داروهای مسکنی همانند ایبوپروفن و استامینوفن برای تسکین درد موثر هستند اما استفاده طولانی از آنها می‌تواند موجب عوارض دراز مدت شود. داروهای تجویزی هم ممکن است اعتیادآور باشد و اثرات جانبی بیشتر داشته باشد. پس با این حساب بهترین روشهای طبیعی تسکین درد چه هستند؟

از گذشته تا به امروز مردم از اسانسهای روغنی و درمانهای جایگزین به عنوان مسکن درد استفاده می‌کردند. تحقیقات این روشها را به طور کامل مورد جستجو قرار ندادند اما بعضی از شواهد نشان می‌دهد که داروهای خاصی می‌توانند کمک کنند و بسیاری از افراد آنها را مفید می‌دانند.

در این مقاله ما در مورد ۱۲ مسکن طبیعی و علم ورای آنها بحث خواهیم کرد. برای اینکه در مورد چگونگی کنترل درد بطور طبیعی بدون استفاده از دارو چیزهایی یاد بگیرید ما را همراهی کنید.

اسانس روغنی اسطوخودوستسکین درد و کاهش آن

اسانس روغنی اسطوخودوس به تسکین درد بطور طبیعی کمک می‌کند. می‌توان از روغن اسطوخودوس برای تسکین درد برای کمک به خواب و کاهش اضطراب، استفاده کرد. یک تحقیق در مقیاس کوچک نشان داد که استنشاق اسانس روغنی درد مربوط به سردردهای میگرنی را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد. بعضی از تحقیقات نیز نشان می‌دهد که روغن اسطوخودوس تسکین دهنده درد، ضد التهاب و اثرات آنتی اکسیدان در حیوانات دارد.

از آنجایی که سازمان غذا و دارو بر اسانسهای روغنی نظارتی ندارد بنابراین با احتیاط از آنها استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده از اسانسهای روغنی با پزشک مشورت کنید. اسانسهای روغنی را نخورید چون ممکن است سمی باشند. اگر از اسانس روغنی به طور موضعی استفاده کنید، همیشه آن را در روغن حامل رقیق کنید.

اسانس روغنی رزماری برای کمک به دردهای ترک اعتیاد

اسانس روغنی رزماری بعضی از تحقیقات می‌گویند گیاه رزماری Rosmarinus officinalis به درمان سردرد، درد عضله و استخوان و تشنج کمک می‌کند. رزماری نیز به التهاب را کاهش داده، عضلات را تسکین داده و حافظه را تقویت می‌کند. اسانس روغنی را در یک روغن حامل همانند روغن زیتون رقیق کنید. سه تا پنج قطره اسانس روغنی برای هر ۳۰ میلی لیتر روغن حامل استفاده کنید. پژوهشگران می‌گویند این گیاهان روی گیرنده‌های روی مغز به نام گیرنده‌های اوپیوئید اثرگذار هستند که با احساس درد مرتبطند. یک تحقیق بالینی نشان داد که روغن رزماری درد را در افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند، کاهش می‌دهد.

اسانس روغنی نعناعدرمان آلرژی با اسانسهای روغنی

روغن نعناع از گیاه Mentha piperita بدست می‌آید. بعضی از پژوهشها نشان می‌دهد که گیاه نعناع اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و تسکین دهنده درد دارد. ترکیبات فعال در روغن نعناع از جمله کارواکول، منتول و لیمونن هستند. از اسانس روغنی نعناع رقیق شده به عنوان یک درمان موضعی استفاده می‌شود به این صورت که اسانس روغنی در ناحیه‌ای که دردناک است مالیده می‌شود.

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ ذکر کرد که مردم به طور سنتی از نعناع برای تسکین اسپاسم دردناک و مشکلات مربوط به آرتریت استفاده می‌کنند. پژوهشگران نیز گزارش کردند که استفاده از روغن نعناع برای پیشانی و جلوی سر ممکن است سردرد تنشی را تسکین می‌دهد. از گذاشتن روغن نعناع روی پوست بریده اجتناب کنید. این روغن می‌تواند موجب واکنشهای آلرژیک بشود بنابراین یک تست پوستی قبل از استفاده از روغن نعناع روی ناحیه دردناک انجام دهید. از روغن نعناع برای بچه‌ها استفاده نکنید.

اسانس روغنی اکالیپتوس برای تسکین درد زانوتسکین درد و کاهش آن

آخرین اسانس روغنی که در لیست ما برای تسکین درد استفاده می‌شود، روغن اکالیپتوس است. این درمان گیاهی بدست آمده از گیاه اکالیپتوس درد، تورم و التهاب در بدن را کاهش می‌دهد. پژوهشی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که روغن اکالیپتوس در مقایسه با روغن بادام درد را تسکین می‌دهد. شرکت کنندگان در این تحقیق روغن اکالیپتوس را برای ۳۰ دقیقه در روز به مدت ۳ روز استنشاق کردند. آنها همگی در دوره نقاهت پس از جراحی تعویض زانو بودند. از روغن اکالیپتوس برای بچه‌ها یا حیوانات خانگی استفاده نکنید. اکالیپتوس می‌تواند آسم را تحریک کند. قبل از استفاده بصورت موضعی آن را در روغن حامل رقیق کنید. همچنین آن را برای همه پخش نکنید. روغن اکالیپتوس در صورت بلعیده شدن سمی است. ابتدا یک تست پوستی انجام دهید تا مطمئن شوید که پوست نسبت به اکالیپتوس که به طور موضعی استفاده شده واکنش نشان نمی‌دهد.

تسکین درد با میخکروشهای تسکین درد به طور طبیعی

بسیاری از افراد بطور سنتی از میخک یا گیاه Eugenia carophyllata به عنوان یک درمان خانگی برای تسکین درد ناشی از دندان درد استفاده می‌کنند. پژوهشی در سال ۲۰۰۶ نشان داد که ژل میخک به اندازه ژل بنزوکائین موثر است. ژل بنزوکائین ژلی موضعی ست که دندانپزشکان معمولا برای کاهش درد سوزن استفاده می‌کنند.

پژوهشگران میخک، ژل بنزوکائین یا یک دارونما را داخل دهان شرکت کنندگان تحقیق استفاده کردند. آنها هم با ژل بنزوکائین و هم میخک، کاهش درد را گزارش کردند اما با دارونما خیر.

برای پی بردن به چگونگی اثرات میخک برای تسکین دردهای دیگر باید تحقیقات بیشتری انجام شود. پژوهشگران نیز بر این باورند که میخک خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد قارچ و ضد ویروس دارد.

تسکین درد با کپسایسین تند و تیز

تسکین درد و کاهش آن

می‌توان از کپسایسین موجود در فلفلهای چیلی برای تسکین درد طبیعی استفاده کرد. این ماده می‌تواند موجب سوختگی ملایم یا احساس سوزش به هنگام استفاده موضعی می‌شود. پژوهشی در سال ۲۰۱۱ به نقش مهمی که کرم کپسایسین موضعی و پچ پوستی آن در مدیریت درد انجام می‌دهد، توجه کرد. بسیاری از محصولاتی که برای تسکین درد ساخته می‌شود حاوی کپسایسین هستند. پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند که چرا این ماده درد را کاهش می‌دهد اما برخی بر این باورند که حساسیت پوست نسبت به درد را با استفاده از فیبرهای نوسیسپتور کاهش می‌دهد. اینها اعصابی هستند که پیامهای درد را منتقل می‌کنند.

زنجبیلتسکین درد و کاهش آن

زنجبیل یا Zingiber officinale  ریشه‌ای ست که وعده تسکین درد بصورت طبیعی را می‌دهد. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف ۲ گرم زنجبیل در هر روز به میزان زیادی درد ناشی از ورزش شدید و دو را به هنگامی که شخصی حداقل ۵ روز آن را مصرف کند، کاهش می‌دهد. پژوهشگران همچنین نشان دادند که زنجبیل بهبودی پس از ورزش را تسریع کرده التهاب مربوط به تمرینات را کاهش می‌دهد.

