همه ما چنین تجربه‌ای را داشته ایم؛ شب با پوستی صاف و زیبا به خواب می‌رویم و صبح با جوش‌های زیرپوستی اعصاب خرد کن که روی چانه، گونه یا جاهای دیگر صورت سبز شده است از خواب بیدار می‌شویم. جوش‌هایی که امکان تخلیه شدن ندارند و کانسیلر هم نمی‌تواند برآمدگی آن‌ها را بپوشاند. این جوش‌های زیرپوستی که گاه دردناک هم هستند دردسر بزرگی برای زیبایی پوست به وجود می‌آورند و درمان آن‌ها کاری زمان‌بر و دشوار است. در این مقاله می‌خواهیم رو درمان جوش‌های زیرپوستی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در کمترین زمان آن‌ها را برطرف کنید.

دندی انگلمن متخصص پوست و جراح زیبایی در منهتن نیویورک این روش‌ها را که سریع‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان جوش‌های زیرپوستی هستند پیشنهاد می‌دهد:

قدم اول: کمپرس یخ روی جوش‌های زیرپوستی

یک حوله را در آب سرد خیس کنید و روی جوش بگذارید یا این که تعدادی قالب یخ را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و حوله را دور آن بپیچید سپس به مدت ده دقیقه روی جوش زیرپوستی بگذارید. سرما کمک می‌کند تا التهاب ناحیه مبتلا کاهش یابد و از میزان ورم و قرمزی آن کاسته شود.

قدم دوم: استفاده از کرم ضدجوش

حال نوبت به درمان‌های ضدجوش می‌رسد. برخی افراد تصور می‌کنند چون این جوش‌ها در عمق پوست به وجود آمده‌اند پس باید از قوی‌ترین ماده و داروی ضدجوش استفاده کنند تا جوش سریع‌تر از بین برود در حالی که این تصور اشتباه است. دندی انگلمن می‌گوید استفاده از کرم‌های ضدجوش قوی در این نوع از جوش باعث می‌شود لایه بالایی پوست به شدت خشک شود و احتمال کیستی شدن جوش افزایش یابد. از درمان‌ها و کرم‌هایی استفاده کنید که خاصیت مرطوب کنندگی دارند و پس از چند رو مشاهده خواهید کرد که جوش زیرپوستی شما به سطح آمده و در حال بهبودی است.

درمان جوش‌های زیرپوستی

قدم سوم: زمانی که شرایط اضطراری است

درمان جوش و آکنه به زمان نیاز دارد و برای این که این درمان بهتر انجام شود باید صبور باشید. اما موقعیت‌هایی پیش می‌آید که صبر کردن ممکن است مثلا تصور کنید در روز عروسی خود متوجه یک جوش بزرگ زیرپوستی شده‌اید و روز مهم زندگی شما به خاطر این اتفاق در حال خراب شدن است. در این موقعیت شما به یک درمان فوری نیاز دارید که این درمان یک آمپول کورتیزون است. استفاده از این امپول باید بسیار محدود باشد چون امکان ایجاد جای جوش در این درمان وجود دارد و تنها یک بار در موقعیت‌های خاص استفاده از آن ممکن است. کورتیزون التهاب پوست را از بین می‌برد و برای چند ساعت پوستی صاف و زیبا خواهید داشت و در روز بعد خواهید دید که اثری از جوش باقی نمانده است.

و گام آخر: پیشگیری از ایجاد جوش‌های زیرپوستی

حال که دانستیم جوش‌های زیرپوستی این چنین دردسرساز هستند و درمان آن‌ها کار ساده‌ای نیست بهترین راه این است که از ایجاد این جوش‌ها جلوگیری کنیم. اما چطور؟ قبل از هرچیز باید علل ایجاد این جوش‌ها را بشناسیم. یکی از علل اصلی و شایع  ایجاد جوش‌های عمیق و زیرپوستی استرس است، زمانی که استرس دارید بدن شما هورمون کورتیزول ترشح می‌کند که باعث ترشح بیش از حد چربی در پوست شده و روزنه‌های پوست را مسدود می‌کند اما استرس تنها علت نیست. عدم تعادل هورمونی ر بدن نیز از عواملی است که باعث ایجاد جوش‌های کیستیک در پوست می‌شود که برای درمان آن باید با پزشک متخصص مشورت کنید. پس برای پیشگیری از ایجاد آکنه‌های زیرپوستی حتما آرامش خود را با روش‌هایی مثل مدیتیشن و یوگا و … به دست آورید و همچنین برای مشخص شدن ریشه‌ها و علل اصلی جوش‌های خود با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

پیشگیری از جوش‌های زیرپوستی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)