژنتیک در ایجاد و سیر بیماری نقش دارند. عوامل محیطی و سبک زندگی، مانند ورزش، رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و سیگار کشیدن نیز ممکن است بر خطر ابتلا به آلزایمر تأثیر بگذارند.

اگرچه ما هنوز نمی‌دانیم چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم، اما مهم است که در طول زندگی خود عادات سالمی مانند ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی متعادل را به‌طور جدی مد نظر قرار دهیم.

درباره ژنتیک و بیماری آلزایمر بیشتر بدانید.

شایعه سوم: فقط افراد ۷۰ ساله و بالاتر به آلزایمر مبتلا می شوند

اگرچه بزرگترین عامل خطر شناخته شده برای آلزایمر، سن است، اما این بدان معنا نیست که فقط افراد مسن به این بیماری مبتلا می‌شوند. این درست است که در اکثر افراد علائم این بیماری اولین بار در اواسط دهه ۶۰ سالگی یا بعد از آن ظاهر می‌شود. با این حال، برخی از افراد حتی در سن ۳۰ سالگی نیز علائم این بیماری را تجربه می‌کنند.

وقتی فردی بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی به آلزایمر مبتلا می‌شود، به آن آلزایمر زودهنگام می‌گویند. آلزایمر زودهنگام نادر است – کمتر از ۱۰٪ از افراد مبتلا به آلزایمر در این گروه هستند. ابتلا به آلزایمر در مراحل اولیه زندگی می‌تواند چالش‌های خاصی را ایجاد کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سندرم داون (یک بیماری ژنتیکی) در سنین پایین‌تر به آلزایمر مبتلا می‌شوند و ممکن است علائم آن را در ۴۰ سالگی تجربه کنند.

درمان بیماری آلزایمر

Photo by Kindel Media from Pexels

شایعه چهارم: با افزایش سن داشتن علائم بیماری آلزایمر طبیعی است

بسیاری از افراد با افزایش سن فراموشکارتر می‌شوند و برخی از فراموشی‌ها، مانند گم کردن هر از چندگاهی، طبیعی است. با این حال، علائم و نشانه‌های رایج آلزایمر، مانند داشتن قضاوت‌ها و تصمیم‌های نادرست، مشکل در شناخت دوستان و خانواده، یا از دست دادن تاریخ و زمان سال اگر در اغلب اوقات اتفاق بیفتند بخشی طبیعی از پیری نیستند.

اگر نگران حافظه یا سایر علائم احتمالی آلزایمر هستید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است درمورد سابقه سلامتی شما سوالاتی بپرسد، تفکر و حافظه شما را ارزیابی کند و آزمایشاتی را برای تعیین تشخیص شما انجام دهد.

شایعه پنجم: هیچ درمانی برای افراد مبتلا به آلزایمر وجود ندارد

امروزه برای افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفت قابل توجهی در جهت ایجاد درمان‌های بهتر صورت گرفته است. چند دارو  وجود دارند که می‌توانند به درمان افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کنند. علاوه‌بر این راهبردهای مقابله‌ای نیز برای کمک به مدیریت علائم رفتاری آلزایمر وجود دارد.

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما به لطف پیشرفت‌های علمی، نتایج تحقیقات بسیار امیدوارکننده است.

شایعه ششم: اگر من مرتباً چیزهایی را فراموش می کنم، حتماً بیماری آلزایمر دارم

اگرچه معمولا مشکلات حافظه یکی از اولین علائم آلزایمر است، اما همه مشکلات حافظه به معنای ابتلای فرد به این بیماری نیست. با افزایش سن داشتن برخی از فراموشی‌ها طبیعی است.

برای تعیین اینکه آیا تغییرات حافظه‌ای که دارید طبیعی است یا ممکن است نشانه چیز جدی‌تری باشد، با پزشک خود صحبت کنید. در برخی از موارد، افسردگی یا عوارض جانبی داروها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در حافظه و سایر مشکلات فکری شود. با درمان مناسب، ممکن است بتوان برخی از مشکلات حافظه که به این دلایل ایجاد شده‌اند را معکوس کرد.

شایعه هفتم: برای پیشگیری یا درمان بیماری آلزایمر می توانید مکمل های تبلیغ شده را خریداری کنید

وب‌سایت‌ها و تبلیغات زیادی وجود دارند که وعده می‌دهند مکمل‌های خاصی می‌توانند به‌طور موثری بیماری‌هایی مانند آلزایمر را درمان یا معالجه کنند. در برخی از موارد، ممکن است این تبلیغات، قابل اعتماد به نظر برسند و برای جلب اعتماد مردم و تبلیغ محصولاتشان توصیه‌هایی درمورد پیری سالم و آلزایمر ارائه بدهند.

با این حال، هیچ مدرک علمی برای تایید از این ادعاها وجود ندارد و در حال حاضر، هیچ مکملی برای به تاخیر انداختن، پیشگیری یا درمان بیماری آلزایمر ثابت نشده است.

قبل از مصرف هرگونه مکمل یا اتخاذ هر روش درمانی جدیدی با پزشک خود صحبت کنید.

شایعه هشتم: می توانید از بیماری آلزایمر پیشگیری کنید

هیچ راه اثبات‌شده‌ای برای پیشگیری از بیماری آلزایمر وجود ندارد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید. عامل خطر درواقع چیزی است که ممکن است احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش دهد. برخی از عوامل خطر را می‌توان کنترل کرد، در حالی که برخی دیگر، مانند ژن‌هایی که به ارث می‌برید را نمی‌توانید تغییر دهید.

آلزایمر چیست

Photo by Kindel Media from Pexels

به‌طور کلی، داشتن یک سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش عوامل خطر مرتبط با آلزایمر و سایر مشکلات سلامتی مربوط به سن کمک کند. این عوامل خطر شامل موارد زیر است:

شایعه نهم: پزشکان قبل از مرگ نمی توانند به طور قطعی بیماری آلزایمر را تشخیص دهند

قبل از اینکه محققان در اوایل  قرن ۲۱، آزمایش‌های نشانگرهای زیستی را توسعه دهند، تنها راه مطمئن برای تشخیص اینکه آیا یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر است یا خیر، کالبد شکافی بود، یعنی روشی که پس از مرگ انجام می‌شود. اما اکنون، برای دیدن علائم بیولوژیکی بیماری در یک فرد زنده، آزمایش‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری برای کمک به پزشک یا محقق در دسترس هستند.

مثلا اکنون پزشکان می‌توانند از آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح بتا آمیلوئید (beta-amyloid)، پروتئینی که به‌طور غیر طبیعی در بدن افراد مبتلا به آلزایمر انباشته می‌شود، استفاده کنند. چند آزمایش خون دیگر نیز توسط دانشمندان و محققان در حال توسعه هستند. با این حال، در دسترس بودن این آزمایشات هنوز محدود است.

شایعه دهم: آزمایش ژنتیکی خانگی می تواند به من بگوید که آیا آلزایمر دارم (یا خواهم داشت)

ممکن است درمورد آزمایشات ژنتیکی خانگی شنیده باشید. این آزمایش‌ها DNA را از بزاق فرد استخراج می‌کنند و از داده‌های ژنتیکی گزارش‌هایی را ارائه می‌دهند. توجه به این نکته ضروری است که هیچ آزمایش ژنتیکی‌ای نمی‌تواند بیماری آلزایمر را تشخیص دهد. آزمایش‌های ژنتیکی می‌توانند جهش‌های نادر خاصی را که باعث شروع زودهنگام آلزایمر می‌شوند و همچنین تغییرات ژنتیکی که خطر ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می‌دهند، شناسایی کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یکی از این تست‌ها را برای استفاده‌ی خانگی تایید کرده است. این آزمایش نشان می‌دهد که آیا فرد حامل نوعی از ژن APOE، APOE ε۴ است یا خیر. افراد مبتلا به این نوع از ژن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر هستند، اما این بدان معنا نیست که این افراد قطعاً به این بیماری مبتلا خواهند شد.

با پزشک خود درمورد این آزمایشات ژنتیکی صحبت کنید. همچنین می‌توانید یک قرار ملاقات با یک مشاور ژنتیک تعیین کنید تا به شما در بررسی مناسب بودن این آزمایش برای شما و  فهم نتایج آن کمک کند.

شایعه یازدهم: من دانشمند و محقق نیستم بنابراین نمی توانم برای کمک به مبارزه با بیماری آلزایمر کاری انجام دهم!

درست است که همه ما دانشمند نیستیم اما راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم به پیشرفت تحقیقات بیماری آلزایمر کمک کنیم! داوطلبان شرکت‌کننده در کارآزمایی‌های بالینی و مطالعات، به پیشرفت‌های معناداری در تشخیص و درمان آلزایمر منجر شده‌اند.

با پیوستن به یک کارآزمایی یا تحقیق، شما در کمک به محققان برای ارتقای علم و دانش به سمت تشخیص، درمان و پیشگیری موثر شریک می‌شوید. در این کارآزمایی‌ها به همه‌ی انواع داوطلب‌ها نیاز است، هم افراد مبتلا به زوال عقل، هم مراقبان و داوطلبان سالم.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع:

National Institute on Aging, ۱۱ Myths About Alzheimer’s Disease, Content reviewed: August 04, 2021