سعی کنید که زنجبیل را در رژیم غذایی روزمره‌تان با افزودن زنجبیل خام به اسموتیها یا چای اضافه کنید. همچنین می‌توان از مکملهای زنجبیل که در داروخانه‌ها موجود است استفاده کنید. البته ماده طبیعی تازه مفیدتر است.

قبل از مصرف هر نوع مکمل جدیدی با پزشک خود صحبت کنید. مکملهای غذایی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و حتی ممکن است با داروهای در حال مصرف تداخل داشته باشند.

تسکین درد با گل مینارقیق کننده‌های خون طبیعی با انواع مختلف که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند

گل مینا یا گاو چشم که یک نوع گل دکمه‌ای است یک گیاه دارویی است. استفاده سنتی از گل مینا شامل درمان سردردهای میگرنی، آرتریت روماتوئید، دندان درد، درد معده و همچنین افزایش شیر مادر است.

گل مینا حاوی ترکیباتی است که التهاب و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد. بعضی از پژوهشگران باور دارند که ترکیبات فعال اصلی شامل سزکویترپن لاکتون و فلاونوئید در آن وجود دارد. موسسه میگرن آمریکا گفت نتایج تحقیقات در مورد اثرات گل مینا ترکیبی است اما احتمالا برای پیشگیری از سردردهای میگرنی مفید است.

یک بررسی در سال ۲۰۱۱ نتیجه گرفت که گلهای مینا و برگهای آن خواص ضد درد یا مسکن دارد. گل مینا می‌تواند موجب عوارض جانبی همانند درد شکم، تهوع، استفراغ و افزایش خطر خونریزی شود بنابراین باید قبل از استفاده از این گیاه با پزشکتان مشورت کنید.

زردچوبهدمنوش آرامبخش

کورکوم ماده فعال در ادویه زردچوبه خواص تسکین دهنده درد دارد. یک تحقیق با مقیاس کوچک در سال ۲۰۱۴ نشان داد که عصاره کورکوم به اندازه ایبوپروفن در درمان استئوآرتریت زانو به هنگامی که به مدت ۴ هفته مصرف شود، موثر است. گیاه زردچوبه همچنین یک درمان گیاهی برای کاهش التهاب نیز هست. برای افزودن زردچوبه به شکل طبیعی به رژیم غذایی، علاوه بر استفاده از آن در خورشها سعی کنید آن را به اسموتی یا آب میوه‌تان هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید در نوشیدنی انرژی زا هم از فواید این گیاه عالی بهره بگیرید.

طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان جایگزین است که طرفداران آن بر این باورند که می‌تواند به کاهش درد کمک کند. پژوهشهای اخیر از این باورها حمایت می‌کند. مرکز ملی طب مکمل و جایگزین در آمریکا اعلام کرده است که طب سوزنی می‌تواند به نوع خاصی از درد کمک کند از جمله:

  • از جمله درد
  • درد گردن
  • درد زانو

همچنین این روش سردردهای تنشی را کاهش داده و می‌تواند از سردردهای میگرنی پیشگیری کند. یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۱۸ نشان داد که طب سوزنی روشی موثر برای کنترل درد مزمن است. پژوهشگران نتیجه گرفتند که طب سوزنی می‌تواند به درد اسکلتی عضلانی و درد مرتبط با زانو کمک کند.

تحقیقات بیشتر در مورد اثرات طب سوزنی برای دردهای دیگر باید انجام شود اما شواهد فزاینده نشان دهنده اثرات درمانی طب سوزنی بریا انواع بسیاری از دردهاست.

یوگاتسکین درد و کاهش آن

یوگا یک نوع ورزش درمانی است که روشی برای کنترل درد بصورت طبیعی است. کنترل درد کمر اغلب شامل کشش و تمرینات جسمانی است. یوگا این امکان را فراهم می‌کند. این ورزش تمرینات تنفسی، خود مراقبتی و روشهای ریلکس کردن را در خود دارد بنابراین تمرینات یوگا می‌تواند درد مربوط به استرس یا اضطراب را هم کاهش دهد.

