بهترین روشهای درمان اسکار آکنه یا زخم جای جوش برای انواع اسکار


شما می‌خواهید جوش‌های صورت‌تان را فراموش کنید اما اسکار جوش (آکنه) همچون زخمی دردناک به یادگار از خاطرات روزهای پرجوش و خروش نوجوانی شما باقی می‌ماند.

اسکار آکنه یقینا یکی از ناراحت کننده‌ترین ضایعات پوستی است که به شدت بر اعتماد به نفس اشخاص تاثیر گذار است. با پیشرفت علم پوست و مو، درمانهای ضایعات پوستی نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری که اسکار آکنه دیگر یک غصه بی پایان نیست.

درمانهای ترکیبی به خصوص تاثیر شگرفی بر درمان این زخمهای ناشی از جوش صورت دارند. برای اینکه با انواع اسکار آکنه و بهترین روشهای درمانی آنها آشنا شوید با ما همراه شوید.


اسکار آیس پیک

اسکار آکنه آیس پیک

همچنان که اسم آن نشان می‌دهد اسکارهای آیس پیک فرورفتگی‌های بسیار عمیق در پوست هستند که شبیه به پوست یخ زده هستند. وقتی بدن کلاژن زیادی در واکنش به یک زخم تولید می‌کند، اسکارهای فرورفته مانند آیس پیک می‌توانند شکل بگیرند. دکتر جرالد امبر جراح پلاستیک نیویورک گفت: اسکارهای آیس پیک در نتیجه بروز عفونت در غدد سبابه باز روی پوست تشکیل می‌‌شوند. درمان آنها بسیار مشکل است.

درمان اسکار آکنه: درمان ممکن است شامل برداشتن زخم با یک جراحی کوچک باشد و بستن بافت ناقص اما این درمان فقط برای اسکارهای آیس پیک منفرد مناسب است. دکتر جودی هلمن متخصص پوست در نیویورک می‌افزاید: ما همچنین می‌توانیم پیوند پوست را انجام دهیم و پوست را از پشت گوش برداریم تا اسکار را پر کنیم و پس می‌توانیم از لیزر رادیوفرکانسی برای صاف کردن آن استفاده کنیم.

اگر زخم‌های مختلف آیس پیک وجود داشته باشد، استفاده از دستگاه‌های انرژی رادیوفرکانسی نخستین انتخاب دکتر هلمن است. این درمانها به ساخت کلاژن از داخل کمک می‌کند و کلاژن هم کمک می‌کند تا اسکار را از داخل پر کند. درمان های مختلفی باید انجام شود.

وی می‌گوید: این روش‌ها با استفاده از بیهوشی موضعی انجام می‌شود و در تمام انواع پوست موثر است. در یک مطالعه منتشر شده در مجله آرایشی و بهداشتی علوم پوست و کاربردها در سال ۲۰۱۵، دکتر هلمن نشان داد که تقریبا چهار درمان با دستگاه رادیوفرکانسی بهبود چشمگیری در عمق زخم‌ها ایجاد می‌کند. یک مطالعه پیگیری در سال ۲۰۱۶ در همان مجله نشان داد که این اثرات تا دو سال پایدار هستند اگر چه برای برخی افراد دوباره ظاهر شدند.

همچنین بخوانید: از بین بردن زخم جوش

بهترین روش درمان اسکار آکنه بوکسکار

اسکار آکنه

اسکارهای آکنه بوکسکار نیز فرو رفته هستند اما نسبت به اسکارهای آیس پیک بیشتر تمایل به مسطح‌تر شدن دارند. هر کس به طور متفاوتی درمان می‌شود و اسکارهای فرورفته همچون به هنگامی که کلاژن تولیدی هنگام بهبود زخم زیاد تولید شود، به وجود می‌آیند.

طبق نظر دکتر نادا البولوک استادیار گروه پوست دانشگاه نیویورک گفت: بر اساس نوع پوست درمان اسکار آکنه مبتنی بر لیزر، رادیوفرکانسی یا یک دستگاه مافوق صوت می‌تواند به درمان زخم‌های بوکسکار کمک کند.

همه این درمانها با ساختن کلاژن جدید در زیر سطح پوست عمل می‌کنند. مجموعه‌ای از درمانها به احتمال زیاد بر اساس بافت زخم مورد نیاز است. لایه بردارهای شیمیایی نیز می‌توانند کمک کننده باشد اما دامنه محدودی دارند. دکتر البولوک می‌افزاید: در هر روشی، استفاده از رتینوئید، برای افزایش گردش خون و افزایش بیشتر کلاژن می‌تواند به بهبود نتایج کمک کند.

همچنین ژل بلافیل (Bellafil) و فیلرهای تزریقی دیگر از جمله چربی برای بعضی از اسکارهای فرو رفته نیز نقش دارند. بلافیل در حال حاضر تنها فیلری است که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده برای کمک به بهبود اسکارهای فرورفته تایید شده است. با اضافه کردن حجم و تزریق همچنین تحریک کلاژن در زیر سطح پوست بوسیله ایجاد یک داربست تامین کننده همراه است.

جنیفر لوین، جراح پلاستیک بینی نیویورک می‌افزاید: بلافیل و دیگر فیلرهای تزریقی می‌تواند زخم را پر کند اما اینها تمایل به بهتر کردن یک اسکار دارند. نتایج فیلر می‌تواند تا ۱۸ ماه پایدار باشد. وی افزود: اگر گونه شما پر از اسکار است بهتر است که صورت را با لیزر، رادیوفرکانسی یا روشهای درمانی دیگر مبتنی بر انرژی انجام دهید.


اسکارهای رولینگ

اسکار آکنه

اسکارهای رولینگ لبه‌های صافی دارند و شبیه به تپه‌ها و دره‌های کوچک به نظر می‌رسند. اینها همچنین جزو اسکارهای فرورفته به حساب می‌آیند.

درمان اسکار آکنه رولینگ: دکتر ایمبر گفت: اسکارهای رولینگ را می‌تواند با تزریق میکروفیت پس از درمان با میکرونیدلینگ با تزریق پلاکت (PRP) درمان کرد. میکرونیدلینگ زخمهای کوچکی روی پوست می‌شود. طبیعی است که بدن فرایند بهبود را کنترل می‌کند سپس به افزایش تولید کلاژن داخلی ادامه می‌دهد.

میکرونیدلینگ نیز یک درمان عالی برای اسکار آکنه است چون کانالهایی را درون پوست باز می‌کند که PRP که عامل بهبود دهنده خون شماست، وارد آن می‌شود و محصولات مراقبت پوستی دستیابی مستقیم به لایه‌های عمیق‌تر پوست دارند که مورد نیاز هستند.

PRP با گرفتن مقداری از خون خود شخص، جدا کردن پلاسمای پلاکت غنی به دست می‌آید که حاوی پروتئینها و عوامل رشد دیگر است و درون اسکار تزریق می‌شود.

هدف ساخت لایه کلاژن در زیر بخش فرورفته به منظور بالا بردن آن تا سطح پوست است. احتمالا شما نیاز به درمانهای چندگانه دارید اما نتایج آن ارزش این کار را دارد.

این روش بوسیله یک تحقیق جدید در ژانویه ۲۰۱۷ در مقاله مجله جراحی پلاستیک به دست آمد که نشان می‌دهد که چربی به علاوه PRP به تنهایی یا همراه با لایه برداری با لیزر پوست، اسکارهای فرورفته را درمان می‌کند. مطالعات نشان داده است که این درمان زندگی اجتماعی و روابط افراد دارای اسکار را بهبود می‌بخشد.


اسکارهای گوشتی

اسکار آکنه

دکتر اِلبولوک می‌گوید: کلوئیدها، اسکارهایی هستند که ممکن است قرمز باشند، به خصوص در پوست روشن بروز می‌کند. در پوست تیره ممکن است صورتی باشند.

درمان اسکار آکنه: طبق نظر البولوک، تزریق استروئیدها می‌تواند زخم‌های گوشتی را مسطح کند. وقتی که آنها رنگی یا قرمز هستند، مقداری التهاب فعال در پوست وجود دارد. وی می‌گوید: هدف این است که التهاب را از بین ببریم و لیزرهای خاص همچون لیزر رنگی پالس می‌تواند هر نوع تغییر رنگ را بوسیله هدف قرار دادن رگهای خونی بهبود دهد.

Cryosurgery بافت اسکار را فریز می‌کند، که باعث می‌شود پوسته پوسته شود اما مشکل این است که می‌تواند مشکلات تغییر رنگ پوستی را در افرادی که پوست تیره دارند و مشکل گوشت اضافی دارند، ایجاد کند. وی می‌گوید: پیشگیری نقش مهمی برای هر کسی که مستعد زخم گوشتی است، دارد.

با استفاده از درمان‌های کاهش دهنده اسکار مانند مدرما و ورقه‌های سیلیکونی مخصوص اسکار قبل از اینکه اسکار تشکیل شود می‌تواند به دفع زخم گوشتی کمک کند. سرم های ویتامین C نیز می‌توانند رنگدانه اطراف اسکار کلوئید را کاهش دهند.


هایپرپیگمانتیشن یا اسکار تیرگی پوست

اسکار آکنه

هایپرپیگمانتیشن یک لک تیره یا رنگی ایجاد شده بر اثر التهاب آکنه است.

درمان اسکار آکنه: بهترین درمان اسکار آکنه برای تیرگی پوست با ۴ درصد هیدروکینون و ضدآفتاب است. هیدروکینون یک سفید کننده موضعی است که مستقیما برای لک تیره استفاده می‌شود. ضدآفتاب ضروری است چون قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند لک و تیرگی پوست را بدتر کند.

درمان‌های دیگر پوست شامل محصولات گلیولیک اسید است که لایه بالایی پوست و نشانه‌های تیره پوست را بر می‌دارد و رتینوئیدها برای افزایش بازسازی سلولی پوست.

اینها را می‌توان با عامل روشن کننده هیدروکینون استفاده کرد. ما می‌توانیم همپنین سعی کنیم از لایه برداری شیمیایی اسید گلیکولیک در مطب در دوزهای بالاتر نسبت به نمونه‌‌های خانگی استفاده کنیم. اگر لایه بردارها نتوانستند کاری بکنند، لیزرها معمولا کار بعدی هستند که ما سعی می‌کنیم برای لک و تیرگی پوست استفاده کنیم.


اسکارهای ترکیبی

اسکار آکنه

اکثر مردم چندین اسکار را به صورت ترکیبی دارند. شما ممکن است چند نوع اسکار را داشته باشید که بعضی از آنها قرمز هستند، بقیه آنها بی رنگ هستند و در نهایت یک اسکار آیس پیک نزدیک به یک اسکار بوکسار باشد.

درمان اسکار آکنه: شما باید همه این عوامل را به حساب بیاورید و من همیشه به این افراد توصیه می‌کنم چندین درمان نیاز خواهد بود و حتی پس از گذشت یک تا دو سال ممکن است یک بهبودی ۵۰ درصدی ممکن است به وجود آید. لازم است که بخاطر بسپارید که اسکارهای عمیق یا با قابلیت رویت کم می‌توانند بر عزت نفس فرد تاثیر گذار باشند.

دکتر هلمن می‌گوید: این نیازمند صبر و شکیبایی است اما هر اسکاری می‌تواند درمان شود حتی اگر نتایج کامل نباشند.

در مورد اسکارهای ترکیبی دکتر لوین از درمانهای چندگانه اسکار از جمله مجموعه‌ای از درمانهایی با لیزرهای ثانویه پیکو همچون پیکوسور یا استفاده از لیزر غیرآبلاتیو فراکشنال FRAX 1550. اینها تکنولوژی‌های جدیدتر هستند و زمان خاموشی آنها نسبت به لیزرهای قدیمی کمتر است بنابراین برای من این به این معنی است که من می‌توانم تهاجمی‌تر کار کنم و نتایج را با درمانهای کمتر دریافت کنم.

لیزرهای آبلاتیو قدیمی لایه‌های بالایی پوست را بر می‌دارند که مستلزم تخریب قابل توجهی است اما این لیزرهای غیر کاهنده جدید از طریق لایه‌های بالایی پوست عبور می‌کنند تا بدون ایجاد صدمه بافتهای عمیق‌تر را گرم کند تا تشکیل کلاژن را تحریک کند و ظاهر اسکار را صاف کند.


پیشگیری از اسکار آکنه بهترین کار است

پیشگیری از اسکار آکنه

بعضی از ما نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ایجاد اسکار هستند، اگر چه هیچ راهی برای گفتن اینکه قطعا در چه کسی اسکارهای پس از آکنه بروز می‌کند و در چه کسی نه، وجود ندارد.

این اسکارها معمولا پس از التهاب آکنه تمایل به بروز کردن دارند، بخصوص وقتی که در مراحل اولیه و به شدت درمان نشود. خطرات دیگر شامل کندن، فشار دادن یا ترکاندن جوشهاست (اگر هر کاری می‌کنید فقط با مثلث خطر که ناحیه اطراف دهان و بینی و پایین پیشانی است کاری نداشته باشید). ژنتیک نیز می‌تواند نقش داشته باشد.

دکتر لوین گفت: آکنه هر چه سریعتر درمان شود، بهتر است.

اگر کسی آکنه فعال در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی دارد ما می‌خواهیم در همان زمان آن را درمان کنیم. بعضی از درمانهای اخیر نیز به نگه داشتن آکنه در یک نقطه کمک می‌کند. دکتر ایمبر می‌افزاید: ژل ترمیم کننده رتین را نیز می‌تواند دو بار در روز استفاده کرد که به درمان آکنه فعال و جلوگیری از بروز دوباره آن کمک می‌کند.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست