جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • مهشید
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
  • ۱۷:۵۵
  • 849
آیا وضعیت خواب می‌تواند روی سلامت و زیبایی پوست اثرگذار باشد؟

آیا وضعیت خواب می‌تواند روی سلامت و زیبایی پوست اثرگذار باشد؟

حتما بارها و بارها شنیده‌اید که کیفیت خواب شما می‌تواند روی زیبایی و سلامت پوست شما اثر داشته باشد. البته این نکته کاملا درست است و باید به آن توجه شود اما لازم است بدانید که علاوه بر کیفیت و میزان خواب وضعیت خواب هم می‌تواند روی سلامت و جوانی پوست شما اثر داشته باشد و اگر وضعیت خواب مناسبی نداشته باشید  ممکن است علایم پیری در چهره شما زودتر از زمانی که انتظار می‌رود پدیدار شود. به همین دلیل دانشمندان توصیه می‌کنند که به وضعیت خواب خود توجه داشته باشید و درست بخوابید! اما کدام وضعیت خواب مناسب‌تر است؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره وضعیت خواب و چگونگی تاثیر آن روی زیبایی پوست مطالبی خواهید خواند تا با انتخاب وضعیت خواب مناسب از پیری زودرس و عوارض دیگر ناشی از آن در امان باشید.

میزان و کیفیت خواب به طور مستقیم و غیرمستقیم روی زیبایی و سلامت پوست شما اثر دارد. مستقیم از این نظر که پوست در مرحله خواب فرصت بازسازی خود را پیدا می‌کند و اگر شما خواب کافی نداشته باشید این بازسازی به طور کامل انجام نخواهد شد و تمام بدن شما از جمله پوست دچار عوارض متعددی مثل پف‌ها و تیرگی‌های اطراف چشم خواهند شد. تاثیر غیرمستقیم هم از این نظر مطرح است که نداشتن خواب کافی و مناسب باعث مشکلات روانی و بیولوژیکی و افزایش سطح استرس در بدن می‌شود و این عوارض می‌توانند روی پوست شما تاثیر منفی داشته باشند. بنابراین خواب نقش مهمی در زیبایی پوست شما دارد و لازم است که بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابید تا پوست زیبا و سالمی داشته باشید. اما این همه چیز نیست، تنها کیفیت و مقدار خواب نمی‌تواند زیبایی و سلامت پوست شما را تضمین کند و اگر وضعیت خواب مناسبی نداشته باشید چه بسا این خواب ممکن است تاثیر منفی هم روی پوست شما داشته باشد.

چروک‌های مربوط به وضعیت خواب

چروک‌های سطحی روی پوست اولین نشانه‌های پیری هستند که عوامل متعددی می‌توانند در پیدایش آن‌ها نقش داشته باشند مثل ژنیتک، روش مراقبت از پوست و سبک زندگی. برخی از این چروک‌ها بر اثر حرکت عضلات صورت به وجود می‌آیند مثل چروک‌های اطراف چشم و اطراف دهان و روی پیشانی. مثلا وقتی شما می‌خندید یا اخم می‌کنید یا با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید گوشه چشمان خود را جمع می‌کنید این چروک‌ها به تدریج تشکیل شده و با گذشت زمان و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و خشک‌تر شدن پوست خطوط ریزی روی سطح آن تشکیل می‌شود. این‌ها همان چروک‌هایی هستند که با تزریق بوتاکس و فلج شدن موقتی عضلات صورت برطرف می‌شوند اما عوامل دیگری مثل رژیم‌های غذایی سفت و سخت اما نامتعادل و مصرف کم آب که مقدار الاستین پوست را کاهش می‌دهد در تشدید و تسریع به وجود آمدن این چروک‌ها نقش دارند.

وضعیت خواب

چروک‌هایی که بر اثر حرکت عضلات (مثل اخم و خنده و جمع کردن لب‌ها و چشم‌ها) به وجود می‌آیند با گذشت زمان و تکرار این حرکت‌ها عمیق‌تر و ماندگارتر می‌شوند اما چروک‌هایی که بر اثر وضعیت خواب به وجود می‌آیند ارتباطی به عضلات صورت ندارند و حتی تزریق بوتاکس هم نمی‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. این چروک‌ها نتیجه فشرده شدن صورت روی بالش در هنگام خواب هستند، در این شرایط وزن سر شما روی پوست وارد می‌شود و اثر خود را به صورت چروک‌هایی روی پوست به جا می‌گذارد. جالب است بدانید که شما مدت بیشتری از شبانه روز را مشغول خواب هستید تا اخم کردن و خندیدن، در نتیجه پوست شما بیشتر در معرضو این نوع چروک‌ها است تا چروک‌های ناشی از حرکت عضلات.