مراقبه یا مدیتیشنتسکین درد و کاهش آن

یک بررسی سیستماتیک و تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۱۷ به ۳۸ تحقیق که به طور یکسان در مورد مدیتیشن نتیجه گرفته بودند که مدیتیشن می‌تواند علائم درد، افسردگی و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. البته نویسندگان می‌گویند که باید تحقیقات گسترده‌تری برای دقیق پی بردن به اثرات آن باید انجام شود.

فواید روشهای طبیعی

اگر چه بسیاری از افراد برای رفع درد از داروهایی همچون استامینوفن یا ایبوپروفن بدون هیچ مساله‌ای استفاده می‌کنند، افرادی هم هستند که به دلیل عوارض جانبی این داروها استفاده از روشهای طبیعی را ترجیح می‌دهند. اینها شامل درمانهای گیاهی و روشهای سنتی همانند یوگا و طب سوزنی هستند. پژوهشی در سال ۲۰۱۶ استفاده طولانی مدت از استامینوفن را با افزایش خطر حملات قلبی، خونریزی در سیستم گوارشی و نقص عملکرد کلیه مرتبط دانست.

به همین ترتیب بعضی از پژوهشها نشان داد که استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همانند ایبوپروفن خطر زخم معده، نارسایی کلیه و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

بعضی از درمانهای سنتی همانند یوگا، مراقبه ذهنی و طب سوزنی می‌توانند برای سلامت روان هم مفید باشند. درمانهای گیاهی می‌توانند علاوه بر اثرات کاهش دهنده درد فواید بهداشتی دیگری همچون اثرات آنتی اکسیدانی دارند که به سلامت بدن کمک می‌کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

تسکین دهنده‌های طبیعی درد برای همه نوع دردی موثر نیستند. آنها ممکن است به هنگام دردهای شدید اثر چندانی نداشته باشند. وقتی این مورد رخ می‌دهد شخص می‌تواند آنها را به روشهای دیگر کنترل درد برای افزودن اثرات، اضافه کند. کسی که درد شدید دارد از جمله درد مربوط به یک بیماری باید با پزشک خود صحبت کند. آنها می‌توانند برای مدیریت این وضعیت توصیه بهتری داشته باشند. همچنین اگر شخصی دردی در وی شروع شد که علت آن را نمی‌داند باید به پزشک مراجعه کند. آنها بیماری که موجب درد شده، تشخیص داده و درمان می‌کنند.

چشم انداز روشهای طبیعی تسکین درد

وقتی کسی از داروی ضد درد نسخه‌ای با راهنمایی از پزشک استفاده می‌کند این روشی امن و موثر برای کنترل درد است. تسکین دهنده‌های طبیعی نیز البته برای افرادی که از عوارض طولانی مدت داروهای مسکن اجتناب می‌کنند، خوب است. این افراد می‌توانند از اسانسهای روغنی با افزودن چند قطره از آن به دستمال کاغذی یا یک حمام بخار و استنشاق بخار آن استفاده کنند. همچنین می‌توان گیاهان داروهایی و ادویه‌های آمده در بالا را به غذا افزود. البته اگر کسی قادر به انجام این کار نیست می‌تواند از مکملهای آنها استفاده کند.

مراقبه ذهنی روشی آسان برای انجام در خانه است. بسیاری از افراد هم سعی می‌کنند تمرینات یوگا را در خانه انجام دهند که در این صورت می‌توانید ویدئوهای آن را در اینترنت تماشا کنید.

برای استفاده از طب سوزنی باید به یک متخصص دوره دیده طب سوزنی مراجعه کنید.

این روشهای درمان طبیعی درد برای همه توصیه نمی‌شود بعضی از افراد ممکن است متوجه شوند که این روشهای طبیعی در طولانی مدت برای آنها موثر است. بعضی نیز ممکن است نتوانند با روشهای طبیعی درد خود را کاهش دهند بنابراین داروهای تجاری را ترجیح می‌دهند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday