رئیس اصلی شرکت فضایی SpaceX یعنی ایلان ماسک به تازگی برنامه های فضایی جدید خود را در جریان برگزاری همایش جهانی فضانوردان با دیگران به اشتراک گذاشته است. برنامه‌هایی که علاوه بر تسخیر ماه و مریخ توسط سفینه‌های فضایی این شرکت و ساختن پایگاه‌های مجهز روی آن‌ها، جابه‌جایی میان شهرهای مهم کره‌ی زمین به کمک موشک‌های فضایی اسپیس اکس را نیز در بر می‌گیرد. برای آگاهی از جزئیات مربوط به‌ مهم‌ترین برنامه های فضایی مرد جنجالی دنیای تکنولوژی یعنی ایلان ماسک، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

همان گونه که پیش‌تر در قالب این مطلب به آن اشاره کرده بودیم، ایلان ماسک در پروژه‌ی اختصاصی شرکت اسپیس اکس یعنی اسکان انسان‌ها روی سیاره‌ی مریخ تغییراتی اعمال کرده و تجدید نظرهایی را در برنامه های فضایی خود اعمال نموده است. در جریان همایش اخیر صنعت فضانوردی، رئیس شرکت اسپیس اکس به بخشی از این تغییرات اشاره نمود و از برنامه‌های فضایی جدید خود در زمینه‌ی استفاده از موشک‌های ساخته شده توسط شرکت SpaceX پرده برداشت.

برنامه های فضایی ایلان ماسک روی زمین

همان گونه که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، ایلان ماسک قصد دارد از یک سیستم موشکی جدید برای انجام سفرهای بین سیاره‌ای و انتقال انسان‌ها از زمین به مریخ استفاده کند. امری که قرار است برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ میلادی محقق گردد. حال به نظر می‌رسد که ماسک قصد دارد از این سیستم موشکی جدید در مسافرت‌های طولانی روی زمین و جابه‌جایی میان شهرهای مهم جهان نیز بهره بگیرد. به گونه‌ای که بر طبق ایده‌های او مسافران هوایی از این امکان برخوردار خواهند بود تا توسط موشک‌های ساخت شرکت اسپیس اکس در کمتر از یک ساعت میان نقاط مورد نظر خود روی کره‌ی زمین جابه‌جا شوند. سفر برق آسایی که بهای کلی آن تنها معادل قیمت بلیط معمولی هواپیماهای مسافربری فعلی خواهد بود.

ایلان ماسک در حین تشریح برنامه های فضایی جدید خود به این نکته اشاره کرد که موشک آتی شرکت SpaceX یک موشک فضایی فوق‌العاده پرتوان خواهد بود که قادر است سفینه‌ها‌ی فضایی بزرگ و حجیمی را به مدار زمین حمل کند. در تکمیل قابلیت‌های این سرویس حمل و نقل فضایی، ماسک و همکارانش در شرکت اسپیس اکس می‌توانند اقدام به طراحی پایگاه‌های فرود متعددی در نزدیکی شهرهای بزرگ جهان نمایند تا این موشک بزرگ و سفینه‌ی فضایی اختصاصی آن با فرود روی آن‌ها طیف گسترده‌ای از مسافران را میان این شهرها جابه‌جا نماید.

سفینه فضایی

گرچه ایلان ماسک به تعداد مسافرانی که سفینه‌ی فضایی اسپیس اکس قادر به حمل و نقل آن‌ها خواهد بود هیچ اشاره‌ای نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این سفینه قادر به جابه‌جایی ۸۰ تا ۲۰۰ مسافر در طول هر سفر خواهد بود. سفری به فضای خارج از جو زمین و بازگشت دوباره به آن که در مجموع کمتر از یک ساعت به طول خواهد انجامید و مسافرت‌های طولانی را بسیار کوتاه جلوه خواهد داد.

به طور دقیق و بر اساس آمار و ارقامی که در برنامه های فضایی شرکت SpaceX به آن اشاره شد، توسط سیستم موشکی جدید این شرکت مسافرت میان هنگ کنگ و سنگاپور تنها ۲۲ دقیقه به طول خواهد انجامید. همچنین این رقم برای مسافرت میان دو شهر لندن و دوبی یا لندن و نیویورک تنها ۲۹ دقیقه خواهد بود و مسافرت میان دو شهر لس انجلس و تورنتو نیز فقط ۲۴ دقیقه به طول خواهد انجامید.

در واقع سیستم جدید جابه‌جایی مسافر میان نقاط مختلف کره‌ی زمین، که ایلان ماسک در برنامه های فضایی جدید خود ایده‌ی آن را مطرح کرده است، سریع‌ترین سیستم حمل و نقلی به شمار می‌رود که تاکنون انسان‌ها اقدام به طراحی آن نموده‌اند. بنابر ادعای رئیس شرکت اسپیس اکس این سیستم جدید حمل و نقل از سرعتی معادل ۲۸۹۷۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار خواهد بود. سرعتی که بسیار بیشتر از بیشینه‌ی سرعت هواپیمای کنکورد است.

البته تمام نکاتی که ایلان ماسک در رابطه با جابه‌جایی مسافران میان نقاط مختلف جهان توسط سیستم موشکی جدید شرکت اسپیس اکس به آن اشاره کرده است، در حال حاضر تنها روی کاغذ تعریف شده و حالتی تئوری دارد. با این حال ماسک امیدوار است که همکارانش در شرکت اسپیس اکس بتوانند فرآیند تولید موشک فضایی جدید این شرکت را در بازه‌ی زمانی شش تا نه ماه آینده آغاز نمایند. به هر حال مسلما قطعی شدن اجرای این ایده‌ی بلندپروازانه به برنامه‌ریزی و فعالیت گسترده‌ای نیاز خواهد داشت.

سفر به ماه

تصویری از نسخه‌ی آلفای پایگاه فضایی ماه که ماسک آن را با دیگران به اشتراک گذاشته است.

برنامه های فضایی ایلان ماسک روی ماه و مریخ

همان گونه که پیش‌تر هم به آن اشاره شده بود، ماسک و شرکت اسپیس اکس قصد تجدید نظر در برنامه های فضایی خود در زمینه‌ی سفر به مریخ را دارند. تجدید نظری که بخشی از آن به تغییر ساختار مهندسی موشک فضایی جدید و مریخ‌نورد این شرکت، که در حال حاضر با نام ITS شناخته می‌شود، مربوط می‌گردد. به بیان دقیق‌تر این وسیله‌ی پرنده‌ی فضایی اکنون به جای ۴۲ موتور (که امکان حمل ۴۵۰ تن تجهیزات را به سیاره‌ی مریخ فراهم می‌کرد) تنها از وجود ۳۱ موتور رپتور بهره خواهد برد. با این حال به غیر از این تغییر، بسیاری از ویژگی‌های پیشین موشک فضایی شرکت اسپیس اکس و برنامه های فضایی این شرکت به قوت خود باقی خواهد بود.

به نظر می‌رسد که ایلان ماسک قصد دارد بودجه‌ی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ی سفر به مریخ و مسکونی کردن این سیاره را از راه انجام فعالیت‌هایی نظیر ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ارسال ماهواره به مدار زمین و انجام ماموریت‌های مربوط به ساخت پایگاه فضایی در ماه تامین نماید. فعالیت‌ها و ماموریت‌هایی که موشک فضایی فعلی شرکت اسپیس اکس یا فالکون ۹ تنها از پس انجام برخی از آن‌ها بر خواهد آمد و انجام کامل آن‌ها توسط ‌موشک آتی این شرکت و پروژه‌ی ITS امکان‌پذیر است.

در واقع انجام ماموریت‌های فضایی یاد شده توسط موشک فضایی جدید شرکت اسپیس اکس بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر از انجام آن‌ها توسط موشک فالکون ۹ یا حتی موشک سنگین فالکن، که مدل جدیدتری از موشک‌های فضایی فعلی شرکت SpaceX محسوب می‌شود، خواهد بود. چرا که برخلاف موشک فالکون ۹، که پس از به پایان رساندن یک ماموریت فضایی خاص، تنها ۷۰ تا ۸۰ درصد قابلیت استفاده‌ی مجدد در ماموریت‌های مشابه را خواهد داشت، موشک فضایی جدید شرکت اسپیس اکس به طور کامل از قابلیت استفاده‌ی مجدد در ماموریت‌های فضایی برخوردار خواهد بود.

با این وجود شاید تامین بودجه‌ی لازم برای تکمیل برنامه های فضایی مهم شرکت اسپیس اکس نظیر سفر به مریخ و پروژه‌ی مسکونی سازی این سیاره تنها توسط انجام ماموریت‌های فضایی یاده شده امکان پذیر نباشد. به همین دلیل این گونه به نظر می‌رسد که شرکت اسپیس اکس قصد دارد در همکاری با سازمان فضایی ناسا و دولت امریکا به انجام ماموریت روی ماه بپردازد و اقدام به تاسیس پایگاه در سطح ماه نماید تا بلکه بتواند بودجه‌ی مورد نیاز برای برنامه های فضایی بلندپروازانه ی خود را تامین نماید.

سفر به مریخ

تصویری از پایگاه فضایی مریخ که ماسک آن را با این توضیح با دیگران به اشتراک گذاشته است: آسمان مریخ برخلاف زمین هنگام گرگ و میش غروب یا سحر به رنگ آبی و در سایر ساعات روز به رنگ سرخ است.

در همین راستا به تازگی شاهد انتشار تصویری از این پایگاه احتمالی هستیم که توسط ایلان ماسک در صفحه‌ی اینستاگرام شخصی او منتشر شده است. علاوه بر آن ماسک تصویری از پایگاه مشابهی که قرار است در سیاره‌ی مریخ احداث شود را نیز از طریق حساب اینستاگرام با دیگران به اشتراک گذاشته است. تصاویری که می‌توانید آن‌ها را در لابه‌لای این متن مشاهده نمایید.

علاوه بر تمام مواردی که به آن اشاره شد، ایلان ماسک هنگام تشریح برنامه های فضایی شرکت اسپیس اکس به این نکته اشاره کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط او و همکارانش، هم اکنون تمام منابع شرکت اسپیس اکس به توسعه و تکمیل سیستم حمل و نقل بین سیاره‌ای این شرکت و گل سرسبد این سیستم یعنی موشک فضایی بزرگ و جدیدی که در حال حاضر با نام موقت BFR شناخته می‌شود، اختصاص یافته است.

با وجود این که ایلان ماسک سال گذشته در چنین روزهایی زمان تحقق یافتن نخستین سفر سیستم حمل و نقل فضایی اسپیس اکس به سیاره‌ی مریخ را سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام کرده بود، اما در اظهار نظر جدید خود این زمان را به دو سال زودتر یعنی سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش داد. زمانی که بر اساس عملکرد فعلی شرکت اسپیس اکس چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و بیشتر به خیال‌پردازی شبیه است. در واقع با توجه به این نکته که فرآیند ساخت موشک و سفینه‌ی فضایی جدید این شرکت در بهترین حالت ممکن بین ۶ تا ۹ ماه آینده آغاز خواهد شد، اندکی بعید به نظر می‌رسد که سیستم حمل و نقل بین سیاره‌ای شرکت SpaceX در طول پنج سال (که نخستین سال آن هم رو به پایان است) ساخته و به طور کامل آزمایش و عیب‌یابی شود.

شاهد این مدعا نیز موشک سنگین فالکون است. جانشین خلف موشک فالکون ۹ که قرار بود در سال ۲۰۱۳ میلادی به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد. اما با گذشت حدود چهار سال از آن تاریخ نه تنها این موشک به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است، بلکه تنها مدت کوتاهی است که مراحل تست نهایی خود را به پایان رسانده است. در هر حال ایلان ماسک هر چند ماه یک بار هندوانه‌ای جدید به نمونه‌هایی که هم اکنون زیر بغل دارد اضافه می‌کند و هیچ مشخص نیست که این هندوانه‌ها کی قرار است سالم و سلامت به مقصد برسند.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.