علت احساس تکان خوردن چیزی در سمت راست شکم


حتما برایتان پیش آمده که در گردن یا مچ دست نبض را احساس کنید اما در مورد احساس نبض شکم چه می‌دانید؟ این وضعیت ممکن است هشدار دهنده باشد اما معمولا نیازی به نگرانی نیست. شما احتمالا فقط نبض را در آئورت شکمی احساس می‌کنید. آئورت سرخرگ اصلی است که خون را از قلب به سایر نقاط بدن، پایین مرکز قفسه سینه و داخل شکم حمل می‌کند. احساس پمپاژ خون از طریق این سرخرگ بزرگ از زمانی به زمانی دیگر احساس می‌شود. البته گاهی اوقات نشانه موردی جدی است.


علت نبض زدن شکم

بارداری

علت تکان خوردن چیزی در شکم

بعضی از زنان احساس نبض شکم را به هنگام بارداری دارند. اگر چه این مورد ممکن است احساس نبض کودک به نظر بیاید اما واقعا فقط نبض در آئورت شکمی است. وقتی که باردار هستید مقدار گردن خون اطراف بدن به میزان زیادی افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که خون بیشتری با هر نبض پمپاژ می‌شود که می‌تواند در آئورت شکمی بیشتر قابل توجه باشد.

غذا خوردن

وقتی غذا می‌خورید بدن شما برای هضم غذا اضافه کاری می‌کند و انرژی و مواد مغذی را جذب می‌کند. برای انجام این کار، خون بیشتری به معده و روده باریک از طریق آئورت جذب می‌شود. اگر متوجه نبض شکم بعد از غذا خوردن شدید این احتمالا به خاطر افزایش پمپاژ خون از طریق آئورت شکمی است.

دراز کشیدن

ممکن است در صورت دراز کشیدن و بالا بردن پاها نبض شکم را احساس کنید. باز هم می‌گوییم این احساس فقط بخاطر جریا خون از طریق آئورت شکمی است. اگر چربی شکمی زیادی نداشته باشید ممکن است حتی قادر به دیدن نبض شکم باشید. این کاملا طبیعی است و می‌بایست با بلند شدن و ایستادن از بین برود.


ممکن است نبض شکم بخاطر آئورت شکمی باشد؟

علت نبض زدن زیر شکم

آنوریسم آئورت شکمی اشاره به ناحیه‌ای نزدیک به انتهای بخشی از سرخرگ است. معمولا در طول چند سال ایجاد می‌شود و علائم زیادی را تولید نمی‌کند. البته اگر این ناحیه زیاد بزرگ شود آئورت می‌تواند منفجر شود که موجب خونریزی داخلی خطرناک می‌شود.

علائم آنوریسم آئورت شکمی شامل موارد زیر است:

  • درد عمیق در شکم یا در پهلوی شکم
  • نبض نزدیک ناف
  • درد کمر

هیچکس مطمئن نیست که چه چیزی موجب این اتفاق می‌شود اما عوامل بخصوصی خطر آن را افزایش می‌دهند از جمله:

  • سیگار کشیدن یا استفاده از دخانیات
  • بیماری عروق خونی همانند سختی عروق
  • فشار خون بالا
  • عفونتهای سرخرگی
  • زخمهای بزرگ
  • سابقه خانوادگی

آنوریسم آئورت شکمی در مردان نیز چهار برابر شایعتر است و بر افراد بالای ۴۸ سال بیشتر اثر دارد. بخاطر داشته باشید که آنوریسم از نظر اندازه متفاوت است و پیش بینی اینکه آیا بیشتر می‌‌‌‌شوند یا نه سخت است. اگر متوجه هر یک از علائمی شدید که به طور ناگهانی یا شدید ظاهر می‌شوند سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

علت احساس تکان خوردن چیزی در سمت راست شکم

اگر پزشکتان فکر می کند ممکن است آنوریسم داشته باشید احتمالا یک آزمون عکسبرداری همانند MRI، سی تی اسکن یا سونوگرافی را استفاده خواهد کرد تا بهتر وضعیت داخل شکم شما را ببیند. اگر آنوریسم داشته باشید درمان آن بستگی به اندازه اش خواهد داشت. اگر کوچک باشد پزشک توجه به آن و مراقبت برای علائم جدید را پیشنهاد خواهد کرد. آنوریسم بزرگتر و خطرناک باید جراحی شود.


کلام آخر

اگر چه ممکن است به هنگام احساس نبض شکم سریعا به فکر فرو بروید که علت آن چیست اما معمولا فقط نبض آئورت شکم است بخصوص که اگر زیر ۵۰ سال داشته باشید.

موارد خاصی همانند بارداری یا خوردن غذای سنگن می‌توانند موجب احساس وجود نبض در شکم شوند. البته اگر این موضوع همراه با درد باشد ممکن است مشکل بزرگتری به نام آنوریسم آئورت شکمی داشته باشید که در اینصورت باید به پزشک مراجعه کنید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline