چرا باید آب زغال اخته مصرف کنیم؟


بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که آب زغال اخته ممکن است از عفونتها پیشگیری کند، شدت بیماریهای مزمن را کاهش دهد و از صدمه اکسیداتیو مربوط به افزایش سن جلوگیری کند. برای اکثر افراد آب زغال اخته بی خطر است.

آب زغال اخته می‌تواند مشکلاتی را موقتا بوجود آورد از جمله ریفلاکس اسید را بدتر کند چون کمی اسیدی است. بعضی از افراد حس می‌کنند که آب زغال اخته مزه بدی در دهان آنها ایجاد می‌کند یا موقتا لثه و لبهای آنها تحریک می‌شود.

تحقیقات در مورد فواید آب زغال اخته عمدتا بصورت اولیه هستند اما فواید آنتی اکسیدان و ضد باکتری آن امید بخش است. اکثر افراد می‌توانند با خیال راحت آب کرنبری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و در واقع به عنوان یک وعده میوه به رژیم غذایی خود بیفزایند.


۶ مورد از خواص نوشیدن آب زغال اخته

خواص بالقوه آب زغال اخته عمدتا شامل موارد زیر هستند:


۱. مبارزه با آسیبهای ناشی از افزایش سن

کمبود تستوسترون

با افزایش سن مواد شیمیایی به نام رادیکالهای آزاد در بدن تجمع پیدا می‌کنند. رادیکالهای آزاد موجب صدمه اکسیداتیو می‌شوند. میان صدمه اکسیداتیو و مشکلات سلامتی ارتباطی وجود دارد از جمله:

  • سرطان
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • سلامت ادراری

بعضی از مواد شیمیایی آب زغال اخته آنتی اکسیدان هستند یا ترکیبایی که با رادیکالهای آزاد مبارزه می‌کنند. وجود آنتی اکسیدان به این معناست که زغال اخته و آب زغال اخته ممکن است با صدمات وارده به بافتهای بدن بر اثر افزایش سن مقابله کنند.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مواد شیمیایی زغال اخته فعالیت آنتی اکسیدانها را در pH پایین بیشتر کردند. این تحقیق همچنین نشان داد که انواع میوه‌های سته (توت مانند) بطور چشمگیری قابلیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به آب زغال اخته داشتند با این وجود آب زغال اخته چندین فایده دیگر دارد.


۲. افزایش سلامت قلب

خواص آب زغال اخته

تحقیقات نشان می‌دهد که چندین ترکیب موجود در در آب زغال اخته ممکن است سلامت قلب را بهبود دهد. زغال اخته سرشار از مواد شیمایی به نام پلی فنلهاست که سلامت قلب را بهبود می‌بخشند. یک تحقیق در مورد زنان مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که آب زغال اخته آنتی اکسیدانهای موجود در پلاسمای خون را افزایش می‌دهد. افرادی که آب زغال اخته می‌نوشند همچنین لیپوپروتئین کم چگال (LDL) کمتری داشتند. LDL به عنوان کلسترول نوع بد شناخته می‌شود.

یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۱ مشخص کرد که آب زغال اخته می‌تواند بهبودی را افراد دارای عروق کرونر افزایش دهد. سرعت متوسط موج پالس شریان کاروتید فمورال که روشی برای اندازه گیری سختی عروق است، در بین افراد این تحقیق که آب زغال اخته تقویت شده آزمایشگاهی نوشیده بودند، کاهش یافته بود.


۳. درمان یا پیشگیری از عفونت ادراری (UTI)

فواید آب زغال اخته

با توجه به تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۲ در مجله پیشگامان میکروبیولوژی خواص ضد باکتریایی آب زغال اخته باعث کاهش وقوع عفونت ادراری در موشها شد. کاهش عفونت ادراری ظاهر به علت قابلیت خواص ضد باکتریایی این میوه برای کاهش تجمع اشریشیا کولی در مثانه است. باکتریهایی که به عنوان ای کولای شناخته می‌شوند عامل اکثر عفونتهای ادراری هستند.

یک تحقیق منتشر شده در مجله درمانهای جایگزین در سلامت و دارو در سال ۲۰۱۷ نشان داد که پسران ختنه نشده‌ای که آب زغال اخته نوشیده بودند عفونتهای باکتریایی کمتری در مقایسه با آنهایی داشتند که دارونما مصرف کرده بودند و ختنه شده بودند. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که آب زغال اخته ممکن است در برابر رشد باکتریهای بیماریزا مفید واقع شود.


۴. تامین سلامت دستگاه گوارش

خواص میوه زغال اخته

شواهد رو به گسترش نشان می‌دهد که مواد فیتوشیمایی موجود در کرنبری نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش بازی می‌کند. شواهد بدست آمده برای فواید سلامتی آب زغال اخته به همراه سایر خواص، در یک تحقیق انجام شده در مجله علوم غذا و کشاورزی منتشر شده است.

این مقاله خاطر نشان کرد که جلوگیری از تولید باکتری دیگری به نام هلیکوباکتر پیلوری در معده باعث تقویت سلامت معده می‌شود. پژوهشگران همچنین پیشنهاد کردند که نیاز به تحقیقات بیشتر روی آب کرنبری هست.


۵. پیشگیری از عفونتها

خواص زغال اخته

بعضی از مواد شیمیایی موجود در زغال اخته ممکن است به مبارزه با ویروسها و باکتریها کمک کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ نشان داد که کرنبری از رشد چند نوع میکروب جلوگیری می‌کند. تحقیق مشخص نکرد که خود زغال اخته یا آب زغال اخته می‌تواند از عفونت ناشی از این میکروبها در انسان پیشگیری کند. در تحقیقی مشابه در سال ۲۰۱۰ مشخص شد که کرنبری می‌تواند در مقابل بعضی ویروسها از جمله نورو ویروس که علت شایع بیماری منتقله از غذاست، مقابله کند.

نویسندگان این تحقیق هشدار دادند که تحقیقات بیشتری نیاز است اما استدلال می‌کنند که کرنبری می‌تواند روشی مفید برای درمان یا پیشگیری از مسمومیتهای غذایی باشد.


۶. حمایت از سلامت دوران یائسگی

خواص آب زغال اخته

خطرات مشکلات قلبی پس از یائسگی در مقایسه با خطر در سایر گروه‌ها افراد در همان سن افزایش می‌یابد. یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ این پدیده را در موشهایی که تخمدان آنها برداشته شده بود، بررسی کرد. پژوهشگران متوجه شدند که مصرف روزانه کرنبری کلسترول کلی را کاهش می دهد و این نشان می‌دهد که فراورده‌های کرنبری برای دوران پس از یائسگی مفید است.


عوارض جانبی آب زغال اخته

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که آب زغال اخته ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد. یکی از نگرانیها این است که زغال اخته ممکن است اثرات رقیق کننده یک داروی رقیق کننده خون به نام وارفارین را تشدید کند. تحقیقات در مورد سایر داروها تداخل کمتری را نشان داده است. البته تحقیقات اولیه امکان تداخل میان داروهای زیر و زغال اخته را نشان می‌دهد:

کسانی که در حال مصرف این داروها یا داروهای دیگر هستند باید قبل از مصرف آب زغال اخته با پزشک خود صحبت کنند. ممکن است کنترل مقدار مصرفی و اثرات روی داروها لازم باشد نه اینکه به کل مصرف آب کرنبری را کنار بگذارید.


کلام پایانی

آب زغال اخته برای اغلب افراد بی خطر است و چندین فایده برای سلامتی دارد. موسسه آمریکایی اطفال توصیه می‌کند که مصرف آب میوه در کودکان نوپا و بچه‌ها محدود شود و از دادن آب میوه به نوزادان خودداری کنید. این توصیه بیشتر در مورد آب میوه‌های تجاری است. والدینی که می‌خواهند آب زغال اخته را به تغذیه کودکانشان اضافه کنند باید آن را در مقادیر کمی استفاده کنند و نباید آن را با آب میوه‌های دیگر قاطی کنند.

افراد باید نمونه‌هایی از آب میوه را انتخاب کنند که از کنستانتره درست نشده و شکر به آن اضافه نشده باشد. در عوض شخص می‌تواند اسموتی کرنبری تازه را در خانه با استفاده از ریختن زغال اخته با مواد دیگر درست کند. افزودن میوه شیرین همچون پرتقال می‌تواند به شیرین شدن مزه آن کمک کند.

یادتان باشد که در مورد هر تغییر غذایی یا مکمل، باید ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه تان صحبت کنید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday