مجله فوربس همه سال لیست ثروتمندترین افراد جهان را منتشر می‌کند و در این لیست نام همه افرادی را که ثروت آن‌ها از یک میلیارد دلار فراتر رفته است قرار می‌دهد. همه ساله افراد جدیدی به این لیست اضافه می‌شوند و افرادی هم از آن خط می‌خورند و تعداد میلیاردرها نیز روز به روز در حال افزایش است. با این که چند ماه از شروع سال ۲۰۱۸ می‌گذرد اما آشنایی با ثروتمندان جهان در سالی که گذشت می‌تواند جالب و جذاب باشد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به آمار و ارقامی که مجله فوربس در این مورد منتشر کرده است نگاهی می‌اندازیم و با میلیاردرهای جهان بیشتر آشنا می‌شویم.

نگاهی به آمار و ارقام در سالی که گذشت

در سالی که گذشت رکورد تعداد افراد میلیاردر در جهان شکسته شد و این رقم با ۱۳ درصد افزایش از ۱۸۱۰ نفر در سال ۲۰۱۶ به ۲۰۴۳ نفر در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت و طبق تایید مجله فوربس این اولین سالی است که تعداد میلیاردرها در جهان از عدد ۲۰۰۰ فراتر می‌رود. مجموع ثروت این افراد نیز با ۱۸ درصد افزایش به رقم ۷.۶۷ تریلیون دلار رسید که این رقم نیز در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. افزایش ۲۳۳ نفری تعداد میلیاردرها در جهان نیز که در سال ۲۰۱۷ رخ داد در ۳۱ سال اخیر (که مجله فوربس آمار ثروتمندترین افراد را ثبت می‌کند) بی سابقه بوده است، تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۷ به این لیست اضافه شده‌اند سه برابر افرادی بودند که مقام میلیاردری را در این سال از دست دادند و از این جهت برندگان به بازندگان برتری داشته‌اند.

ثروتمندترین افراد در سال ۲۰۱۷ به تایید مجله فوربس

بیل گیتس موسس ماکروسافت در چهارمین سال متوالی مقام ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داد. او در ۲۳ سال اخیر ۱۸ بار به این مقام رسیده است و ثروت او از ۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسید. برای جف بزوس مدیر عامل و موسس آمازون نیز سال ۲۰۱۷ بهترین سال بود چون توانست ۲۷.۶ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کند، عددی که هرگز کسی در یک سال به آن دست نیافته است. در حال حاضر ثروت جف بزوس به ۷۲.۸ میلیارد دلار می‌رسد و رتبه سوم را در میان ثروتمندترین افراد روی زمین به خود اختصاص داده است. رتبه دوم نیز به وارن بافت اختصاص دارد چون او توانست در یک سال ثروت خود را ۱۴.۸ میلیارد دلار افزایش دهد و به ۷۵.۶ میلیارد دلار برساند. البته انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا علت اصلی این موفقیت بود و باعث شد که وارن بافت رتبه دوم را از آماناسیو اورتگا صاحب برند بزرگ زارا بگیرد و او را به رتبه چهارم بفرستد. اورتگا در سال ۲۰۱۷ توانست ۴.۳ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کرده و آن را به عدد ۷۱.۳ میلیارد دلار برساند.

ثروتمندترین افراد روی زمین

مارک زاکربرگ نیز با افزایش ۱۱.۴ میلیارد دلاری ثروت خود در رتبه پنجم قرار گرفت و کارلوس اسلیم هلو مکزیکی هم که زمانی ثروتمندترین فرد جهان بود به رتبه ششم سقوط کرد. این اولین باری بود که کارلوس اسلیم در میان پنج ثروتمند برتر جهان قرار نمی‌گیرد. در لیست ثروتمندترین افراد جهان ۱۹۵ نام جدید به چشم می‌خورد که چینی‌ها با ۷۶ نفر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند و نام ۲۵ آمریکایی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. جان کالیسون ۲۶ ساله جوان‌ترین میلیاردر خودساخته جهان در سال ۲۰۱۷ است و در میان لیست ۲۰۴۳ نفری میلیاردرهای جهان ۵۶ نفر زیر چهل سال هستند که نسبت به ۶۶ نفر سال گذشته کاهش محسوسی را نشان می‌دهد، تعدادی از این افراد از مرز چهل سالگی عبور کرده‌اند و ثروت تعدادی دیگر نیز از یک میلیارد دلار کمتر شده است.

ثروتمندترین افراد روی زمین

در این لیست نام ۱۵ زن میلیاردر خود ساخته نیز به چشم می خورد که همه آن‌ها به جز یک نفر از منطقه جنوب شرق آسیا هستند. ده تن از این زنان، چینی، یک نفر از تایلند و یک نفر نیز آمریکایی است. زوی گونفی میلیاردر چینی با ۶ میلیارد دلار ثروت، تروتمندترین زن جهان است. البته تعداد کل زنان میلیاردر جهان ۲۲۷ نفر است که به جز این ۱۵ نفر بقیه آن‌ها از طریق ارث یا شراکت با برادر و همسر خود به ثروت دست یافته‌اند. همچنان تعداد آمریکایی‌ها در میان ثروتمندان جهان از هر ملیت دیگری بیشتر است و این تعداد از ۵۴۰ نفر در سال ۲۰۱۶ به ۵۶۵ در سال ۲۰۱۷ رسیده است. چین نیز با ۳۱۰ نفر در رتبه دوم قرار دارد. آلمان با ۱۱۴ و هند با ۱۰۱ نفر در رتبه‌های بعدی هستند. ۷۸ نفر نیز از لیست میلیاردرهای جهان حذف شده‌اند که از این تعداد ۳۳ نفر چینی و ۷ نفر آمریکایی آمریکایی هستند. بیست تن از این تعداد نیز از دنیا رفته‌اند و ثروت آن‌ها میان اعضای خانواده آن‌ها تقسیم شده است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش علمی در مجله قرمز شاخه دانستنی های علمی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Forbes (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)