بیماری انسدادی مزمن ریه یکی از بیماری های است که دستگاه تنفس انسان را درگیر می کند و معمولا با علائمی همچون  تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط در سینه همراه است. یکی از مواردی که باعث تشدید این بیماری می شود، هوای آلوده چه در محیط بیرون و چه در داخل خانه است. در اینجا ۱۰ راه برای اینکه هوایخانه خود را پاک نگه داشته و از تشدید این بیماری جلوگیری کنیم را با هم بررسی می کنیم.

اجتناب از استعمال شومینه چوب سوز

هرچند شومینه چوب سوزی جذاب و عاشقانه باشد، ولی ممکن است تولید ذراتی کند که می تواند به ریه های شما وارد شده و باعث شود که نفس کشیدن برای شما سخت شود. لن هورویتز،یک متخصص ریه در بیمارستان Lenox Hill در شهر نیویورک، در این باره می گوید: “شومینه چوب سوز باعث ایجاد دوده و کربن می شود. هیچ چیزی در آنجا وجود ندارد که برای یک بیمار، مفید باشد. همچنین هیچ استنشاقی بدتر از دود وجود ندارد”.

اجتناب از تماس با افراد سیگاری مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه

سیگار کشیدن باعث حدود ۸۵٪ از موارد مبتلا به COPD در ایالات متحده می شود، دکتر ادلمن در این باره می گوید: “چه اینکه شما شما قبل از اینکه این بیماری در شما تشخیص داده شد، سیگار کشیده باشید یا نکشیده باشید، شما نیاز به دور ماندن از دود دست دوم (یا دست اول) دارید”.
دکتر Horovitz می گوید: “باید مطلقا از سیگار کشیدن و دود سیگار اجتناب شود” .
هیچ رازی وجود ندارد که ترک این عادت ( سیگار کشیدن) چقدر واقعا و واقعا سخت است. اما اگر شما مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه هستید و دخانیات مصرف می کنید، ریسک بالاتری را نسبت به گذشته، خواهید داشت. ترک کردن سیگار، باعث جلوگیری شما از آسیب بیشتر می شود. بعد از ترک کردن دخانیات، این بیماری سریعتر پیشرفت نخواهد کرد.

بیماری انسدادی مزمن ریه و سیگار

اجتناب از گرد و غبار کنه

دکتر Horovitz در این باره می گوید : “مانند انسان، گرد و غبارکنه هم ممکن است در تشک و تخت خواب لانه کند. گرد و غبار مانند کنه یک ماشه برای افراد مبتلا به آسم و افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه است و باید در حداقل مقدار، نگه داشته شود”. او توصیه به استفاده از روکش تشک و روی بالشی هایی می کند که ضد ساس تخت خواب باشند، که معمولا به معنای این هست که آنها ضد کنه هم هستند. همچنین بالش هایی انتخاب شوند که از جنس لاستیک فوم باشند و از کرک و یا پر غاز ساخته نشده باشند. دکتر ادلمن در ادامه می گوید: ملحفه خود را حداقل یک بار در هفته در آب گرم (بالاتر از ۱۳۰ ° F) بشویید که باعث می شود گرد و غبار کنه در حداقل مقدار باشد.

استفاده از محصولات پاک کننده طبیعی

این جزئی از یک معما است که شما نیاز به تمیز کردن گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی دارید، اما محصولات تمیز کننده با رایحه قوی، می تواند باعث التهاب ریه، در شما شود.
دکتر Horovitz در این باره می گوید : حتی اگر به یک خانه که به تازگی تمیز شده است، بروید، این می تواند یک برای شما یک مشکل باشد و پوشیدن ماسک لزوما کمکی نخواهد کرد. این بدان معناست که از سرکه و به طور منظم از صابون کهنه و آب استفاده کنید که تمیز کننده هایی هستند فاقد که یک رایحه هستند.
وی در ادامه می گوید : شما باید از اسپری مو، عطر، چسب، رنگ، و خوشبو کننده های هوا، اجتناب کنید. اگر می خواهید هوا منزل خود را تازه کنید آنرا با لایه ای رایحه ها نپوشانید.