وضعیت خواب

متاسفانه درمان این نوع چروک‌ها نیز مشکل‌تر است مثلا شما می‌توانید عادات اخم کردن و غنچه کردن لب‌ها را ترک کنید یا از ضدآفتاب و عینک آفتابی برای جلوگیری از چروک‌های اطراف چشم استفاده کنید و یا در صورت جدی بودن مشکل، بوتاکس را به کار ببرید اما برای این نوع چروک‌ها هیچ درمان و راه پیشگیری وجود ندارد جز این که وضعیت خواب خود را اصلاح کنید و هرچه زودتر این کار را انجام دهید نتیجه بهتری خواهید گرفت. به طور کلی سه نوع وضعیت خواب عمده وجود دارد که هر کدام می‌تواند اثر متفاوتی روی پوست صورت شما داشته باشد و در ادامه به بررسی این سه وضعیت پرداخته و خواهیم گفت که کدام وضعیت برای خوابیدن مناسب‌تر بوده و اثر منفی کمتری روی پوست دارد.

خوابیدن روی شکم

خوابیدن روی شکم طوری که صورت شما به روی بالش فشرده شود بهترین وضعیت خوابیدن ممکن برای شما است مگر این که خودتان قصد داشته باشید عمدا چروک‌هایی روی  پوست خود ایجاد کنید! در این شرایط تمام وزن سر شما به پوست صورت وارد می‌شود و پوست از چنین نقطه دچار چروک‌هایی عمیق می‌شود که با مرور زمان و تکرار این وضعیت، بدتر هم خواهند شد. مشاهدات نشان داده است کسانی که روی شکم خود می‌خوابند زودتر از بقیه افراد به چروک روی پیشانی دچار می‌شوند و این چروک‌ها با روش‌های درمانی رایج قابل رفع نیستند پس اگر تاکنون هنگام بیدار شدن از خواب با چروک‌هایی عمودی روی صورت خود مواجه شده‌اید این یک نشانه جدی در مورد غلط بودن وضعیت خوابیدن شما است و باید هرچه زودتر نسبت به اصلاح این وضعیت اقدام کنید و عادات خواب خود را تغییر دهید چون این رفتار می‌تواند روی سلامتی بدن و عملکرد تنفسی و قلبی شما هم اثر منفی داشته باشد.

خوابیدن به پهلوها

بیشتر مردم به پهلو می‌خوابند چون این روش مزایای زیادی برای سلامتی دارد و عملکرد دستگاه تنفسی و گوارشی در این وضعیت در بهترین شرایط قرار دارد اما اگر نگران پوست خود هستید بهتر است به این شکل نخوابید. خوابیدن به پهلو می‌تواند باعث ایجاد چروک‌های عمودی در کناره‌های بینی و اطراف دهان و چانه شود چون در این شرایط قسمت اعظم وزن سر شما روی صورت وارد می‌شود و می‌تواند باعث به وجود آمدن خطوطی روی لب‌ها هم بشود. اگر چروک‌های سطحی روی پوست شما در یک طرف آن بیشتر از طرف دیگر است مثلا خطوطی عمودی روی گونه راست خود مشاهده می‌کنید به معنای آن است که خوابیدن به پهلو در حال اثر گذاشتن روی پوست شما است علاوه بر این تماس پوست با بالش ممکن است باعث شروع مشکلاتی مثل آکنه و … شود. پس اگر می‌خواهید پوستی صاف و جوان داشته باشید بهتر است عادت خوابیدن به پهلو را ترک کنید تا این چروک‌ها در مراحل اولیه از بین بروند و عمیق‌تر نشوند.

وضعیت خواب

خوابیدن به پشت

کارشناسان و مختصصان زیبایی و پوست روی این نکته توافق دارند که خوابیدن به پشت بهترین روش خوابیدن برای کسانی است که می‌خواهند پوستی صاف و سالم داشته باشند. در این وضعیت هیچ فشاری روی پوست صورت وارد نمی‌شود و بالش شما هیچ تماسی با پوست شما نخواهد داشت و احتمال ابتلا به آکنه و آسیب‌های پوستی از بین خواهد رفت. همچنین در این شرایط مایعات بافتی در پوست تجمع نمی‌کنند و پف اطراف چشم و روی صورت کمتر به سراغ شما خواهد آمد. البته از نظر سلامت بدن، خوابیدن به پشت می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند مثلا برای کسانی که به قوس کمر مبتلا هستند و یا در خواب دچار مشکلات تنفسی می‌شوند خوابیدن به پشت ساده نیست و بهتر است در این مورد با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

وضعیت خواب

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت از پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
112
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
724
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
335
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
338
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
880
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
336

مقالات سلامت

حساسیت به هیستامین
حساسیت به هیستامین (histamine intolerance) چیست و چه دلایلی دارد؟
182
آزمایش CRP چیست؟
آزمایش CRP یا همان پروتئین واکنشی C چیست و چه کاربرد تشخیصی دارد؟
290
نگاهی به داروی سیمتیکون
داروی سیمتیکون و نگاهی جامع به کارکردهای این دارو
154
اختلال پیکا
اختلال پیکا موردی برای بیماران با عادات غذایی عجیب
129
گرفتگی عضله
گرفتگی عضله دردناک اما قابل رفع به روشهایی آسان
257
واكسن سينوفارم
واکسن سینوفارم ؛ میزان اثربخشی طبق داده‌های علمی و پاسخ به پرسش‌ها در مورد آن
378

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
475
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
159
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
232
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
536
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
564
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
1,007

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
212
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
135
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
113
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
118
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
401
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
188