برنامه مسکونی کردن مریخ از جمله پروژه‌های بلندپروازانه‌ای است که مرد نام آشنا و همه فن حریف دنیای تکنولوژی یعنی ایلان ماسک مدتی است آن را در سر می‌پروراند. پروژه‌ای که به تازگی با تغییرات تازه‌ای همراه شده است. اگر کنجکاو به دانستن این تغییرات و آگاهی از نکات جدید مربوط به پروژه‌ی مسکونی کردن مریخ توسط ایلان ماسک هستید، می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

تقریبا سال گذشته در چنین روزهایی بود که نخستین اشاره‌ی جدی و رسمی ایلان ماسک به برنامه مسکونی کردن مریخ با ارائه‌ی نقطه نظرهای کلی مربوط به این موضوع صورت گرفت. امری که در جریان برگزاری همایش جهانی فضانوردان در گوادالاخارای مکزیک اتفاق افتاد. طی این همایش ماسک از پروژه‌ای سخن به میان آورد که هدف از اجرای آن مسکونی کردن مریخ و ایجاد مستعمره‌ای متشکل از حدود یک میلیون انسان روی این سیاره‌ خواهد بود. پروژه‌ای که عمده تمرکز آن بر طراحی موشک‌ها و فضاپیماهایی قرار گرفته است که قادرند مردم را به سیاره‌ی سرخ منتقل کنند و زمینه‌ساز تشکیل نخستین مستمعره‌ی انسانی در این سیاره‌ی در حال کشف شوند.

ایجاد تغییر در برنامه مسکونی کردن مریخ

حال ایلان ماسک خبر از آن می‌دهد که قصد ایجاد تغییراتی را در برنامه مسکونی کردن مریخ دارد. با توجه به مصاحبه اخیر او در رابطه با این موضوع، به نظر میرسد که اندازه‌ی کلی وسایل نقلیه‌ی پرنده‌ای که قرار است در زمینه‌ی جابجایی انسان‌ها به مریخ مورد استفاده قرار گیرند با تغییراتی همراه شده و اندازه‌ی کلی این فضاپیماها کوچک‌تر از قبل خواهد گردید. در واقع ماسک دلیل اصلی این تغییر اندازه را ارزان‌تر تمام شدن پروژه‌ی ساخت این وسایل نقلیه پرنده اعلام کرده است.

البته به نظر می‌رسد که اندازه‌ی کارخانه‌های اختصاصی شرکت SpaceX (شرکت فضایی ایلان ماسک) نیز در این تصمیم چندان بی‌تاثیر نبوده است. چرا که بنابر اعتقاد ماسک، کاهش قطر این فضاپیماها از اندازه‌ی پیشین آن‌ها به رقم ۹ متر موجب می‌شود که اندازه‌ی کلی این وسایل نقلیه‌ پرنده تناسب بیشتری با اندازه‌ی کارخانه‌های اختصاصی شرکت اسپیس اکس داشته باشد.

مریخ ایلان ماسک

گذشته از تناسب اندازه‌ی جدید این وسایل نقلیه پرنده با مساحت کارخانه‌های شرکت SpaceX، ایلان ماسک معتقد است که کوچک‌تر شدن اندازه‌ی این فضاپیماها موجب می‌شود که بتوان از آن‌ها علاوه بر استفاده در برنامه مسکونی کردن مریخ و جا به جایی در مدار این سیاره، در آن دسته از ماموریت‌های فضایی که در مدار زمین به انجام می‌رسند نیز بهره گرفت. در این میان ماسک معتقد است که شاید بتوان هزینه‌ی ساخت این وسایل نقلیه پرنده را از طریق انجام فعالیت‌هایی که در مدار زمین جریان دارند تامین نمود. شاید منظور او از این سخن استفاده از این فضاپیماهای کوچک برای انتقال توریست‌های فضایی به مدار زمین باشد. به هر حال ماسک معتقد است که کاربرد دوگانه‌ و دو منظوره‌ی وسایل نقلیه پرنده‌ای که در پروژه و برنامه مسکونی کردن مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرند،بخشی از معماری ساختاری این فضاپیماهای کوچک خواهد بود.

با این حال ایلان ماسک به جز مواردی که در سطور پیشین این متن به آن‌ها اشاره شد، جزئیات دیگری از نسخه‌ی بازنگری شده‌ی برنامه مسکونی کردن مریخ را برای علاقه‌مندان به این برنامه فاش نکرده است. دلیل اصلی او از انجام این کار آن است که قصد دارد برای نخستین بار این اطلاعات را در همایش جهانی فضانوردان در  سال جاری مطرح کند. همایشی که قرار است روز هفتم مهر ماه امسال (حدود یک هفته‌ی دیگر) در شهر آدلاید استرالیا برگزار شود.

گونه‌های دیگری از برنامه مسکونی کردن مریخ

البته ایلان ماسک تنها فردی به شمار نمی‌رود که قرار است هفته‌ی آینده، در جریان برگزاری همایش جهانی فضانوردان، به تشریح برنامه‌های خود در رابطه با پروژه‌ی مسکونی کردن مریخ بپردازد. چرا که علاوه بر او اعضای کمپانی لاک هید مارتین نیز برنامه‌های خود در این زمینه را ارائه خواهند داد.

گفتنی است که برنامه‌های اختصاصی این کمپانی بزرگ و پیشرفته در امر مسکونی کردن مریخ بر ساخت یک پایگاه مرکزی در این سیاره تمرکز یافته است. پایگاهی که هدف اصلی از احداث آن حمایت از برنامه‌های سازمان فضایی ناسا برای ارسال فضانورد به سیاره‌ی مریخ خواهد بود. در واقع برنامه‌های سازمان فضایی ناسا در این زمینه با برنامه‌های رئیس جمهور فعلی امریکا یعنی دونالد ترامپ هماهنگ شده است. چرا که ترامپ و ناسا قصد دارند حداکثر تا سال ۲۰۳۰ میلادی به سیاره‌ی مریخ فضانورد ارسال کرده و برای نخستین بار در طول تاریخ انسانی را روی سطح سیاره‌ی سرخ فرود بیاورند.

در این میان اعضای کمپانی لاک هید مارتین معتقدند که پروژه‌ی اختصاصی آن‌ها برای تکمیل برنامه مسکونی کردن مریخ زودتر از برنامه‌ی سازمان فضایی ناسا عملی خواهد شد و آن‌ها می‌توانند تا سال ۲۰۲۸ میلادی شرایط فرود نخستین انسان روی سیاره‌ی سرخ را فراهم نمایند. جالب این جا است که برنامه اختصاصی ایلان ماسک برای مسکونی کردن مریخ نیز قرار است در همین سال اجرایی گردد. در هر حال به احتمال فراوان هفته‌ی آینده و در جریان برگزاری همایش جهانی فضانوردان در کشور استرالیا، بحث‌های جالب فراوانی در زمینه‌ی برنامه مسکونی کردن مریخ از سوی افراد حاضر در این همایش مطرح خواهد شد.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.