کنترل شوره حیوانات خانگی

دکتر ادلمن در این باره می گوید: شوره حیوانات خانگی کمتر از یک مشکل برای مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریه و  بیماران مبتلا به نسبت به آسم است، چرا که ذرات شوره معمولا برای نفوذ به عمق راه های هوایی ، بیش از حد بزرگ هستند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه و  همچنین مبتلای به آلرژی هستند، که می تواند مشکلات تنفسی را تشدید کند. سگ، گربه، و حتی پرندگان می توانند یک مشکل باشند(ماهی باعث آلرژی نیستند).
اگر شما در حال حاضر یک حیوان خانگی دارید و یا شما برای بازیابی سلامت روان خود به یک حیوان خانگی نیاز دارید، مطمئن شوید که شما دست های خود بعد از نوازش حیوان خانگی خود می شویید و حیوان خانگی خود را در خارج از اتاق خواب، نگه دارید.

هوای خانه خود را تصفیه کنید

دکتر ادلمن در این باره می گوید: “فیلترهای هوا می تواند به به طور چشمگیری، ذرات ریزی که باعث تحریک ریه ها می شوند را کاهش دهد. “این عمل همیشه بهتراست از طریق یک سیستم که دارای یک فیلتر تهویه است، انجام شود . شما می توانید ذرات بسیاری که می خواهید، فیلتر کنید. ”
دکتر Horovitz می گوید: ” تغییر فیلتر اغلب می تواند باعث تمیز شدن هوا شود .برای روز های بسیار گرم تابستان به نگه داشتن هوا در بهترین حالت خود، کمک خواهد کرد ، اما حتی پس از آن ، فیلتر آن را بهتر می کند”.

پنجره های خانه را ببندید

ازن و دیگر گازهای و فرم های آلوده کننده ی هوا به عنوان آلرژن ها و گرد و غبار می توانند بر روی ریه های شما تاثیر منفی بگذارند. این مسئله به خصوص اگر در فصل آلرژی باشد ، یا اگر باد می وزد ، و یا اگر شما در یک مکان زندگی می کنید (مانند نیویورک یا نیومکزیکو) مستعد به تجمع ذرات گرد و غبار است، مشکل زا است. در آلودگی های بالای هوا در طی روز پنجره ها را بسته نگه دارید.شما می توانید کیفیت هوا در سراسر ایالات متحده در هوا در حال حاضر مرور کنید. اگر شما در حال تمیز کردن هستید، با توجه به روایت انجمن ریه آمریکا ، برای پاک شدن هوا از مواد تمیز کننده ی شیمیایی ، یک پنجره را باز کنید.

با قارچ و کپک مبارزه کنید

سیستم های تهویه خوب در هر دو اتاق خواب و حمام می تواند در باعث جلوگیری از رشد کپک شود که یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث ایجاد مشکل در ریه های شما شود. چون رطوبت بیش از حد هم   باعث رشد کپک می شود که دارای اثرات زیان آوری مانند گرد و غبار است ، شما باید سطح رطوبت را در خانه خود را پایین نگه دارید، یعنی چیزی در حدود ۴۰٪. دکتر ادلمن می گوید: این کاررا با استفاده از دستگاه های رطوبت گیر و یک مرطوب کننده و یا بخارساز اجرا کنید.

اجاق گاز خود را بررسی کنید

دکتر دلمن در این باره می گوید: مانند شومینه، اجاق چوب سوز هم می تواند باعث مشکلات تنفسی شود، مگر اینکه آنها به طور کامل بسته شده باشند و یا با یک سیستم تهویه خوب ترکیب شوند. شما هنوز هم می توانید تمام زمستان را گرم و در محلی دنج باقی بمانید ، فقط این کار را با رادیاتورهای قدیمی و یا حرارت مرکزی انجام دهید . حتی اجاق گاز می تواند یک مشکل برای کسانی باشد که دچار مشکل ریه هستند. با این حال، اگر شما یک جرقه زن اتوماتیک را به کار بندید، این کار باع کاهش در مقدار گازط می شود که رها می شود.

ورزش اما بیش از در ورزش کردن افراط نکنید

اگر شما مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه هستید، ورزش برای شما، یک چیز خوب است. با این حال، اگر وضعیت شما شدید باشد، ورزش بیش از حد می تواند باعث ایجاد و یا تشدید مشکلات تنفسی در شما شود. دکتر Horovitz می گوید: “شما می خوانید ورزش کنید اما شما نمی خواهید خودتان در معرض حمل سبد لباس های شسته سنگین و بالا رفتن از پله ها قرار دهید که ممکن است مشکل زا باشد.”

منبع : HEALTH
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.