گاهی لباس‌ها آن قدر کثیف و لک می‌شوند که شوینده‌ها و لکه‌برهای معمولی نمی‌توانند آن‌ها را تمیز کنند، در این شرایط استفاده از سفید کننده تنها راهی است که برای شما باقی می‌ماند. سفید کننده نوعی ماده شیمیایی با ترکیبات رنگ بر و لکه بر است که می‌تواند آلودگی‌ها و میکروب‌های روی بافت لباس را از بین ببرد و آن را سفید و تمیز کند. اما استفاده از سفیدکننده‌ها روش و نکات خاص خود را دارد که اگر رعایت نشوند ممکن است به آسیب دیدن لباس و خراب شدند همیشگی آن منجر شود. جالب است بدانید که سفیدکننده لزوما همیشه سفید کننده نیست و برخی از انواع سفیدکننده‌ها روی لباس‌های رنگی هم قابل استفاده هستند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره انواع سفید کننده و روش صحیح استفاده از آن روی لباس‌ها مطالبی را بیان خواهیم کرد تا به روش صحیح از این مواد استفاده کنید و لباس‌های خود را سفید و تمیز کنید.

انواع سفید کننده و ویژگی‌های آن‌ها

به طور کلی سفید کننده‌های لباس به دو دسته تقسیم می‌شوند، سفیدکننده‌های کلردار و سفیدکننده‌های اکسیژنه که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند:

سفید کننده‌های کلرین یا کلردار به سفیدکننده‌هایی اطلاق می‌شود که حاوی هایپوکلرید سدیم هستند و اثر سفیدکنندگی و ضدعفونی کنندگی بالایی دارند اما در کنار این آثار مفید، اثر خورندگی هم دارند و ممکن است علاوه بر از بین بردن لکه به رنگ و بافت آن هم صدمه بزنند. از این نظر محدودیت استفاده از سفیدکننده‌های کلردار بیشتر است و فقط روی پارچه‌های سفید با الیاف مقاوم قابل استفاده هستند.

سفیدکننده‌های اکسیژنه حاوی پربورات سدیم یا پرکربونات سدیم هستند که ملایم‌تر از سفیدکننده‌های کلردار عمل می‌کنند و روی لباس‌های سفید و رنگی هم قابل استفاده هستند. اما قبل از استفاده از این نوع سفیدکننده روی لباس، حتما برچسب مراقبتی آن را چک کنید و مطمئن شوید که لباس شما می‌تواند این ماده را تحمل کند. این نوع سفیدکننده ممکن است مایع یا پودری باشد که در مقابل آب واکنش نشان می‌دهد و با آزاد کردن اکسیژن، رنگ لباس را روشن کرده و لکه‌های آن را از بین می‌برد.

استفاده از سفید کننده لباس

در چه شرایطی می‌توان از سفید کننده استفاده کرد؟

سفید کننده گاهی می‌تواند بهترین دوست شما باشد به خصوص زمانی که اتفاقی چیزی را روی لباس خود می‌ریزید و آن را لک می‌کنید. اما بر خلاف تصور عموم، سفید کننده‌ها فقط مخصوص لباس‌های سفید نیستند و اگر شما از نوع مناسب سفید کننده و به روش صحیحی استفاده کنید می‌توانید لباس‌های دیگری را هم با آن لکه گیری کنید. یک راه مناسب برای تشخیص امکان استفاده از سفید کننده روی لباس، نمادهایی است که روی برچسب مراقبتی آن درج می‌شود. این نماد که به شکل مثلث روی برچسب مراقبتی لباس درج می‌شود نوع سفیدکننده و روش صحیح استفاده از آن را مشخص می‌کند:

استفاده از سفید کننده لباس

  • اگر این مثلث یک مثلث خالی و بدون هیچ نشانه‌ای باشد به معنای آن است که شما می‌توانید از هر نوع سفید کننده‌ای حتی سفیدکننده کلردار برای لکه بری این لباس استفاده کنید. اما حتما باید قبل از این کار، سفیدکننده را با آب سرد رقیق کنید و هنگام کار با سفید کننده نیز احتیاط کافی داشته باشید و دستکش و ماسک را فراموش نکنید و در محیط باز و دارای تهویه این کار را انجام دهید. این علامت معمولا روی لباس‌های سفید که الیافی محکم و قوی دارند درج می‌شود.
  • اگر مثلث درج شده در برچسب مراقبتی لباس دو خط موازی مورب روی خود داشته باشد به معنای آن است که شما فقط می‌توانید از سفیدکننده اکسیژنه برای لکه برای این لباس استفاده کنید. سفید کننده اکسیژنه که نوعی سفیدکننده بدون اثر رنگبری است روی بیشتر لباس‌های رنگی و سفید به جز لباس‌هایی که الیاف ظریف و حساسی دارند قابل استفاده است.
  • اگر روی مثلث درج شده در برچسب مراقبتی لباس یک ضربدر وجود داشته باشد به معنای آن است که شما نمی‌توانید از هیچ نوع سفیدکننده‌ای برای این لباس استفاده کنید و در صورت انجام این کار ممکن است به رنگ یا بافت لباس شما صدمه وارد شود.

روش استفاده از سفید کننده و نکات مهم در ارتباط با آن

تشخیص این که آیا سفیدکننده روی لباس شما قابل استفاده است یا خیر تنها گام اول برای استفاده از آن است. در گام بعدی شما باید روش درست استفاده از سفید کننده را فرا بگیرید، برای این کار ابتدا ظرف محصول سفیدکننده را بردارید و توضیحات درج شده روی آن را به دقت بخوانید. در این قسمت مقدار مناسب برای هر بار استفاده، نکات ایمنی و سایر موارد ضروری درج شده است که حتما باید رعایت کنید. این نکات در سفیدکننده‌های مختلف تفاوت چندانی با هم ندارند اما به طور کلی می‌توان آن‌ها را در موارد زیر خلاصه کرد که رعایت آن‌ها در همه سفیدکننده‌ها به خصوص انواع کلردار ضروری است:

  • دستورات درج شده روی بسته بندی محصول را بخوانید. حتما از محصولات استاندارد و دارای تایید استفاده کنید.
  • از دز مناسب سفید کننده استفاده کنید و آن را با مقدار کافی آب مخلوط کنید.
  • دستکش بپوشید و از چشمانتان در مقابل بخارهای متصاعد شده از سفیدکننده محافظت کنید (یک عینک شفاف پلاستیکی می‌تواند گزینه مناسبی باشد).
  • همیشه سفیدکننده را در محلی استفاده کنید که کودکان به آن دسترسی ندارند.
  • هرگز سفید کننده را با چیزی غیر از آب مخلوط نکنید، ترکیب سفیدکننده با موادی مثل آمونیاک و اسیدها، می‌تواند گازهایی سمی تولید کند و باعث سوختگی‌های شدید و حتی خفگی و مرگ شود.
  • اگر روی برچسب لباس شما در مورد سفیدکننده چیزی درج نشده است بهتر است فقط از سفیدکننده اکسیژنه برای لکه بری آن استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از سفیدکننده روی همه لباس، آن را روی قسمت کوچکی از بافت لباس که مشخص نیست (مثل درز داخلی) تست کنید. اگر تغییری در رنگ و بافت لباس به وجود نیامد آن را روی همه لباس به کار ببرید.

استفاده از سفید کننده لباس

آیا سفید کننده در ماشین لباسشویی قابل استفاده است؟

اگر شما جزو افرادی هستید که به محیط زیست اهمیت می‌دهند باید بدانید که سفیدکننده‌های اکسیژنه گزینه مناسب‌تری هستند و نه تنها آسیب کمتری به رنگ و بافت لباس وارد می‌کنند بلکه برای محیط زیست هم زیان کمتری دارند. چون سفیدکننده اکسیژنه بر خلاف نوع کلردار، ترکیبات سمی ندارد و گازهای مضری هم تولید نمی‌کند. اما قبل از این که بخواهید این ماده را در ماشین لباسشویی به کار ببرید حتما برچسب مراقبتی آن را چک کنید. اگر امکان استفاده از سفیدکننده در آن وجود دارد می‌توان سفیدکننده را در ماشین لباسشویی هم مورد استفاده قرار داد اما به طور کلی نوع اکسیژنه آن گزینه بی‌خطرتری برای استفاده در ماشین لباسشویی است.

اما به طور کلی اگر لباس شما لکه‌ای دارد که برای برطرف کردن آن نیاز به استفاده از سفیدکننده هست و یا تمام لباس طوری تغییر رنگ داده است که تنها با سفیدکننده می‌توان سفیدی و تمیزی اولیه آن را بازگرداند بهتر است قبل از این که نسبت به شستن لباس اقدام کنید با استفاده از سفیدکننده مناسب کار لکه بری و سفید کردن را انجام دهید و پس از گذشت زمان کافی و آبکشی لباس، آن را در ماشین لباسشویی بشویید تا کاملا تمیز و ضدعفونی شود. البته فراموش نکنید که استفاده از سفیدکننده محدودیت دارد و لباس‌های ظریف و حساس حتی به سفیدکننده‌های اکسیژنه هم واکنش نشان می‌دهند و آسیب می‌بینند پس حتما قبل از هر کاری، برچسب مراقبتی لباس را چک کنید و تست سفیدکننده را روی قسمت کوچکی از لباس انجام دهید تا از عدم آسیب دیدن لباس‌های خود مطمئن باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)